Twijfel over de te bewandelen weg naar een (f)ATPL

Op een interview zullen vragen zoals "Waarom <naam airline>?" inderdaad vaak voorkomen. Ik doelde dus ook op de relevantie met betrekking tot dit topic

Ik wilde hier nou net niet over mieren......, maar aangezien je graag de te bewandelen weg naar een (f)ATPL wilt weten, dan kijk je ook naar sponsored progams. Als je bij een maatschappij als Lufthansa/Emirates aanklopt en zei vragen je of je na 1 jaar weer weg wilt, omdat je droom toch ergens anders is, dan dunkt mij dat deze vraag zo relevant is als ik weet niet wat. Geen maatschappij die iemand aanneemt die zegt dat ie na 1 jaar weer vertrekt, na het betalen van een klap geld voor je opleiding.

Met betrekking tot je antwoord over het niet kunnen beantwoorden van deze vraag omdat je de maatschappij niet kent, daar heb je volkomen gelijk. Maar er zijn meerdere aspecten aan deze vraag waarop een maatschappij een antwoord wil hebben. Dat je de maatschappij nog niet zo goed kent, weten zij ook.
 
Ik wilde hier nou net niet over mieren......, maar aangezien je graag de te bewandelen weg naar een (f)ATPL wilt weten, dan kijk je ook naar sponsored progams. Als je bij een maatschappij als Lufthansa/Emirates aanklopt en zei vragen je of je na 1 jaar weer weg wilt, omdat je droom toch ergens anders is, dan dunkt mij dat deze vraag zo relevant is als ik weet niet wat. Geen maatschappij die iemand aanneemt die zegt dat ie na 1 jaar weer vertrekt, na het betalen van een klap geld voor je opleiding.

Met betrekking tot je antwoord over het niet kunnen beantwoorden van deze vraag omdat je de maatschappij niet kent, daar heb je volkomen gelijk. Maar er zijn meerdere aspecten aan deze vraag waarop een maatschappij een antwoord wil hebben. Dat je de maatschappij nog niet zo goed kent, weten zij ook.
Ben inderdaad ook naar Sponsored Programs aan het kijken. Het "spijtige" aan het Lufthansa Scheme is de taalvereiste, idem voor AF. Voor ons nederlandstaligen is de Duitse taal leren eenvoudiger dan voor anderen. In ieder geval een betere optie dan een schuld van 100k aan te gaan. Langs de ene kant zou het natuurlijk jammer zijn om zo veel werk in het leren van de taal gestoken te hebben om uiteindelijk niet geaccepteerd te worden tot het scheme. Natuurlijk is een extra taal kennen een voordeel die je je hele leven hebt.

Emirates Cadet Sponsorship is enkel voor UAE nationals. Etihad daarentegen is open voor alle nationaliteiten. ook bij CX is dit het geval. Daar start je de eerste 2 jaar als SFO, klopt? Niet geschoten is natuurlijk altijd mis. De slaagkans van deze schemes is logischerwijs enorm laag. Afgewezen worden leidt terug naar dezelfde vraag die ik in mijn startpost al stel.
 
Maar de vraag is, als je het niet doet om bij een flag carrier terecht te komen (Hoewel dit natuurlijk heel mooi zou zijn meegenomen) is het het dan wel waard om hier zo veel geld tegenaan te gooien?

Ik denk dat je de denkfout maakt van enkel naar een "flag carrier" te kijken. Als je in Brussel woont ga ik ervan uit dat je Belg bent. Je mag met elke piloot praten in België, je hoort een verhaal van faillissementen, en onze flag carrier was er voor velen één van. TEA, EBA, Sobelair, Constellation,... ja, maar Sabena ook.

Nederland heeft nu "AF/KLM", maar AF en KLM zijn niet de alomrulende overheersers. En hoe graag ze dat zelf ook misschien willen geloven, elke Belgische piloot weet ondertussen dat er niet zoiets is als "absolute zekerheid". Emirates is NU een goede maatschappij, AF/KLM is dat NU. Maar morgen...? Kijk naar hoe het met Alitalia vergaan is. Of enkele maatschappijen in de VS. Wanbeleid wil niemand, maar als piloot kan je er sneller slachtoffer van zijn dan je denkt. Voorbeelden genoeg.

Als startend lijnpiloot in België zijn er mogelijkheden geweest de laatste jaren: SNBru (beschouw ik als halve flag-carrier), Thomas Cook en TNT hebben niet nagelaten ab-initio's aan te werven, zonder dat er een TR moest betaald worden. Ze hebben wel allemaal hun eigen financieel opvangnet (bonds ed) maar de jobs waren er wel. Jetair werft ook aan, dan spreek je wel over financiering van je eigen TR. Dat er geen jobs waren voor iedereen, tja, dat is een andere zaak. Maar het gaat om "flag carriers" vs de rest.

Flag carriers zijn verre van de enige werkgevers en ik zou me er ook niet op vastpinnen. Sommigen vinden het een absoluut doel daar te werken, anderen dan ook weer niet. Ik schrik er ook een beetje van dat flag carrier op een bepaald moment in je carrière je doel zou moeten worden. Waarom? Ik weet niet of het zelfs zo slim is want bij een flag carrier kom je zowiezo ook weer onderaan op de lijst. Terwijl je bij andere maatschappijen misschien andere carrièremogelijkheden kan grijpen.

Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Als je je licentie hebt, dan kan je kijken hoe de markt eruitziet. Vooral informeren over hoe het er aan toegaat binnen een maatschappij. Komt een flag carrier in het verschiet, dan kan je dat altijd proberen. Maar de timing kan op dat moment totaal verkeerd zitten... maar dan zijn er misschien andere mogelijkheden elders.
 
Ik denk dat je de denkfout maakt van enkel naar een "flag carrier" te kijken. Als je in Brussel woont ga ik ervan uit dat je Belg bent. Je mag met elke piloot praten in België, je hoort een verhaal van faillissementen, en onze flag carrier was er voor velen één van. TEA, EBA, Sobelair, Constellation,... ja, maar Sabena ook.

Nederland heeft nu "AF/KLM", maar AF en KLM zijn niet de alomrulende overheersers. En hoe graag ze dat zelf ook misschien willen geloven, elke Belgische piloot weet ondertussen dat er niet zoiets is als "absolute zekerheid". Emirates is NU een goede maatschappij, AF/KLM is dat NU. Maar morgen...? Kijk naar hoe het met Alitalia vergaan is. Of enkele maatschappijen in de VS. Wanbeleid wil niemand, maar als piloot kan je er sneller slachtoffer van zijn dan je denkt. Voorbeelden genoeg.

Als startend lijnpiloot in België zijn er mogelijkheden geweest de laatste jaren: SNBru (beschouw ik als halve flag-carrier), Thomas Cook en TNT hebben niet nagelaten ab-initio's aan te werven, zonder dat er een TR moest betaald worden. Ze hebben wel allemaal hun eigen financieel opvangnet (bonds ed) maar de jobs waren er wel. Jetair werft ook aan, dan spreek je wel over financiering van je eigen TR. Dat er geen jobs waren voor iedereen, tja, dat is een andere zaak. Maar het gaat om "flag carriers" vs de rest.

Flag carriers zijn verre van de enige werkgevers en ik zou me er ook niet op vastpinnen. Sommigen vinden het een absoluut doel daar te werken, anderen dan ook weer niet. Ik schrik er ook een beetje van dat flag carrier op een bepaald moment in je carrière je doel zou moeten worden. Waarom? Ik weet niet of het zelfs zo slim is want bij een flag carrier kom je zowiezo ook weer onderaan op de lijst. Terwijl je bij andere maatschappijen misschien andere carrièremogelijkheden kan grijpen.

Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Als je je licentie hebt, dan kan je kijken hoe de markt eruitziet. Vooral informeren over hoe het er aan toegaat binnen een maatschappij. Komt een flag carrier in het verschiet, dan kan je dat altijd proberen. Maar de timing kan op dat moment totaal verkeerd zitten... maar dan zijn er misschien andere mogelijkheden elders.
Brace,

Bedankt voor je bedrijge, ik woon inderdaad in België. Ik denk trouwens net hetzelfde over SN.

Als je een kans wil om bij BA terecht te komen ga je naar Oxford voor een Integrated Course (Hoewel ze al enkele jaren geen grads meer bij BA geplaatst hebben), wil je een kans bij KLM dan ga je naar de KLS. Hier betaal je dus ook aanzienlijk meer voor. Als je je niet blindstaart om bij een flag carrier terecht te komen en dus bvb de modulaire route verkiest, spaar je heel wat uit maar valt de kans om bij die maatschappijen terecht te komen weg, tenminste als ab-initio. Je hebt echter pakweg €40-50.000 uitgespaard.

Dit is namelijk wat ik bedoel met "De vraag is, als je het niet doet om bij een flag carrier terecht te komen (Hoewel dit natuurlijk heel mooi zou zijn meegenomen) is het het dan wel waard om hier zo veel geld tegenaan te gooien?"

Natuurlijk heb je bij de modulaire route geen begeleiding en moet je op eigen houtje een job zoeken.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb geschept
 
Brace,

Bedankt voor je bedrijge, ik woon inderdaad in België. Ik denk trouwens net hetzelfde over SN.

Als je een kans wil om bij BA terecht te komen ga je naar Oxford voor een Integrated Course (Hoewel ze al enkele jaren geen grads meer bij BA geplaatst hebben), wil je een kans bij KLM dan ga je naar de KLS. Hier betaal je dus ook aanzienlijk meer voor. Als je je niet blindstaart om bij een flag carrier terecht te komen en dus bvb de modulaire route verkiest, spaar je heel wat uit maar valt de kans om bij die maatschappijen terecht te komen weg, tenminste als ab-initio. Je hebt echter pakweg €40-50.000 uitgespaard.

Dit is namelijk wat ik bedoel met "De vraag is, als je het niet doet om bij een flag carrier terecht te komen (Hoewel dit natuurlijk heel mooi zou zijn meegenomen) is het het dan wel waard om hier zo veel geld tegenaan te gooien?"

Natuurlijk heb je bij de modulaire route geen begeleiding en moet je op eigen houtje een job zoeken.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb geschept

Die 40.000 tot 50 bespaar je ook als je bij de oosterburen (DE) gaat shoppen, kijk eens bij RWL. Integrated voor € 60.000.

@Anoniempje: Ik zit iets meer dan 2 jaar in een land waar Luxemburgs, Duits en Frans wordt gesproken. Luxemburgs is het enige wat ik spreek met mijn partner en met haar moeder zelfs alleen een mengelmoes van Frans/Portugees. Me dunkt dat ik uberhaupt nog een beetje normaal Nederlands kan schrijven, ondanks dat alle toetsenborden hier in het Frans zijn. Voor de rest nuttige bijdrage tot de thread :biertje:
 
Beste Meier,
Er zijn een aantal zaken die je goed in de gaten moet houden en ze zijn hier misschien al deels genoemd:

1.Luchtvaart is internationaal, je moet je aan je job aanpassen.

2.Laat je niet uit het veld slaan door wat voor commentaar dan ook, zeker niet op deze pagina`s. Iedereen z`n eigen mening, maar filter informatie.

3. Doorzettingsvermogen. daarmee bereik je je dromen en je hoeft echt niet de beste van de klas te zijn.

Succes en ga er voor!
 
Heb je je al aangemeld voor het Cathay Pacific Cadet programma?
Ik vrees dat ik Cathay ga overslaan.

http://www.pprune.org/fragrant-harbour-wannabes/430529-why-i-knocked-back-cathay.html

Zoals buitenvaarts eerder al gezegd heeft moet je informatie op internetfora filteren, toch ben ik door bovenstaand topic tot de conclusie gekomen dat het CX Cadet Scheme véél mooier wordt voorgesteld dan het eigenlijk is.

3. Doorzettingsvermogen. daarmee bereik je je dromen en je hoeft echt niet de beste van de klas te zijn.

Succes en ga er voor!

Eens ik mijn keuze gemaakt heb zal ik er zeker met de volle 100% voor gaan, bedankt!
 
Zal toch eerder een sponsored scheme worden met een conditionele job garantie achteraf. Ik kijk onderandere hierbij naar Flybe. Hier zit je natuurlijk weer met een MPL verveeld
 
Last edited:
Hi Meier,

Mooi dat je je droom mogelijk toch achterna gaat. Wat betreft je twijfels is het goed om deze te hebben en te houden! Een niet objectieve kijk op de luchtvaart is moeilijk voor vele, maar o zo belangrijk. Ikzelf ben ook pas later mijn droom gaan verwezelijken en tot nu toe heb heb er (nog) geen spijt van. Nu moet ik zeggen dat ik pas halverwege ben met het voltooien hiervan.

Je focussen op de Benelux is wat kortzichtig. Tegen vrienden zeg ik momenteel dat een baan vinden als piloot net zo lastig is als het winnen van de loterij. Laat staan het vinden van een baan binnen de Benelux! Zoals vaak wordt gezegd, je mag jezelf prijzen als je een baan vindt binnen de Europese grenzen.

Ik wil je verder ook aanraden om je huidige studie af te maken en daarna pas met een vliegopleiding te beginnen. Een goede 'plan B' is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Stel jezelf altijd de vraag; "Kan ik met mijn huidige werk/studie ook leven met een schuld van 1.5ton?".

Vele zullen je het beroep afraden, vele zullen je goede adviezen geven. Uiteindelijk ben jij degene die de knoop door moet hakken. Succes!!
 
Persoonlijk zou ik mensen aanraden om de opleiding niet in NL te volgen.
Te duur, geen baangarantie.

Kijk in het buitenland naar opleidingen die je wel nog een baangarantie kunnen geven. Of ga modulair je brevetten in de states halen. Veel goedkoper, en de kwaliteit is zeker even goed of zelf beter.
Uiteindelijk moet iedereen voorbij de examiner zien te komen

Als ik je nog ergens mee kan helpen, PM maar even.
 
Persoonlijk zou ik mensen aanraden om de opleiding niet in NL te volgen.
Te duur, geen baangarantie.

Kijk in het buitenland naar opleidingen die je wel nog een baangarantie kunnen geven. Of ga modulair je brevetten in de states halen. Veel goedkoper, en de kwaliteit is zeker even goed of zelf beter.
Uiteindelijk moet iedereen voorbij de examiner zien te komen

Als ik je nog ergens mee kan helpen, PM maar even.

Mee eens. NL opleidingen zijn veel te duur. De kwaliteit is uiteraard prima, maar je betaald veel te veel t.o.v. omringende landen.

Optie 1:Je heb dus de optie om naar The States te gaan. Erg voordelig om vervolgens conversie te doen van je FAA brevetten. Daar weet ome Imo Apita alles van.

Optie 2: Ga naar Oostenrijk zie http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11433 .

Zelf ben ik begonnen bij Optie 2.
Voordeel van deze school is dat ze onderanderen rechtstreeks voor Fly Niki Opleiden. Het sponsored MPL programma en ze doen de reguliere ATPL opleidingen. Die ik dan zelf doe. Daarnaast gaan ze zeer waarschijnlijk omdat ze de school van Austrian Airlines hebben overgenomen , weer rechtstreeks piloten voor Austrian opleiden. Daarnaast verzorgens zij verschillende TR trainingen voor verschillende maatschappijen.
Ook andere luchtvaartgeralteerde opleidingen verzorgen zij.
Conclusie: Ze zitten dichtbij de Airlines.
Enige nadeel voor sommige: Er is nog op dit moment geen afspraak met een Nederlandse bank, dus je moet hier zelf een oplossing voor vinden voor de financiering. Kan eventueel via tweede hypotheek van je ouders.
Garantiefonds kennen ze hier niet in Oostenrijk, maar omdat de school geen massa opleider is ( noem geen namen ) lukt het de school redelijk goed om mensen te plaatsen. Dit kun je vinden op Duitse Fora.
De school bestaat al enige tijd en heeft hier een goede reputatie. Immers , anders gaat Fly Niki niet in zee voor een MPL scheme met deze school.
Verder betaal je de opleiding in termijnen, dus he, mocht het toch onverhoopt fout gaan, waar ik uiteraard niet vanuit gaan, dan ben je niet al je geld kwijt, zoals helaas bij een andere school wel is gebeurt, wat ik zeer betreur voor de betrokkenen.Of wanneer je op een gegeven moment toch het minder ziet zitten om door te gaan tot verkeersvlieger, dan kun je gaan tot je CPL en FI brevet.

De school is erg Flexibel.

Mochten er nog vragen zijn, dan kun je mij PMen.

Mvg,

V1
 
Het Easyjet MPL scheme ziet er toch niet zo slecht uit om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat zowel OAA als EZY over de kop zullen gaan. Ik denk dat er toch wel een redelijk grote zekerheid aan vast zit. Natuurlijk kan ik over het loon, roster en dergelijke niks zeggen. Spijtig genoeg ben ik een beetje te laat om de infosessie bij te wonen, tenzij ik hiervoor diep in mijn portefeuille tast om er te geraken.

Een A320 rating is natuurlijk mooi om achteraf bij bvb BA aan te kloppen
 
Ryanair is absoluut een goede tent om je carriere te beginnen. Je gaf me echter het gevoel dat dit een 'einddoel' was, en dat je daarna niet zo nodig naar de grotere kisten hoefde. Dit blijkt fout geinterpreteerd door mij.

Over het '2e rangs' zijn of niet valt te twisten, maar dat is een geheel subjectieve kwestie.

Aussie,

Wat zou er mis zijn met het eind doel Ryanair en Boeing 737? Ben je echt alleen geslaagd verkeersvlieger als je eindigt als Captain A380 bij Emirates of zoiets ?

Meier,

Zoals al door velen aangehaald (en niet alleen in dit topic) als je er nu aan begint, wees je ervan bewust dat het niet makkelijk is om een baan te vinden. Dit gaat met name om de eerste baan. Naarmate er wat meer ervaring is zijn er meer mogelijkheden maar wees je ervan bewust dat je de halve wereld over zal moeten om iets goeds te vinden.

Voor iedereen is het verschillend natuurlijk. Ik denk zelf dat een cadet schema bij een goede solide maatschappij geen slechte optie is. Je hebt nooit 100% zekerheid natuurlijk maar veel meer dan bij een willekeurige vliegschool met wat contacten links en rechts.

Succes met de keuze!
 
Meier,

Zoals al door velen aangehaald (en niet alleen in dit topic) als je er nu aan begint, wees je ervan bewust dat het niet makkelijk is om een baan te vinden. Dit gaat met name om de eerste baan. Naarmate er wat meer ervaring is zijn er meer mogelijkheden maar wees je ervan bewust dat je de halve wereld over zal moeten om iets goeds te vinden.

Voor iedereen is het verschillend natuurlijk. Ik denk zelf dat een cadet schema bij een goede solide maatschappij geen slechte optie is. Je hebt nooit 100% zekerheid natuurlijk maar veel meer dan bij een willekeurige vliegschool met wat contacten links en rechts.

Succes met de keuze!
Viper2,

Eerst en vooral bedankt voor je reactie. Ten ten tweede zou ik bij deze graag vermelden dat het nog minstens een jaar zal duren vooraleer ik aan selecties zal meedoen. Ben eerst nog wat informatie aan het bijeensprokkelen en mijn wiskunde & natuurkunde aan het bijschaven.

Ik lees onderandere op PPRuNe vaak dat er best nog een jaar of 3 gewacht moet worden. Als je volgende berekening uitvoert kom ik aan een dikke 3 jaar vooraleer ik mijn (f)ATPL zou hebben.

Minstens 1 jaar wachten --> Assessement, toewijzijg aan een klas (indien succesvol; een maand of 6) --> anderhalfjaar opleiding.

Natuurlijk is 3 niet het magische cijfer, er moet gewachten worden zoveel is zeker. Hier een precieze tijd op kunnen kleven is natuurlijk een andere zaak. Wat wel zeker is dat de industrie er binnen 3 jaar totaal anders zal uit zien.
 
Aussie,

Wat zou er mis zijn met het eind doel Ryanair en Boeing 737? Ben je echt alleen geslaagd verkeersvlieger als je eindigt als Captain A380 bij Emirates of zoiets ?

Ik zeg absoluut niet dat je niet geslaagd bent als vlieger als je eindigt bij Ryanair of een dergelijke maatschappij. Als iemand zelf vind dat hij een geslaagd vlieger is, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zo is. Hier gaat het me ook helemaal niet om.

Ik dacht dat de topicstarter bedoelde dat hij Ryanair als einddoel zou hebben, wat overigens achteraf een foute interpretatie van mij bleek te zijn maar dat terzijde.
Ik vond dit een opmerkelijk einddoel, aangezien je meestal ziet dat mensen een hoger einddoel stellen. De meeste mensen die ik spreek zijn erg ambitieus. Daarom heb ik gevraagd naar de gedachte achter dit doel, waaruit hetgeen uit de laatste zin van de eerste alinea kwam.

Nogmaals, ik beweer absoluut niet dat je niet geslaagd bent als je bij Ryanair o.i.d. eindigt.
 
Hoe het er over 3 jaar uit ziet is inderdaad een groot vraagteken. In het algemeen zijn er cycles te herkennen in de luchtvaart ... 7 magere jaren en 7 vette jaren ... (of het precies een 7 jaar cycle is weet ik even niet meer). Maar dat is niet zo belangrijk want allerlei gebeurtenissen kunnen de luchtvaart, en daarmee het aantal beschikbare banen, heel erg beïnvloeden. Het beste voorbeeld is een paar idioten die wat airliners een wolkenkrabber invliegen niet zo heel lang geleden.

Het blijft dus inderdaad altijd een gok al zullen er heel veel partijen zijn die je anders willen laten geloven. De meest van deze partijen kunnen helaas niet objectief genoemd worden.

Met name vanwege de onzekerheid lijkt mij de keuze voor een traject met het minste financiële risico de beste optie.
 
Het beste voorbeeld is een paar idioten die wat airliners een wolkenkrabber invliegen niet zo heel lang geleden.

Ik weet het niet Viper2, maar dit is bijna 10(!) jaar geleden. Ik durf te beweren dat dat nog steeds invloed heeft op de huidige banenmarkt. Net als de financiele crisis, de dubbele spike in de olieprijs, de onzekere situatie in de het Midden Oosten, SARS, Vogel- Varkens -Kippen- en Stewardessengriep...

Kortom, ik vind het er de laatste jaren op lijken dat we van crisis naar crisis hobbelen... Gek genoeg is er altijd een crisis als er over loon onderhandeld moet worden...
 
Stewardessengriep...

:grijns:
Maar goed punt, zodra er CAO onderhandelingen of iets komen is er of crisis of er moet bezuinigd worden voor de volgende crisis of er moet bezuinigd worden om nog bij te komen van de vorige crisis.
Ik hoop voor mezelf dat ik niet nog 5 jaar moet wachten op de vettere jaren maar houd er zeker rekening mee.
Ook in dit topic heb ik bij sommige posts, en zeker in andere topics, soms een raar idee.
Stel, KLM, BA en Lufthansa besluiten mij niet te headhunten, gelukkig is er dan nog altijd ryanair waar ik wel even terecht kan om mijn uurtjes te maken.
Ja zo werkt de luchtvaart inderdaad..:rolleyes:
 
Back
Top