Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Ik ben benieuwd hoe zit het tegenwoordig met de rentepercentages? Wat zijn die op dit moment voor een lening van 120.000 euries?

Even wat info over de op dit moment geldende voorwaarden en rentepercentages...
NB percentages zijn geldig t/m 1 maart bij borgstelling via het KLS garantiefonds.

ABN

5,80% (3 jaar vast)
5,95% (5 jaar vast)
6,40% (10 jaar vast)

Je leent alles, inc. levensonderhoud, in één keer tegen een van de bovenstaande percentages. Vervolgens wordt al het geld op een spaarrekening gestort met een rentepercentage van (op dit moment) 3,70%. Vanuit deze spaarrekening worden vervolgens alle betalingen gedaan. Netto betaal je dus tenminste 2,10% over nog niet gebruikte deel...

In eerste instantie lagen de ABN percentages trouwens hoger (6.10% voor de 3 jarige looptijd als ik me het goed herinner), toen ze lucht kregen van de FB offerte hebben ze snel de hele klas een nieuw aanbod gedaan :rolleyes:.

Friesland Bank

De FB hanteert op dit moment een rentepercentage van 5,50% welke vast staat tot aan de herfinanciering. Dit rentepercentage geldt voor het opleidingskrediet. Voor het levensonderhoudkrediet betaal je op dit moment 8,75% (= variabel + 3,50%). De FB gebruikt voor beide leningen een rekeningcourant systeem, je leent dus pas geld wanneer je het nodig hebt. Max.6 maanden na het afronden van de opleiding worden beide leningen samengevoegd en heb je de keuze uit een aantal rentepercentages. Op dit moment zijn de rentepercentages voor de herfinanciering als volgt:

5,50% (5 jaar vast)
5,70% (10 jaar vast)

Beide banken vragen een overlijdensrisicoverzekering en een opleidingskostenverzekering (voor het levensonderhoudkrediet). Mocht je deze verzekeringen niet via hun afsluiten, dan gelden de genoemde rentepercentages niet...

Als het 0.6% scheelt, waarom nemen dan toch zoveel mensen een lening bij de ABN? Hebben die aantrekkelijkere voorwaarden ofzo? Leuker kadootje, als je de lening bij hen afsluit?

Het lijkt er op dat weinig mensen uit mijn klas voor de ABN gaan. Maargoed, als KLSer heb je tenminste een keuze, dacht dat ze bij Stella alleen een contract hadden met de ABN?
 
Last edited:
Ik heb vanmiddag de ABN Schiphol aan de lijn gehad ivm met wat zij mij konden bieden en de mevrouw kon mij uit leggen dat zij voor de NLS leerlingen een special pakket hebben liggen, en dat dat per klas wordt bekeken. Voor deze maand stond die rente op 6% 3 jr.

Zij melde ook dat ze binnenkort op de NLS langskomen om het een en ander te vertellen.

Heeft iemand anders toevallig ervaring met dit pakket voor NLS leerlingen?
En hebben andere ook gehoord dat ze binnenkort bij de NLS langskomen???

ciao


PS: iemand recent nog bij van Lanschot, Friesland bank, ING of Rabo afgesloten?
Friesland bank melde mij alleen voor studiekost 100k + 20k (rente) 7,5 %
 
toen ze lucht kregen van de FB offerte hebben ze snel de hele klas een nieuw aanbod gedaan .

Hmmmm.....makes you think. Heb het idee dat mensen die niet bij de KLS zitten maar bijv bij Stella of EPST waarbij je voor een garantiefonds alleen bij de ABN terechtkan, eigenlijk wel het bokje zijn want dan worden de rentepercentages gelijk omhoog gegooid omdat de ABN weet dat ze geen keus hebben.

Of zie ik het nu heel zwart (wit)??
 
Ik heb hier het aanbod van Stella voor me liggen via ABN, en daarin is een lager rentetarief dan die hierbovenstaande tarieven opgenomen.

Valt wel mee denk ik dus.
 
Ik heb hier het aanbod van Stella voor me liggen via ABN, en daarin is een lager rentetarief dan die hierbovenstaande tarieven opgenomen.

Valt wel mee denk ik dus.

Welk bedrag heb je dan via de ABN/Stella?

ABN/KLS geeft 5,8% deposito (dus direct de volle mep 118K lenen en een beetje rente ontvangen op het niet-uitgegeven-bedrag)

FB/KLS geeft 5,5% Rekening Courant (dus alleen over het geleende geld betaal je rente + men draagt de rente tot de herfinanciering / baan)

Let me know wat deze banken bieden bij Stella/NLS enz... Ben benieuwd
 
Stella heeft dezelfde percentages als die van de KLS overigens.
Excuses, heb in de gauwigheid alleen de post van 'realvandelft' gelezen.

Het bedrag heb ik even niet exact bij de hand.
Het is in ieder geval opleidingkosten + rente + livingkosten.
 
Sommige scholen in Nederland werken met een Garantiefonds dat borg kan staan voor jouw lening. Misschien dat dit ook het geval is bij diegenen die 'geen borgstellen hebben'. De KLM Flight Acadamy is een van die scholen die met een Garantiefonds werken. Verder denk ik dat het heel weinig uitmaakt naar welke bank je gaat. Als jij de hele opleiding tot verkeersvlieger wilt gaan doen dan ga je een hele som moeten lenen en er is geen bank die dat jou gaat geven zonder borgstelling!
De AIS (Lelystad) schijnt ook met een garantiefonds te willen gaan/ gaan werken. Het makkelijkste is om op een school aangenomen te worden die dus met zo'n fonds werkt.
Succes!

Ik ga bij EPST beginnen dus dan krijg je als het goed is een lening bij de ABN AMRO mét garantiefonds. Maar wat de voorwaarden zijn voor die lening weet ik niet. Valt er nog te onderhandelen over de rente of staat die vast? En voor hoe lang?

Ik ga naar Denemarken dus moet EUR 79.000 voor de opleiding betalen, is dat dan gelijk het bedrag wat je moet lenen, of heb je meer nodig?? Onderdak en eten en zo is inbegrepen bij de opleiding. En wat kost zo'n Loss of Licence verzekering eigenlijk? En wat voor verzekeringen heb je nog meer nodig?

Ik heb ook nog een aardige lening openstaan bij de IBG (nu EUR 40.000, maar als ik binnenkort afstudeer dan gaan daar nog 4 jaar stufi vanaf). Heeft dat nog invloed op je lening bij de ABN?
 
- Je krijgt een aantal rentetarieven voorgeschoteld met bijbehorende termijn waaruit je kunt kiezen. Onderhandelen is niet mogelijk.

- Je moet ook je rente lenen, verzekeringen, medicals etc.

- IB schuld geeft je geen BKR registratie, dus geen probleem
 
Een erg interessant draadje is dit.
Ik sta momenteel voor het blok om een financiering rond te krijgen en loop nu al tegen een aantal dingen op.
Mijn situatie is verre van ideaal. Ik ga beginnen bij MVVL aan m'n ATPL, ik val buiten het garantiefonds en m'n ouders zijn niet vermogend. Ik heb wel een familielid die vermogend is en dmv onroerendgoed borg kan staan.

MVVL heeft contacten met de ING te apeldoorn, maar omdat ik buiten het garantiefonds val verwijzen zij me door naar een huisbankier, omdat ING apeldoorn alleen maar financiering verstrekken in de zakelijke sector.
Ik heb dus contact opgenomen met ING pilotendesk Maastricht, die vertellen mij dat ze alleen met NLS in zee gaan. Andere vliegopleidingen financieren wordt niet meer gedaan. Het enige wat ze me kon adviseren, tot haar grote spijt, was om contact op te nemen met de ABN Pilotendesk.
Door de ING juffrouw werd mij ook nog vertelt dat de Rabobank niet meer studieleningen voor vliegopleidingen verstrekt.

Mooi is dat, ik dus eerst bellen naar de Friesland Bank, want ik las daar wel interessante dingen over. Ik leg de situatie uit en vervolgens wordt mij verteld dat ze alleen maar financieringen verstrekken in het geval de borgstaande persoon een ouder/verzorger is, dus geen derden zoals bij mij het geval is, Friesland Bank valt af.

Lanschot gebelt, geen mogelijkheid, omdat ze alleen maar leningen verstrekken als je baangarantie hebt of al een baan hebt. Basicly nemen ze alleen maar leningen over.

Dus ik ben nu wel overgeleverd aan de ABN pilotendesk! Ik heb contact opgenomen en heb binnekort een afspraak. Ik vind het erg vervelend dat ik geen alternatief meer heb en dat zij dus kunnen vragen wat ze willen, in principe sta ik niet in de positie om iets anders te eisen.

Iemand nog tips voor het gesprek of alternatieven? En een recentelijke offerte bij ABN? Zou graag de rente percentages over 5/10 jaar willen weten over een bedrag van zo'n 120k..
 
Last edited:
Beste Airmid,

Mag ik vragen waarom je buiten het garantiefonds van MVVL valt? Doe je hier niet de volledige integrated opleiding? Ik las namelijk op hun eigen website Link over het garantiefonds waarmee zij verbonden zijn aan ING. Waarom val jij hierbuiten?

Was gewoon even benieuwd.

Vriendelijke groet,
 
@ Dakota Fan.

Ik ben heel benieuwd hoe het zit met lenen in combinatie met een IBG schuld. Ben jij al iets wijzer op dat gebied. Staat er iemand voor je garant? Maakte ze een probleem van je IB schuld?

Verder lees ik dat je naar EPST gaat en de opleiding gaat doen in Denmarken, ik had begrepen dat je in dat geval niet in aanmerking kwam voor het garantiefonds, maar misschein kun je mij iets over jouw situatie vertellen.

Dank
 
Volgens mij moet je om in aanmerking te komen voor het garantiefonds bij mvvl minstens een Havo diploma hebben met Wiskunde B1 en Natuurkunde 1.
 
Exact Boffert. Ik heb ooit de geweldige 2de fase meegemaakt en toen heb ik een havo diplomaatje gehaald zonder natuurkunde/wiskunde b.

Nu zul je denken, dan haal je die certificaatjes toch even? En dat is ook een afweging die ik momenteel maak. Wil ik die certificaten via het staatsexamen halen dan betekent dat ik daar pas volgend jaar mei voor in aanmerking kom. Dus op z'n vroegst kan ik dan Augustus 2009 _beginnen_ aan m'n opleiding.

Er is mogelijk een andere manier, bijv. naar het James Boswell instituut, dan kun je een zomer en een najaarscursus volgen voor beide vakken en dan zou ik eind December kunnen beginnen, vraag is, zijn deze certificaten die door het instituut uitgegeven worden wel volwaardig tov de certificaten van het staatsexamen. Ik wil namelijk de mogelijkheid voor een CBC bij de KLS niet uitsluiten.
Nog even voor de duidelijkheid: Je kunt gewoon naar MVVL zonder wiskunde B/natuurkunde, maar dan kom je niet in aanmerking voor het garantiefonds. Mocht ik m'n ATPL afronden en voorgedragen worden voor een CBC bij de KLS dan moet ik in het bezit zijn van die wis B/Natuurkunde certificaten. Dus vroeg of laat moet ik volwaardig erkende certificaten hebben.

Nouja ik ben hier dus nog steeds over aan het nadenken, ik zou de theorie eventueel tijdens m'n atpl kunnen doen, maargoed is de workload daar niet te hoog voor? Ik ben nog in gesprek met MVVL hierover.

--

Ok even back on-topic, ik ga even contact opnemen met MAC morgen. Een extra tussenpersoon is normaal niet echt voordelig, maar als zij deuren naar andere banken kunnen openen voor mij dan zou het nog interessant kunnen zijn.

Bedankt voor de tip. Ik houd jullie iig posted over de offerte van de ABN.
 
Hey Airmid,

Nu is het mij inderdaad wat duidelijker. Naar wat ik gehoord heb is dat de certificaten van het JB Instituut wel voldoende zijn om naar de KLS te gaan, maar dat deze officieel niet worden erkend als staatsexamen. Mocht je dus naar de KLM willen, dan zou ik het Jobcenter even bellen, met de vraag of de KLM deze certificaten ook als voldoende beschouwt. Sowieso is dat wel handig om te weten, niet alleen voor KLM.
De vraag is of de financiele onzekerheid die je loopt zonder deze certificaten, opweegt tegen het eerder kunnen starten met de opleiding. Even er vanuitgaande dat je selectieresultaten bij MVVL nog wel even geldig blijven. Ik snap dat dit een moeilijke keuze zal zijn. Ik zou persoonlijk niet het risico nemen om dit te combineren met je ATPL theorie, omdat je niet weet of je deze extra druk nadelig uit zal pakken voor je ATPL examenresultaten. Maar ik heb vanaf hier natuurlijk makkelijk praten......
Ik wens je veel succes met je uiteindelijke keuze.

Groeten,

C-C-F
 
schuld

schuld

- Je krijgt een aantal rentetarieven voorgeschoteld met bijbehorende termijn waaruit je kunt kiezen. Onderhandelen is niet mogelijk.
- Je moet ook je rente lenen, verzekeringen, medicals etc.
- IB schuld geeft je geen BKR registratie, dus geen probleem
@ Erique: dank voor de info! Mooi dat IBG schuld geen probleem is. Jammer dat er over de rentes niet te onderhandelen is. En irritant dat je ook voor die rente moet lenen, dan betaal je toch rente over de rente?? Of zie ik dat verkeerd?

@ Dakota Fan.
Ik ben heel benieuwd hoe het zit met lenen in combinatie met een IBG schuld. Ben jij al iets wijzer op dat gebied. Staat er iemand voor je garant? Maakte ze een probleem van je IB schuld?
Verder lees ik dat je naar EPST gaat en de opleiding gaat doen in Denmarken, ik had begrepen dat je in dat geval niet in aanmerking kwam voor het garantiefonds, maar misschein kun je mij iets over jouw situatie vertellen.
Dank
@ask: zoals je hierboven kan lezen maakt een IBG schuld dus niets uit. Gelukkig. Bij de regeling tussen EPST en de ABN hoeft er blijkbaar niemand garant te staan voor je lening. Ook dat is fijn. Dat garantiefonds van EPST was eerst inderdaad alleen voor de Oxford variant, maar ik begreep dat dezelfde regeling nu ook geldt als je naar Denemarken gaat. Gelukkig!
 
@ Erique: dank voor de info! Mooi dat IBG schuld geen probleem is. Jammer dat er over de rentes niet te onderhandelen is. En irritant dat je ook voor die rente moet lenen, dan betaal je toch rente over de rente?? Of zie ik dat verkeerd?


@ask: zoals je hierboven kan lezen maakt een IBG schuld dus niets uit. Gelukkig. Bij de regeling tussen EPST en de ABN hoeft er blijkbaar niemand garant te staan voor je lening. Ook dat is fijn. Dat garantiefonds van EPST was eerst inderdaad alleen voor de Oxford variant, maar ik begreep dat dezelfde regeling nu ook geldt als je naar Denemarken gaat. Gelukkig!

Kijk dat is nog eens goed nieuws. Ik las het net op de website van EPST. Aangezien ik wat ouder ben is dit een goede optie voor mij.
 
Last edited:
Back
Top