Ogen laten laseren?

martijn_k

New member
Hey allemaal
Ik zal me even kort voorstellen:
Ik ben Martijn, 16 jaar en doe nu VWO. Ik wil graag piloot worden en draag een bril. Ik val binnen de (gewone) toegestane afwijking, maar mijn cilinder is te hoog. Die cilinder mag maximaal 2 zijn is mij verteld door een mevrouw van de medische afdeling van de KLM (die ik gemaild heb), en die van mij is voor zover ik kan opmaken uit de medische papieren van mijn ogen + 2.25 en +3.25
Volgens die mevrouw kan het in theorie helemaal weggelaserd worden en in de praktijk hangt dat af van mijn ogen.
Ik ben bereid om mijn ogen te laten laseren, maar ik wil het wel even 'dubbel-checken'
Daarom zou ik graag ook van jullie (leden van Airwork) bevestigd krijgen dat de informatie die ik heb gekregen klopt en dat ik als ik me laat laseren geen problemen krijg bij de medische keuringen.

Alvast hartelijk bedankt!
 
Oke ik zal even contact met ze opnemen. Bedankt voor het snelle reageren!
Ik laat weten wat voor antwoord ik heb gekregen!
 
Volgens mij kan het wettelijk wel, maar als je een ab-initio opleiding wilt gaan doen, worden er mogelijk strengere eisen gesteld. Bij Lufthansa is het in ieder geval zo, ze nemen geen ab-initios die op het randje van de eisen zitten. Vermoedelijk omdat ze bang zijn dat je dan te snel problemen krijgt met het behouden van je medical.

Dus als je zoiets van plan bent, zou ik in ieder geval ook even bij het aeromedical center van je gewenste werkgever navragen of die strengere eisen voor ab-initios stellen, het beste bij een arts, niet bij de receptie.
 
Ik wil later graag bij de KLM werken. Ik heb al contact gezocht met een arts van de KLM Health Services (zoals eerder vermeld). In die email staat 'De cylindersterkte is boven de 2 waardoor u niet voldoet voor een eerste keuring.'
Dus ik ga ervan uit dat als ik (ruim) onder die norm van maximaal 2 zit na het laseren of als het helemaal weg is, mijn ogen geen problemen meer zijn voor de keuring omdat mijn 'gewone' sterkte binnen de vastgestelde norm vallen (maximaal -6/+5 en ik heb ca. -3.00 en -3.75).
 
Hmm kreeg net een paar keer de melding dat mijn email niet kon worden verzonden aan het AMC. Ik heb het met een ander email account geprobeerd en nu maar hopen dat die aankomt :)
 
Ik wil later graag bij de KLM werken.

We willen allemaal wel eens wat. Zet dat 'KLM' eerst maar even uit je hoofd ;) Absoluut niet om lullig te doen, maar als je voor het beroep piloot wil gaan dan moet je open staan voor allerlei maatschappijen. Niet alleen 'Onze blauwe'.
 
Last edited:
BoeingFreak je moet je quote afsluiten met:
[/QUOTE]

Wist ik wel, !@#$. 3 jaar forum admin geweest @ community, recentelijk eruit gestapt voor 'm'n toekomst' en dan vergeet je dit soort dingen al weer... Thanks!
M'n ogen worden al minder, you see :p

Edit: xD, /quote /quote fail...
 
haha ik sta er ook open voor om bij andere maatschappijen te werken hoor! als ik maar kan vliegen:)
ik hoop echt dat ik door de keuringen heen kom en aan de opleiding kan beginnen:)
 
ik hoop echt dat ik door de keuringen heen kom en aan de opleiding kan beginnen

Rustig aan Martijn. Met Laser/Lasik moet je wel een herstel periode plannen.
Ik weet niet hoe lang het allemaal duurt maar kan me best voorstellen dat het een jaartje kan duren voordat alles stabiel is.

Vergeet ook niet dat je ogen echt maar een klein (maar belangrijk) onderdeel is van het medisch/psychologisch onderzoek.
Als je alleen maar op je linkerkant kan slapen en je ziet spoken in het donker kom je er ook niet door heen.
Je kan ook afgetest worden omdat je simpelweg te jong/onervaren bent.
Ik kan je aanraden om eerst een studie te doen waar je op terug kan vallen als het allemaal even niet zo mee zit met de luchtvaart, zoals nu bijvoorbeeld.
 
Rustig aan Martijn. Met Laser/Lasik moet je wel een herstel periode plannen.
Ik kan je aanraden om eerst een studie te doen waar je op terug kan vallen als het allemaal even niet zo mee zit met de luchtvaart, zoals nu bijvoorbeeld.

Dus er is nu crisis, en jij adviseert mensen om niet over 3/4 jaar de luchtvaart in te stappen? (na laser en opleiding)
Dus jou idee is om volop op te leiden wanneer het goed gaat met de luchtvaart? Die zitten alleen maar dichter bij het volgende overschot.

Geen persoonlijke aanval hoor :) maar aangezien Niemand (!) iets zeker weet, begrijp ik niet dat zoveel mensen denken dat je nu niet er aan moet beginnen. Ik persoonlijk ben blij dat ik nu begin
 
Mensen we dwalen nu van het onderwerp af. Ik stelde een vraag over mijn ogen, en dat ging er niet over wanneer of waar ik de oplriding ga doen! Back to basic svp ;)
 
IK weet niet in hoeverre iedereen er naar kijkt maar ik heb wel is gehoord dat sommige partijen (weet niet of het alleen medische instanties zijn) ook kijken naar wat je waardes waren voor het laseren. Probeer dat anders ook even te onderzoeken. Zou zonde zijn om het te doen en vervolgens toch niet door te mogen omdat ze ervoor te slecht waren.
succes.
 
@ Maya Ik heb inderdaad ook zoiets meegekregen. Ik zal ernaar informeren. Zoiets staat wel in dit rapport (of wat het ook precies is) van de IVW: http://www.ivw.nl/Images/IVW-DL_FCL 3_A5_tcm247-197700.pdf
pagina 51 en 96. Als wat op pagina 51 staat het geval is bij mij, is mijn enige hoop wat op pagina 96 staat (ergens bovenaan). Als ik jou zo hoor wordt niet altijd naar die waardes ervóór gekeken?
 
MD 11, ik ber er zeker niet tegen om nu te beginnen.
Maar de OP is 16 jaar. Dat kan wel even wachten dacht ik zo.
waar je op terug kan vallen als het allemaal even niet zo mee zit met de luchtvaart, zoals nu bijvoorbeeld.

Dat is gewoon aanraden om niet op maar 1 paard te wedden.
Voor iemand van 16 (!) is het niet onverstandig om een opleiding af te maken voordat ze gaan vliegen. Tijd genoeg dacht ik zo.
 
Ik ben ook van plan om eerst uni te doen;)
Weet iemand een alternatief voor piloot, als ik het niet kan worden? Ik weet dat piloot het allerleukst is:d maar stel dat ik het niet kan worden... :s
 
Ik weet niet precies zeker wanneer er niet naar word gekeken, maar het zou zonde zijn om iets te laten doen aan je ogen terwijl je later misschien word afgekeurd op hoe je ogen ervoor waren.
Maar even uitzoeken kan nooit kwaad. Succes!
 
Back
Top