Heard on VHF

Photosurvey over EKCH 1500ft:
TWR (relaxed): Welcome PHRVS, from now one you will be conflicting with all my departing traffic, but no problem, thats fine with me..

:eek:
 
Captain, in plaats van "cabin crew seat for landing": "Disarm slides open doors". Ik kijk hem aan:haha:
 
Laatst op Schiphol tegen een kist die nogal hard klom:

'Zit dat ding vol strandballen ofzo?' tegen typisch Nederlandse vakantiemaatschappij ;)
 
Niet heel grappig, wel interessant! Oskosh in 1974 tijdens rush-hour voor de fly-in, die gast heeft denk ik zijn stembanden moeten vervangen toen in afgelost werd!!:eek:

Klik

"All aircraft hold at the northside of the airport until we have the final back in this state!"
 
Last edited:
Captain, in plaats van "cabin crew seat for landing": "Disarm slides open doors". Ik kijk hem aan:haha:

Heb een collega die nu elke keer net voordat ik moet zeggen: "Cabin Crew, doors may be opened" mij verwart met "Cabin Doors, Crew may be opened"

Dan moet ik hard na gaan denken......
 
Niet heel grappig, wel interessant! Oskosh in 1974 tijdens rush-hour voor de fly-in, die gast heeft denk ik zijn stembanden moeten vervangen toen in afgelost werd!!:eek:

Klik

"All aircraft hold at the northside of the airport until we have the final back in this state!"

Wat een rapper
 
Vandaag in de omgeving van Barcelona:

Callsign Dot Dot: "Barcelona, Callsign Dot Dot with a request"
Barcelona: "Callsign Dot Dot, Barcelona, go ahead"
Callsign Dot Dot: "It's a bit bumpy here on FL400, request to climb FL430, with a rate of 200 feet max?"
Barcelona: "Euh.... Callsign Dot Dot, Please say again??????"
Callsign Dot Dot: "It's a bit bumpy on FL400, request to climb FL430, with max rate of 200 feet"
Barcelona: "Euh... Callsign Dot Dot, euh... Approved... Own rate"

1. Een beetje vlieger request descend als het té bumpy is en...
2. Wie denken ze tegen te komen boven FL410 tijdens uitklimmen met 200 feet/min????
 
1. Een beetje vlieger request descend als het té bumpy is en...
2. Wie denken ze tegen te komen boven FL410 tijdens uitklimmen met 200 feet/min????

1: Zoals Superpilut al zegt: vanwege de CAT, en (niet in dit geval waarschijnlijk) in het geval je in top of clouds vliegt is klimmen meestal een veel beter idee dan zakken.
Het is wel erg simplistisch gezegd dat je altijd zou moeten zakken. Is helemaal afhankelijk van de atmosferische situatie.
2: Misschien dat ze de pitch niet al te hoog willen maken, zodat de cabincrew nog een beetje normaal kan werken? (Een hogere climbrate zou de pitch natuurlijk hoger maken).
 
Hmm, eerder
1: Dichter bij de core van de jetstream, minder turbulence. Ik snap m wel...Sowieso ligt de meeste turb rond de edges van de jetstream. Dus als je omhoog kunt, waarom niet?
2: Misschien niet genoeg performance. Aangezien min climb rate IFR volgens mij 1000ft/min is, is het wel zo netjes om even te zeggen dat je met minder dan 1000 klimt. \
Niet? Just a thought
 
De stream zat toch op 330? Als ze op 430 vliegen komen ze buiten het CAT gebied. Daar bij Spanje lag gebiedje 2 met turbulentie van 230 naar 410 als ik het goed zag. 430 zit ereuver en de stream zelf zit drie kilometer lager.

In dit geval inderdaad misschien wel verstandig om te klimmen i.p.v. daarin duiken zoals 'eenbeetje vlieger'. ;)
 
@unexpected: Minimum ROC is 500 voet. Minimum ROD is 1000 voet/min.

Die 200 ft'/min, zal eerder met de coffin corner te maken hebben. Je wilt je immers niet aan de linkerzijde van je envelope op green dot omhoog wurgen...

De top van de CAT zat i.d.d. op 410. Verder is de linkerzijde (cold side) van de jet het meest turbulent. Er boven klimmen (indien je max ceiling het toe laat) is fuel technisch dan het meest interessant. Zeker gezien het feit dat de CAT al op FL210 begint. Maar wel weer die coffin corner (i.c.m. turbulentie) in de gaten houden aangezien die kleiner wordt :biertje:
 
1. Een beetje vlieger request descend als het té bumpy is en...
2. Wie denken ze tegen te komen boven FL410 tijdens uitklimmen met 200 feet/min????

Een beetje vlieger klimt als de mogelijkheid er is in het geval van een lange vlucht waarbij een paar honderd lbs verschil kan maken tussen destination of enroute alternate.
Wie ze daar tegen komen? Mij, FL510 als het moet zijn.:biertje:
 
ook ik hang met de lege jumbo wel eens rond boven de fl400.

min climbrates verschillen per land check aip. bv hkg min climbrate is 0ft/min dit voor de zware a340s
 
In de AIP van een betreffend land staat beschreven wat de minimum ROD of ROC in een TMA is. Meestal is dat minimaal 500fpm ROD/ROC.

Nu staat er in het Nederlandse AIP alleen het volgende:

...Actual descent clearances will be as directed by ATC. Additionally, ATC may request specific speeds for accurate spacing. Comply with any level or speed adjustment as promptly as feasible within operational constraints. If a level or speed change for aircraft performance reasons or weather conditions is necessary, advise ATC.

Nu heb ik ooit ergens opgevangen dat de Amsterdamse controllers hun spacing met een minimum ROD van 1000 fpm plannen (heb al eens op mijn kop gehad door het dalen met 500 fpm.). Ik kan dit alleen niet ergens zwart op wit vinden.

Maar ook in RVSM airspace is 1000' fpm common sense omdat de laterale en verticale spacing erg klein is. Als je met 500 fpm daalt heb je bij een GS van 360 kts 4 minuten en 24 mijl nodig om naar een lager level te dalen. Ik denk dat ze bij Maastricht daar niet echt blij van worden.
Ook zul je bij de meeste kisten met minimaal 1000 fpm dalen als je onder je pad zit en een managed/VNAV decend doet.

Het komt dus meer op good airmanship aan. Toch zou ik het waarderen als iemand het zwart op wit kan vinden...
 
Back
Top