Ik oordeel niet, dat was een serieuze vraag (vandaar het "?" symbool, wellicht oordeel jij nu iets te snel over mij?)
LOL ja misschien wel
De contracten tussen de vakbond en LH zijn duidelijk genoeg. CLH-collegae hebben voorrang op andere R/Es. Dit hebben we tijdens de arbitrage vorig jaar nog expliciet vastgelegd. We zijn bij de uitvoering daarvan alleen afhankelijk van een eerlijke werkgever (die hebben we niet) of van een collega die bereid is daarvoor naar de rechter te gaan (die hebben we ook niet). Iemand in een kwetsbare positie die van CLH naar DLH wisselt, zal het waarschijnlijk niet aandurven zijn nieuwe werkgever voor de rechter te trekken.
In Duitsland is het als vakbond niet makkelijk bij de rechter af te dwingen, dat de werkgever zich aan het Tarifvertrag houdt. We proberen dit nu voor het eerst mbt tot de EMJ, middels een zgn. "Verbandsklage". Het individu, welke rechten heeft op grond van een Tarifvertrag, zou dit moeten doen, maar doet dit vaak niet.
Een andere oplossing zou het creeeren van een sfeer zijn, waarbinnen je dit soort problemen constructief met elkaar kan oplossen. Die sfeer, daar werken we aan, maar het kan nog wel even duren voordat zijn vruchten afwerpt. Op dit moment echter krijgen we onze vingers daar niet tussen.
Een bijkomend probleem is dat vliegend personeel in Duitsland in de wet expliciet is uitgezonderd voor een ondernemingsraad. De vakbond sluit voor elke maatschappij daarom een Tarifvertrag Personalvertretung. Vrijwel altijd (uitzonderingen zoals CLH daargelaten) lukte het in het verleden niet om in dit Tarifvertrag dezelfde rechten te krijgen, als die een echte ondernemingsraad heeft. Bij Lufthansa kunnen we daarom als Personalvertretung geen dwangsommen opleggen. Natuurlijk werken we ook hieraan, maar het moge duidelijk zijn, dat onze werkgever hier niet vrijwillig aan wil meewerken. Aan de andere kant is het ook niet makkelijk onze leden duidelijk te maken, dat het waard is om voor een krachtiger Personalvertretung de straat op te gaan.
Bovendien moet je niet vergeten, dat er in Duitsland meer airlines zijn dan alleen de KLM (ok er is nog HV en MAC, maar dat hoort bij KLM), waardoor de interne discussies binnen de vakbond ook een ander karakter hebben. En zelfs onze "KLM" Lufthansa is nog een stuk ingewikkelder gestructureerd, met heel veel verschillende groepjes, met allemaal hun eigen interesses.
Dus nee, ik vind niet dat we zwak zijn; in de Duitse vakbondswereld zijn de Lufthansa-piloten vrijwel de sterkste vakbond van iedereen. De omgeving waarbinnen we opereren is alleen veelzijdiger en gecompliceerder.
Groeten,
B'king