Flightsimmen op de pc goed of niet??

Status
Not open for further replies.
Zo heb ik nog wel meerdere onderwerpen aangehaald, waarbij ik echt op zoek was naar de "waarheid" over het vliegen, maar men "weet" het gewoon niet.

Vaak wordt er gezocht naar een verklaring, terwijl die er misschien gewoon niet is. Ellenlange discussies in de klas; resultaat: gewoon doen.
Stel dat je uitgevonden had dat je neuswiel een meter van de grond moest zijn. Wat had je dan met die kennis gedaan? Er wordt tijdens de opleiding op een sommige onderwerpen zo verschrikkelijk veel nadruk gelegd, terwijl je het werkelijk nooit meer gebruikt... Anyway, dat is een iets ander onderwerp dan het topic, maar moest het ff kwijt.
 
Hoe leuk en verleidelijk uren SIMmen ook kan zijn, mijn ervaring is dat je SIMmen alleen kan en moet gebruiken om procedures te memoriseren.

Onbewust creëer je tijdens het simmen in je bureaustoel een vals gevoel van veiligheid. Geen situatie is te gek, en je bent geen seconde in (lijfelijk) gevaar, of het gevaar van structurele schade aan je toestel, met weer als gevolg het eerst genoemde.

Sim lekker raak als je niet actief vliegend bent, maar zodra je in het echie gaat vliegen, laat de sim dan lekker in z'n hoekie staan en ontwikkel het echte vlieggevoel. Houdt hem wel achter de hand, want af en toe eens een procedure doornemen is wel erg prettig.
 
Radix, dat is dezelfde redenatie als dat je beter geen racespellen kan doen als je je rijbewijs hebt. Mocht je dan een keer achter het stuur zitten dan zijn die handrem bochtjes die je geleerd hebt opeens een heel stuk gevaarlijker...

Ik denk dat juist doordat je in het echt niet veilig op je bureaustoel zit dat je wel 2x nadenkt voordat je een 747 inverted onder een brug door laat vliegen...
 
Vaak wordt er gezocht naar een verklaring, terwijl die er misschien gewoon niet is. Ellenlange discussies in de klas; resultaat: gewoon doen.
Stel dat je uitgevonden had dat je neuswiel een meter van de grond moest zijn. Wat had je dan met die kennis gedaan?


Dan had ik m'n neuswiel een meter van de grond gehouden :haha:


Ik vind het ook juist een charme van het vliegen, dat er nog steeds ruimte is voor een eigen inbreng en eigen ontwikkeling. Daarin zie je dat het vliegen nog altijd jong is. Dat herken ik ook in deze discussie, de een vindt het flightsimmen perfect en de ander waardeloos. :biertje:
 
Hij is fijn:grijns: (nu vragen de meesten zich natuurlijk af hoe je in godsnaam de hoogte van je neuswiel kan aflezen; kan je niet. Daarom zijn die discussies zo onzinnig:D )



Een heer weet wanneer die moet stoppen. :haha: Prachtig !
 
Mij heeft het destijds heel veel geholpen om QDRs, QDMs en radialen inbound te kunnen vliegen. Scheelde weer een hoop dure echte vlieguren. Dus... waarom niet? Alles wat je gratis op een PC kunt leren, is mooi meegenomen. :grijns:

Is het nu nog steeds op praktische examens een vereiste? Nu vliegen we soms nog wel een VOR-approach, maar het is allemaal radar vectors en de computers regelen de rest... koffie! :eek!:
 
Is het nu nog steeds op praktische examens een vereiste? Nu vliegen we soms nog wel een VOR-approach, maar het is allemaal radar vectors en de computers regelen de rest... koffie! :eek!:

Tot je ergens boven/in Afrika een QDM/QDR op krijgt of bepaalde radiaal-fixen moet aanvliegen :grijns:
 
Zal ook eens een duit in het zakje doen.
1. Flight sim, zeker doen als je IR procedures moet oefenen (want waren de professionele simulators van pak-um-beet 30 jaar terug niet veel minder, dan wat je nu op je pc hebt?)
2. Als je bezig bent met je VFR, dan zou'k wat minder simmen; sim-fanaten kijken veels-te-veel naar binnen (ervaar ik week in week uit!).

Dan valt het me op dat sommige sim-fanaten, die zonder echte ervaring bedoel ik, je kent ze wel, tamelijk eigenwijze/betweterige en :boring: donders zijn ... zo ff wat frustratie kwijt ... :D
 
Als je via FS goed IR kunt vliegen, dan lijkt me dat wel weer nadelig voor bijv. de GVSS, klopt dat? Enerzijds niet, omdat je weet waar de instrumenten zitten en wat ze doen, maar anderzijds begin je dan misschien al op een aardig niveau en kun je nog weinig verbetering laten zien tov de daaropvolgende vluchten.
 
@Co-Co Flanel: de GVSS wordt toch elke dag moeilijker? (dat had ik tenminste ergens gelezen hier) Als je dan elke dag een goed niveau haalt is dat ook vooruitgang.

Overigens weet ik niet in hoeverre de GVSS te vergelijken is met een pc flight sim die je met een joystickje en een keyboard bedient...
 
Dan valt het me op dat sommige sim-fanaten, die zonder echte ervaring bedoel ik, je kent ze wel, tamelijk eigenwijze/betweterige en :boring: donders zijn ... zo ff wat frustratie kwijt ... :D

Aye! De eeuwige natte droom van de fervente flightsimmer: Dat ze als passagier ergens naar toevliegen en op een gegeven moment de stewardess over de PA komt: "Ehh.... Dames en heren.... Is er misschien iemand die weet hoe hij dit vliegtuig moet landen?"

Zo nu en dan krijgt die droom de overhand tijdens een echte vlucht en worden de cabinecollega's lastiggevallen. Dan geef ik een technische vraag aan de CA waar die persoon het antwoord toch niet op weet, en na een lange "Eh....." en een verdwaasde blik houdt hij (het zijn altijd mannen) zich stil voor de rest van de vlucht.

Co-co, dat is het eeuwige KLS-dilemma. Oefen je en scoor je een vlakke progressielijn? Of oefen je niet en scoor je een steile lijn, met het risico dat je niet goed genoeg presteert? Mijn tip, oefen een beetje, maar niet te lang. Als je de basics kent, dan zit je op niveau voor sessie 1. De sim is toch weer anders, dus je eerste sessie hobbel je toch wat heen en weer.
Maar als je vantevoren alle profiles perfekt kunt vliegen, dan kan dat inderdaad in je nadeel werken.
 
Wat een zeikerd was die instructeur! Laat me raden; hij is ouder dan 50 jaar.

Gewoon Flight Simmen als je dat wilt, en niet luisteren naar die dinosaurussen die een PC niet eens aan en uit kunnen zetten.

Gr.

Q-Nimbus
 
(heb alle andere berichten niet gelezen)

antwoord aan vraagsteller :

Ik heb onwijs zitten aankloten met FS95 en 2000 voordat ik begon met mn opleiding, en toen ik net bezig was met mn opleiding....

... Ben aardig op mn pootjes terecht gekomen.

Big freaking deal. Nu geen FS meer op mn computer. Wel FX (DVD ripper)

FD

nu wel een paar gelezen..
Verder lijkt het me vrij waardeloos om je instrumentscan te oefenen, omdat de instrumenten van veel flightsim programma's niet realistisch reageren.

Groet Koning

Ehhh de basic 6 op FS zien er net zo uit en reageren net zo als de basic 6 op een freaking frasca...



Mijn mening, allemaal BS !!!

Het gaat maar om 1 ding : het gevoel ontwikkelen, en dat kan prima op FS.

Zie geen enkele reden om het niet te doen.

Inverted onder bruggen door, etc. Waarom niet ??

Jij snapt het. Gezeik hier van een paar boekpiloten. Gewoon lekker computeren. Als jij een door FS geleerde procedure niet kunt afleren heb je zowieso niets te zoeken in een CPL opleiding.

FS hield bij mij als 15-jarige de motivatie er goed ik. Gewoon lekker blijven spelen. (maar puleeeaaase kom me niet in de cockpit vertellen dat je je ATP checkride heb gehaald op de 737 op FS en dat je dus beschikbaar ben als het nodig is tijdens de vlucht.... Ja, echt gebeurd)
 
Last edited:
Hoe leuk en verleidelijk uren SIMmen ook kan zijn, mijn ervaring is dat je SIMmen alleen kan en moet gebruiken om procedures te memoriseren.

Onbewust creëer je tijdens het simmen in je bureaustoel een vals gevoel van veiligheid. Geen situatie is te gek, en je bent geen seconde in (lijfelijk) gevaar, of het gevaar van structurele schade aan je toestel, met weer als gevolg het eerst genoemde.

Sim lekker raak als je niet actief vliegend bent, maar zodra je in het echie gaat vliegen, laat de sim dan lekker in z'n hoekie staan en ontwikkel het echte vlieggevoel. Houdt hem wel achter de hand, want af en toe eens een procedure doornemen is wel erg prettig.

Ehhh... Vloog laatst in een CL65 level D sim bij CAE een ILS inverted, trapte 'm recht en lande mn -900 vervolgens prima en netjes... (en dat overigens allemaal in spijkerbroek en 03:45 in de nacht)

Denk je nou echt dat ik dat in het echt ook ga dan omdat het in de sim goed voelde!??!?! Krijg ik niet genoeg voor betaald vriend.
 
LOL.

Guys, don't worry. Ik heb ook veel gesimd vroeger. En ik heb het ook niet over dat soort cliché's. Ik heb het over 'piloten' die denken dat je in een sim leert vliegen.

Doe dat nou niet.... 't is leuk speelgoed, dat zeker, en handig voor, zoals ik al zei procedures te memoriseren etc, maar voor de rest....
 
Tot je ergens boven/in Afrika een QDM/QDR op krijgt of bepaalde radiaal-fixen moet aanvliegen :grijns:

Nou dat valt wel mee hoor... kan je gwoon allemaal programmeren! Het probleem krijg je pas als je in de sim gdwongen wordt een hoop dingen uit te zetten. Dan geeft tijd voor koffie meer :grijns:
 
Uhm, ik speel nu FSX, veel knopjes zijn niet te gebruiken, dat maakt het nep. het is mogelijk om met een Jumbo op z'n kop te vliegen, wat nooit kan.
Ik denk dat Flightsim mij niet later zal beinvloeden in negatieve zin, omdat
ik de ILS daar wel snap, maar het later wordt uitgebreidt. Je weet dus zeg maar de basis. Dat je een runway moet intercepteren:p
maarjah, ik heb nooit in een echte cockpit gezetenXD
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top