Welke GPS

Ik ben het met de vorige posts eens. Ik heb veel met diverse PDA's gewerkt en ik vindt ze ideaal maar heb ze nooit als betrouwbaar ervaren. Ik heb voor de luchtvaart dus andere hardware aangeschaft (Lowrance 600c). De levensduur van de accu ben ik ook niet kapot van. Hier kan FMS helaas niets aan doen, het ligt aan de hardware.

Groeten,
Eelco
 
Last edited:
Ik heb een Mio168 (ingebouwde gps, dus geen gedoe met kabels) met http://www.flynavgps.com/. Mooi, maar in de praktijk toch enkele nadelen:
- bij zonlicht kun je het scherm haast niet meer lezen
- in het donker is het scherm weer te fel (ook contrast op laag ingesteld)
- bediening is lastig
- software voor Europa wordt niet meer geleverd

De kisten die ik nu huur hebben een Gns430 of een KLN90, dus ik gebruik de pda eigenlijk niet meer.

Gr,
PL
 
- bij zonlicht kun je het scherm haast niet meer lezen
- in het donker is het scherm weer te fel (ook contrast op laag ingesteld)

De contrast en leesbaarheid van de 496 zijn echt voortreffelijk. Vorige week met de volle zon naar Texel en terug. Het scherm bleef fantastisch leesbaar.
 
Het kan ook anders! Ik vlieg inmiddels al enkele maanden met een tablet pc op mijn schoot (motion LE1600) waar ik 2 (of meer) moving maps tegelijk op kan laten lopen. Het ding weegt nauwelijks 2,5 kilo en vervangt al het lastige papierwerk. Ik heb mijn checklists, frequentietabellen, vfg-gids, navbox proplan, oziexplorer, notitieblok, etc.. allemaal beschikbaar tijdens de vlucht en de voorbereidingen c.q. afronding ervan.
De GPS die ik gebruik is een TomTom bluetooth module die ik op het dashboard leg. De batterijen zijn goed voor bijna 5 uur continu gebruik, dus ruim voldoende voor een flink dagje er op uit. Ik maak notities middels een speciale pen die tevens als muis dient. Het scherm is prima geschikt voor zelfs het felste zonlicht.
Het bevalt mij prima, het is alleen wat aan de kostbare kant (alles bij elkaar bijna 3K euro). Uiteraard heb ik alle papierwerk wel bij de hand voor het geval de boel uitvalt (is nog nooit gebeurd overigens) en het toestel waarmee ik vlieg heeft ook een onboard gps (maar dat vind ik een onding).
 
Het kan ook anders! Ik vlieg inmiddels al enkele maanden met een tablet pc op mijn schoot (motion LE1600) waar ik 2 (of meer) moving maps tegelijk op kan laten lopen.

Ik heb dit ook overwogen, gaaf om te zien wat met een tablet mogelijk is, zeker in Amerika met een weatheroverlay.

Maar toch:
- bij vfr vliegen moet je naar buiten kijken en niet verzuipen in technische mogelijkheden op je schoot
- bij ifr vliegen mag je dit niet gebruiken (of alleen als backup)

Wat is je ervaring hiermee in de praktijk?
 
Mijn ervaringen zijn juist erg positief. Ik heb gemerkt dat de algehele belasting afneemt en de 'situational awareness" met sprongen toeneemt. Het navigeren met een kleine Garmin III, dat ik eerst deed was véél drukker en leverde mij relatief weinig informatie op mbt mijn positie. Het maakt natuurlijk nogal wat uit of je scherm ter grootte van een A4 op je schoot hebt liggen of er een schermpje van 6 bij 3 cm op het dashboard ligt.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het gebruik van de tablet PC tot in de puntjes beheerst: je wilt geen kostbare aandacht en tijd verliezen met zoeken naar een optie of verwarring in de bediening. Het configueren van zo'n tablet PC als in flight instrument is dan ook iets wat je met zeer veel aandacht en beleid moet uitvoeren. Zaken als screensavers, virusscanners en zo kunnen behoorlijk roet in het eten gooien als het er op aan komt.
En natuurlijk geldt voor VFR nog altijd: naar buiten kijken en alle benodigde papieren zaken netjes thuis voorbereiden en meenemen (en onder handbereik houden...).
Ook voor IFR is dit natuurlijk geen officieel hulpmiddel, maar kan zeker sterk in je voordeel werken. Wat dacht je van automatisch een approach kaartje als moving map laten projecteren? De combinatie van het lichte gewicht, de lange batterijduur, goede software en een goede vluchtvoorbereiding kunnen ervoor zorgen dat je een hoop plezier kunt beleven aan een dergelijk modern hulpmiddel.
 
PocketFMS

Ik wil mezelf niet bepaald computerexpert noemen, maar al helemaal geen digibeet, maar ik heb getracht pocketfms te installeren en makkelijk ging het niet. Ik heb meer vertrouwen in dedicated gps.

Op de club zijn er mensen die pocketfms gebruiken en die zijn heel enthusiast.

Ik zou het maar even proberen. Een buil kan je je er niet aan vallen, in ieder geval qua geld dan :)

Succes!
 
Ook voor IFR is dit natuurlijk geen officieel hulpmiddel, maar kan zeker sterk in je voordeel werken. Wat dacht je van automatisch een approach kaartje als moving map laten projecteren? De combinatie van het lichte gewicht, de lange batterijduur, goede software en een goede vluchtvoorbereiding kunnen ervoor zorgen dat je een hoop plezier kunt beleven aan een dergelijk modern hulpmiddel.

Ik gebruik Jeppview, hierbij zit ook FliteDeck, heb je dat wel eens live gebruikt?
Heb je iets van foto's tijdens het gebruik in de cockpit?

Gr,
PL
 
Ik heb Flitedeck nooit gebruikt vanwege de torenhoge kosten die aan het product zitten. Is meer iets voor reguliere IFR-vliegers en dat ben ik niet.

Foto's van gebruik in de cockpit heb ik niet, maar stel je gewoon voor dat het apparaat op schoot ligt. Voor foto's van de tablet pc die ik gebruik verwijs ik je naar site van motion computing (google op LE1600).
 
Hoe zit het met de maximale hoogte van de harddisk; deze kan volgens de website maar tot 10.000'?
IFR zit ik nog wel eens op FL120, zou de hd dan al gecrasht zijn???
 
Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen. De specs van de leverancier zijn natuurlijk "garanties". Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met 2000 voet extra hoogte meteen de boel in de soep hebt. Het is een luchtdrukverschil van pakweg 60 hPa. Ik ben eens gaan neuzen op internet over de effecten van luchtdruk op electronica maar daar is nauwelijks iets over te vinden. Als je je verdiept in welke maatregelen voor electronica moeten worden genomen om ze "MIL-SPEC" te maken (dus geschikt voor extreme condities") dan zie je dat men vooral let op vochtigheid, trillingen, verontreinigingen en elektromagnetische straling.

Ik heb geen idee welke component in een tablet pc het meest gevoelig is voor de effecten van een hoge altitude (mijn vermoeden is de LCD-display).

Ik heb overigens mijn tablet zodanig volgestouwd met geheugen dat de harddisk nagenoeg nooit wordt benaderd tijdens de vlucht, dat resulteert vooral in een heel stabiel gedrag van de pc (ik wil geen verrassingen tijdens de vlucht).
 
Traffic Watch

Traffic Watch

@N2024

Ik zie op een van jouw foto's van je nieuwe GPS dat Traffic Watch apparaatje.
Hoe is jouw ervaring daarmee?
 
GPS units

GPS units

Ik heb overigens zelf een AvMap EKP-IV. Geweldig apparaat met een ultiem groot scherm dat lekker op je knie zit.
Sinds ik echter (shared) eigenaar ben van een jonge Skylane met ingebouwde moving map, gebruik ik hem alleen nog op lange buitenlandse navigatievluchten. Altijd lekker om een standby apparaat te hebben. Zeker omdat deze (ook) op batterijen werkt zodat je zelfs met een electrical failure nog snel het dichtsbijzijnde veldje kunt vinden ...
 
@N2024

Ik zie op een van jouw foto's van je nieuwe GPS dat Traffic Watch apparaatje.
Hoe is jouw ervaring daarmee?

Traffic watch is heel handig ALS IEDEREEN Z`N TRANSPONDER aan zet. Hij waarschuwt als er iemand in je buurt vliegt met afstand + hoogte verschil er bij. Helaas nog geen richting (op dit systeem i.i.g.). Ik ben er blij mee, is een leuke gadget.
 
Weet iemand of het moeilijk is om het kaartje met extra detail te verwerken in het kaartje wat standaard bij de Lowrance wordt meegeleverd? Ik had het extra kaartje Benelux gekocht en ingewisseld met het standaard kaartje. In de lucht kwam ik er achter dat er geen vliegvelden in dit kaartje staan, dus ik had er niets aan. Volgens mij moet je het kunnen kopieren?
 
Traffic watch is heel handig ALS IEDEREEN Z`N TRANSPONDER aan zet. Hij waarschuwt als er iemand in je buurt vliegt met afstand + hoogte verschil er bij. Helaas nog geen richting (op dit systeem i.i.g.). Ik ben er blij mee, is een leuke gadget.

Afgelopen maandag op plm. 1600ft boven schouwen duiveland kwam ik wel héél dicht bij een motorzwever. Traffic watch had niets gemeld, dus zijn transponder stond niet aan. Mijn fout ook natuurlijk, ik had net iets te weinig naar buiten gekeken.

Ik denk echt dat 1 april 2008 een goede start kan zijn, of geldt Mode-S niet voor (motor) zwevers e.d.?
 
Weet iemand of het moeilijk is om het kaartje met extra detail te verwerken in het kaartje wat standaard bij de Lowrance wordt meegeleverd? Ik had het extra kaartje Benelux gekocht en ingewisseld met het standaard kaartje. In de lucht kwam ik er achter dat er geen vliegvelden in dit kaartje staan, dus ik had er niets aan. Volgens mij moet je het kunnen kopieren?

Rudy,

Je moet beide kaarten op je geheugenkaartje zetten, dus zowel de luchtvaartkaart (die je al had) als het nieuwe kaartje met de extra details. In de setup moet je dan aangeven dat je twee kaarten wilt gebruiken, de luchtvaartkaart als "overlay" op de gedetailleerde kaart.
Succes.
Groet,

Leon
 
Last edited:
Zijn er hier ook pocketfms gebruikers? Ik hoor goede verhalen en denk er zelf ook aan om een pda met deze software aan te schaffen.

Yep, werkt voor mij prima. Blijft PDA, zonlicht leesbaarheid kan beter, maar het werkt prima. Ik had al een PDA, dus met alleen SW was ik klaar...
 
Rudy,

Je moet beide kaarten op je geheugenkaartje zetten, dus zowel de luchtvaartkaart (die je al had) als het nieuwe kaartje met de extra details. In de setup moet je dan aangeven dat je twee kaarten wilt gebruiken, de luchtvaartkaart als "overlay" op de gedetailleerde kaart.
Succes.
Groet,

Leon

Beste Leon!

Hoe zet je die beide kaarten dan op het geheugenkaartje. Ik heb toch 2 kaartjes (van die soort SIM cards)? In het apparaat zit toch maar 1 aansluiting?

Bedankt!
 
Beste Leon!

Hoe zet je die beide kaarten dan op het geheugenkaartje. Ik heb toch 2 kaartjes (van die soort SIM cards)? In het apparaat zit toch maar 1 aansluiting?

Bedankt!

In die van mij zit één geheugenkaartje. Dat kaartje kun je uit de GPS halen en in de losse kaartlezer steken die je op de USB poort van je computer aansluit. Dan verschijnt het geheugenkaartje op je PC als een nieuwe driveletter, je kunt dan beide MAPS erop zetten. Vervolgens kaartje weer in je GPS, even de settings aanpassen en voila.
Misschien heb jij een nieuwere versie ofzo ? Ik heb echt maar één kaartje.
Groet,

Leon
 
Back
Top