Welke selectie het strengst in NL?

Toch zitten er op de KLS erg veel mensen van 18 jaar oud hoor, genoeg ook die er op hun 17e beginnen. Dus het zal wel met je voorkomen te maken hebben.
 
Toen ik mijn COVA gesprek had, zeiden ze dat ik een erg goede leeftijd heb om met de opleiding te beginnen (Ben 24)... Tevens zijn er laatst nog wat mensen afgewezen omdat ze te jong waren (beide 17)...
 
Toen ik mijn COVA gesprek had, zeiden ze dat ik een erg goede leeftijd heb om met de opleiding te beginnen (Ben 24)... Tevens zijn er laatst nog wat mensen afgewezen omdat ze te jong waren (beide 17)...

Dat zal best zo zijn, maar het heeft helemaal NIETS met je leeftijd te maken. Het heeft ALLES te maken met dingen die je naast het behalen van je middelbare-schoolpapiertje hebt gedaan -> levenservaring.
 
Dat zal best zo zijn, maar het heeft helemaal NIETS met je leeftijd te maken. Het heeft ALLES te maken met dingen die je naast het behalen van je middelbare-schoolpapiertje hebt gedaan -> levenservaring.

Exactly, en daarom is de ene 17-jarige wel interessant om aan te nemen en op z'n 19e een Fokker te laten landen of co-co te zijn op een 747 dan een andere 17-jarige die net z'n Lego heeft opgeborgen........

Leeftijd is niet heilig........ Ook als je 24 bent en je hebt geen reet uitgevoerd ben je ook niet interessanter omdat je 'levenservaring' hebt.
 
Het heeft inderdaad echt niet zoveel met leeftijd te maken, maar met bepaalde eigenschappen die uiteindelijk bijna iedereen wel ontwikkeld. Kans is alleen dat de meeste mensen deze eigenschappen volledig ontwikkelen na hun 20ste ofzo. Ik heb al vanaf sinds ik jong ben gewerkt (krantenwijk, supermarkt, etc) en ben altijd vrij actief geweest op school. Dit soort dingen helpen om je kwaliteiten te ontwikkelen. Ik had ook genoeg jongens van mijn leeftijd rondlopen die het echt niet zouden halen. Geen enkele vorm van leiderschap (of hoe je het ook wilt noemen) verantwoordelijkheidsgevoel of vlagen van serieus zijn en even hard werken.
Heeft dus vooral te maken met wat jij in het verleden denk ik. Het is echt niet zo dat ze een 17-jarige eerder zullen benadelen dan een 23-jarige (integendeel lijkt me, hoe jonger, hoe kneedbaarder)
Ben zelf overigens 19, haalde de selectie op mijn 18de en begin op mijn 20ste aan de opleiding (lang verhaal...)
 
Ik kan alleen maar zeggen het heeft niks met de leeftijd zelf te maken. Het gaat duidelijk om je voorkomen en je inhoud. Zelf heb ik vanaf mijn 13e al gewerkt (krantenwijkje) en daarna steeds doorgegaan. Ook helpt het als je kan aantonen dat je stappen richting de luchtvaart hebt gemaakt. Mijn eigen persoontje heeft bijv 2 zomers op de administratie van de KLM gewerkt en ook werk ik sinds een aantal maanden op het platform bij de KLM. Dit staat altijd goed. Ook heb ik een studie gedaan aviation (ondanks dat ik ermee gestopt ben, ik kon dit goed uitleggen). Dit laat allemaal zien dat je deze kant op wilt en zo kan het dus dat ik (18jaar) aangenomen word bij de KLS. Dus leeftijd maakt niet uit maar wel de baggage die je meeneemt.
 
Ssssst..... niet doorvertellen :D Ik denk ik maak een opmerking in de trant van het vliegwereldje en dan word je weer zo neergezet. OhOh wat jammer :D.
 
En bedankt Chucky nu sta ik bekend als de dief :D. Ik kom dan wel uit Amsterdam maar niet iedereen hier is hetzelfde hoor :p.
 
Maar back on topic.

Je moet ook kijken waar de meeste mensen heengaan! Zo hoor je vaak dat de selectie van de KLu extrééém zwaar is; er komt maar 2% doorheen! Dan denk je bij dat percentage; wow, dat is wel weinig! Het is inderdaad weinig, maar bedenk wel dat veel mensen die niet of nauwlijks gemotiveerd zijn om piloot te worden, zich er aan kunnen melden, er is namelijk geen financiële barrière!

Als je je bij de KLS, EPST of NLS wilt aanmelden, komt er wel degelijk een bedrag om de hoek kijken bij de selectie. De niet of nauwlijks gemotiveerden zullen hierom dan ook afhaken.

Ik betrek nu de luchtmacht in dit topic; ik doe dit om aan te geven dat er een groot aantal mensen is dat een bepaalde route volgt in het piloot worden. Veel gaan eerst naar de KLu, maar zoals ik al zei worden er hier veel afgewezen. Een groot aantal van de gemotiveerden gaat vervolgens naar de KLS, dit is immers de 'preferred supplier' van de KLM, waar veel jongens en meisjes graag willen vliegen. In het geval van afwijzing bij deze school kan men kiezen uit nog een aantal scholen, om er een paar te noemen; EPST, NLS, Stella, LLS, DFA enzovoort. Deze scholen komen, naar mijn mening onterecht, vaak op de derde plaats van een wannabe; na KLu en KLS dus.

Je kan je voorstellen dat je erg gemotiveerd moet zijn om álle scholen te bezoeken ivm selectie. De laatste school in een te volgen rijtje van een persoon, heeft dus logischerwijs het grootste percentage aannames! Immers, de mensen zijn eerder in hun traject naar de cockpit waarschijnlijk niet afgewezen om hun gebrek aan vliegaanleg of aan gebrek van psychologische stabiliteit.

Wat is met dit alles wil zeggen is dat je niet zo maar af kan gaan op cijfers van scholen. Je moet in je achterhoofd houden welke populairder is, welke veel aanmeldingen heeft van jongens en meiden die al selectie hebben gedaan bij andere scholen, enz. Je kunt niet alles afleiden aan de percentages.

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb kunnen maken, zo niet, dan hoor ik het!
 
He Mike5,

Dat vind ik helemaal niet en daar gaat het ook niet om.

Ik vroeg mezelf af WELKE selectie in nederland het strengst is.
En of dat nou de KLS, NLS of een andere school is, het lijkt
mij interessant om te weten, daarvoor heb ik de topic opgestart.
Omdat ik dus niet weet welke selectie het strengst is.

Groet,
Maarten

Volgens mij wil je gewoon graag horen dat de selectie van de KLS het lastigste is. zodat je daar je ego even mee kan opveilen..
Wat wil je anders met die informatie ? je bent immers al aangenomen op de KLS.
Ga je nog wisselen als een andere selectie pittiger is ??

Groeten..
 
Luchtmacht is sowiezo heel streng, dus die uitslag is niet relevant voor je kansen bij andere opleidingen.

Ik weet dat het volgende raar zal gaan klinken, maar toch zou ik hier graag serieus antwoord op willen.

Stel dat je de selectie van de luchtmacht hebt gehaald, is het dan mogelijk om met de resultaten een verkorte selectie te doen bij de burgerluchtvaart omdat je een aantal dingen al hebt gedaan?

En op welke dingen kan je vooral nog afvallen aangezien je de selectie voor de luchtmacht al helemaal hebt gehaald. Motivatie bijvoorbeeld?

En moet je tijdens de selectie bij de burgerluchtvaart aangeven dat je met de selectie voor de luchtmacht bezig bent? En als ze er naar vragen, is het dan verstandig om nee te zeggen of komen ze hier toch wel achter?
 
Je kan er in ieder geval je GVSS bij de KLS mee overslaan. Voor de rest moet daar de hele selectie gewoon gedaan worden, dus PO1&2, de cova en de medisch (waar je je geen zorgen om hoeft te maken, omdat de medisch voor de luchtmacht veel strenger is). Maar als je de selectie van de luchtmacht hebt gehaald, dan ga je niet zo heel snel naar de burgerluchtvaart (lijkt mij) aangezien je al vrij lang met de selectie van de luchtmacht bezig bent geweest.
Voor de overige scholen heb ik geen flauw idee.
 
Nouja ik zit op dat moment in dat schuitje. Ik heb heel de selectie bij de KLu afgerond maar toch op het laatst nog afgewezen wegens te weinig progressie bij de PVS (Praktische vlieger selectie). Bij de NLS kan het sowieso niet en bij de KLS kun je inderdaad de GVSS gegevens meenemen.

Winds,

WvdB
 
Luchtmacht is sowiezo heel streng, dus die uitslag is niet relevant voor je kansen bij andere opleidingen.

Ik bedoel te zeggen dat wanneer je afvalt bij de KLu selectie, je niet getreurd moet zijn omdat er maar enkele procenten de selectie halen en je dus best prima geschikt zou kunnen zijn voor het beroep piloot, ondanks dat je afvalt. Dus zo'n uitslag zegt niets...

Tis wat anders dan wanneer je de 'selectie' van bijv EFTO / Stella niet zou halen. Dit is denk ik het andere uiterste van 'selecties' en geeft aan dat je het niet verder moet gaan proberen om piloot te worden. Zo'n uitslag zegt alles....
 
Back
Top