I-pad als moving map?

sheik

New member
Zijn er al mensen die hiermee geexpirimenteerd hebben? Graag zou ik willen weten of de G3/AGPS functie voldoende werkt om de I-pad als poor-mans nav display te gebruiken.
 
Jaren geleden heb ik alles van Garmin op een rij gezet.
Daarna Garmin vergeten, en research gedaan naar PocketMS.
En nu begint iPad zijn intreden te doen ...

Ben zelf ook erg nieuwsgierig. Er is redelijk wat info te vinden, maar ...
Veel verschillende apps, met even zo veel gebruikerservaringen en meningen.
Een overtuigende keus is niet te maken.

Wanneer gaat de consumentenbond eens alles op een rijtje zetten?
'Beste Keus', 'Beste Koop', ...

Heb tot op heden nog niks gekocht, toch nog maar even wachten ???
 
Ondanks dat je inderdaad niet heel veel ervaringen over Air Nav Pro leest is het IMHO echt een geweldige applicatie voor weinig geld. Het gebruik van Openmaps is ideaal (meer dan voldoende om mee te navigeren, zelfs meer informatie dan op de officiële ICAO kaarten) en de restricted airspaces staan er meteen op aangegeven (wel altijd even controleren met je officiële, papieren kaart). Extra PDFjes uploaden, na de vlucht een export naar Google Earth, digitaal logboek (gebruik ik zelf niet) en je kunt indien gewenst de officiële ICAO kaarten voor onder andere Nederland kopen (29,99 euro).

Ik heb zelf alleen met Garmin gevlogen tijdens mijn lesvluchten en het deed uiteraard netjes z'n werk. Toch zit er een aardige prijs aan vast en ik denk dat je met een iPad een veel betere bediening in huis haalt, meer functionaliteiten en dat voor een lagere prijs.

Het wordt echt eens tijd dat ik een iPad ga halen :) (gebruik Air Nav Pro nu op de iPhone). Samen met deze kneeboard http://www.sportys.com/pilotshop/product/15935 heb je toch een heel klein beetje een glass cockpit in je Piper/Cessna ;)
 
Ongeacht hoe goed het werkt zijn er verzekeringstechnisch geen haken en ogen. Ik kan me zo voorstellen dat een verzekering moeilijk kan gaan doen als je een navigatiemiddel gebruikt wat niet approved is voor de luchtvaart en mede daardoor in de problemen zou komen.

just my 2 cts.

greetz
 
Uiteraard gebruik je de iPad (of enige andere electronische navigatie) niet als enige navigatiemiddel. Gewoon ouderwets je papieren kaart bij de hand houden. Sterker nog, ik maak altijd een VFR vluchtplannetje met daarin de headings, tijden en visuele herkenningspunten. Vooral op onbekend terrein moet je niet afhankelijk zijn van je GPS.

GPS navigatie maakt de boel echter gewoon wat eenvoudiger.
 
Heeft iemand al daadwerkelijk zelf ervaring met dit ding?
Ik ben zéér benieuwd naar de afleesbaarheid in de zon!
 
ik heb ervaring met airnav pro en sky map..
sky map vind ik echt vele malen beter.

air nav pro komt wel zeer binnenkort met een versie 4 waarbij ze veel omgegooid hebben.

ik heb een band.. beetje vergelijkbaar met kneeboard.. die niet afklemt en echt fantastisch werkt.

echt suppperrr
 
het sportys kneeboard is echt te groot..

ps ik heb ook jepptc .. dan is het echt af.

http://www.friebe.aero/iPadiPhone_Zubehoer/5,2,353,349,1122,6732,0,1.html


Beinhalterung für iPad/iPad 2


Das iPad hat sich wegen seiner zahlreichen Apps für die Luftfahrt zum Cockpit-Begleiter vieler Piloten entwickelt. Behalten Sie jetzt die Hände frei und fixieren Sie Ihr Apple iPad sicher wie ein Kniebrett auf dem Oberschenkel! Zwei Clips ermöglichen die Befestigung wahlweise im Hoch- oder Querformat.

Für iPad und iPad 2 geeignet.





Bestellnummer: 89.964

Preis: 44,90 EUR
inkl. MwSt. / zzgl. Versandkosten



Menge:





Großansicht



Großansicht
 
ik heb ervaring met airnav pro en sky map..
sky map vind ik echt vele malen beter.

air nav pro komt wel zeer binnenkort met een versie 4 waarbij ze veel omgegooid hebben.

ik heb een band.. beetje vergelijkbaar met kneeboard.. die niet afklemt en echt fantastisch werkt.

echt suppperrr

Skymap kende ik nog niet, maar dat scheelt wel even 200 euro of 30 euro, terwijl ik dezelfde features zie staan. In hoeverre is het die extra 170 euro extra waard?

Ben benieuwd naar versie 4, waar heb je die info gevonden?

Hebben net een club actie waarin we goedkoop in de VS meerdere ipad houders bestellen, yoke mount of window mount (RAM). Window lijkt mij wel relaxed.
 
Skymap kende ik nog niet, maar dat scheelt wel even 200 euro of 30 euro, terwijl ik dezelfde features zie staan. In hoeverre is het die extra 170 euro extra waard?

Ben benieuwd naar versie 4, waar heb je die info gevonden?

Hebben net een club actie waarin we goedkoop in de VS meerdere ipad houders bestellen, yoke mount of window mount (RAM). Window lijkt mij wel relaxed.

Bijt dat elkaar niet, Window en Apple?!:haha:
 
Skymap kende ik nog niet, maar dat scheelt wel even 200 euro of 30 euro, terwijl ik dezelfde features zie staan. In hoeverre is het die extra 170 euro extra waard?

Ben benieuwd naar versie 4, waar heb je die info gevonden?

Hebben net een club actie waarin we goedkoop in de VS meerdere ipad houders bestellen, yoke mount of window mount (RAM). Window lijkt mij wel relaxed.

sky mao kost behoorlijk geld maar ik vind het dik waard. enige nadeel is dat er geen uk, spanje etc kaarten zijn.

v4 weet ik van de ontwerper. paar keer kontakt gehad ivm onstabiliteit kaarten airnav

ipad op window is echt veel te groot tenzij je imc training wil doen.. :)

probeer die band die ik bij friebe heb gekocht.
echt top
 
wsh said:
probeer die band die ik bij friebe heb gekocht.
echt top

is mooi bandje en heb ook al veel mooie i-knee-pad holders gezien, maar ik merkte dat ik in de 172 (niet in de Archer) de gps dekking af en toe verlies als ik hem wat te lang op schoot laat liggen door de afscherming van de vleugels. Een .. raam.. mount kan je op redelijk veel plaatsen hangen in buurt voorraam zodat dekking goed blijft (zonder aan de remote gps te hoeven, heb toch niet voor niets 3G gekocht), lijkt mij althans. Vsndaar...
 
snap ik

ik merk dat het bandje echt super is en dat de ipad (toch een onhandig groot ding) in de coxkpit niet in de weg zit. en dan heb ik met de commander een bijna royale cockpit

voor iphone gebruik ik een tomtom carkit maar op fl120+ wil hij er nog wel eens afvallen

commander is laagdekker. dat je met c172 problemen kan hebbn met ipad kan goed.

ik kan dat wel verifieren
 
Door een losse gps ontvanger te gebruiken volstaat een iPad met alleen wifi voor navigatie en kun je de ontvanger op een willekeurige plaats in de cockpit plaatsen (bijvoorbeeld onder het windscreen voor goede ontvangst). Ik gebruik het al een paar maanden en het werkt prima. Om gebruik te maken van het internet wanneer er geen wifi aanwezig is maak ik een wifi spot van mijn iphone. Scheelt in aanschafprijs en je hebt geen abonnement nodig.
 
Back
Top