Fase 3 EPST

clown

New member
Beste mensen,

Een tijd terug heb ik selectie gedaan bij EPST. Helaas kwam ik maar tot fase 2, fase 3 heb ik niet mogen doen. Binnenkort wil ik fase 2 wel gaan herkansen. Dat heb ik ook goed voorbereid.

Maar van fase 3 (de dag erna) weet ik niet zoveel. Wel heb ik er in de Kennisbank en het forum over gelezen en op Google gezocht. Kan iemand mij nog meer bruikbare tips geven voor fase 3?

Ook vroeg ik me af of iedereen die fase 3 niet haalt een herkansing krijgt, of dat er ook mensen zijn die niet meer mogen terug komen. En zo ja, welke voorwaarden gelden er ongeveer? Verschilt de herkansing van de originele fase 3?

Alvast bedankt!

Clown
 
Ha Clown,

Fijn dat je een herkansing hebt. Ik dacht dat als je in fase 2 afvalt je het pas na een jaar weer mag proberen. Heb ik dit verkeerd begrepen?
Over het oefenen voor fase 3 zijn de meningen verdeeld. Ik denk dat het voor de leercurve niet verstandig is om vantevoren simulatorsessies te doen. Ik zou wel zorgen dat je de principles of flight goed kent en de instrumenten met schaalverdeling. Fase 3 is standaard gericht op kandidaten zonder ervaring.
Hopelijk kan ik je a.s. woensdag meer tips geven.

:biertje:
 
Daanie said:
Ik dacht dat als je in fase 2 afvalt je het pas na een jaar weer mag proberen. Heb ik dit verkeerd begrepen?:

Dat heb je goed begrepen. Maar dat sprak ik ook niet tegen. Ik heb inderdaad na een jaar een herkansing voor fase 2.

Daanie said:
Over het oefenen voor fase 3 zijn de meningen verdeeld. Ik denk dat het voor de leercurve niet verstandig is om vantevoren simulatorsessies te doen. Ik zou wel zorgen dat je de principles of flight goed kent en de instrumenten met schaalverdeling. Fase 3 is standaard gericht op kandidaten zonder ervaring.
Hopelijk kan ik je a.s. woensdag meer tips geven.

De discussie over (niet) oefenen ken ik inderdaad, daarom was ik op zoek naar verdere tips voor het geval ik in dat bakje terecht kom.

Maar jij gaat er dinsdag en woensdag heen begrijp ik? In dat geval: houd me (en de rest :)) op de hoogte!

Bedankt voor je berichtje!

Clown
 
He Clown,

Mooi dat je op herkansing mag voor fase 2! Ik denk dat je er juist wel verstandig aan doet om te oefenen in de sim. Je zult toch een prestatie moeten leveren tijdens die vlucht. Hoe meer jij je op je gemak voelt, en vertrouwd bent met wat je moet gaan doen, hoe beter het gaat. Niet oefenen omwille van de leercurve is denk ik een overschatting van de waarde daarvan. Je simsessie is namelijk maar één vlucht van ongeveer 30 minuten. Bij de KLS moet je meerdere vluchten doen verspreid over meerdere dagen, waardoor leercurve steeds belangrijker, en ook steeds beter zichtbaar wordt. Maar bij EPST krijg je maar 30 minuten waarin jij zult moeten laten zien dat je feeling hebt om zo een jet te vliegen. Je kunt dan denk ik beter op een hoger niveau vliegen, inplaats van op een lager niveau maar met een misschien beter zichtbare leercurve.

Verder, zorg dat je de instumenten goed kent en weet wat het toestel gaat doen als jij een bepaalde input geeft. Luister goed naar de tips en aanwijzingen die je krijgt tijdens je vlucht. En onthoudt, zoals Daanie al zei, er wordt beoordeeld op basis van 0 vliegervaring, dus je hoeft niet gelijk de sterren van de hemel te kunnen vliegen om ervoor te slagen.

Succes!!
 
Klopt helemaal wat FMCDU zegt. Het is haast onmogelijk om een leercurve te laten zien bij de simsessie. Gewoonweg te kort. Het begint met stijgen en dalen, dan een paar horizontale bochtjes en het eindigt met een stijgende en dalende bochten reeks. Omdat de snelheid constant is kun je voor elke handeling een punt op de kunstmatige horizon branden. Dus niet te veel naar de VSI kijken zoals ik deed. Op het laatst krijg je nog een soort crazy flight oefening. Je moet dan je ogen dicht doen en als je ze open doet hangt het vliegtuig helemaal scheef, de opdracht is om aan te geven welke vleugel naar beneden wijst en het zo snel mogelijk horizontaal te brengen.
Btw wanneer ga je fase 2 herkansen?

Daanie
 
Thanks voor de tips!

Heb je het gehaald Daanie?

Ik ga eind dit jaar herkansen, maar weet nog niet exact wanneer.

groeten,

Clown
 
Mag 11 oktober terugkomen voor een herkansing. Eerst twee oefenuurtjes boeken, scheelt denk ik wel als je een beetje vertrouwd bent met de sim.
 
Bedankt..... mocht je in fase 3 belanden dan adviseer ik je, indien mogelijk, een oefenuurtje te boeken. De sessie duurt drie kwartier, het is dus wel handig als je er al eens ingezeten hebt.
 
heey daanie
hoe ging het 11 oktober, moest zelf toen voor de eerste keer, viel toch tegen, maar was super rlx natuurlijk. Heeft het jou goed geholpen door nog een keer te trainen in de sim ? Ik zou er graag meer van willen weten ik moet zelf namelijk ook herkansen.
alvast bedankt!
 
He Hugo,
Zo te lezen sim niet in een keer gehaald? Wie hebben hem wel gehaald gister?
Groeten Diederik
 
Ha diederik
ik zou het niet weten ik heb maurits/morris niet meer gezien, van koen zou ik het ook niet weten. wel balen dat ik het niet in 1 keer heb gehaald. Vroegen ze btw bij jou ook rekensommetjes tijdens het vliegen ?
iig nog gefeliciteerd, ik hoop je zo snel mogelijk te volgen (eerst even mijn rijbewijs halen)
groeten Hugo
 
He Hugo,
Ik kreeg voornamelijk rekensommen tijdens het vliegen, vond ze niet echt moeilijk, maar ze kunnen je wel behoorlijk afleiden. Wanneer ga je fase 3 opnieuw doen?
Groeten Diederik
 
Ja ik denk dat ik begin met mijn trainingen een maand voor mijn examens van dit jaar, of iets eerder. Moet even kijken wanneer ik naar Australie ga.
 
He Hugo,
Ik kreeg voornamelijk rekensommen tijdens het vliegen, vond ze niet echt moeilijk, maar ze kunnen je wel behoorlijk afleiden. Wanneer ga je fase 3 opnieuw doen?
Groeten Diederik

Wil je eens wat voorbeelden van rekensommen noemen die je kijgt tijdens het vliegen?
 
Hoe ver woon je hier vandaan? Hoe lang doe je over het traject als je x km/h rijdt?

Wat is de leeftijd van jezelf, je broer en je zus opgeteld? Hoeveel is x% van dit getal?

Niet al te moeilijke vragen, wel lastig als je net in een steep turn hangt.
 
Heb gisteren fase 2 gedaan bij EPST en was er geslaagd, dus assertief/teamwork/motivatie etc was in orde. Vandaag heb ik echter fase 3 gedaan nl. de simtest, en was helaas niet geslaagd. De reden? Ik werd zenuwachtig in de cockpit toen ik meerdere dingen tegelijk moest doen...
Ik besef dat dit een ongelooflijk slecht punt is en wist niet van mezelf dat ik dit probleem had, heb al PPL gedaan en daar had ik nooit een probleem. Als er een brand uitbreekt of een motor valt stil moet je jezelf en uw passagiers kunnen redden onder stress, dat is de essentie van die test vandaag.

Het was een FNPT simulator die een Jet moest voorstellen. En omdat het zo'n groot beest is duurt het even tegen dat het vliegtuig zijn "pak" heeft aan het te vliegen traject bvb bij stijgen/dalen. Als je pitch up of down doet m.a.w. duurt het even eer de vertical speed indicator op zijn plaats komt te staan. Bij een draai daalt de lift-component dus moet je pitch up doen, meer nog als uw bank attitude verandert dan verandert uw lift-component ook voortdurend, dus je moet uw pitch att. weer aanpassen en de delay incalculeren. Dan stellen ze vragen als "als uw vliegtuig 18000kg brandstof draagt en je 50kg/min verbruikt, hoeveel uur kan je dan nog vliegen", dit terwijl je probeert uw hoogte EN koers te bereiken aan 1000ft/min (niet meer niet minder) tijdens een 30-45 graden bocht.

Zoals je ziet, veel multi-tasking, gekoppeld aan die delay die echt alles moeilijk maakt, en ik werd zenuwachtig op den duur.
Ik weet dat ik piloot wil worden, wil dit al heel mijn leven, maar vandaag heb ik gemerkt dat werken onder druk toch misschien nog een probleem vormt. Ik weiger echter te geloven dat dat voor mij de doodsteek moet zijn.

Kan er iemand mij tips geven hoe hieraan te werken? Bestaat er hier therapie voor of zo? Iemand met gelijkaardige ervaringen? Misschien had ik een slechte dag, wie weet...

Bedankt
Binnen 3 maand krijg ik een herkansing, fase 1 en 2 moet ik niet meer doen.
Ik zal oefenen op een 737 simulator met een goeie vriend, en dan doe ik de test opnieuw
 
Ik weet dat ik piloot wil worden, wil dit al heel mijn leven, maar vandaag heb ik gemerkt dat werken onder druk toch misschien nog een probleem vormt. Ik weiger echter te geloven dat dat voor mij de doodsteek moet zijn.

Misschien had ik een slechte dag, wie weet...

Dit is de juiste mentaliteit! Je aanpak is niet verkeerd. Waarschijnlijk gewoon een slechte dag. Kan iedereen gebeuren. Bij mijn selectie gingen een tweetal van nederlands beste zweefvliegers onderuit. Kan gebeuren dus. Ze deden een herkansing, hervonden zich, namen alles aan boord wat er gezegd werd en slaagde bij die herkansing en zitten nu in de opleiding. DUS GEEF NIET OP!!!
(maar dat was al duidelijk uit je comment :rt: )

Je kan een oefenuurtje bij EPST boeken he. Je weet nu wat je krijgt en wat je qua gevoel doormaakt op zo'n dag, dus laat je dat helpen bij de herkansing.

Succes,
 
die vliegaanlegtesten zijn en blijven raar

Ik ben 2 jaar geleden afgewezen op het gvss van de luchtmacht,
maar heb vorige maand fase 3 van EPST in 1 x gehaald. Ik heb niet veel of specifiek geoefend voor fase 3, en ik vond het echte werk totaal anders dan FS2004 oid.
Bij de luchtmacht gingen alle zweefvlieger door, bij EPST vielen alle zweefvliegers af.
Zelf heb ik fase 3 van EPST ervaren als moeilijker dan het gvss van de luchtmacht, daarin ben ik niet de enige, maar er zullen vast wel mensen zijn die er weer anders over denken...
 
3e selectiefase

3e selectiefase

Hoi,

Ik ben door de 1e selectiefase heen, maar maak me vooral zorgen over de 3e fase. Mijn score op de Compass test was niet zo hoog (net genoeg om door te mogen) en dat schijnt een goede indicatie te zijn dat je ook niet hoog scoort op de Sim-sessie. Heeft één van jullie hier ervaring mee? Is het mogelijk om laag te scoren op de Compass test (vooral het controll-gedeelte) en toch goed te scoren in de sim?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Back
Top