KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Not open for further replies.
Het verhaal gaat dat iedereen bij MP wiens leeftijd begint met een '2' driftig aan het solliciteren is...

En waarom? Wat dat je van een gebrek aan perspectief voor de toekomst? Groot gelijk.
 
Hoor zelfs verhalen dat TRE's van Martinair overwegen te solliciteren bij bijvoorbeeld Ryanair. Gaat kennelijk niet zo denderend bij de MAC. Als er inderdaad 10 juniore MAC-vliegers naar de KLM komen, dan is dat een dejavu. Gebeurde regelmatig dat er een groep overstapte, hoewel dat bij Transavia gewoner was als bij de MAC.
 
Weer zo een stukje over een piloten tekort.
Om van te hulen.
1442.gif

Bij het bedrijf waar ik werk komen zelfs de instructeurs die KLC'ers opleiden niet aan de bak bij KLM vanwege het niet voldoen aan de eisen.
0181.gif

Ik wou dat die journalisten eens echt een stukje schreven in plaats van alles wat een paar mensen met veel macht in de luchtvaart hun in de mond leggen op te pennen.
1643.gif


Wereldwijd pilotentekort dreigt door sterke luchtvaartgroei

01-10-2006

DRIEBERGEN - Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de luchtmacht moeten de komende jaren mogelijk vechten om nieuwe piloten. Nu de economie wereldwijd aantrekt en maatschappijen massaal nieuwe vliegtuigen bestellen stijgt de vraag naar nieuwe vliegers explosief. Vliegscholen bereiden zich voor op meer studenten dan voorheen en aspirant piloten kunnen vrijwel direct na hun vliegopleiding plaatsnemen in de cockpit.

Luchtvaartnieuws.nl vroeg aan diverse ‘stakeholders’ in de luchtvaart om een reactie over het dreigende pilotentekort.

De afgelopen jaren werden bij KLM slechts vliegers van de eigen Flight Academy op Eelde in dienst genomen. Het aantal afgestudeerden is echter niet toereikend om dit tekort op te vangen. Bij KLM dreigt mede daarom vanaf volgend jaar een pilotentekort. “Logisch dat we dan ook naar andere opleidingen kijken. Als de vliegers maar voldoende gekwalificeerd zijn”, zegt KLM woordvoerder Bart Koster. Daarnaast kondigde de luchtvaartmaatschappij eerder dit jaar aan om na enkele magere jaren ook ervaren vliegers van buitenaf te werven. Binnen KLM worden de vliegers indien nodig verder opgeleid en kunnen ze hun type rating behalen.

Ype de Haan, het hoofd van de KLM Vliegdienst, zei eerder dit jaar in de Telegraaf dat het KLM-vliegerskorps de komende tien jaar groeit van 2400 nu naar zeker 3500. Het probleem in de aanvoer van vliegers wordt vooral veroorzaakt door het opdrogen van de traditionele bronnen voor ervaren piloten bij Koninklijke Luchtmacht en Marine, waar ingrijpende inkrimpingen hebben plaatsgevonden. Bovendien treedt er een meer dan gemiddelde uitstroom van gepensioneerde vliegers op.

Om de problemen op te vangen denkt KLM aan het verhogen van de pensioenleeftijd, die 56 jaar bedraagt. Internationaal is die merendeels 60 jaar. “We hebben al wel de mogelijkheid vanaf het veertigste jaar tachtig procent te vliegen met dan een pensioenuitloop naar zestig jaar. Ook daaraan zou gesleuteld kunnen worden. Een verhoging van de pensioenleeftijd zou voor de korte termijn de meeste lucht geven”, aldus De Haan.

Transavia.com: geen personele problemen
Transavia.com woordvoerster Petra van der Peijl bevestigt dat verschillende maatschappijen aandringen bij vliegscholen om meer piloten af te leveren. “Maar de eisen aan de opleiding zullen we niet versoepelen. We hebben niets aan ‘halve vliegers’, en je moet sowieso voldoen aan wettelijke eisen omtrent het aantal vlieguren dat een piloot moet hebben opgebouwd bij een vliegopleiding”.

Zelf zit transavia.com goed in de piloten. “We hebben een relatief jong vliegerskorps. Bij de First Officers varieert de leeftijd van 20 tot 45 jaar, en bij de captains tussen de 28 en 58.” De maatschappij verwacht de komende vijftien jaar geen tekorten te hebben. “Het is natuurlijk allemaal koffiedik kijken; je kunt nu niet voorspellen hoe je bedrijf er over vijftien of twintig jaar bij zit, maar we verwachten in elk geval op middellange termijn geen personele problemen.”

Een voorwaarde om aantrekkelijk te blijven voor vliegers is volgens Van der Peijl om een goede werkgever te zijn. “Goede arbeidsvoorwaarden staan voorop, naast een prettige werksfeer. Daarnaast is transavia.com populair bij piloten die graag tijd met hun gezin doorbrengen. We vliegen geen intercontinentale vluchten, dus vliegers zijn geen dagen van huis.”

Een concurrent in de strijd om de gunsten van toekomstige piloten is de Koninklijke Luchtmacht. De toekomstige uitbreiding van de transportvloot met extra helikopters en vliegtuigen maakt dat er ook van militaire kant flink wordt getrokken aan vliegers.

Uitbreiden noodzakelijk
Vliegopleidingen beleven momenteel gouden tijden. “De vraag naar piloten groeit inderdaad enorm”, zo bevestigt Wim Salemink van de Stella aviation academy. De vliegschool levert vliegers aan Lufthansa, transavia.com en VLM Airlines. “We zijn in onderhandeling met nog meer maatschappijen. Momenteel hebben we in het eerste en tweede leerjaar 115 toekomstige piloten in opleiding. Die kunnen eigenlijk direct van de vliegschool doorstromen naar hun nieuwe werkgever”. Stella opende in juni een tweede vestiging van haar vliegschool op Groningen Airport.

Salemink verwacht dat, gezien het verwachte tekort aan piloten, maatschappijen minder strenge eisen zullen stellen. “Het aantal vereiste vlieguren om ergens aan de slag te kunnen zal waarschijnlijk minder worden”.

Ook bij vliegersopleiding European Pilot Training & Selection (EPST) in Utrecht is de toegenomen vraag naar hoogopgeleide piloten te merken. Leverde EPST voorheen voornamelijk vooral vliegers aan buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en transavia.com, nu loopt er ook een proef waarbij vijftien EPST-studenten door KLM worden geselecteerd op geschiktheid om bij de ‘zwaan’ te gaan vliegen. “Het betreft een ‘pilot’, waaraan ook andere opleidingen als de NLS en Martinair Vliegschool aan meedoen”, zegt directeur Dick Verburg van EPST.

Niet alleen KLM klopte bij EPST aan de deur. Ook vanuit Engeland en het Verre Oosten is er een toenemende vraag, aldus Verburg. “Als je de orderlijsten van Airbus en Boeing bekijkt gaan we een positieve periode tegemoet. Het luchtverkeer zal de komende jaren sterk toenemen. Alleen al in Europa is er sprake van een groei van zes procent per jaar, in andere regio’s is die groei nog groter. Dan is er dus ook behoefte aan veel meer vliegers.”

Hoewel het aantal aanmeldingen bij EPST toeneemt door een groeiende naamsbekendheid, denkt Verburg dat de belangstelling voor het pilotenvak in het algemeen tanende is. “Het beroep spreekt door de automatisering niet meer zo tot de verbeelding als vroeger. Vanwege de strenge veiligheidsmaatregelen is het niet meer mogelijk om tijdens de vlucht een kijkje te nemen in de cockpit. En een kijkje in de cockpit als twaalfjarige was voor de huidige lichting juist een belangrijke aanleiding om piloot te willen worden.”

Komt bij dat de kosten van de vliegersopleiding afschrikkend werken. “Je moet zeker weten dat je piloot wordt om de opleiding terug te kunnen betalen. Want alleen een pilotensalaris is toereikend om de lening af te betalen”, zegt Verburg. Ook ontbreekt steun van het Rijk; vliegers in opleiding ontvangen geen studiefinanciering. Verburg: “Dat is wel het geval bij andere dure opleidingen als arts of tandarts.”

VNV: geen wereldwijd tekort
Volgens René de Groot, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), is het een misverstand te stellen dat er nu al sprake is van een wereldwijd pilotentekort. “Het is per regio verschillend. IFALPA, de internationale pilotenorganisatie waarbij ook wij zijn aangesloten, signaleert een wereldwijd toenemende vraag en een mogelijk tekort door de groei van luchtvaartmaatschappijen in het Midden- en Verre Oosten. Maar tegelijkertijd zitten in de Verenigde Staten duizenden piloten werkloos thuis door de reorganisatie van een aantal grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in de afgelopen jaren.”

De Groot erkent dat als de huidige groeicijfers zich doorzetten, er een wereldwijd pilotentekort kan ontstaan. “Er zijn prognoses die stellen dan er over acht tot tien jaar sprake is van een wereldwijd tekort. De komende jaren zien er voor de luchtvaartsector gunstig uit, met een opgaande trend. Als er geen rare dingen gebeuren, dan kan er een tekort ontstaan. Maar er kan intussen van alles gebeuren. Als gelukt was wat vorige maand in Londen werd verijdeld, had dit gesprek niet eens plaatsgevonden”, relativeert de VNV-voorzitter.

Als er inderdaad sprake is van een nijpend tekort aan opgeleide piloten zullen er maatregelen moeten worden genomen om zoveel vliegers op te leiden. “In dat geval moeten niet alleen opleidingen hun capaciteit vergroten, maar ook de opleidingskosten verlaagd worden. Een vliegersopleiding kost toch al snel zo’n 120.000 tot 125.000 euro. Ook zou de overheid studiefinanciering moeten verlenen voor studenten die een vliegersopleiding willen volgen. In Nederland moet de leerling de opleiding nog altijd zelf betalen. In bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk is dat niet het geval. Als je daar niet in mee gaat ontstaat scheefgroei.”

Strenge eisen
De Groot signaleert ook dat vliegers thuis zitten, terwijl ze hun opleiding hebben afgerond en hun brevet hebben gehaald. Of ze door het dreigende pilotentekort snel aan het werk kunnen is niet waarschijnlijk. “Ze blijken ondanks hun brevet niet aan de strenge eisen van de luchtvaartmaatschappijen te voldoen. Ze hebben bijvoorbeeld niet voldoende vlieguren gemaakt om bij een maatschappij te worden aangenomen. Of ze hebben op het verkeerde type vliegtuig gevlogen.” Zo stelde KLM eerder dit jaar een minimumeis van driehonderd uur vliegervaring op een ‘heavy twin’ met een maximum startgewicht van 5700 kilo.

De VNV-president waarschuwt beginnend vliegers voor een wildgroei van vliegopleidingen. “Ik adviseer aspirant-vliegers goed te kijken welke mogelijkheden een opleiding biedt en wat de maatschappijen als eis stellen. De opleiders hebben een commercieel belang en willen een mooi toekomstbeeld scheppen. Ik ben daar sceptisch over. Met een grote studieschuld zitten en geen baan hebben is erg vervelend.”

Afgestudeerde vliegers die wel aan alle normen voldoen hebben het momenteel goed, met dank aan de onstuimige groei van de luchtvaartsector: “Iedereen die klaar is kan aan het werk. Er zijn geen wachtlijsten.”

Door Klaas-Jan van Woerkom en Niek Vernooij
 
Brakes Released said:
och, er staat niet zo heel veel onzin in toch?
:haha:

Transavia.com woordvoerster Petra van der Peijl....... “Maar de eisen aan de opleiding zullen we niet versoepelen."
Dat is het eerste wat veranderd wordt zodra de toevoer opdroogt..

“Iedereen die klaar is kan aan het werk. Er zijn geen wachtlijsten.”

Kom op jongens! Al je nu nog geen baan krijgt ligt het aan JOU
:dozey:
 
"Dit artikel werd u aangeboden door KLM Flight Academy, in samenwerking met EPST en Stella Aviation. Let ook op onze speciale pensioengolf aanbieding!"

Nu aanschaffen, in 2008 vliegen! Ofzo, misschien, eventueel.
 
:grijns:

1." Bij dit product is geen financieele bijsluiter gevoegd , u leest niets voordat u dit product koopt en tuint er nietsvermoedend in "
2." in het verleden zogenaamd behaalde rendementen bieden geen garantie voor uw al dan niet aanwezige toekomst in de vliegeritis....."
 
Allejezus zeg,

Waarom worden toch altijd de jongens die bij de KLS zitten en KLS hebben gedaan afgekraakt. Dat gezeik van veel VM dat je nergens aan de bak komt en de jongens van de KLS wel. Had dan ook de KLS gedaan, domme L*L!!! Zeker niet door de selectie gekomen of wel? Nu lopen roepen dat je nooit naar de KLM wil, maar ondertussen. Als je morgen telfoon krijg doe je het wel! Dat weet ik bijna zeker. Jammer dat er altijd een aantal mensen zijn die KLS-ers / KLM-ers aankijken op de school die ze hebben gedaan.
Denk dat de meeste mensen die hier schreeuwen allemaal bij de KLS zijn afgewezen. Of ben ik nou gek.

Fijna dag nog, dahaag, kusje
 
Brevet rpl/ppl/cpl/atpl:
geen
Typeratings:
geen
Locatie:
EHAM
Beroep:
Student

jouw profiel studentje , krijg eerst wat levenservaring en met name in de luchtvaart buiten KLM voor je je waagt aan deze discussie , je domheid is je eenmalig vergeven,

garoeten
 
RWY-36C said:
Of ben ik nou gek.

Tja......

De afgelopen pagina's wordt helemaal niemand met/van de KLS afgekraakt, dus waarom jij zo'n spastische reactie hier plaatst is me een raadsel. Wat een frustratie zeg, ik hoop dat ik jou in de cockpit niet tegenkom.
 
RWY-36C said:
Allejezus zeg,

Waarom worden toch altijd de jongens die bij de KLS zitten en KLS hebben gedaan afgekraakt. Dat gezeik van veel VM dat je nergens aan de bak komt en de jongens van de KLS wel. Had dan ook de KLS gedaan, domme L*L!!! Zeker niet door de selectie gekomen of wel? Nu lopen roepen dat je nooit naar de KLM wil, maar ondertussen. Als je morgen telfoon krijg doe je het wel! Dat weet ik bijna zeker. Jammer dat er altijd een aantal mensen zijn die KLS-ers / KLM-ers aankijken op de school die ze hebben gedaan.
Denk dat de meeste mensen die hier schreeuwen allemaal bij de KLS zijn afgewezen. Of ben ik nou gek.

Fijna dag nog, dahaag, kusje


Zoals Incocknito ook al zegt, je komt net kijken. Het is niet zo verstandig om hier meteen 95% van de vliegers voor hun benen te schoppen.....
Daarnaast zet je klsers en klmers naast elkaar en ook dat is niet geheel verstandig om te doen. Ik behoor namelijk wel tot de laatste groep maar niet tot die eerste. en daarom een Domme l*l... Dank je wel :stapelge:
 
Denk dat ik verkeerd wordt begrepen. Ik vind het egwoon jammer dat KLS-ers altijd vergeleken met geluksvogels omdat KLM een bepaald aanname beleid heeft.

Ik ben hier niet om iemand voor hun benen te schoppen. Integendeel. Ik gun iedereen hier een baan.

Ik bedoel niet dat jij een domme lul bent, je leest het verkeerd. Dat was een uitspraak voor de mensen die altijd zo lopen af te geven op de KLM en daar niet worden aangenomen omdat ze geen KLS hebben gedaan. Ook geen sterke opmerking van mij. Ik geef het toe.

Staat er een positief bericht in de krant over dat er een pilotentekort is, beginnen mensen direct weer te zeuren dat het te mooi wordt voorgespiegeld. Voor jongens die op de middelbare school zitten en deze topics lezen kan dit een heel verkeerd beeld schetsen van het vak vlieger. En hierdoor besluiten om het niet te doen. Nu merk je daar niks van maar over 10 jaar wel als er te weinig vliegtuigen zijn om je naar je vakantiebestemming te brengen.

Oh ja en mijn profiel, wat heerlijk. Leuk om deze te kopiëren. Geloof niet altijd wat er in deze profielen staat. Je moet toch wat invullen. Kan mijn hele levensverhaal er wel in zetten maar daar zit niet iedereen op te wachten. Ik hoef niet perse te vertellen welke typeratings of brevetten ik heb. En ja omdat er student bij mij staat/stond krijg ik ineens een sticker op mijn voorhoofd geplakt dat ik geen levenservaring heb en een studentje ben. Grappig zulke reacties.

Ben blij dat mijn domheid mij is vergeven. Mijn oprechte verontschuldigingen voor de mensen die zich aangesproken voelen. Maar het jeukte gewoon toen ik dit hele topic doorlas.

Ik zal niks meer posten.

Heren, een fijne dag nog.
 
RWY-36C said:
....Staat er een positief bericht in de krant over dat er een pilotentekort is, beginnen mensen direct weer te zeuren dat het te mooi wordt voorgespiegeld. Voor jongens die op de middelbare school zitten en deze topics lezen kan dit een heel verkeerd beeld schetsen van het vak vlieger. En hierdoor besluiten om het niet te doen. Nu merk je daar niks van maar over 10 jaar wel als er te weinig vliegtuigen zijn om je naar je vakantiebestemming te brengen.....

"Een verkeerd beeld" of de waarheid?!?!

Misschien is het voor de middelbare school gangers wel een keer goed om dit te lezen....
 
Ik denk inderdaad dat het voor middelbare school gangers verstandig is om hier het een en ander door te lezen. Want het verhaal wat de scholen vertellen is natuurlijk wel erg eenzijdig.
Voor mij was het toen precies hetzelfde, geen kenissen in de luchtvaart. Hield alleen het verhaal van school over. Op dat moment wel erg positief. Vooral als je de lijst onder ogen krijgt van waar iedereen heen is gegaan. Blijkt dat lijstje al een jaar of 5 oud te zijn geweest......
Uiteindelijk heb ik niets te klagen, nog geen half jaar thuis gezeten. Kan ik van veel klas(lot)genoten niet zeggen.
Daarom is het prettig om informatie van alle fronten te krijgen. Hoe vaak zie je hier niet mensen die om info vragen omdat ze al eind 20 of begin 30 zijn. Voor veel mensen hier is het been there, done that.
 
... Of misschien zijn er in 2003 nog wat Schreiner mannen aangenomen bij de klm zonder kls/epst/marine/luchtmacht achtegrond?


... of misschien kan het nooit lang meer duren voordat de deur voor iedereen opengaat ?

... of misschien als je per se naar de klm wil, had je naar de kls moeten gaan en niet achter zeiken wetende wat het aanname beleid is bij de zwaan sinds jaar en dag?

... Of misschien lult FD af en toe een beetje teveel.

FD
 
RWY-36C said:
Staat er een positief bericht in de krant over dat er een pilotentekort is, beginnen mensen direct weer te zeuren dat het te mooi wordt voorgespiegeld.

Niet om het één of ander, maar ik denk dat jij het een beetje verkeerd ziet....
Hier wordt helemaal geen "waarheid" of "positief bericht" verteld, dit zijn regelrechte ronselcampagnes.
Dit is puur bedoeld om de scholen weer vol te krijgen en heeft helemaal niks te maken met een piloten tekort.

Maar nu het we toch of stat's hebben, wat voor een brevetten heb je dan? Ben ik eigenlijk wel beniewd naar. ;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top