Fase 3 EPST

Heeft iemand enig idee waar ze op letten bij de beoordeling van je Personal Statement dat je voor je aanmelding bij EPST moet schrijven in het Engels? Do's en don'ts?
 
Dakota*fan,

Vermoedelijk gebruiken ze het personal statement vooral om wat aanknopingspunten te hebben in het gesprek. Vat kort je jeugd, je opleidingen, motivaties bij belangrijke keuzes die je tot nu toe hebt gemaakt, je gezinssituatie en hoe je je leven tot nu toe ervaren hebt (hoe sta je in het leven) samen.

Vergeet niet om in je verhaal een beetje je 'antwoorden' op de vragen (zie instructie personal statement) te verwerken.

Ik weet dat iemand die ook bij EPST selectie heeft gedaan zijn personal statement op zijn weblog heeft gezet, als je echt onzeker bent of inspiratie nodig hebt zou je daar eens naar kunnen zoeken.

Maar til er vooral niet te zwaar aan, het gesprek zelf en de opdrachten zijn veel belangrijker.

Succes!

Clown
 
Wat ik me afvraag: wat zijn redenen om mensen af te wijzen tijdens de tweede selectiefase? M.a.w.: mensen die zijn afgewezen na de 2e fase, hebben jullie een brief gekregen met daarin de reden van afwijzing? Of wordt het je gelijk verteld na afloop van de dag? En wat was bij jou de reden? Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Hoi Dakota*fan,

In de loop van de dag ontwikkelt men een beeld van je persoonlijkheid. Ze maken aantekeningen van concrete gedragingen tijdens de voorstelronde, de groepsopdrachten en het interview. Ik denk dat ze dat aan het eind van de dag bespreken en dat daar een positief, negatief of twijfelachtig uit komt. Zaken waarop je hier kunt afvallen zijn denk ik: verlegenheid, afwachtende houding, niet gemotiveerde beslissingen, direct toegeven aan iemand anders' mening of juist eindeloos discussies aangaan, niet kunnen uitleggen waarom je verkeersvlieger wilt worden, onvolwassen overkomen etc.
Gedrag dat men graag ziet zijn de bekende dingen: initiatief tonen, met creatieve oplossingen komen, actief luisteren naar anderen (samenwerken), goede motivaties en (denk ik) gezonde zelfverzekerdheid.

Als je slecht scoort op de theorievragen of de rekenvragen dan houd het ook op lijkt me.

In de afwijzingsbrief staat geen motivatie, maar je kunt na een aantal dagen opbellen en hier naar vragen. Dat wordt je ook uitgelegd op de selectiedag zelf.

Succes,

Clown
 
@ Clown: bedankt voor je reactie!

Om nog even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp (fase 3 EPST): welke scholen zijn er nog meer aan te raden (naast IST en Orbit) om simtraining te doen? Maakt het veel uit in wat voor soort sim je zit? Die FNPT-sim van EPST, is dat nou een 737 sim of toch niet? Alvast bedankt voor de reacties!
 
Last edited:
Doordat ik nog steeds benieuwd ben naar de antwoorden die de TS wilde. Plaats ik de vragen maar nogmaals met een aantal persoonlijke vragen.

Ik ben namelijk benieuwd of iedereen een herkansing krijgt? En geven ze bij afwijzing van de eerste daar een advies over?
Of zijn er ook gevallen bekent waar gewoon herkansen geen zin heeft?
Er kan ook een advies gegeven worden dat je een aantal uur moet maken op een simulator. Worden deze vluchten ook genoteerd en meegenomen in een besluit bij een herkansing?

Is een herkansing voor Fase 3 nou over het algemeen makkelijker? Zijn er relatief meer mensen die dan doorgelaten worden? Of maakt het niet zoveel uit?

Hopelijk kan iemand mij dat vertellen en of iemand daar ervaring mee heeft :cool:
 
Last edited:
Ik ben namelijk benieuwd of iedereen een herkansing krijgt? En geven ze bij afwijzing van de eerste daar een advies over?
Of zijn er ook gevallen bekent waar gewoon herkansen geen zin heeft?
Er kan ook een advies gegeven worden dat je een aantal uur moet maken op een simulator. Worden deze vluchten ook genoteerd en meegenomen in een besluit bij een herkansing?

Wat ik heb begrepen (zelf eerste kans fase 3 door) is er een mogelijkheid tot herkansing, maar dan kijken ze wel naar je compass uitslag. Aan de hand daarvan bepalen ze of het uberhaupt zin heeft om je nog een keer terug te laten komen.

Is een herkansing voor Fase 3 nou over het algemeen makkelijker? Zijn er relatief meer mensen die dan doorgelaten worden? Of maakt het niet zoveel uit?

De herkansing is zeker niet makkelijker, eerder iets moeilijker omdat je ze je aanbieden max twee uren op die betreffende sim te oefenen met een instructeur. Het zou dan oneerlijk zijn als ze het niveau niet een tandje opschroeven. Wat de verhoudingen zijn van mensen die doorgelaten worden weet ik niet, ik weet alleen dat de kerel die voor mij moest (en herkansing deed) door was..
 
Oke bedankt,
Dus in principe mag iedereen herkansen. En ze geven advies aan je mee of het zin heeft.

Weet iemand misschien hoe de percentages liggen van afvallers?
Voor Fase 1 las ik dat het percentage afvallers wel iets meer dan 50% is? Dat betekent bij fase 2 en 3 ook nog 2x 50%?

Alvast bedankt ;)
 
Oke bedankt,
Dus in principe mag iedereen herkansen. En ze geven advies aan je mee of het zin heeft.

Weet iemand misschien hoe de percentages liggen van afvallers?
Voor Fase 1 las ik dat het percentage afvallers wel iets meer dan 50% is? Dat betekent bij fase 2 en 3 ook nog 2x 50%?

Alvast bedankt ;)


Dus er valt, volgens jou, iets meer dan 150% af.....? ;)
Iets meer dan 50% + 2x50% = ....

Dan hebben we denk ik een winnaar voor het topic: "Welke selectie het strengst in NL?" :D

Maar even ontopic: Ik zou de afvalpercentages niet precies weten. Ben je inmiddels al aan je selectie begonnen bij de EPST?

Vriendelijke groet,
 
Dag Superfa,

Zoiets kon ik natuurlijk zelf ook wel bedenken, maar moest gewoon lachen om hoe het er stond. ;)
En ja..... ik kon het niet laten er even een slechte grap van te maken. Zo ben ik dan ook wel weer...
 
Haha sorry staat ook niet heel goed geformuleerd.

@Co-Co Flanel,
Ja, ik zit midden in me selectie. Heb Fase 1 en Fase 2 al met succes afgerond.
Alleen ik heb ook KLS selectie gedaan en daar bij de COVA afgevallen. Dus ook de GVSS meegemaakt.
Alleen dat zat bij Fase 3 nog te erg in me hoofd. En ik focuste me teveel op de rekensommen
waardoor mijn vliegkunsten eronder leden.
Ze vertelde me dat het met 1 vliegles dat er wel uit is. En ik moest zo snel als mogelijk terugkomen voor herkansing en dan hadden ze er vertrouwen in?
Vandaar deze vragen dus ook. ;) Hopelijk kan iemand ze nog beantwoorden voor mij!!
 
Oke bedankt,
Dus in principe mag iedereen herkansen. En ze geven advies aan je mee of het zin heeft.

Nou niet dus. Als ze het niet in je zien en je had een matige compass dan is het einde oefening, dus niet iedereen mag herkansen. Als je mag terug komen dan steken zij er weer tijd in dus dan zullen ze wel het idee hebben dat het er ergens wel inzit maar er niet uitkwam op dat moment.

Weet iemand misschien hoe de percentages liggen van afvallers?
Voor Fase 1 las ik dat het percentage afvallers wel iets meer dan 50% is? Dat betekent bij fase 2 en 3 ook nog 2x 50%?

Het is moeilijk om te zeggen hoeveel er totaal doorgaat. Zal per jaar verschillen, maar hou je niet met percentages bezig want dat is totaal irrelevant. Concentreer je op je sim en zorg ervoor dat je het haalt!

Ze vertelde me dat het met 1 vliegles dat er wel uit is. En ik moest zo snel als mogelijk terugkomen voor herkansing en dan hadden ze er vertrouwen in?
Vandaar deze vragen dus ook. ;) Hopelijk kan iemand ze nog beantwoorden voor mij!!

Volgens mij zijn je vragen wel beantwoord zo of niet soms? :D
 
Last edited:
.....Binnen 3 maand krijg ik een herkansing, fase 1 en 2 moet ik niet meer doen. Ik zal oefenen op een 737 simulator met een goeie vriend, en dan doe ik de test opnieuw

En Opethian, heb je inmiddels je herkansing al gedaan? En ben je geslaagd??
 
Haa Merijn,

Ik denk inderdaad dat je vragen inmiddels wel beantwoord zijn.
Ik wens je veel succes met de derde fase en laat nog even weten of het uiteindelijk is gelukt!

Vriendelijke groet,
 
Bedankt voor alle reacties!
Mijn vragen zijn inderdaad beantwoord. En ik laat nog even weten als het me gelukt is!
Dank je!
 
Back
Top