LH-DLR gehaald en nu???

leusie

New member
Beste Menschen,

Ik vroeg me af of iemand op dit forum mij van wat info's zou kunnen voorzien betreffende de mogelijkheden voor RE's bij LH.

Ik heb ruim een maand geleden als RE de FU voor LH in HAM gehaald en kreeg initieel te horen dat ik meteen zou kunnen beginnen bij GWI of een maand later bij CLH op de EMB. De laatste optie zou dan gaan om een CLH Arbeitnehmerueberlassung, waarbij KTV, MTV, VTV etc zouden gelden zoals bij LH. Een aantal EMBs moeten namelijk onder AOC van CLH gevlogen worden met LH Cockpit.

Ik heb destijds te kennen gegeven voor optie 2 (EMB in MUC) te gaan. Het beloofde contract bleef echter helaas uit en nu blijkt dat een contract voor onbepaalde tijd (nog) niet gegeven kan worden ivm een Gerichtsverfahren die de LH Personalsvertretung zou hebben aangespannen tegen de LH. Hierbij gaat het er onder andere om dat geen RE's aangenomen mogen worden zolang er nog een lijst met NFF'ers is.
Nu is het zo dat ik nog steeds op de EMB kan beginnen maar dan niet met een contract voor onbepaalde tijd. Mocht deze rechtzaak namelijk door LH verloren worden dan wordt mijn senioriteit weer op nul gezet en sta ik in het slechtste geval (bij geen Bedarf in andere bedrijfsonderdelen) weer op straat.

Nu sta ik dus voor een in mijn optiek moeilijke keuze en zijn er in principe 3 mogelijke senario's:

- Ik kies voor GWI en werk daar minimaal 4 jaar in een soortgelijke operatie die ik de afgelopen jaren al gedaan heb.
- Ik kies voor de Arbeitnehmerueberlassung bij CLH en neem ontslag bij mijn huidige werkgever en krijg een contract voor bepaalde tijd terug.
- Ik wacht nog even, en hoop dat het CLH-verhaal na zekere tijd uitgevochten is en een vast contract beschikbaar is. Ondertussen bestaat misschien de kans ook nog bij Cargo of Passage (320/737) te beginnen.

Graag zou ik willen weten of er insiders zijn die hier wat zinnigs over zouden kunnen zeggen. Om uiteindelijk een gedegen beslising te kunnen maken zoek ik ook nog naar antwoorden op de volgende vragen:

- Heeft de DLR-test bij LH of onderdelen ervan een bepaalde houdbaarheid?
- Heeft iemand in kaart hoeveel beschikbare FO jobs beschikbaar komen in 2011 en hoe groot de groep is van wachtende NFF'ers en GWI/CLH/DE FO's die allemaal nog voor mij aan de beurt zijn?
- Weet iemand hoeveel 320 en EMBs in 2011 nog geleverd zullen worden aan LH en wanneer?
- Aangezien alle NFF'ers de EMB Arbeitnehmerueberlassung niet accepteren, wie zal dan de komende tijd de EMB die met LH Cockpit gevlogen MOETEN worden gaan vliegen?

Alvast vriendelijk bedankt!
 
Probleem is ondanks dat er genoeg NFFs zijn, er echter een wachtlijst voor de mulitengine/mcc opleiding op de Citation is. Zodoende krijgt LH te weinig mensen binnen. Dit terwijl er in principe genoeg NFFs op de EMB willen. Naar GWI willen ze alleen als tweede keuze vanwege een slechtere CAO (overuren beginnen later) en geen layovers.

Dus de PV is er waarschijnlijk helemaal niet blij mee dat ze die wachtende NFF Ready-Entries op de EMB voor hun neus zetten. Het blijft koffiedik kijken wie dat gaat winnen.

Punt twee is de Arbeitnehmerüberlassung op zich. De vakbond is van mening dat die EMBs naar Passage moeten, LH meent ze bij CLH te kunnen laten en Passage personeel daarheen te sturen. Daar denk ik dat het bij de huidige vorm blijft. En er gaan ook zo piloten naar toe, de plekken zijn gewoon uitgeschreven, daar wordt gewoon op gesoliciteerd. Als werknemer kan je meestal toch niets tegen een Arbeitnehmerüberlassung doen.

De DLR test is niet beperkt houdbaar, maar Ready Entries wel, gezien maximum leeftijd bij aanname.

Ik heb nog niet gehoord dat ooit REs er weer uit zijn gebonjourd, maar het kan best zijn dat het je senioriteit gaat kosten. Jaren geleden was er ook zo'n geintje toen de PV vond dat LH te veel KLSers had aangenomen, toen heeft niemand er uiteindelijk op ingeleverd en mochten ze allemaal blijven. De PV kreeg gelijk, en LH heeft toen zich verplicht een x aantal NFFers meteen aan te nemen. Daar zat ik theoretisch ook bij, maar was niet relevant omdat de poorten zowiezo open stonden.
 
Je huidige baan opzeggen en dan een contract voor bepaalde tijd nemen zou ik nooit doen. Je weet niet wat er de komende tijd allemaal kan gaan gebeuren. Blijven twee opties over; wachten op Passage / Cargo of toch GWI. Ik snap dat je liever niet naar GWI gaat maar denk toch dat je dat het beste kunt doen. In tijden zoals nu, waar volop opgeleid wordt, kost een jaar wachten je al snel een paar honderd plekken op de senioriteitslijst (en dat achtervolgt je je hele carriere). Pakken wat je pakken kan is achteraf vaak het slimst gebleken bij LH.

Suc6 met je keuze.
 
Op de eerste plaats dank voor de eerste reacties!

@Ben Dover: 1000u is zeker geen probleem meer, maar de optie Cargo is me nog niet aangeboden...

@Cpt Oveur: wie gaan de FO KTV EMB posities dan eigenlijk invullen? GWI/CLH Wechsler? NFF'ers? Zijn die kisten er deels al? Klopt het dat het er in totaal 14 zullen zijn?


Weet iemand of er op dit moment überhaupt al een groep REs in opleiding is?

Nogmaals dank!

X
 
de optie Cargo is me nog niet aangeboden...

Misschien omdat ze je graag naar CLH of GWI willen hebben, ook mooi natuurlijk, maar deze plaatsen blijken niet zo geliefd. Een tijdelijk contract zou ik ook niet doen, zeker niet als je ook een vast kunt krijgen.

Ik zou gewoon zsm even met Bremen bellen en vragen naar de optie Cargo, ze zijn bij ons volop aan het opleiden en schijnen ook te weinig RE's te hebben, hoe meer NLers hoe beter natuurlijk. En RE's met uren zijn erg gewild bij de Cargo.

Mochten ze in Bremen moeilijk doen dan pm me maar even dan geef ik je het nummer van onze opleidingsafdeling, als je daar zegt dat je altijd al natte dromen hebt gehad van die geile MD11 komt het helemaal goed.
 
hoi leusie

kan je alleen vertellen dat ze bij ons (gwi) constant opleiden, RE en NFFers.
 
@Leusie: Ik ben deel van de Personalvertretung die de Einstellung van REs op de EMB weigert :).

GWI is zo slecht nog niet, ik kan het je sterk aanraden - je bent dan eerder de KTV binnen, en daarmee ook Lufthansa. De EMB is momenteel een klein puntje van oorlog tussen de vakbond en het management. Pas als de NFFs op zijn (waarschijnlijk pas in mei) kunnen we REs bij de Passage (en dus ook via een ANÜ bei CLH) toestaan. Nogmaals dus mijn advies: accepteer de baan bij GWI, dan ben je binnen de KTV, je senioriteit begint te lopen, en je kan na vier jaar sowieso naar LH Passage.

En gefeliciteerd met je positieve DLH-test.

Groeten,
Bumperking
 
Bumperking,*

Dank voor je reactie! Op zich helder verhaal en ik neem je advies graag ten harte. In hoeverre is het een zekerheid dat vanaf mei weer RE in het Konzern worden aangenomen? Als ik het goed heb begrepen vind er vandaag nog een belangrijke meeting plaats over dit onderwerp. Maandag zal ik hierover contact hebben met Frau Geiger.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar GWI ivm slechtere MTV, VTV, homebase, minimale verblijfsduur van 4 jaren en in mindere mate maar toch ook salarisontwikkeling. Dat ik met wachten een aantal maanden senioriteit verlies is mij duidelijk en accepteer ik. Echter wanneer een paar maanden richting een jaar gaat dan zal ik toch met volle overtuiging voor GWI kiezen. Hopelijk hebben ze tegen die tijd natuurlijk nog Bedarf bij GWI...
Maw een beetje pokeren is het wel op het moment, maar aangezien de meeste NFF'ers niet bereid zijn op de EMB te beginnen heb ik er goed vertrouwen in dat op niet al te lange termijn RE's welkom zijn.
Welke voordelen zie jij nog bij GWI behalve dat men eerder op de senioriteitslijst komt?

Prettig weekend!
 
@ Leusie,

Mijn tip: ga niet zitten pokeren.... en ga voor safe. Slechtere MTV/VTV voor de eerste 4 jaar op de koop toenemen en daardoor een hoger op de SEN lijst staan en dus eerder baas worden, is op de langetermijn de betere optie.

Maar dat moet iedere voor zichzelf bepalen.

Succes
 
Kan iemand mij voorzien van details omtrent de VTV MTV voorwaarden en in hoeverre deze afwijken van LH passage vergeleken met GWI? Ik zit in dezelfde schuit als Leusie...Groet
 
De belangrijkste verschillen zijn dat je overuren bij 80 uur beginnen (73 bij LH, 71 bij Cargo), en dat de uren ongefactureerd zijn. Bij LH krijg je voor hele korte vluchtjes tot 30% extra op je vlieguren gerekend, bij GWI niet.

Ook krijg je bij GWI geen Konzernausweis, hierdoor heb je bij het standby-reizen een slechte prioriteit.
 
Over het Standby-Reizen worden nu op "hoogste Ebene" gesprekken gevoerd. Je laat toch hopelijk je keuze voor GWI of niet niet afhangen van je R2-status! De "mindere" salarisontwikkeling wordt compleet rechtgetrokken op het moment dat je naar de LH wisselt. Bovendien krijg je sinds het conflict van vorig jaar ook dezelfde pensioenregeling!

Hoe het met REs er uit ziet voor de Passage... Als er binnenkort een tarifvertrag Flugschule wordt afgesloten, zijn er dit jaar waarschijnlijk helemaal geen REs bij de Passage nodig. Mevrouw Geiger heeft hier trouwens geen idee van, ik zou haar niet als een te grote info-bron beschouwen. Ze is wat je noemt een "Sachbearbeiterin". Zij werkt op de Flugschule, en niet in het topmanagement waar dit soort beslissingen worden genomen.

Het feit dat de NFF niet op de EMJ willen beginnen, is voor jou op zich irrelevant. Aangezien iedereen op de EMJ bij de Passage begint waar ook de A320 gevlogen wordt, zal hoogstwaarschijnlijk voor de NFF de keuze wegvallen welk vliegtuig ze willen vliegen.

Dit geldt niet voor GWI, omdat het een andere werkgever is (je kan iemand niet dwingen een arbeidscontract met een andere werkgever te tekenen, maar een en dezelfde werkgever kan je wel dwingen een ander vliegtuigtype te accepteren), maar wel voor de keuze A320 of EMJ. Qua pokeren is dat zegmaar een heel slechte zet voor je om te wachten op eventuele R/E Einstellungen. Ik raad je net als The Flyer aan om zsm te beginnen op de SenLijst van de KTV, bij GWI.

Maanden eerder de KTV binnen is veel meer waard dan die paar jaar "nadelen" bij GWI. En er wordt nu wel personeel aangenomen, en misschien na een volgende instortende toren binnenkort niet meer. Ik zeg: Doen.

Groeten
 
Onder het motto pakken wat je pakken kan en vroeg cpt worden hebben jullie allemaal een bewerbung ka gwi lopen neem ik aan? of toch maar niet.
 
@Oboema: Zoals je waarschijnlijk zelf weet is Cpt GWI in 2005 als alternatief neergezet voor de mogelijkheid SFO op de Langstrecke te worden. Ik heb zeer zeker een Bewerbung als KA op EMJ, 320 en 737. Ik ben namelijk al SFO.

Dit heeft weer te maken met de drie zgn "abgesenkte Stufen", die voor de FO niet gelden.
 
Onder het motto pakken wat je pakken kan en vroeg cpt worden hebben jullie allemaal een bewerbung ka gwi lopen neem ik aan? of toch maar niet.

Als je snel cpt wil worden met alle nadelen die er bij GWI zijn is het een optie. Veel mensen willen dit niet, prima, je plekje op de sen lijst heb je, en je pensioensopbouw etc loopt gewoon door of je nu wel of niet baas wordt.

In deze discussie gaat het echter om het beginnen bij LH, en daar is snel op de senioriteitslijst komen voor je hele verdere carriere de handigste optie.
 
Door snel CP worden gaat je pensioen er wel degelijk op vooruit. Boven het Soz.Vers.Pflicht maximum telt je salaris geloof ik dubbel voor het bedrijfspensioen, dus als CP gaat dat een stuk harder. Ik denk dat het grootste probleem voor CP worden bij GWI niet de CAOs of zo zijn, maar het feit dat je echt in Keulen (of Berlijn) moet gaan wonen, velen zijn niet zo flexibel (ik ook niet). Hoewel het op zich prima steden zijn.

En on-topic: Van dichter bij de bron dan Bumperking kan je de adviezen niet krijgen, ik zou naar hem luisteren. En nog even Cargo bellen, of ze niet toch een plekje hebben :cool:
 
Nogmaals dank aan allen voor de buitengewoon nuttige bijdrages. Langzaam ben ik in de richting van GWI aan het denken, en komt het besef dat een plaats bij Passage of CLH (ANUe) er voor RE's zeer waarschijnlijk niet in zit op de korte/middellange termijn. :rolleyes:
Graag zou ik echter de optie Cargo nog even willen checken. In dit verband: zou iemand mij een PM'tje kunnen schrijven met een contactpersoon en telefoonnummer van iemand in de Opleidingsafdeling bij Cargo die ik zou kunnen contacten?

BVD
 
Back
Top