Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Zijn er buitenlandse studenten die financiering hebben kunnen krijgen bij een van de banken voor de NLS? dit vraag ik omdat ik zelf bezig ben te regelen, het huis van mijn ouders kan niet borg staan omdat dat niet op nederlands grondgebied staat(woon momenteel op curacao)
ik weet van de andere opties, maar je vind niet zomaar iemand die borg voor je wilt staan...

en ik weet ook dat er een garantiefonds pending staat bij de NLS, zodat studenten geen borg hoeven te staan, ideaal in mijn situatie, alleen is het niet zeker of dat voor mijn startdatum klaar is...
dus, wie heeft zn financiering in zo'n situatie moeten regelen? en hoe allemaal?

grtz, RaYm4n
 
Kijk dat is nog eens goed nieuws. Ik las het net op de website van EPST. Aangezien ik wat ouder ben is dit een goede optie voor mij.
Hoe oud ben je dan als ik vragen mag?
Zelf ben ik ook geen 18 meer ;-) vandaar ook mijn keuze voor de DanFly variant van EPST (hoewel ik hier waarschijnlijk ook wel voor had gekozen als ik jonger zou zijn geweest).
 
Afgelopen dinsdag een "offerte" gekregen bij de ABN Pilotendesk Schiphol.

- De bank/geldverstrekker
ABN

- Het totaalbedrag wat je leent
120.000-150.000

- Looptijd van de lening
25 jaar

- De rentevasteperiode
1jaar / 3jaar / 5jaar / 10jaar

- De rente (als percentage)
5.05% / 5.50% / 5.9% / 6.4%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
loss of licence en overleidensverzekering

- Borgstelling (ouders? huis?)
vastgoed

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
vanaf 3 jaar na aanvang van de opleiding de rente

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
n.v.t.

Kies zelf waarschijnlijk voor een andere constructie. Er valt overigens echt nog wel met die percentages te schuiven, want ze zakten zo 0.5% onder de vaste percentages van de tabelletjes!

Succes allemaal, ik ben nog bezig met het "shoppen".
 
Als ik de rentebedragen hier zo lees...
Ik heb over 2 weken een afspaak bij de ING bank. Ik ben toegelaten tot garantiefonds van de MVVL en de financier is dus de ING...
De precieze getallen heb ik nog niet van de ING gekregen, maar over de telefoon is mij duidelijk gemaakt dat ik toch rekening moet houden met een rente van rond de 8%.
Ik zie hier geen bedragen boven de 6,4 uitkomen geloof ik. Ik ben dus gek als ik 8% ga betalen?
En als ik naar de ING ga, valt er te onderhandelen bij de bank of is het een "take it or leave it' deal?
 
Het is "take it" want mvvl heeft net als epst en stella maar 1 bankier voor dat fonds. Alleen bij de kls heb je nog een keuze.

Als je ouders borg willen staan kan je natuurlijk wel naar Abn of Friesland.
 
Het is "take it" want mvvl heeft net als epst en stella maar 1 bankier voor dat fonds. Alleen bij de kls heb je nog een keuze.

Als je ouders borg willen staan kan je natuurlijk wel naar Abn of Friesland.

Dat had ik begrepen, wellicht was mijn vraagstelling niet geheel duidelijk.
Als ik bij de ING aanschuif, krijg ik natuurlijk getallen te zien van de mensen daar.
Als ze bij de bank zeggen dat er op de lening een 8% rente zit, is dat take it or leave it??
of moet ik het naar 7,5 wellicht 7% kunnen onderhandelen?
 
ING doet tussen 6% en 7% op dit moment als de ouders borg staan. Zijn 3 constructies waar je uit kan kiezen. Maar het is altijd minder dan 8% dus.
 
ING doet tussen 6% en 7% op dit moment als de ouders borg staan. Zijn 3 constructies waar je uit kan kiezen. Maar het is altijd minder dan 8% dus.

maar het is dus een garantiefonds.. waar ik 8% heb begrepen..
vraag blijft hoe dan ook staan.. kan je onderhandelen of is de rente al bepaald voor ik het kantoor binnenkom?
 
Hoi allemaal, hier even een update over ABN/EPST/IBG etc.

Ik heb gister met de Schiphol pilotendesk gebeld van de ABN Amro over de financieringsmogelijkheden als je de EPST opleiding in Denemarken gaan doen. Ze vertelden mij dat je voor een lening dan eigenlijk aan 3 voorwaarden moet voldoen:

- GEEN eigen huis hebben
- geen negatieve BKR registratie
- geen lening bij de IBG of een andere bank hoger dan EUR 25.000.=

Hier schrok ik even van, want ik dacht dat een studieschuld bij de IBG geen problemen zou opleveren. Mijn schuld ligt hier ver boven (40.000), maar er is nog hoop: zodra ik afgestudeerd ben (hopelijk deze zomer) dan worden de 4 jaar prestatiebeurs omgezet van een lening in een gift en dan blijft er nog "maar" 25.000 aan schuld over. Net op het randje dus...
Je ouders hoeven dus niet garant te staan voor de lening, en je hoeft geen eigen huis te hebben. Een eigen huis wordt juist als een nadeel gezien, omdat je dan je hypotheek moet betalen terwijl je geen inkomen hebt. (Tenzij je een huis hebt dat al is afbetaald en met overwaarde, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen onder de 33 dat al hebben...)

Omdat ik de EPST opleiding pas in het najaar ga beginnen (omdat ik eerst nog wil afstuderen), vond de ABN het nog te vroeg om een afspraak te maken. Dat kon pas zo'n 2,5 maand voor vertrek, omdat ze nu nog niet weten wat de rente op dat moment zal zijn. Er werd me verteld dat die nu zo rond de 6% ligt.

Verder hebben ze me uitgelegd dat je eigenlijk twee bedragen leent: eentje voor de opleiding zelf (zo'n EUR 81.000,=) en daarnaast nog eentje van zo'n 32.000 die voornamelijk bestaat uit rente. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, volgens mij betaal je dus rente over de rente, maar ik vrees dat je daar niet onderuit komt.

De ABN schijnt ook de benodigde verzekeringen en zo te regelen, zoals de loss of licence verzekering.
Je begint met aflossen 3 jaar na het begin van de lening. Na een 2-jarige opleiding heb je dus nog een jaar om een baan te zoeken.
 
- GEEN eigen huis hebben

Hmmm vreemd, tegen mij zeiden ze dat dat geen probleem hoefde te zijn zolang jij maar iemand weet te vinden die garant staat voor het bedrag wat het verschil is tussen je getaxeerde waarde en de executiewaarde.

Zolang je iemand kan vinden die voor je tekent kan het gewoon. Uiteraard geen handige optie maar het kan wel.
 
Ja ok, een studieschuld bij de IBG die hoger is dan EUR 25.000 kan ook, maar dan moet je dus iemand vinden die garant wil staan voor het verschil. Dit waren volgens de ABN alleen de basisvoorwaarden (zeg maar een "snelle check").
 
Hmmm vreemd, tegen mij zeiden ze dat dat geen probleem hoefde te zijn zolang jij maar iemand weet te vinden die garant staat voor het bedrag wat het verschil is tussen je getaxeerde waarde en de executiewaarde.

+ woon & financieringslasten van de woning, gedurende de opleiding tot het vinden van een baan.

Maar 't kan allemaal wel...
 
ik heb vorige week de nls gebeld en die zijden tegen mij dat ik nog even moest wachten met de financireing regelen omdat ze met een garantie fonds bezig zijn . nouw weet ik wel dat Ze dit al een hele tijd zeggen maar ze zijn nu een vergevorderd stadium aangekomen en ze verwachten dat het in mei geregelt zal zijn.

dus de septembere en oktober klas zouden daar nog van kunnen profiteren

Wou het maar even gezegt hebben
 
Dat vergevorderde stadium waren ze twee maanden geleden ook al. Ben benieuwd! Vind het trouwens toch vreemd dat een dergelijk grote school hier nog niet over beschikt, maar dat terzijde.
 
ik heb vorige week de nls gebeld en die zijden tegen mij dat ik nog even moest wachten met de financireing regelen omdat ze met een garantie fonds bezig zijn . nouw weet ik wel dat Ze dit al een hele tijd zeggen maar ze zijn nu een vergevorderd stadium aangekomen en ze verwachten dat het in mei geregelt zal zijn.

dus de septembere en oktober klas zouden daar nog van kunnen profiteren

Wou het maar even gezegt hebben


Onderwijs is ook niet meer zoals het vroeger was.... :snore: :rolleyes:
 
Verder hebben ze me uitgelegd dat je eigenlijk twee bedragen leent: eentje voor de opleiding zelf (zo'n EUR 81.000,=) en daarnaast nog eentje van zo'n 32.000 die voornamelijk bestaat uit rente. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, volgens mij betaal je dus rente over de rente, maar ik vrees dat je daar niet onderuit komt.
Je begint met aflossen 3 jaar na het begin van de lening. Na een 2-jarige opleiding heb je dus nog een jaar om een baan te zoeken.

Volgens mij is die 32.000 "rente" bedoeld als overbrugging van die 3 jaar dat je nog niet aan het aflossen bent. Je hebt tenslotte dat geld al wel 3 jaar lang geleend en de rente op rente op rente tikt al aardig aan dan. Ze missen dus 3 jaar lang aflossingen (van die 81.000 plus de rente daarover). Dat verlies zal bij elkaar opgeteld dan wel zo'n 32.000 euro zijn (de rente alleen al over 81.000 is zo'n 20.000 euro over 3 jaar, het gemis aan inkomsten van de aflossing zelf (waar zij ook weer geld mee hadden kunnen verdienen) is waarschijnlijk dan de overige 12.000 euro).

Na 3 jaar mag jij dus gaan aflossen over 113.000 euro waarvan jij 81.000 uitgegeven hebt aan boeken en fladderen en 32.000 euro aan uitstelkosten (en winst) van de bank. Weet niet of dit zo is, maar het lijkt mij redelijk logisch.

Zelf heb ik vorige eeuw alles gefinancierd via m'n ouders (nu een deel in mijn hypotheek dankzij de overwaarde op m'n huis), maar heb geen idee hoe banken het verder regelen dus. Ben aan het rondsnuffelen op dit moment om te kijken hoe ik mijn vriendin bij de financiering van haar vliegopleiding kan helpen, perfect topic hierzo daarvoor. Een eventueel garantiefonds zou mooi zijn om haar volledig onafhankelijk een lening te laten hebben (ook veiliger voor mij), maar daar betaal je wel weer flink voor (in de vorm van de hogere rente, toch per jaar zo'n ca. 3000 euro (!) meer aan rente voor de gehele schuld, niet eens kijkend naar rente op rente op termijn). Dus ik denk dat het beter als ik garant kan staan (waarbij ik zelf dan wel meer risico loop) en dat verder met haar dichttimmer door middel van een notarieel contract (zoals ik dat toentertijd met m'n ouders ook geregeld heb). Als iemand over dat laatste nog tips heeft hoor ik het graag.

Deze week het eerste gesprek, heb een afspraak met de Rabobank op het hoofdkantoor gemaakt (lekker makkelijk, 5 minuten fietsen). Ben benieuwd of die sowieso wat zinnigs kunnen zeggen aangezien ze volgens mij al sinds vorige eeuw niet meer aan financieringen doen voor vliegopleidingen... Enfin, we zien wel.
 
Back
Top