Het was echt niet de bedoeling van Carolis hier een discussie te openen, maar vooral om zijn mening hier neer te zetten. Maar noch Diana noch een van de kleurtjes zette er vervolgens een slotje op en gelukkig maar, want ik volg dit topic met afwisselend veel respect, groot plezier en opgetrokken wenkbrauwen, zowel waar het de inbreng van de beroeps als de niet-beroeps betreft
Nee, nee, nee, nee we noemen geen namen
Persoonlijk vind ik het een onjuiste stelling als uitsluitend beroepsvliegers in de topics mbt toekomstadvies en advies mbt strategische keuzes, één of meerdere duiten in het met vele two cents gevulde zakje zouden mogen doen. Allerlei plausibele redenen om dit te onderbouwen zijn hier al genoemd, dus die ga ik niet herhalen. Bovendien heeft (onder meer) dit topic overduidelijk laten zien dat er wel degelijk mensen zijn die (nog) niet professioneel vliegen en toch heel veel zinnigs hebben in te brengen.
Voorts wil ik gezegd hebben dat een beroepskeuzeadviseur ook niet in iedere tak van sport (een dijk van) beroepservaring heeft
én dat het niet voor niets is dat er op door middelbare scholen georganiseerde beroepskeuzeavonden professionals uit geliefde takken van sport worden uitgenodigd. En ja-aa, open deur, beroepsvliegers zijn daar dikwijls van de partij.
Wanneer heeft een mens recht van spreken?
Het beeld van mijn vroegere aardrijkskundeleraar doemt geregeld op als ik zie hoe luitjes er vrolijk op los posten zonder zich eerst in te lezen en het doen voorkomen alsof ze met een verrassend nieuwe vraag komen. En ja, ook als luitjes een toon aanslaan alsof ze de wijsheid in pacht hebben terwijl uit alles blijkt dat er een onwijze ongeleerde aan het woord is. Even de puntjes op de i: behalve wijze geleerden zijn er ook nog wijze ongeleerden en onwijze geleerden
Goed.
Die aardrijkskundeleraar.
De beste man droomde ervan een railsysteem aan te laten leggen waarmee in plaats van allerhande landkaarten vervelende leerlingen tijdelijk buiten beeld konden worden gebracht. Een dergelijk systeem op dit board in de zin van een automatische doorverbinding naar de Kennisbank zou mooi zijn, maar ik vrees even onuitvoerbaar als de droom van die docent.
Zijn er ook nog al die piloten die A(b)ir heeft gesproken (zie post #32) en die geen lid zijn van Airwork en zeggen ‘dat er door 95% van de leden, waaronder veel piloten, alleen maar crap wordt verteld’. Laat die mensen vooral het niveau van de inbreng hier dan eens komen opkrikken
De vliegers van Airwork zijn de enigen waarvan je negatieve verhalen hoort die voornamelijk met de recessie te maken hebben? Welnu, dat is onzin. Neem maar eens even een kijkje op een ander forum, waar onder meer het volgende valt te lezen:
Ik kan geen goede vergelijking meer voor je maken. Er is teveel veranderd op mijn school sinds ik er weg ben. En ik ben niet bekend met AIS om daar überhaupt een objectief oordeel over te vellen. Maar als je een eerlijk antwoord van mij wilt hebben (…)
Meld je dan bij geen enkele vliegschool aan. Tenminste niet als je er een commercieel brevet wilt halen om uiteindelijk verkeersvlieger te worden. Die jongens blijven namelijk toch volhoudend vertellen op de voorlichtingsdagen: ja het gaat nu niet zo goed in de luchtvaart, maar je opleiding duurt nog zo en zo lang en tegen de tijd dat jij klaar bent is de markt misschien wel weer aangetrokken en ziet het er allemaal weer veel rooskleuriger uit.
De commerciële luchtvaart is verziekt, mede dankzij de low cost jongens als Ryanair, easyJet, en noem ze allemaal maar op. De commerciële luchtvaart is daarnaast verzadigd. En dit komt door al die kleine en grotere luchtvaartscholen die opleidingen blijven verkopen om hun eigen hoofd boven water te houden. Maar de harde realiteit is dat het niet goed gaat in de luchtvaart, er vallen waarschijnlijk eerder nog maatschappijen om voordat het überhaupt weer beter gaat. Er zitten nu al veel te veel ervaren vliegers die hun baan hebben verloren door deze economische malaise thuis, naarstig op zoek naar de schaarse jobs die er zijn. Er zijn nu al veel te veel jonge vliegers thuis die net hun papieren hebben gehaald en mooie vooruitzichten werden gesteld. Die jongens moeten nog harder vechten voor de schaarse jobs die er zijn. En er wordt daarnaast bovendien ook nog vaak van ze verlangd dat als ze de baan echt graag willen hebben dat ze opnieuw een hoop geld in zichzelf moeten investeren om een TQ aan te kopen zonder enige garanties dat ze volgend jaar of na het zomerseizoen nog een baan hebben. En de minder gelukkigen moeten een baan gaan zoeken waarvoor ze niet zijn opgeleid, en al hun zuurverdiende centjes moeten in een lening gepompt worden zodat de rentes betaald worden en de lening niet verder oploopt. En volgend jaar hopen ze genoeg gespaard te hebben om de gevreesde proef van bekwaamheid af te leggen na een jaar niet meer te hebben gevlogen.
Het is het bekende principe van vraag en aanbod. En het aanbod is te groot. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappijen hun eisen kunnen stellen. En niet alleen die eisen zodat ze de beste mensen voor de job aannemen. Maar vooral die eisen die te belachelijk zijn voor woorden. Mensen moeten betalen om aan een sollicitatie procedure deel te mogen nemen. We moeten onze eigen TQ betalen. Het wordt hoog tijd dat er mensen met een piloten lening deze niet meer kunnen aflossen, zodat banken in gaan zien dat ze dit soort risicovolle financieringen niet meer te pas en te onpas kunnen uitgeven. De bank zal niet zoveel risico hebben maar de cliënt des te meer. Het is aan de bank om dat risico aan de cliënt duidelijk te maken. Hopelijk heeft dat tot gevolg dat er minder mensen de opleiding willen volgen. Zo zijn er minder scholen nodig en zullen er een paar omvallen, hopelijk zodat de beste scholen overblijven. Deze zich weer kunnen concentreren op het aannemen van de beste potentiële vliegers en niet opleidingen verkopen aan elke aap die zich meldt. Dan ontstaat er een gat in het aanbod van de vliegers. En kan de markt rustig het overschot absorberen. Het zou een utopie zijn om op het juiste moment de opleidingen weer meer mensen te laten opleiden die voldoet aan de vraag. Dus laat het maar op een tekort aankomen. Zodat de maatschappijen zich weer eens normaal gaan gedragen. Zoals het hoort bij een fatsoenlijk bedrijf. Zodat mensen zich niet meer hoeven in te kopen met enorme financiële risico’s. Zodat maatschappijen weer mensen gaan aannemen omdat ze bij het bedrijf passen. En niet omdat ze het goedkoopst zijn.
Maar goed tegen wie heb ik het. Jij hebt oogkleppen op, jij wilt verkeersvlieger worden, want het is het mooiste beroep dat er bestaat, yadayadyada etc. etc. etc. I’ve been there, took the picture got the T-shirt. And mea culpa, ook ik heb me schuldig gemaakt aan het betalen van mijn eigen TQ. En ja het is een fantastisch beroep, maar de risico’s die horen bij het traject dat je moet doorlopen om te komen waar ik nu ben zijn niet leuk meer. En als je het mij vraagt in het huidige financiële klimaat onverantwoord om te nemen (Tenzij je ergens een grote zak geldt hebt staan die je nergens anders voor wilt aanwenden, ik houd je niet tegen).
Kortom het advies is denk heeeeeeeeeeeeel erg goed na of je op je huidige crossroads dit pad wilt inslaan. En zo ja, kies heeeeeeeeeel zorgvuldig de plek uit waar je je opleiding wilt volgen. Wie geeft je de meeste en/of beste opties op een baan als je eenmaal klaar bent. Want je staat er dan echt alleen voor.
Bron:
http://nl.forum.ivao.aero/index.php?topic=137214.0;all
Meteen maar eens even wat verder rondgeneusd daar.
Wij hebben het hier zo slecht nog niet
Tot slot… Persoonlijk denk ik altijd heeeeel goed na voordat ik iets stoms zeg en… van degenen die niets te zeggen hebben vind ik de zwijgers het sympathiekst. :biertje:
PS: MC MD11, waarom je avator nu weggehaald?