Twijfel over de te bewandelen weg naar een (f)ATPL

Meier

New member
Beste lezer,

Na een tijdje mijn ambitie om piloot te worden opzij gezet te hebben, heb ik deze weer opgepikt. Een recente vlucht naar het buitenland heeft hier een grote rol in gespeeld.

Ik liep al langer met het idee rond om toch deze droom achterna te gaan, mede dankzij het feit dat ik soms ‘s nachts in mijn bed lig te piekeren over wat ik later zal worden, waar ik zal eindigen. Behalve het piloot worden is er niet echt een beroep waar ik interesse in heb. Mijn huidige studies interesseren me ook steeds minder en minder.

Ik ben er van overtuigd dat ik later spijt zal hebben als ik mijn droom niet achterna ga.

Toen ik enkele jaren geleden verscheidene scholen met elkaar vergeleek is mijn oog op Oxford gevallen, dit is trouwens nog steeds zo (ondanks de niet zo positieve commentaren op PPRuNe)

Ik heb sinds kort de EPST optie overwogen vanwege het garantiefonds, spijtig genoeg hangt hier een zeer gepeperd prijskaartje aan. Om en bij de €120.000. Begrijp me niet verkeerd, Oxford op zich is ook heel duur vergeleken met andere vliegscholen. Ik vind dat deze mij een grotere zekerheid en kwalitatievere opleiding biedt.

Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik later graag voor Ryanair vliegen, ik hoef niet persé voor KLM, Lufthansa, Virgin etc te vliegen.

Ik heb geen last van het shiny jet syndrome en hoef ook niet voor een flag carrier te vliegen. Dit wil niet direct zeggen dat ik met veel plezier in Afrika of dergelijke zou willen gaan vliegen (hoewel dit het échte vliegen en een mooie ervaring is), tenzij er geen andere optie is natuurlijk. Ik zou graag binnen Europa blijven zodat ik regelmatig naar België kan terug komen indien het commuten een beetje meevalt.

De luchtvaartindustrie heeft het nog steeds moeilijk en dat zal nog een hele tijd zo blijven, vandaar dat de EPST optie wel interessant lijkt en integrated bij een vooraanstaande FTO een voordeel lijkt te zijn (lijkt is bewust vetgedrukt, ik zeg niet dat dit zo is. Ik wil namelijk geen integrated vs modular geruzie starten)

Maar de vraag is, als je het niet doet om bij een flag carrier terecht te komen (Hoewel dit natuurlijk heel mooi zou zijn meegenomen) is het het dan wel waard om hier zo veel geld tegenaan te gooien? Is Modular een betere optie, aangezien Ryanair bvb wel modulaire piloten aanneemt? Door modulair te gaan is er meer ruimte om nog een Typerating te kunnen betalen, aangezien dit tegenwoordig spijtig genoeg de bittere realiteit is.

Easyjet gaat trouwens met een MPL sponsorship programma beginnen (klik!). Het treed hiermee in de voetstappen van Flybe . Het enige nadeel is dat het hier om een MPL gaat maar misschien zijn dergelijke schemes voorlopig beter dan een opleiding zonder enige baangarantie te financieren?

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.

Hartelijk dank
 
Een nadeel van MPL is dat je afhankelijk bent van een luchtvaartmaatschappij waar je lijntraining doet. Indien je die niet afrondt heb je ook geen brevet. Bij Center Air Pilot Academy in Denemarken volgden een aantal leerlingen de MPL-opleiding. Een onderdeel was de lijntraining bij Sterling. Sterling ging bankroet en dan moet er een maatschappij gevonden worden die bereid is om je volgens een MPL programma op te leiden. Lukt dat niet dan heb je helemaal geen papieren. Volgens de "ouderwetse" methode zou je in ieder geval een CPL/IR/MCC, frozen ATPL en TR hebben indien de airline waar je de lijntraining volgt opver de kop gaat. Bij MPL heb je dan nada, nada, niets. Of, en hoe, de deense leerlingen e.e.a. hebben opgelost weet ik niet. De crux zit hem er in dat je, voor aanvang van initiële opleiding, duidelijkheid moet hebben bij welke airline je het eind van je opleiding volgt. Dat is doorgaans zo'n 1,5-2jaar voordat je de lijntraining ingaat. En in zo'n periode kan er een hoop gebeuren. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn daarom erg terughoudend t.a.v. toezeggingen. Resultaat: Risico ligt geheel bij de student. Overigens vind ik MPL een goede ontwikkeling.
 
en wat is precies het nadeel aan een MPL ?
gewoon uit intresse :)

Volgens mij mag je niet eens een privé vliegtuig in je ééntje besturen.. En veel airlines nemmen nog niet echt MPL gebrevetteerde piloten aan.. Dus ergens anders aan de bak zal je vast niet zo snel kunnen..
 
Ik vind de 'Ryanair-droom' opvallend te noemen. Waar komt dit uit voort? Is het een gebrek aan ambitie? is het dat je niet te hoge doelen wilt stellen, oftewel jezelf kwetsbaar opstellen? of is het gewoon heel simpel een 'gevoel' die we allemaal wel eens hebben?

Er zijn natuurlijk nog vele mogelijkheden, maar beantwoord deze vraag voor jezelf, en vind de juiste conclusie n.a.v. deze vraag, en ik weet zeker dat je al heel wat verder bent met het beantwoorden van je eigen vraag.
 
en wat is precies het nadeel aan een MPL ?
gewoon uit intresse :)
Zolang je achteraf bij EZY in dienst kan blijven is er niet echt een probleem, eens geconverteerd naar ATPL hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken.

Het probleem zit echter tussen die tijdspanne. Als je voor 1 of andere reden op straat komt te staan zal je met enkel een MPL niet ver geraken.

Ik ben verre van een expert, ik kan de bal hier compleet misslaan maar het lijkt me een vrij logische redenering.

Ik vind de 'Ryanair-droom' opvallend te noemen. Waar komt dit uit voort? Is het een gebrek aan ambitie? is het dat je niet te hoge doelen wilt stellen, oftewel jezelf kwetsbaar opstellen? of is het gewoon heel simpel een 'gevoel' die we allemaal wel eens hebben?

Er zijn natuurlijk nog vele mogelijkheden, maar beantwoord deze vraag voor jezelf, en vind de juiste conclusie n.a.v. deze vraag, en ik weet zeker dat je al heel wat verder bent met het beantwoorden van je eigen vraag.

Een gebrek aan ambitie is het zeker niet. Ryanair is voor een beginnende piloot een zeer goede plek om te hour builden, veel landings en take-offs te maken enz.

Ik zie Ryanair zeker niet als een tweederangs airline. Alle respect om in 26 jaar tijd zo een grote maatschappij uit de grond te stampen.

Wat me vooral aanspreekt is het feit dat het goed te doen is om dicht bij huis te wonen en te commuten. Het is altijd mogelijk om achteraf over te stappen naar een flag carrier. Je hele leven bij dergelijke maatschappij werken is natuurlijk mooi voor je seniority, loon etc. Moest ik het aanbod krijgen zou ik het zeker niet afslaan. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet open moet staan voor andere airlines die door sommigen als minderwaardig worden gezien
 
Last edited:
Bij ryan air zal je vaak vanaf weeze vliegen of niet? Das nog lekker dichtbij nederland ook, alhoewel jij dan over belgie spreekt.
 
Meier, met alle respect, maar je moet met de door jou geponeerde instelling NIET aan een vliegopleiding beginnen. Je begint al met het stellen van eisen voordat je nog maar begonnen bent met een opleiding.

Laat je 'eis' om te kunnen commuten naar België varen. De kans dat je in West Europa aan de slag komt is ontzettend klein. Denk even aan de getallen er is (in Nederland) sinds 2008 NIEMAND meer bij een airline aangenomen. Intussen zijn er wel ongeveer 400 mensen per jaar opgeleid.

Hou er dus gewoon rekening mee dat je NIET in West Europa aan de slag komt en misschien wel NOOIT de mogelijkheid zult hebben om dit wel te doen. Als je dit in je achterhoofd houdt, kan het alleen maar meevallen.
 
Meier, met alle respect, maar je moet met de door jou geponeerde instelling NIET aan een vliegopleiding beginnen. Je begint al met het stellen van eisen voordat je nog maar begonnen bent met een opleiding.
Koning Lucht,

Een eis is het zeker niet, mooi meegenomen dat wel. Ik heb nergens vermeld dat ik liever geen piloot wil worden als ik niet kan commuten of ergens ver weg moet gaan wonen. De mogelijkheid om te commuten is een voorkeur geen vereiste. Een voorkeur heeft iedereen, ook diegenen die met een vliegopleiding beginnen. Hebben deze dan ook een verkeerde instelling?

Groeten,
Meier
 
Een gebrek aan ambitie is het zeker niet. Ryanair is voor een beginnende piloot een zeer goede plek om te hour builden, veel landings en take-offs te maken enz.

Ik zie Ryanair zeker niet als een tweederangs airline. Alle respect om in 26 jaar tijd zo een grote maatschappij uit de grond te stampen.

Ryanair is absoluut een goede tent om je carriere te beginnen. Je gaf me echter het gevoel dat dit een 'einddoel' was, en dat je daarna niet zo nodig naar de grotere kisten hoefde. Dit blijkt fout geinterpreteerd door mij.

Over het '2e rangs' zijn of niet valt te twisten, maar dat is een geheel subjectieve kwestie.
 
Ryanair is absoluut een goede tent om je carriere te beginnen. Je gaf me echter het gevoel dat dit een 'einddoel' was, en dat je daarna niet zo nodig naar de grotere kisten hoefde. Dit blijkt fout geinterpreteerd door mij.

Over het '2e rangs' zijn of niet valt te twisten, maar dat is een geheel subjectieve kwestie.
Als einddoel was het zeker niet bedoeld, mijn excuses als ik dit niet duidelijk liet blijken :biertje:
 
Zou je het wel erg vinden dan om het als eindstation te hebben?
Het is vanzelfsprekend dat je hier niet echt over kunt oordelen zonder er ooit gewerkt te hebben. Tenzij ik ervaring binnen de maatschappij zou hebben kan ik niet echt antwoorden op deze vraag. Het gevoel "Dat ik hier maar zo rap mogelijk weg ben" kan je niet hebben zonder ooit een voet binnengezet te hebben.

Het kan aan je vraagstelling liggen maar neen, het erg vinden om een job te hebben lijkt me vrij ondankbaar.

Verder zie ik niet echt het nut / relevantie in van deze vraag.
 
Last edited:
Het is vanzelfsprekend dat je hier niet echt over kunt oordelen zonder er ooit gewerkt te hebben. Tenzij ik ervaring binnen de maatschappij zou hebben kan ik niet echt antwoorden op deze vraag. Het gevoel "Dat ik hier maar zo rap mogelijk weg ben" kan je niet hebben zonder ooit een voet binnengezet te hebben.

Het kan aan je vraagstelling liggen maar neen, het erg vinden om een job te hebben lijkt me vrij ondankbaar.

Verder zie ik niet echt het nut / relevantie in van deze vraag.

De relevantie van deze vraag zal je hoogstwaarschijnlijk duidelijk worden bij je 1e interview bij een airliner (misschien niet bij EZY, kan ik niet over oordelen). Zeker bij airliners waar ze een hoop geld in je steken en dus niet graag hebben dat je na 2 jaar weer wegrent :)
 
De relevantie van deze vraag zal je hoogstwaarschijnlijk duidelijk worden bij je 1e interview bij een airliner (misschien niet bij EZY, kan ik niet over oordelen). Zeker bij airliners waar ze een hoop geld in je steken en dus niet graag hebben dat je na 2 jaar weer wegrent :)
Op een interview zullen vragen zoals "Waarom <naam airline>?" inderdaad vaak voorkomen. Ik doelde dus ook op de relevantie met betrekking tot dit topic
 
Back
Top