Maar back on topic.
Je moet ook kijken waar de meeste mensen heengaan! Zo hoor je vaak dat de selectie van de KLu extrééém zwaar is; er komt maar 2% doorheen! Dan denk je bij dat percentage; wow, dat is wel weinig! Het is inderdaad weinig, maar bedenk wel dat veel mensen die niet of nauwlijks gemotiveerd zijn om piloot te worden, zich er aan kunnen melden, er is namelijk geen financiële barrière!
Als je je bij de KLS, EPST of NLS wilt aanmelden, komt er wel degelijk een bedrag om de hoek kijken bij de selectie. De niet of nauwlijks gemotiveerden zullen hierom dan ook afhaken.
Ik betrek nu de luchtmacht in dit topic; ik doe dit om aan te geven dat er een groot aantal mensen is dat een bepaalde route volgt in het piloot worden. Veel gaan eerst naar de KLu, maar zoals ik al zei worden er hier veel afgewezen. Een groot aantal van de gemotiveerden gaat vervolgens naar de KLS, dit is immers de 'preferred supplier' van de KLM, waar veel jongens en meisjes graag willen vliegen. In het geval van afwijzing bij deze school kan men kiezen uit nog een aantal scholen, om er een paar te noemen; EPST, NLS, Stella, LLS, DFA enzovoort. Deze scholen komen, naar mijn mening onterecht, vaak op de derde plaats van een wannabe; na KLu en KLS dus.
Je kan je voorstellen dat je erg gemotiveerd moet zijn om álle scholen te bezoeken ivm selectie. De laatste school in een te volgen rijtje van een persoon, heeft dus logischerwijs het grootste percentage aannames! Immers, de mensen zijn eerder in hun traject naar de cockpit waarschijnlijk niet afgewezen om hun gebrek aan vliegaanleg of aan gebrek van psychologische stabiliteit.
Wat is met dit alles wil zeggen is dat je niet zo maar af kan gaan op cijfers van scholen. Je moet in je achterhoofd houden welke populairder is, welke veel aanmeldingen heeft van jongens en meiden die al selectie hebben gedaan bij andere scholen, enz. Je kunt niet alles afleiden aan de percentages.
Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb kunnen maken, zo niet, dan hoor ik het!