Van Wall Street naar de cockpit...

Optimus Prime

New member
Hi y'all,

Een topictitel met 'Van Wall Street naar de cockpit' beoogt wellicht wat meer uitleg. Laat ik dan maar meteen beginnen om zo beknopt en duidelijk mogelijk mijn situatie te schetsen.

Ik ben Optimus Prima en de afgelopen drie jaar heb ik me het wereldje eigen kunnen maken wat 'Wall Street' heet. Het is eigenlijk bij grote toeval zo gegaan daar ik op de middelbare school gezeten heb in Amerika en ook een jaar daar gestudeerd heb aan de Columbia University in NYC. Zodoende ben ik besmet geraakt met de hebzuchtige, vreselijke wereld op 'Wall Street'. In drie jaar tijd heb ik ruimschoots verdiend om een vliegopleiding te kunnen bekostigen (meerdere zelfs), maar ik heb ook erg veel geld verloren. Ik heb wijze lessen geleerd, en ook meerdere malen op m'n bek gegaan. Liegen, bedriegen, manipuleren; dat zijn drie woorden die mijn leven in New York City de afgelopen paar jaar goed kunnen samenvatten. Trots ben ik er zeker niet op en als ik bepaalde dingen had kunnen terugdraaien, zou ik dat a la minute doen. Helaas werkt dat alleen niet zo...

Nu ga ik in mei beginnen met mijn vliegopleiding in Amerika (ik heb een greencard), en ik ben ook van plan daar te blijven. Omwille van anonimiteit schrijf ik dit hier op een Nederlands forum, omdat op diverse Amerikaanse fora ook HR mee leest, dus vandaar dat ik de volgende vragen hier stel:

1) Hoewel ik niet trots ben op mijn 'Wall Street' verleden, is het wel een onderdeel van mijn leven. Ik weet dat veel jongens en meiden op vliegopleidingen en in hun vliegcarriere het financieel niet makkelijk hebben. Is het verstandig om m'n mond te houden over mijn reilen en zeilen in NYC de afgelopen paar jaar?

2) Mocht ik over omstreeks anderhalf jaar mijn FAA brevetten hebben, dan is het eerst zaak om uurtjes te bouwen als flight instructor, part 135, tour flights, Alaska, of noem maar op. Maar mocht er ooit die tijd komen dat je een formeel sollicitatiegesprek / selectie hebt bij een regional of ander bedrijf, dan is het, m.i., van belang dat HR vertrouwen heeft in een kandidaat om hem / haar aan te nemen. 'Wall Street' heeft mijn eerlijkheid behoorlijk aangetast, desondanks wel ontdekt wie ik nu werkelijk ben; go or no go om dit te vertellen en er (proberen) iets positiefs van te maken?

3) Ik heb zelf twee civiele procedures (nog) tegen mij lopen (Amerika is immers het land van 'sue your ass'). Als HR / vliegschool zou ik hier allerminst blij mee zijn met een potentieel vlieger die civiele procedures tegen zich heeft lopen. Kan dit in m'n nadeel werken?

Ik heb nog wel meerdere vragen, maar dat is vooral inhoudelijk over FAA brevetten, SIC, PIC, FAA - JAA, dus daar open ik later wel een aparte topic over.

Cheers,

OP
 
Last edited:
De antwoorden laat ik even over aan anderen.

On a less serious note: je schrijft zo goed nederlands, en met zo'n verhaal! Schrijf een boek en wie weet wordt het wel verfilmd. Misschien wil charlie sheene een second chance.

Enfin naar grappen ben je niet op zoek. Succes!
In ieder geval denk ik dat je voor eentuele werkgevers niks moet verbergen, maar vertel het inderdaad zó, dat het in je voordeel werkt.
 
Ha MC MD11,

'k heb al een aantal wijze priveberichten ontvangen. Een boek schrijven zit er niet in, tenzij ik zwart op wit heb dat ik er goed aan verdien. Oops, typisch Wall Street trekje... ;)
 
Voor een Wall Street jongen vind ik je vragen redelijk naïef.

In NL hebben we het spreekwoord "eerlijkheid duurt het langst". Ook redelijk naïef, maar beter dat dan dat je verleden je na jaren nog in de kont bijt.
 
Als je zwart op wit wilt dat een boek goed verdient, wat brengt je dan in de luchtvaart? Hier krijg je niet eens zwart op wit dat je je opleiding haalt, dat je een baan krijgt, dat die uberhaubt betaalt....
 
Kan je je boel niet verkassen naar London City? Ik zou daar gaan werken en vliegen enkel als hobby uitoefenen.
 
Teruggaan naar Europa zie ik niet zitten. 'k vind Amerika een prachtig land en zal dat niet graag inruilen voor Europa.

JC, dat was vooral sarcastisch bedoeld wat ik schrijf.

MHA, de vragen kunnen wellicht als naief gezien worden, maar vanuit mijn perspectief is het te makkelijk om in m'n oude patroon terug te vallen. Ik weet heel goed hoe ik geloofwaardig moet liegen. Het punt is alleen dat ik erachter ben gekomen dat dit niet is wie ik ben. Ben begin 20, en het hele geld verdienen was puur om mijn studie aan Columbia University te betalen (ga echt geen college loan afsluiten van bijna $150K). Het geld verdienen is uit de hand gelopen en probeer nu op 't rechte pad te komen zoals iedere student van mijn leeftijd hier in NYC. Ik wil alleen niet dat mijn verleden me achtervolgt in negatieve zin. Tuurlijk als je tegen mensen zegt hier in NL dat je op Wall Street werkt / werkte en dat er positief gereageerd wordt (soms ook niet), maar je gaat natuurlijk niet in detail over wat je specifiek doet en gedaan hebt. Mooi voorbeeld is Julio Poch. Stel (hypothetisch) hij heeft die dodenvluchten uitgevoerd, dan vertel je dat natuurlijk niet op een sollicitatie, maar in je latere carriere kan het wel tegen je gebruikt worden. De gevolgen hiervan kunnen desastreus zijn imho. Dit is wel een heel extreem voorbeeld, want ik heb geen misdrijven gepleegd, noch veroordeeld, noch vervolgd, noch gearresteerd. Slechts civiele zaken. Maar insteek blijft hetzelfde. Poch was immers ook nooit eerder vervolgd, dus was niet verplicht bepaalde dingen te vertellen. Wat de twee dingen met elkaar gemeen hebben is dat het gaat om immorele acties. In Amerika heb je bij sommige werkgevers zelfs formulieren waar in je moet aanvinken 'Have you ever knowingly committed a criminal offense, though it was never brought to court?' of iets als dat.

En vliegen icm nevenactiveiten is wel iets wat ik later wil gaan doen (waarschijnlijk zodra ik m'n commerciele brevetten heb gehaald0. Ik zie mezelf graag een ander eigen bedrijfje hebben naast het vliegen, wat vooral inhoudt dat dit bedrijfje gewoon gerund wordt door werknemers. 100% stock, salaris uit winst, plus dividends is win-win situation :)
 
Last edited:
Nou mag je wel een keer beurstips gaan geven. Ik wil best een paar in de ogen van sommige mensen ietwat immorele dingen doen om m'n vliegopleiding en een leuk vliegtuigje mee te bekostigen.

Maar serieuzer; Bij Nederlandse maatschappijen moet je een verklaring van 'goed gedrag' krijgen van de AIVD. Wat ze daar precies bij checken, geen idee, maar kan je voorstellen dat ze naar je strafblad kijken en wat er allemaal eventueel nog meer op je kerfstok staat. Ook hebben sommige mensen eigen security-afdelingen die je verleden induiken om te zien wat je allemaal voor illegaals of terrorisme-bevorderends hebt uitgespookt. Je zal als geen ander weten hoe paranoïde Amerikanen zijn dus kan je je wel voorstellen dat zij hier nog een schepje bovenop doen.

Als jij civiele zaken tegen je hebt lopen dan zal dat wel makkelijk te vinden zijn. Je zal zelf moeten bepalen hoe eerlijk je hier in wil zijn. Als ze bij je vliegopleiding vragen wat je de afgelopen jaren hebt gedaan kan je moeilijk zeggen 'ja beetje gestudeerd' en daarna met een koffer geld je opleiding komen betalen.

Als je geen problemen hebt om te liegen en denkt dat je er mee weg kan komen zou ik dat doen. Wil je je geweten zuiveren maar wellicht daardoor je baankansen verminderen, dan moet je het wel vertellen. Zoals je zelf al zei, zijn er misschien dingen in je verleden waar eventuele werkgevers minder blij van worden. Daar zal je bij kleine bedrijfjes waar je jezelf naar binnen kan netwerken misschien geen problemen van merken, maar bij grotere bedrijven waar ze voor jou 14 anderen hebben misschien wel.

Lastige kwestie, is denk ik geen zwart-wit antwoord op te geven.
 
eerlijkheid duurt voor jezelf het langst,, optimus.

Zelf werkte ik in het verleden bij ING Investment Management en die deed het leuk bij mijn cova. "wat kom je hier doen in de aandelen verdien je veel meer meer als hier". Ja misschien waar maar (daar komt de kwijlerd). Antwoord ik wil vliegen......geld is niet het belangrijkst....wel handig om te hebben maar niet het doel.

Zou het antwoord ong zo inkleden, fantastische tijd in het begin maar het begon te knagen wat wil ik.....vliegen. Ik heb het daar verdiende geld gebruikt om mijn opleiding te betalen.

Eerst succes met je training.

gr uit het westland
 
Ik heb een beetje moeite met je verhaal.
Woon zelf al 10 jaar in de VS en heb nog nooit iemand moeilijk zien doen over geld verdienen.
In NL is nouveaux riche een scheldwoord, hier zeker niet.
Je hebt je geld verdient op Wall street waarom zou je daar geheimzinnig over doen? Tenzij je wat te verbergen hebt natuurlijk.
Heb ooit iemand gekend die een vriend voor de rechter heeft gesleept over een weddenschap. Na de uitspraak gingen ze nog steeds samen vissen.
Voor employment door een Part 121 carrier ga je door een FBI background check.
Ik denk niet dat je daar veel voor kan verbergen.

Je moet jezelf niet gaan vergelijken met iemand als Poch, meer een Bernie Madoff als ik het zo hoor.

Doe het volgende:

  • Sluit je zaken netjes af, settle the suits.
  • Doe je vlieg training
  • Ga lekker vliegen
  • en verander die kansloze Username
 
Denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als geserveerd. Jij bent niemand verplicht om privacy gevoelige informatie met enig HR of vliegschool te bespreken. Zoals je zegt, in de VS is het heel makkelijk om ge-sued te worden dus daar zal niemand wakker van liggen. Het wordt anders wanneer je veroordeeld wordt/bent. Zolang je geen veroordeling hebt, heb je je nergens schuldig aan gemaakt, vraag OJ maar.

Als je in de VS een ATPL wilt halen dan krijg je te maken met FAR61.153(c)
http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_G...f/FARSBySectLookup/61.153!OpenDocument&Click=

Een van de eisen voor het Amerikaanse ATPL is dat je van "good morale character" bent. Vul zelf de rest maar in.

Je hoeft niet het boetekleed aan te trekken tijdens een interview. Als er gevraagd wordt waarom je de financiele sector hebt verlaten vertel je gewoon dat je meer interesse in het vliegen hebt. Je gaat vooral geen jammerverhaal ophangen (dacht dat jullie wel uit steviger hout waren gesneden). Dat je in je vorige werk hebt moeten liegen, bedriegen en manipuleren maakt je geschikt voor Airline Managment. Ik heb nog nooit een eerlijk antwoord gehad van mijn managers, dus heb vooral niet de illusie dat list en bedrog zich alleen tot het financiele wereldje beperkt. Overigens, ben je niet een beetje paranoide. Geen gebruik maken van Amerikaanse sites?? Neem aan dat je daar niet met je naam en pasfoto op gaat staan. Je moet nog beginnen met vliegen.

Persoonlijk denk ik dat er meer aan de hand is dan dat je hier verteld.....
 
Een beetje zelfreflectie zou geen kwaad kunnen...

scary_mirror.jpg


LOL......

imo apita = in my opinion a pain in the @ss
 
@ Optimus Prime

Ik heb nog een leuke lening lopen van zo'n 150k tegen 6.5%. Misschien interesse om deze over te nemen tegen 3.5%/4%? :p
 
Back
Top