Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Ja ik:

Vermeld in ieder geval:
- De bank/geldverstrekker
Friesland Bank

- Het totaalbedrag wat je leent
€117.500,-- Looptijd van de lening
Niet vastgesteld

- De rentevasteperiode + rente
"Schooltijd" 6.85 % effectief: 7.06%
Daarna ligt aan de looptijd + de rentestand van dat moment

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Levensverzekering a €135.000 a € 259 per jaar

- Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds kls

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Na drie maanden halen brevet hoogte niet vastgesteld

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen andere kosten.
 
Even wat info over de op dit moment geldende voorwaarden en rentepercentages...
NB percentages zijn geldig t/m 1 maart bij borgstelling via het KLS garantiefonds.

ABN

5,80% (3 jaar vast)
5,95% (5 jaar vast)
6,40% (10 jaar vast)

Je leent alles, inc. levensonderhoud, in één keer tegen een van de bovenstaande percentages. Vervolgens wordt al het geld op een spaarrekening gestort met een rentepercentage van (op dit moment) 3,70%. Vanuit deze spaarrekening worden vervolgens alle betalingen gedaan. Netto betaal je dus tenminste 2,10% over nog niet gebruikte deel...

In eerste instantie lagen de ABN percentages trouwens hoger (6.10% voor de 3 jarige looptijd als ik me het goed herinner), toen ze lucht kregen van de FB offerte hebben ze snel de hele klas een nieuw aanbod gedaan :rolleyes:.

Friesland Bank

De FB hanteert op dit moment een rentepercentage van 5,50% welke vast staat tot aan de herfinanciering. Dit rentepercentage geldt voor het opleidingskrediet. Voor het levensonderhoudkrediet betaal je op dit moment 8,75% (= variabel + 3,50%). De FB gebruikt voor beide leningen een rekeningcourant systeem, je leent dus pas geld wanneer je het nodig hebt. Max.6 maanden na het afronden van de opleiding worden beide leningen samengevoegd en heb je de keuze uit een aantal rentepercentages. Op dit moment zijn de rentepercentages voor de herfinanciering als volgt:

5,50% (5 jaar vast)
5,70% (10 jaar vast)

Beide banken vragen een overlijdensrisicoverzekering en een opleidingskostenverzekering (voor het levensonderhoudkrediet). Mocht je deze verzekeringen niet via hun afsluiten, dan gelden de genoemde rentepercentages niet...



Het lijkt er op dat weinig mensen uit mijn klas voor de ABN gaan. Maargoed, als KLSer heb je tenminste een keuze, dacht dat ze bij Stella alleen een contract hadden met de ABN?

Ja ik:

Vermeld in ieder geval:
- De bank/geldverstrekker
Friesland Bank

- Het totaalbedrag wat je leent
€117.500,-- Looptijd van de lening
Niet vastgesteld

- De rentevasteperiode + rente
"Schooltijd" 6.85 % effectief: 7.06%
Daarna ligt aan de looptijd + de rentestand van dat moment

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Levensverzekering a €135.000 a € 259 per jaar

- Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds kls

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Na drie maanden halen brevet hoogte niet vastgesteld

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen andere kosten.

Zie het rente verschil in 8 maanden:eek!:. Dank u krediet crisis. Hopen dat de rente weer wat omlaag gaat als ik volgend jaar aan de beurt ben:passed:.
 
Tjah de rentes zijn idd belachelijk hoog geworden. Levensdeel van FB was 9,15% meen ik.
En dan ben ik nog benieuwd hoe hoog de rentes zullen zijn bij mijn herfinanciering over twee jaar...

We houden ons hart gewoon stevig vast en gaan vrolijk knallen de komende twee jaar.
 
levensonderhoud kan je geheel zelf bepalen, je zou dus ook je levensonderhoud van je eigen spaarcente kunne betalen. Bij abn hebben ze idd de richtlijn van 800 euro per maand aan onderhoud.
 
idd wat dreamliner zegt.. ik heb gelukkig hele lieve ouders die hun steentje op deze manier willen bijdragen. Zo kunnen de kosten enigzins nog 'laag' blijven.
 
Sowieso zou iedereen aanraden als hun ouders het kunnen opbrengen om in ieder geval in levensonderhoud te voorzien, dit kan per maand overgemaakt worden op je rekening. Niet iedereen heeft dit voordeel, maar stel je bent enigskind, ouders hebben goede baan, dan zou ik daar serieus over praten. Je kunt maximaal 990 euro per kwartaal als ouder dan van de belasting aftrekken, dus dat is ook weer een voordeel.

Kijk naar deze quote dan! :eek:

Las zojuist de offerte van een bekende van mij die het goed vond om hier te posten.

- De bank/geldverstrekker
ABN Amro

- Het totaalbedrag wat je leent'
176,000e (inc. 12 maanden rente + 250 p/m zakgeld na afstuderen op basis van 10 jaar rentevast tegen 6,5%)

- Looptijd van de lening
25 jaar

- De rentevasteperiode
3 jr / 5 jr / 10 jr

- De rente (als percentage)
5,95% / 6,2% / 6,5%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
ORV en TREX

- Borgstelling
Garantiefonds KLS

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
+- 3 jr, maar indien geen baan na deze periode kan de aflossingsverplichting worden uitgesteld.

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen


Poeh, das geen habbekrats...

PS: Mogelijkheid om na rentevaste periode de lening, via het VNV arrangement, vast te zetten tegen een hypothecair rentepercentage. En via ditzelfde arrangement aardige kortingen op leningen, verzekeringen en overige aanvullende pakketten in de toekomst.

Wat meer informatie dan die van Mattvanwijk, maar oke, inclusief rente 12 maanden na opleiding komt hij uit op 176.000 euro. Vraag is of rente tijdens de opleiding hier ook bij is inbegrepen, zakgeld na opleiding wel, wat ik overigens absurd vind. Ik weet niet of de rente tijdens de opleiding is inbegrepen in dit bedrag, maar zo niet, dan doe ik de math. Rente tijdens opleiding 6% voor het gemak, dat is dan dus na de opleiding een schuld van ruim 198.000 euro!!!

Als ik een fout gemaakt heb, meld het me even, want zelfs ik schrik hier van.

Aflossingsverplichting na 3 jaar pas, maar na twee jaar neemt het garantiefonds dacht ik je maandlasten over, right ?

Ok, na twee jaar nog steeds geen baan, dan tikt de rente vrolijk verder. Ik neem nog steeds 6% voor het gemak, en dan twee jaar verder is de totale schuld al sje geen baan hebt ongeveer 222.000 euro!! Ik schrik hier echt ontzettend van en ik heb gewoon echt te doen met die jongen, niet met CCF, maar met die bekende van hem. Dit zou echt het worst case scenario ever zijn.

Ok, na twee jaar vind je een baan en dan hoeft garantiefonds niet uit te keren. Maar je rente dat je per maand het eerst jaar sowieso moet betalen is dan voor het worst case scenario ruim 1.200 euro!! Jesus christ, 1.200 euro aan rente alleen al, daar kun je twee mooie auto's voor leasen!!! Daar komt ook nog aflossing bij en stel dat we de aflossing op ongeveer 500 euro per maand houden, dan ben je per maand 1.700 euro kwijt aan die verdome lening als je het vanuit het worst case scenario kijkt!!

Dan kan je droom als bekakte KLS'er ook in duigen vallen als je in hun ogen bij een tweederangsmaatschappij terecht komt en dan verdien je minder dan bij die goddelijke KLM. Stel deze persoon vindt geen baan bij KLM, maar bijvoorbeeld bij VLM. Volgens PPJN verdien je in het begin bij VLM 2.400 euro (bruto neem ik aan), dus bruto hou je in het worst case scenario ever 700 euro over!!!!!!!!!!!!

Jaa, dat is schrikken, maar dat is het worst case scenario. Zeker in deze tijden, moet je hier over gaan nadenken, want deze persoon heeft een rentepercentage van ''maar'' 6 tot 6,5 %, tegenwoordig zal dit al boven de 7% zitten.

Ik kan het nog steeds niet geloven, maar als ik het dan vergelijk met mattvanwijk, is het wel mogelijk om je lening zo min mogelijk te houden, natuurlijk als je ouders het niet kunnen opbrengen om je in levensonderhoud te voorzien, dan kan ik het begrijpen, maar zelfs dat bedrag is fucking hoog man!

Hoe komt ie eigenlijk aan dat bedrag CCF ?

117.500 euro voor de opleiding. Levensonderhoud ongeveer 800 euro per maand. Duur opleiding is 21 maanden, maak er maar 24 van, dus iets van 19.200 euro aan levensonderhoud. Totaal dus 136.700 euro. Na opleiding nog 250 euro ''zakgeld'', ga gewoon werken bij de frietboer als je geen baan vindt! 12 maanden maakt dat dus bovenop de 136.700 euro 139.700 euro. Ook nog rente 12 maanden na de opleiding van iets van 6,5%, dat maakt dan 148.000 euro. Dus dat is gewoon een verschil van bijna 30.000 euro!! Totale lening is dan inclusief rente tijdens de opleiding iets van 166.000 euro! Vergeleken met de 198.000 euro, dus een verschil van bijna 30.000 euro!!!!! Twee jaar geen baan, rente tikt door, dan zit je dan op de 186.000 euro, nog steeds een verschil van 30.000 euro.

Ik heb het hier over het worst case scenario, maar ik schrik hier echt heel erg van.

Al is er niet sprake van een worst case scenario, dan nog is het een hoop geld. Mattvanwijk zou aan rente dus na de opleiding ongeveer 650 euro kwijt zijn en de vriend van CCF, zou ongeveer na een jaar tijd 950 euro per maand aan rente kwijt zijn. En dan leent hij nog zakgeld ook voor na de opleiding. Ik zou zeggen, als je je zorgen maakt om je ''zakgeld'' na je opleiding, ga totdat je aan je opleiding begint gewoon fulltime werken en stop dat geld op een spaarrekening en gebruik dat geld voor dat zakgeld.

Als ik dit zo zie, krijg ik echt het idee, dat mensen gewoon niet weten waar ze aan beginnen :stapelge:

Vergeet ook niet dat zelfs een KLS'er een typerating moet dokken, alarm alarm, tuutt, krrsssjjsss, schuld hoger, schuld hoger, krrsssshjss, tuuttt
 
Bij deze ABN mag je na je 3 jarige termijn rekenen op een rente percentage van minimaal 7.5% tot 7.8% afhankelijk van de looptijd die je kiest. Overmaken mag je maandelijks ongeveer 1050 euro. (aflossing en rente) :stapelge:

Uitgaande van lening bij ABN van 143000euro, go figure. En idd, dan kan je nog komen zitten met misschien eigen type kopen, verhuizing naar evt buitenland, etc etc...
 
Tering!!!!...:stapelge:

Wat een hoge rentes. Ik heb het idee dat veel studenten nu niet in de gaten hebben waar ze zicht zelf mee opzadelen en wat de consequenties zijn..

Ik heb een variabele rente ( euribor + 0,3 ofzo ) en betaal inmiddels 5,2% bij de Rabobank!

Heeft er ooit iemand gehoord van werken tijdens de opleiding? Wat is er mis met één dag per week werken ( niet achter de bar bij 't CAVV ). Dat scheelt al gauw 400 E per maand en hoef je dus nog maar de helf van je levensonderhoud bij te lenen.....
 
Julien je hebt het niet helemaal juist.

Die 176000 is incl alle rentes e.d. Dat is de schuld na 3 jaar lenen bij abn amro.
Daarnaast meen ik dat het garantiefonds na 1 jaar geen baan hebben de rente overneemt van je.
 
Ja ik:

Vermeld in ieder geval:
- De bank/geldverstrekker
Friesland Bank

- Het totaalbedrag wat je leent
€117.500,-- Looptijd van de lening
Niet vastgesteld

- De rentevasteperiode + rente
"Schooltijd" 6.85 % effectief: 7.06%
Daarna ligt aan de looptijd + de rentestand van dat moment

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Levensverzekering a €135.000 a € 259 per jaar

- Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds kls

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Na drie maanden halen brevet hoogte niet vastgesteld

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen andere kosten.

Matt, zo te lezen heb je besloten de rentelasten tijdens de opleiding ook zelf te dragen (correct me if Iam wrong). Ben je op de hoogte dat dit bedrag dan niet meer gedekt is door het garantiefonds?
 
Je hebt gelijk.
Het bedrag dat ik uiteindelijk na 2 jaar moet terugbetalen is incl de rente. (overigens wel gedekt door garantiefonds) het is ongeveer 135000 na 2 jaar.

Maar wat ik wilde aangeven is dat ik puur de opleidingskosten ga lenen. Hier komt uiteraard de rente bij gedurende die twee jaar...
Sorry voor het misverstand dan.

Vermeld in ieder geval:
- De bank/geldverstrekker
Friesland Bank

- Het totaalbedrag wat je leent
€117.500,-- (eind van de studei ong. 135000)
Looptijd van de lening: niet vastgesteld

- De rentevasteperiode + rente
"Schooltijd" 6.85 % effectief: 7.06%
Daarna ligt aan de looptijd + de rentestand van dat moment

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Levensverzekering a €135.000 a € 259 per jaar

- Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds kls

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Na drie maanden halen brevet hoogte niet vastgesteld

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen andere kosten.
 
Back
Top