LH-DLR gehaald en nu???

In de periode dat ik bij CLH vloog (tot en met maart 2008) konden CLH FOs zich op de zgn. KTV Wechslerliste laten zetten (mits Abitur en leeftijd OK). Binnen die lijst werden de KTV posities dan naar CLH senioriteit vergeven.
Om je vraag te beantwoorden: het is meermaals voorgekomen dat er KTV plekken vrijkwamen, maar dat CLH niemand liet gaan omdat ze anders simpelweg de CLH operation niet meer draaiend konden houden.
Het is zelfs voorgekomen dat Avronauten met een hogere CLH senioriteit werden ingehaald door CRJ FOs, omdat de FO situatie op de Avro nog iets kritischer was dan op de CRJ.

Gr, PH.

Je zal dit officieel nooit horen, maar ik ken meerdere gevallen waarbij door het Konzern gestuurd werd en mensen niet konden gaan, of ineens toch geen plek beschikbaar was etc. Er wordt hier niet altijd fair gespeeld.

Aan de andere kant sta je bij CLH ook niet op de KTV-senioriteitslijst. Bij GWI wel, dan ben je "binnen".
 
Bumperking said:
Je zal dit officieel nooit horen, maar ik ken meerdere gevallen waarbij door het Konzern gestuurd werd en mensen niet konden gaan, of ineens toch geen plek beschikbaar was etc. Er wordt hier niet altijd fair gespeeld.

Zo te lezen is er geen sterke rol voor een vakbond in de LH groep?
 
Congrats!! Is jouw base in Keulen?

Behalve dat er 3 mei een TR start waar ik voorlopig ingedeeld ben, weet ik nog helemaal niets (locatie?) Begreep wel dat de kans op Keulen het grootst is vanwege grote netwerk vanuit Cologne/Bonn. Geen idee welke invloed ik erop heb, maar Keulen of Berlijn zou echt geen ramp zijn!! :yeehaa:
 
Behalve dat er 3 mei een TR start waar ik voorlopig ingedeeld ben, weet ik nog helemaal niets (locatie?) Begreep wel dat de kans op Keulen het grootst is vanwege grote netwerk vanuit Cologne/Bonn. Geen idee welke invloed ik erop heb, maar Keulen of Berlijn zou echt geen ramp zijn!! :yeehaa:

Had begrepen dat Keulen inderdaad de grootste was, gevolgd door Stuttgart? (Misschien weet iemand anders het fijne ervan?)

Geniet er in ieder geval van !
Ik moet nog een ronde:yeehaa:
 
Bumperking said:
ALs je niet het hele plaatje kent, oordeel dan niet.

De situatie in Duitsland ligt anders en bovendien een stuk ingewikkelder dan in Nederland.

Ik oordeel niet, dat was een serieuze vraag (vandaar het "?" symbool, wellicht oordeel jij nu iets te snel over mij?) omdat ik zo goed als niets van de situatie weet / begrijp maar wel met veel interesse het topic lees. Ik ken enkel de situatie in NL, vandaar dat de geschetste historie raar overkomt voor mij. Uitleg is dan ook nog steeds welkom.

@Tampie, gigantisch gefelicteerd! Nog andere bases naast CGN en TXL? Side question, ben je hiermee van de wachtlijst of is dat grijs gebied? Spreek je snel, leuk om te horen dat je gezellig met Angel in MUC zat.
 
@Tampie, gigantisch gefelicteerd! Nog andere bases naast CGN en TXL? Side question, ben je hiermee van de wachtlijst of is dat grijs gebied? Spreek je snel, leuk om te horen dat je gezellig met Angel in MUC zat.

Nope, plekje op de wachtlijst blijft onaangeroerd dus de deur naar KLM staat altijd nog op een kier. Echter heb ik bij Lufthansa een prachtige toekomst in het vooruitzicht dus die ga ik opbouwen!
 
Ik oordeel niet, dat was een serieuze vraag (vandaar het "?" symbool, wellicht oordeel jij nu iets te snel over mij?)

LOL ja misschien wel :)

De contracten tussen de vakbond en LH zijn duidelijk genoeg. CLH-collegae hebben voorrang op andere R/Es. Dit hebben we tijdens de arbitrage vorig jaar nog expliciet vastgelegd. We zijn bij de uitvoering daarvan alleen afhankelijk van een eerlijke werkgever (die hebben we niet) of van een collega die bereid is daarvoor naar de rechter te gaan (die hebben we ook niet). Iemand in een kwetsbare positie die van CLH naar DLH wisselt, zal het waarschijnlijk niet aandurven zijn nieuwe werkgever voor de rechter te trekken.

In Duitsland is het als vakbond niet makkelijk bij de rechter af te dwingen, dat de werkgever zich aan het Tarifvertrag houdt. We proberen dit nu voor het eerst mbt tot de EMJ, middels een zgn. "Verbandsklage". Het individu, welke rechten heeft op grond van een Tarifvertrag, zou dit moeten doen, maar doet dit vaak niet.

Een andere oplossing zou het creeeren van een sfeer zijn, waarbinnen je dit soort problemen constructief met elkaar kan oplossen. Die sfeer, daar werken we aan, maar het kan nog wel even duren voordat zijn vruchten afwerpt. Op dit moment echter krijgen we onze vingers daar niet tussen.

Een bijkomend probleem is dat vliegend personeel in Duitsland in de wet expliciet is uitgezonderd voor een ondernemingsraad. De vakbond sluit voor elke maatschappij daarom een Tarifvertrag Personalvertretung. Vrijwel altijd (uitzonderingen zoals CLH daargelaten) lukte het in het verleden niet om in dit Tarifvertrag dezelfde rechten te krijgen, als die een echte ondernemingsraad heeft. Bij Lufthansa kunnen we daarom als Personalvertretung geen dwangsommen opleggen. Natuurlijk werken we ook hieraan, maar het moge duidelijk zijn, dat onze werkgever hier niet vrijwillig aan wil meewerken. Aan de andere kant is het ook niet makkelijk onze leden duidelijk te maken, dat het waard is om voor een krachtiger Personalvertretung de straat op te gaan.

Bovendien moet je niet vergeten, dat er in Duitsland meer airlines zijn dan alleen de KLM (ok er is nog HV en MAC, maar dat hoort bij KLM), waardoor de interne discussies binnen de vakbond ook een ander karakter hebben. En zelfs onze "KLM" Lufthansa is nog een stuk ingewikkelder gestructureerd, met heel veel verschillende groepjes, met allemaal hun eigen interesses.

Dus nee, ik vind niet dat we zwak zijn; in de Duitse vakbondswereld zijn de Lufthansa-piloten vrijwel de sterkste vakbond van iedereen. De omgeving waarbinnen we opereren is alleen veelzijdiger en gecompliceerder.

Groeten,
B'king
 
hoi

stationen van gwi zijn ;van groot naar klein
CGN
STR
SXF
HAJ
DTM (met 1 vliegtuig )

meeste nieuwen worden op het moment in CGN en HAJ gestationeerd, wisselen kan altijd maar kan even duren. maar zou altijd gezellig zijn als iemand naar DTM wil komen :)
 
Zo te lezen is er geen sterke rol voor een vakbond in de LH groep?

Dus zelfs een "leek" valt het op. :biertje:

Die vakbond is er inderdaad niet voor de LH groep, maar voor slechts één onderdeel ervan,n.l. passage. De andere onderdelen hebben maar te slikken.
 
Dus zelfs een "leek" valt het op. :biertje:

Die vakbond is er inderdaad niet voor de LH groep, maar voor slechts één onderdeel ervan,n.l. passage. De andere onderdelen hebben maar te slikken.

Ja goed, dat is zo.
Maar vraag je eens af of het in NL anders is :rolleyes:
 
@B'king: bedankt voor je uiteenzetting. Betreffende de CLHers die naar passage willen, dat klinkt wel weer bekend maar eerder voor de cabine collega's die van KLC naar KLM (willen) gaan. Ik vermoed dat dit vergelijkbaar was met hoe KLC vliegers vroeger behandeld werden voor het Duin en Kruidberg akkoord.
 
Back
Top