Leeftijd en Maatschappij

Screaming Eagle, goed voor de verduidelijking. Je weet in ieder geval inderdaad meer van het vak dan ik deed op jouw leeftijd.

Daarbij was m'n waarschuwing niet alleen op jou van toepassing, maar ook anderen die hier meelezen, wèl denken dat ze alleen maar bij de KLM willen vliegen en al 18 zijn en binnenkort selectie willen gaan doen. Ze zijn er.
 
Ik snap jullie reacties ook wel, als ik mijn post herlees lijkt het inderdaad verdacht veel op iemand met een "leek me wel leuk" instelling, en ik heb op dit forum inderdaad al dingen gelezen over onvoorbereide kandidaten voor selecties, die bijvoorbeeld de volgorde niet eens weten van de tests. Of een ander voorbeeld, ik noem geen namen, maar kijk nou eens naar het topic Kosten KLS... In ieder geval voor mij duurt 't nog minimaal 4 jaar dus ik heb nog wel even. :D
 
?

?

Ik ging onvoorbereid naar de NLS selectie. Ging in spijkerbroek en een bloesje, voelde me kiplekker want was mezelf. Had echter nog nooit van AIRWORK gehoord en begreep eerlijk gezegd bar weinig van het boekje wat we moesten leren.. Had de grote lijnen wel door denk ik maar was echt geen luchtvaartkenner!

Ik geloof niet dat het mij minder enthousiast maakte en ik wilde echt wel vliegen hoor!:haha:

succes
 
aangezien ik een aantal posts gemist heb, en best veel gereageerd is op m'n vorige post, ik wil NIET ALLEEN bij klm, zoals ik al zei: ALS DIT MOGELIJK IS, kortom als ik de kans zou krijgen bij klm te vliegen zou ik die meteen met beide handen aangrijpen. En zoals Count Blah al zei: er zijn nog genoeg andere maatschappijen over. die instelling heb ik ook. en over een eventuele studie als ik afgekeurd zou worden, ik zou juist bestuurs of bedrijfskunde gaan studeren om ooit bij een luchthaven of maatschappij te werken, zeker als het iets medisch is waarvoor ik afgekeurd zou worden en dus zou blijken dat vliegen er niet in zit. Ik ben 200% gemotiveerd en weet in tegenstelling tot veel leeftijdgenoten erg veel over mijn (hopelijk) toekomstig beroep. Vliegen is geweldig! Zo'n studie is puur om iets achter de hand te houden, meer levenservaring opbouwen, ik ben echt geen type met de instelling: ik probeer het eens. Jammer dat sommigen van jullie dat beeld hebben, maar dat gebeurt nou eenmaal via internet. Had het duidelijker moeten maken in die vorige post, bij deze dan.

Keep up the spirit ;)

CB
 
Ik ging onvoorbereid naar de NLS selectie. Ging in spijkerbroek en een bloesje, voelde me kiplekker want was mezelf. Had echter nog nooit van AIRWORK gehoord en begreep eerlijk gezegd bar weinig van het boekje wat we moesten leren.. Had de grote lijnen wel door denk ik maar was echt geen luchtvaartkenner!

Ik geloof niet dat het mij minder enthousiast maakte en ik wilde echt wel vliegen hoor!:haha:

succes

En ben je aangenomen?
 
Jongens nog 1 keer jullie visie graag :D

vanuit school (VWO N&T diploma op zak, 18,5 jaar oud) meteen vliegschool proberen, eerst een jaar studeren of een half jaar werken?

Wat raden jullie me aan en waarom? Ik wil eigenlijk alleen maar piloot worden, en waar ik dan terecht kom maakt me geen zak uit. KLS is mijn eerste 'doel'

Ik neig zelf naar een jaar studeren maar weet niet of dat mn kansen nou echt aanzienlijk vergroot..

b.v.d :airforce:
 
Ben nog 16. HAVO diploma op zak en inmiddels ook aangenomen bij de NLS. Ik begin in januari. Als ik begin ben ik net 3 maandjes 17. Tuurlijk is dit jong maar ik denk ook dat als je de opleiding succesvol afrond je de job aankunt.
 
Ik zit in zelfde schuitje... ik ben 17 klaar met havo nt en wil maar 1 ding: Vliegen
Ik zit te twijfelen tussen of beginnen aan een vliegopleiding of een hbo opleiding...
Maar toen ik laatst bij een open dag was een vliegschool werd verteld dat je juist jonge moet beginnen omdat de maatschappijen jonge mensen liever aannemen omdat die nog "kneedbaar" zijn. Is dit waar? En iemand advies voor mijn situatie ?
Bvd
 
Hier heb ik dus echt serieuze vragen bij.
16-17 jaar en al een keuze moeten maken over meer dan 100k €.

Nog geen cent verdient en ze al allemaal uitgeven zonder enige levenservaring.
Ik zou toch tenminste een jaartje werken of studeren/weekendwerken voor ik in zo'n diep gat spring waarvan je de bodem niet ziet.
Tegen dat je een jaartje of 20 bent zien de meeste de dingen in een beter perspectief.

Persoonlijk was ik op m'n 16 al vrij volwassen, maar zo'n keuze's moeten maken terwijl je nog geen cent hebt verdient...
Dat zou ik zelf onverantwoord hebben gevonden.

Hoe staan jullie ouders daar eigenlijk tegenover? Stellen zij zich geen vragen dat zoon/dochterlief een lening van 100k€ + jaarlijkse rente op de hals haalt zonder jobgarantie terwijl ze nog niet eens meerderjarig zijn.

No offence intended btw, gewoon persoonlijk visie...
(De vraag over de ouders mag je wel beantwoorden :p: )
 
Mijn ouders willen inderdaad garant staan. Al is dit bij de NLS "maar" voor 40% (toch? )
Verder vind ik dat je wel redelijk gelijk hebt over levenservaring e.d. maar 100.000 blijft veel, of dat nou nu is of over 5 jaar. Tuurlijk zie je dingen tegen die tijd anders. Maar dat geldt ook voor over 10 of 20 jaar.

Gr.
 
Het leuke is dat als je zelf een tijdje hebt gewerkt je zelf ook gaat inzien wat dingen kosten. En het wordt natuurlijk helemaal leuk als je er zelf hard voor hebt gewerkt en je op jezelf woont......
En dan praat je toch minder makkelijk over 100k.
 
Ik vind dat als je wilt vliegen, je dat ook gelijk moet doen. Veel geld kost het altijd.
Als je dan toch een opleiding wilt gaan doen, doe dan ook totaal iets anders en niet dat een of andere aviation of combi-opleiding (hbo+kls) want als het slecht gaat in de luchtvaart (economie, aanslagen, recessie) en je hebt zogenaamd je HBO papiertje aviationnogwat gehaald, dan kan je daar ook geen baan in vinden want dan gaat de hele branche op de schop!

Doe iets in de techniek, of wordt loodgieter, schijten blijven we doen met z'n allen, hoe slecht de markt ook is;)

succes
 
Tsja dat 100k heel veel geld is hoef je mij niet te vertellen, maar dat is het ook als je 22 bent of wat dan ook. Ben tevens 18,5 jaar oud als ik van school af kom, werk al sinds m'n 12e en heb sinds jaar en dag mn eigen rekeningen en 'hebbedingetjes' moeten betalen (mijn ouders hoeven geen internet, ik wel, dus ik mag het zelf betalen, voor telefoonabonnementen e.d. net zo). Die verantwoordelijkheid zul je moeten nemen, of je nou 17 of 25 bent.

Waar ik alleen over zit te denken is dat ik in principe vrij 'groen' ben in het leven en ook nog niet zo heel oud. Denk dat gemakkelijk 75% van de mensen op bijvoorbeeld de KLS, NLS of EPST over de 20/21 is, met misschien zelfs een HBO studie achter de kiezen. Ik ben wat dat betreft in het nadeel. Is het dan goed om bijvoorbeeld een jaar te studeren of werken? Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in, maar als het mijn kansen vergroot...
 
Met een jaar studeren heb je nog geen diploma's he... dat gaat je zeker 4 jaar kosten voor een Bachelor aan een HBO.
 
Waar ik alleen over zit te denken is dat ik in principe vrij 'groen' ben in het leven en ook nog niet zo heel oud. Denk dat gemakkelijk 75% van de mensen op bijvoorbeeld de KLS, NLS of EPST over de 20/21 is, met misschien zelfs een HBO studie achter de kiezen. Ik ben wat dat betreft in het nadeel. Is het dan goed om bijvoorbeeld een jaar te studeren of werken? Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in, maar als het mijn kansen vergroot...

Van de eerst volgende KLS-klas zijn 21 van de 30 studenten 18 of 19 jaar en komen dus grotendeels direct van de middelbare school. Wel kan het zijn dat het aandeel 'jonge studenten' groter is dan normaal omdat het de eerste klas is na de examens.

Als je zeker weet dat je wil vliegen dan moet je er gewoon direct voor gaan. Een jaar studeren om meer kans te maken is echt onzin.
 
InStyle, het doen van een jaar studie voor je vliegopleiding vergroot je kansen zeker niet aanzienlijk. Een klein beetje? Misschien. Is dat kleine beetje het waard om een jaar vertraging te incasseren? In mijn ogen niet.

Dat je jezelf afvraagt of je al levenservaring genoeg hebt, is op zichzelf al heel wat. Dat je je ook beseft of je de omvang van het geldbedrag bevat of niet, is ook al heel wat. Juist voor diegenen die net na de middelbare school de vliegwereld instappen met de attitude van "ik weet alles" en "money is no object" is het uitkijken geblazen. Die twee punten zelfinzicht zijn denk ik de belangrijkste twee punten die je kunt hebben wat dat betreft.

Inderdaad, of je nou op je 17e met een lening van 130K zit (want laten we wel zijn jongens, de leningen zijn gewoon vanaf 130-150K, niet 100K hoor), of op je 22e, het blijft evenveel geld. En als je al enigszins weet dat je daarom een beetje moet oppassen, dan ben je ook al heel ver.

En of je geschikt bent op jonge leeftijd: Doe gewoon de selectie. En hou jezelf je doel voor ogen. Je neemt een flinke verantwoordelijkheid op je door zo'n lening aan te gaan, maar verantwoordelijkheid blijft ook deel van je carrière. Have fun maar hou jezelf en het geld in de gaten.
 
Ik ga zelf wel eerst een jaar studeren voordat ik aan een vliegopleiding wil beginnen. Dit omdat studeren mij heel leuk lijkt en het voor mij zelf goed lijkt. Niet dat ik denk meer kans te maken bij de selectie. Je zou een jaar studeren als verspilde tijd kunnen zien maar je kan ook zeggen dat je dan steviger in je schoenen staat (ik zou het laatste zeggen).
 
Ik was zelf ook jong toen ik ben begonnen met vliegen 22 jaar en ben na 2,5 jaar bevorderd tot captain bij spanair waar ik nog steeds met heel veel plezier vlieg, ik denk dat veel jonkies op dit forum die vliegen wel bewijzen dat leeftijd niet alles zegt, instelling, motivatie en de markt wel.

in die 5 jaar dat ik daar nu vlieg heb ik heel veel levens en vliegervaring opgedaan, veel van europa en afrika gezien en nog lang niet toe aan een nieuwe uitdaging want het werk en mijn werkgever bevallen me uitstekend.
 
Back
Top