AviationLars
New member
Beste lotgenoten (als dat een goede benaming is),
Recentelijk heb ik mij ingeschreven voor selectieprocedures van diverse (Nederlandse & Belgische) vliegscholen.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste ronde voor de KLM afgelegd. Deze heb ik helaas niet gehaald.. Een groot deel van de onderdelen was op norm, maar zoals de meesten hier weten; op één onderdeel loopt het ook direct stuk. Bij de KLM waren dit voor mij technisch én ruimtelijk inzicht - beide onderdelen van de oh zo leuke 'sensomotorische' test.
Afijn, enigszins teleurgesteld ben ik toch met positieve moed vooruit gaan kijken! Werken bij de KLM - stiekem een jongensdroom - is immers nog steeds een optie in de toekomst, alhoewel dat extern wel behoorlijk lastiger schijnt te zijn.
Over circa anderhalve week ga ik bij EPST de eerste selectieronde doen. De inhoud van de COMPASS test is kraakhelder voor mij, en voor welke onderdelen dit mogelijk is ben ik ook de nodige voorbereidingen aan het treffen (rekenen, kortetermijngeheugen en oriëntatie, alle drie via latestpilotjobs.com). Over de Engelse & psychometrische test maak ik mij verder ook weinig zorgen.
Over de technische inzicht test ben ik echter wel wat nerveus. Hoewel ik cum laude aan de HAVO geslaagd ben enkele jaren terug (10 voor wiskunde B, 9 voor natuurkunde, evenals scheikunde), ben ik toch onzeker over het al dan niet halen van deze test. Ik weet dat ze hier soepel zijn met het doen van een eventuele herkansing, toch wil ik mij zo optimaal mogelijk hierop voorbereiden.
Zijn er mensen die mij hun ervaringen van dit testonderdeel kunnen delen? Welke onderwerpen kwamen zoal aan bod? Was het multiple choice, en lagen de antwoordmogelijkheden dan dicht bij elkaar of was er steeds maar één logisch antwoord? Was het rekenen met en kennen van formules (bijvoorbeeld wet van Ohm, versnelling) belangrijk (zo ja, dan zou dit mij erg blij maken - hier ligt mijn sterkere kant namelijk)? Zijn er nog andere zaken die je me mee zou kunnen geven?
Ik hoop enorm op jullie hulp. Mochten er overigens mensen zijn die aan hun vliegopleiding bezig zijn, of al reeds werkzaam zijn als piloot, en het leuk vinden om contact met mij op te nemen dan sta ik hier momenteel zeker voor open! Ik probeer echt zoveel mogelijk in de luchtvaartwereld terecht te komen, en waar nodig ook enige aanbevelingen te scoren .
Hopelijk tot gauw, ergens hoog in de lucht (FL350 doen?) !
Groet,
Lars
Recentelijk heb ik mij ingeschreven voor selectieprocedures van diverse (Nederlandse & Belgische) vliegscholen.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste ronde voor de KLM afgelegd. Deze heb ik helaas niet gehaald.. Een groot deel van de onderdelen was op norm, maar zoals de meesten hier weten; op één onderdeel loopt het ook direct stuk. Bij de KLM waren dit voor mij technisch én ruimtelijk inzicht - beide onderdelen van de oh zo leuke 'sensomotorische' test.
Afijn, enigszins teleurgesteld ben ik toch met positieve moed vooruit gaan kijken! Werken bij de KLM - stiekem een jongensdroom - is immers nog steeds een optie in de toekomst, alhoewel dat extern wel behoorlijk lastiger schijnt te zijn.
Over circa anderhalve week ga ik bij EPST de eerste selectieronde doen. De inhoud van de COMPASS test is kraakhelder voor mij, en voor welke onderdelen dit mogelijk is ben ik ook de nodige voorbereidingen aan het treffen (rekenen, kortetermijngeheugen en oriëntatie, alle drie via latestpilotjobs.com). Over de Engelse & psychometrische test maak ik mij verder ook weinig zorgen.
Over de technische inzicht test ben ik echter wel wat nerveus. Hoewel ik cum laude aan de HAVO geslaagd ben enkele jaren terug (10 voor wiskunde B, 9 voor natuurkunde, evenals scheikunde), ben ik toch onzeker over het al dan niet halen van deze test. Ik weet dat ze hier soepel zijn met het doen van een eventuele herkansing, toch wil ik mij zo optimaal mogelijk hierop voorbereiden.
Zijn er mensen die mij hun ervaringen van dit testonderdeel kunnen delen? Welke onderwerpen kwamen zoal aan bod? Was het multiple choice, en lagen de antwoordmogelijkheden dan dicht bij elkaar of was er steeds maar één logisch antwoord? Was het rekenen met en kennen van formules (bijvoorbeeld wet van Ohm, versnelling) belangrijk (zo ja, dan zou dit mij erg blij maken - hier ligt mijn sterkere kant namelijk)? Zijn er nog andere zaken die je me mee zou kunnen geven?
Ik hoop enorm op jullie hulp. Mochten er overigens mensen zijn die aan hun vliegopleiding bezig zijn, of al reeds werkzaam zijn als piloot, en het leuk vinden om contact met mij op te nemen dan sta ik hier momenteel zeker voor open! Ik probeer echt zoveel mogelijk in de luchtvaartwereld terecht te komen, en waar nodig ook enige aanbevelingen te scoren .
Hopelijk tot gauw, ergens hoog in de lucht (FL350 doen?) !
Groet,
Lars
Last edited: