RYANAIR en hoe verder?

Vorige week training gedaan in EMA (o.a. met turning final), nu bezig met TR. Begin ergens te komen :)
 
Binky!

How's life?

Al enig uitzicht op een base? Zo ja ? was dit ook wat jij had opgegeven?

Groeten!
 
Binky Junior volgende stap

Binky Junior volgende stap

Beste Airworkers,

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb. Dit vanwege de drukke tijd bij Ryanair.

Ik zal jullie updaten...

Begin dit jaar, mijn lijntraining afgerond>> 68 sector totaal. Minimaal aantal is 68, Ryanair streeft ernaar cadets rond de 88 sectors lijntraining klaar te krijgen, dus maak je niet druk straks. Voor de jongens die de lijntraining gaan doen hier een paar tips:

* De Heilige bijbel voor lijntraining straks, is het LTTD (line training technique document) Die krijg je of kun je via crewdock downloaden. Het is initieel bedoeld voor lijntraining cpts, maar men mag het gebruiken. Als je dit hebt en je kunt een beetje avieren, kom je er zonder enkele problemen er doorheen

*Lijntraining geschied van bases waar ze lijntraining cpt beschikbaar hebben. Maar voornamelijk vanaf STN, DUB, GIRONA, SKAVSTA.

*JE krijgt tijdens lijntraining een vergoeding, 1200EURO, niet veel en je kunt er precies mee je hotels en vervoer eventueel mee betalen. Lijntraining duurt circa 2mnd dus meestal is dit gauw achter de rug.

*Voor de gene nieuw op type, zie de lijntraining als het halen van je rijbewijs, na de lijntraining leer je pas het toestel kennen.


Na lijntraining, gebeurt het volgende. Alle cadets van de afgelopen maanden zijn naar Dublin op Brookfield 5 on 4 off gezet inclusief ikzelf. Sommigen op 5 on 5 off floating.

Dit betekent dat je je base na gemiddeld 6mdnen na lijntraining kunt verwachten. Sommigen hebben hem eerder gekregen, anderen moesten langer wachten.

Totaal geen reden voor paniek!!! In tegendeel. Het initiele ryanair contract is niet veel beter, behalve dat ze verplicht zijn je 6mnden 75 procent uit te betalen wanneer ze je ontslaan.

Brookfield voor -en nadelen

voordelen:
*Je verdiend meteen veel geld (55,5 EURO/uur NETTO)

*Je vliegt 80 a 100 uur per maand (EIGEN ERVARING EN ANDEREN OM ME HEEN IN CREWROOM)

*NETTO uitbetaald, dus belasting mag je zelf regelen. Voordeel, je werkt voor jezelf(volgens belastingdienst) Je kunt dus een heleboel aftrekken. Verder mag je zelf bepalen waar je belasting betaald (NL, IRL, UK etc) of helemaal niet (PAS OP: officieel crimineel als je dit doet, Guus Hiddink had beter moeten weten)
Er is onlangs een inval geweest van de belastingdienst in Charleroi crewroom.

*1 maand verplicht vrij nemen, daarnaast nog 10dgn per jaar Annual Leave.

*20% van het jaar kun je uitgezonden worden naar andere base, dan krijg je een 5on 5 off rooster en 20 euro EXTRA per uur!! dus 75,5.
Dus v.b. 4 dgn vanaf STN = 5 dgn off 4 dgn STN en dan 5 dgn Off.


*Na 500uur on type, ga je automatisch naar 75 EURO per uur ipv 55EURO.(Dit is na 4 maanden na lijntrainig.



nadelen:
*Wanneer je ziek bent of je been breekt of niet kan vliegen, geen uren geen geld totdat je weer op de been bent. Je moet zelf dus een AOV (Arbeids Ongeschiktheids Verzekering) regelen. Als "zelfstandige ondernemer" is dit erg raadsaam. Dit kost wel 300 a 450 EURO/mnd, maar als je niet meer je beroep kan uitoefenen krijg je 75% van je jaar salaris maandelijks tot en met je 65 uitbetaald. Dit staat los van je Loss of Licence Verzekering die meestal alleen voor beginnende piloten de schuld dekt.

*Floating base Brookfield(dus 5 on 5 off van elke base vanuit Europa) wordt weinig aangeboden. Sommigen willen dit per se omdat je dan 75 EURO per uur verdiend.

Verder heb je geen gezeur van Ryanair, je werkt voor Brookfield, die overgens erg aardig en behulpzaam zijn.

Als je een base request hebt gedaan tijdens je assessment, kun je die na 6mnden pas verwachten!!! Voor sommigen een echte DOMPER! Voor andere zoals ik niets boeiend.

Ikzelf ben druk bezig met appartement in Dublin en ga binnenkort verhuizen, omdat ik dit graag wil. Een jaartje of twee Dublin is een leuke ervaring.

Mensen zijn aardig(echt beleefd dus niet zoals Engelsen verplicht beleefd). Behulpzaam onvoosrtelbaar en begripvol.


Ikzelf betaal vanaf volgend jaar belasting in Dublin. Over een salaris van 65.000EURO per jaar, betaal je gemiddeld 1600Euro/pmnd belasting. (20%voor de eerste 34.000Euro daarna 40%)

Ik hoef dit jaar nog niets te betalen aangezien ik niet meer dan 183 dgn in Ierland woon.

Mijn verliezen in NL mag ik 6 jaar vanaf dat ik ze heb opgebouwd laten staan. Dus 6 jaar de tijd om dit te innen en terug te komen.

Als je direct cpt op Brookfield omt verdien je 128EURO/per uur NETTO, vlieg je ook circa 80 a 100 uur. Daarnaast, uitgezonden 158EURO/per uur.

Als je daarnaast nog lijntraining doet een extra 12EURO/uur.

Ik heb het erg naar mijn zin in Dublin, het weer is het enige wat me dwars zit. Landen met Gusting 52 en Windshears is een goeie training maar niet bepaald leuk. Bristol, Manchester, Leeds Bradford zijn ook shitholes en 15kts windshear op final is soms standaard op Bristol. Daarbij komt nog dat de baan 1800 mtr is.

Ook de Ierse appartementen. 75m2 is groot voor Ierse begrippen, voor NL'rs klein, dus wees voorbereid. Gemiddelde huur met Brookfield salaris is makkelijk te betalen.

Ik hoop dat ik jullie gauw in Dublin zie.
Als jullie vragen hebben over lijntraining, typerating, Ryanair SOPS(waardeloos) kun je me mailen.

Groetjes
BJ
 
Hallo,

Ben een kleine verkenning aan het doen om mogelijk de overstap naar Ryanair te maken. Mogelijk heb ik iets verkeerd begrepen naar aanleiding van Binkies goede posting.

Na opleiding 75 Euro per uur, gemiddeld 90 uur per maand, en dit voor maximaal 11 maanden= 74250 jaarsalaris
Na belasting in Ierland= 51750 netto
Medisch (public) en arbeidsongeschiktheid (12 * 500) = 6000
Pensioen bijdrage (50% final salary)= 12960 (inclusief tax relief)
Rente (5%) typerating (35000) zonder aflossing = 1750

Besteedbaar maand inkomen eerste jaren= 31040 / 12 = 2600 euro netto

Mijn eerdere navragen bij Ryanair and via andere postings kom ik steeds rond het zelfde bedrag. Kan iemand conformeren of ik ergen een grote fout maak?
 
Nou, dat is wanneer je een Brookfield contract neemt, dan moet je namelijk alles zelf betalen. Overigens gaat na dat eerste jaar je salaris bij Brookfield een stuk omhoog. Ben je in dienst van Ryanair, dan krijg je een pensioen etc en is je begin salaris een stuk lager, maar na twee jaar verdien je behoorlijk meer. Tenzij je als Brookfielder stiekum geen belasting betaalt en hoopt dat ze daar niet achter komen zoals velen doen. Als je in Ryanair dienst bent, heb je een vaste base.
Als Brookfielder nu ook, maar zie de post hier boven, ze kunnen je nog steeds een beetje heen en weer schuiven.
Als je van een ander bedrijf overstapt, heb je waarschijnlijk ervaring en begin je met een veel hoger salaris. Ga uit van zo'n € 6000,- netto als je 1500 uur hebt.
Succes.
 
@ have a nother coffee:

volgensmij kun je wel 90 uur p/mnd vliegen maar niet meer dan 900 p/jr.

anyone please correct me if i'm wrong.
 
Nee, maar brookfielders krijgen betaal per scheduled block hour en ze worden voor 1100 uur per jaar gescheduled. Omdat de sectoren allemaal korter zijn dan de geplande tijd kom je uit op 900 actual.
 
Dat hang er van af, liefst zo kort mogelijk, maar er zijn niet altijd vliegtuigen beschikbaar voor de BT. Na de BT moet je je papieren regelen bij de IVW of in DUB. Zodra dat rond is kan je line trainign beginnen, maar dan hangt het er weer avn af waar je die doet en hoeveel linetrainers er beschikbaar zijn. Ik train overigens momenteel alleen command upgrades en heb alleen vorige week een keer een cadet getrained, het hangt er dus ook vanaf welke andere training er bezig is.
MAW het is moeilijk een concreet antwoord te geven. Soms een of twee dagen. Soms maximaal een maand. Na een maand moet je weer de sim in en dat kost geld, dus langer is heel zeldzaam.
 
Hoi iedereen,

Echt super veel goede info!!
Ik begin in EMA met mn type 17setember, zijn er nog andere die dan beginen??

Ik had nog wat vraagjes waar jullie wel een antwoord op hebben;
Die eerste week intro @ EMA is gewoon maandag/vrijdag, en maar 1 week toch??
En dan base training, zit dat in de 25.000 euro voor de type of moet je daar weer appart voor betalen?? en ja, hoeveel dan??

Alvast bedankt he!:)
 
eerste week duurde bij mij 6 dagen van maandag t/m zaterdag.
SEP: safety and emergency prcedures.
best saai maar je moet het gedaan hebben.

Waar ga je je TR doen?

BTW: base training is gratis tenzij je besluit om je contract te ontbinden binnen een bepaalde tijd. In dat geval betaal je ook nog voor alle line training vluchten die je gemaakt heb.

PS: geslaagd voor me LST vandaag!:D
 
Volgensmij is het antwoord op de volgende vraag nog niet te vinden op het forum, vergeef me als het wel zo is..:rolleyes:

Hoe zit het precies als je al een sim/atpl/english test voor een andere maatschappij hebt gedaan bij CAE? Hoorde dat je voor Ryanair alles weer opnieuw zou moeten doen bij CAE. Als je deze test gehaald hebt, moet je dan op East midlands nog een keer de sim in?

Wat is verder de beste en goedkoopste manier om naar East midlands te reizen?
 
Hen onlangs ook die testen bij CAe gedaan. Mij was er verteld dat ze ,indien je geslaagd was, ze je op file zetten voor bij eventuele andere maatschappijen. Over alles opnieuw doen hebben ze niets gezegd.
 
AMS naar EMA met BMI baby.
boek een paar weken van te voren scheelt wat.
 
Over welke testen hebben jullie het?
Ik heb een paar maanden terug mijn type rating gedaan in cea.
Ik heb geen een test hoeven doen voordat ik begon was met de typerating, met uitzondering van de simcheck in ema.

Groeten
 
De selectie van CAE wordt door de meeste klanten van CAE als advies overgenomen. Afgezonderd van een gesprek bij die maatschappij wordt er verder niets aan selectie gedaan.

Er zijn echter een aantal uitzondering, Ryanair is daar 1 van.
 
Back
Top