AIS Flight Academy ...

IFRRules!

New member
Dag mensen.

Ik zie dat veel mensen op dit forum zich afvragen hoe dat nou zit met AIS Flight Academy te Lelystad.

Ik ben student geweest op deze school en zal er opheldering over doen.

De AIS is zeer gespecialiseerd op een bepaald vlak. Marketing!
Om de 2 maanden begint er een nieuwe klas, met ongeveer 8 tot 12 studenten. Je zou dan verwachten dat er ook elke 2 maanden een aanta afvliegen, maar dat is helaas niet het geval. Sterker nog. Ik heb 2,5 jaar over myn opleiding gedaan omdat deMulti-engine kist omgeveer 5 dagen in het jaar vlieg. ( dan is de nieuwe lading plakband er weer! )

Verder.

Owja. Instructeus.
De AIS market met een flyer waarin staat, dat de meeste instructeurs uit de grote luchtvaart komt. Dit is (uiteraard) niet waar. Sterker nog. GEEN EEN van de theorie-instructeurs heeft ooit gevlogen in een kist groter dan de Crusader. Op 1 na, die mocht even een citation vliegen. De gemiddelde leftijd van instructeurs ligt rond de 23. Met een uitschieter naar de 19, en een uitschieter naar de 32! Maar dat is niet erg, want geen enkele instructeur houd het lang vol op die school. Dus er word regelmtig vernieuwd.

Dan het befaamde verhaal over de Jetstream. De AIS zou 5 kisten hebben gekocht vor AIS Airlines? Nou . Niet echt.
Er staan er 2 al een jaar of anderhalf stil, en die zullen noooit gaan vliegen. En al helemaal niet door studenten van de AIS.

Uiteindelijk ben ik erg blij dat ik van die school af ben, en ik raad iedereen aan om nog eens goed rond te kijken.

Ga eerst naar de DFA, KLS, Martinair en als het echt niet lukt. Denk er dan eens over om toch naar Amerika te gaan.
 
ais

ais

Welkom op het forum... Ik ben benieuwd naar ervaringen van die andere 6 x 8 tot 12 studenten per jaar en hoe het hun vergaat met de zoektocht naar hun eerste baan. Er is dus (bijna) niemand die vliegt op de Jetstream?

JW
 
Ik ben een huidig leerling aan de AIS Flight Academy en wil dan ook wel even een stukje over de school vertellen.

Het kan zijn dat het ME gedeelte uitloopt door het wel of niet beschikbaar zijn van de C303, daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik kan je wel vertellen dat wanneer je je zaakjes zelf goed op orde hebt je de opleiding echt wel binnen 2 jaar kunt afronden.

Veel instructeurs die nu les geven bij AIS (zowel theorie- als vlieglessen) hebben hun eigen opleiding ook bij AIS gedaan. Na de opleiding konden ze geen werk vinden (dat is overal in NL toch zo ?) en hebben toen een baan als FI of theorieinstructor aangeboden gekregen. Omdat deze instructeurs allemaal niet al te lang geleden hun eigen opleiding hebben gedaan zijn ze betrekkelijk jong. Ik ben blij dat dat niet te merken is in de kwaliteit van de lessen. De kwaliteit is gewoon goed dus dan maakt het mij ook niet uit dat ik enkele theorievakken krijg van een instructeur van 19. Tussen twee haakjes, deze instructeur kent de theorie vele malen beter dan menig airliner captain denk ik zo.

Het gedoe rond AIS Airlines kan ik duidelijk over zijn. De plannen lopen vertraging op door verschillende tegenvallers. De twee Jetstreams die zijn aangeschaft hebben een hoop onderhoud nodig gehad maar komen nu wel aardig in de buurt van een operationele status. Of er ook daadwerkelijk leerlingen op komen te vliegen (zoals de bedoeling van de school luidt) weet ik niet. Ik ben naar AIS gegaan voor een frozen ATPL, niet voor een stage op een Jetstream. Mochten de plannen werkelijkheid worden zou het natuurlijk leuk zijn om, als je geen baan kunt vinden, er op te gaan vliegen.

@ IFRRules!
Ik hoor je alleen maar klagen over AIS Airlines, de twin en de leeftijd van de instructeurs. Heb je nog inhoudelijke meningen en argumenten over de opleiding ? Anders vind ik namelijk dat je nogal wat drogredenen gebruikt om AIS aan te merken als slechte ervaring (cq. school) ?
 
Ik ben een huidig leerling aan de AIS Flight Academy en wil dan ook wel even een stukje over de school vertellen.

Het kan zijn dat het ME gedeelte uitloopt door het wel of niet beschikbaar zijn van de C303, daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik kan je wel vertellen dat wanneer je je zaakjes zelf goed op orde hebt je de opleiding echt wel binnen 2 jaar kunt afronden.

Veel instructeurs die nu les geven bij AIS (zowel theorie- als vlieglessen) hebben hun eigen opleiding ook bij AIS gedaan. Na de opleiding konden ze geen werk vinden (dat is overal in NL toch zo ?) en hebben toen een baan als FI of theorieinstructor aangeboden gekregen. Omdat deze instructeurs allemaal niet al te lang geleden hun eigen opleiding hebben gedaan zijn ze betrekkelijk jong. Ik ben blij dat dat niet te merken is in de kwaliteit van de lessen. De kwaliteit is gewoon goed dus dan maakt het mij ook niet uit dat ik enkele theorievakken krijg van een instructeur van 19. Tussen twee haakjes, deze instructeur kent de theorie vele malen beter dan menig airliner captain denk ik zo.
Waar beoordeel je dit op? Hoe kun je zo zeker stellen dat een theorieinstructeur van 19 meer ervanaf weet dan een captain..:confused:

Het gedoe rond AIS Airlines kan ik duidelijk over zijn. De plannen lopen vertraging op door verschillende tegenvallers. De twee Jetstreams die zijn aangeschaft hebben een hoop onderhoud nodig gehad maar komen nu wel aardig in de buurt van een operationele status. Of er ook daadwerkelijk leerlingen op komen te vliegen (zoals de bedoeling van de school luidt) weet ik niet. Ik ben naar AIS gegaan voor een frozen ATPL, niet voor een stage op een Jetstream. Mochten de plannen werkelijkheid worden zou het natuurlijk leuk zijn om, als je geen baan kunt vinden, er op te gaan vliegen.

@ IFRRules!
Ik hoor je alleen maar klagen over AIS Airlines, de twin en de leeftijd van de instructeurs. Heb je nog inhoudelijke meningen en argumenten over de opleiding ? Anders vind ik namelijk dat je nogal wat drogredenen gebruikt om AIS aan te merken als slechte ervaring (cq. school) ?
Je geeft eerst zelf de reden waarom er niemand op de Jetstream vliegt, het loopt vertraging op. Dat IFRRules! daar zijn klachten over heeft is goed te begrijpen. Hij is op het punt dat dat eventueel een opstap zou kunnen zijn. Blijkt dat hem iets voorgehouden is wat helemaal (nog) niet bestaat en misschien wel nooit van de grond gaat komen. Maar waar wel mee gepronkt wordt bij de wervingspraatjes!
Bedenk dat jij nog niet bij de ME en al helemaal nog niet bij de Jetstream fase bent, voordat je meningen en ervaringen afschiet die geplaatst door mensen die daar wel zijn en die daar problemen hebben meegemaakt.

Overigens goed te horen dat voor zover als jij bent, je weinig problemen hebt gehad. Misschien zijn de problemen verholpen tegen de tijd jij zover bent. Succes!
:biertje:
 
Last edited:
Van de site van de AIS:

AIS Flight Academy is meer dan alleen een vliegschool. Wij ondersteunen o.a. de Koninklijke Marine, de Koninklijke Luchtmacht en diverse luchtvaartmaatschappijen met het verzorgen van crew trainingen.

In een e-mail is mij eens verteld dat het hier om theorie instructie gaat. Geven die +-19 jarigen dan ook theorie aan de luchtmacht piloten in spé?
 
Last edited:
De kwaliteit is gewoon goed dus dan maakt het mij ook niet uit dat ik enkele theorievakken krijg van een instructeur van 19. Tussen twee haakjes, deze instructeur kent de theorie vele malen beter dan menig airliner captain denk ik zo.

Disclaimer:
- Onderstaande is niet om je af te zeiken of iets dergelijks.
- Onderstaande zegt helemaal niets over de specifieke instructeur die hier wordt genoemd.
- Onderstaande zegt helemaal niets over AIS of de kwaliteit van de opleiding
- Onderstaande is niet bedoeld als diskwalificatie van Leegte of enige andere wannabee, ab-inito of ..... (vul maar in)

Ik heb zelf jaren les gegeven, niet in de vliegwereld, maar wel in het commerciële veld. Ik doe dat nog steeds wel eens. Ik heb er lol in en in mijn geval levert het ook nog eens genoeg geld op om de kachel te laten branden. Ik ken op dit punt mijn eigen sterke en zwakke punten vrij aardig en eigenlijk zou ik wat vaker les moeten geven omdat ik merk dat mijn zwakke punten niet genoeg getraind worden.
In de tijd dat ik les vol continue les gaf, heb ik heel wat mensen langs zien komen. Mensen met ervaring in het veld waar we les over gaven, mensen met veld ervaring in een net iets andere omgeving en ook mensen zonder ervaring in het veld met ervaring in lesgeven. Tevens heb ik ook wel mensen binnen zien komen, die direct van school kwamen. Die laatste verdwenen veelal vrij snel weer. Niet omdat ze niet gemotiveerd waren, maar omdat ze "het" gewoon niet hebben.

Het probleem met mensen die zo jong zijn, is vaak dat ze alleen maar "boekenwijsheid" hebben. Nu kan je uit een boek leren wat er gebeurt als je een CB in vliegt, maar als je mij dat uit moet leggen.... Tja, dat komt toch heel anders over dan wanneer je een ervaren vlieger bent en mij uitlegt wat er gebeurde toen jij die CB invloog of hoe een vliegtuig er uit zag van je collega nadat die door een CB was gedoken.

Begrijp me niet verkeerd, wellicht is deze 19 jarige toevallig een briljant leraar en had hij nooit piloot moeten worden, omdat hij gewoon een goede leraar is. Die heb je nu eenmaal, ik ben ze tegen gekomen, bijvoorbeeld toen ik nog op de Universiteit zat, hoewel die gasten waren veelal een jaar of 25 en bezig aan hun promotie.
Echter de meeste 19 jarige missen nog een hoop levenswijsheid en andere vaardigheden die hun een echt goede leraar maken. En ja, ze missen ook meestal de ervaring die noodzakelijk is om hen een goede leraar te maken.

Nogmaals niets ten nadele van deze persoon, maar ik kom uit de wereld waar er tegen commerciële tarieven les wordt gegeven en ik snap dus helemaal dat er mensen in eerste instantie afwijzend reageren als er iemand les geeft die nog geen 25 jaar oud is.

(Aan de andere kant heb ik zelf tijdens mijn vliegopleiding "les" gehad van een vliegleraar van 50+... :traantjes Die gast van 19 geeft vast beter les dan hij.)
 
(Aan de andere kant heb ik zelf tijdens mijn vliegopleiding "les" gehad van een vliegleraar van 50+... :traantjes Die gast van 19 geeft vast beter les dan hij.)

Dat ligt waarschijnlijk meer aan het fenomeeen RFI dan aan de leeftijd.
Je beweert dus dat iemand die met 21-22 jaar van een leraren opleiding komt, eigenlijk per definitie geen goede docent kan zijn ?
Ben ik het niet mee eens.
Juist de verhalen "wat ik me toch heb meegemaakt..." dragen weinig bij, anders dan dat anecdotes een middel kunnen zijn om mensen bij de les te houden. Maar daar heb je ook andere foefjes voor, zoals grapjes.
 
Juist de verhalen "wat ik me toch heb meegemaakt..." dragen weinig bij, anders dan dat anecdotes een middel kunnen zijn om mensen bij de les te houden. Maar daar heb je ook andere foefjes voor, zoals grapjes.

De verhalen "wat heb ik meegemaakt" dragen ook niet veel bij.
Maar wat ik heb gemerkt bij mezelf is dat de jonge instructeurs je opleiden voor het brevet, en de oudere instructeurs je opleiden voor een airline. En daar zit een behoorlijk verschil tussen. Simpel voorbeeldje, IFR, zijn we uitgeklommen gaat de jonge instructeur rustig achterover zitten en vragen hoeveel bier je dat weekend hebt gedronken, een oudere instructeur zit me aan te kijken waarom ik niks doe? Wanneer moet je zakken? Waarom staat volgende ADF freq. nog niet standby, evenals de radio? Brief me alvast de approach, wat wil je nog eventueel voor airwork doen onderweg?
Met alles wordt je beter naarmate je het langer doet. Ik lees vaak genoeg en ben het er ook wel mee eens, dat je met 200 uur ervaring niet automatisch moet denken dat je zomaar FO op een 737 kan zijn. Kan je met 200 uur ervaring wel zomaar een goede instructeur zijn? (uitzonderingen daargelaten)
 
Dus jullie vinden dat je pas vanaf een bepaalde leeftijd een goede instructeur kan zijn. Instructeur kun je volgens jullie dus alleen worden als tweede carriere, teminste als je een goede instructeur wil zijn.
Volgens mij is er dan iets mis met de opleiding van die instructeur.
Uit nieuwsgierigheid, zijn er nog meer beroepen waarvan jullie van dat je een "rijpere"leeftijd nodig hebt ?

Leon.
 
Waar beoordeel je dit op? Hoe kun je zo zeker stellen dat een theorieinstructeur van 19 meer ervanaf weet dan een captain..

Zo is het maar net!

Boeken en ervaringen zit wel degelijk een verschil in!
De combinatie van beide moet je hebben voor het beste resultaat.
Een hele jonge instructeur heeft vooral de boeken en een hele oude heeft vooral de ervaring.
De middenweg is the way to go!

Niets ten nadele van jonge gasten die les geven hoor! Iedereen moet z'n brood verdienen, maar als ik de keuze zou hebben......
 
@IFR Rules...

@IFR Rules...

...en het omgaan met forum als Airwork;

IFR Rules, wat me een beetje tegenstaat aan je verhaal is dat je hier voor een eerste keer op het forum meteen je gal spuit over AIS, in je eerste en enige post, en je daarna terugtrekt uit de discussie die hierop ontstaat.

Ik heb meer respect voor jonge gasten die gefundeerd met vragen komen over het wel of niet volgen van een specifieke opleiding, de discussies modulair versus integrated volgen en daar een mening over vormen, gefundeerd vragen en hier rondkijken en vragen over welke opleiding dan het beste zou zijn in hun eigen specifieke geval. En daarna een afgewogen keus maken. Heb ik stuk liever dan een nieuwkomer die in zijn eerste post meteen een bepaalde school gaat afbranden zonder ooit hier op dit forum rondgekeken te hebben.

Natuurlijk kan een keus voor een school altijd tegenvallen, maar dan heb je iniedergeval het Airwork forum gebruikt als informatiebron waar het voor bedoeld is, en niet als een plek om eenmalig je frustraties te uiten. Voor de duidelijkheid; ik heb niets met AIS en ben er nooit geweest maar wilde dit even kwijt.

JW:airforce:
 
Kom op zeg, bericht is van gisteren, niet iedereen kijkt meerdere malen per dag op airwork.
 
Je hebt gelijk, ik loop al de hele dag overal 23-2 op te schrijven, maar blijk een dag achter te lopen.
 
@IFRrules

Hopelijk kom je nog met een reply op de vragen die aan je gesteld zijn. Op de website van AIS zag ik: De opleiding tot verkeersvlieger is een dagopleiding en duurt ca. 18 maanden. (http://www.pilotinfo.nl/index.php?mid=2&iid=2)

Mijn vraag is, heb je alles wel in een keer gehaald? En ben je er 100% voor gegaan en geweest anders is het natuurlijk wel een slechte zaak.

Herrinnerde me namelijk dit verhaal : http://static.nos.nl/jeugdjournaal/artikelen/2009/8/8/dejongstepilootvannederland.html Het kan dus wel rap... En daar vliegt die twin wel... toevallig net 1 van de 5 dagen ;)
 
Dus jullie vinden dat je pas vanaf een bepaalde leeftijd een goede instructeur kan zijn.

Nee! Zeer zeker wil ik dat niet zeggen, tuurlijk kunnen er ook goede jonge instructeurs zijn en minder goede oudere instructeurs. Alleen, een gemiddelde leeftijd zoals staat in de openingspost komt op mij over alsof bijna geen 1 instructeur ruime ervaring heeft, plus dat het lijkt alsof ze alleen instructeur zijn omdat ze toch wat moeten doen totdat ze bij een airline een baan hebben.

Maar dan nu een tegenvraag. Zou jij graag een opleiding doen van 110.000 euro en daar in alleen maar les krijgen van mensen die alle kennis uit boeken hebben en niet zelf ervaren hebben wat erbij komt kijken in je verdere carriere? Die zelf nog aan het begin van hun carriere staan?
 
Back
Top