RA, zweefvliegen, klasse E en commercieel verkeer

Ik zal mijn boek er nog eens op naslaan en als het zondag een beetje weer is, deze vraag even aan mijn vliegleraar voorleggen. Maar dat is wel min of meer wat ik geleerd heb ja. Met Mode S krijg je die klaring voor stijgen boven 5000 eigenlijk altijd, maar ik ken een gast die een keer naar beneden is gestuurd door FIS omdat het erg druk was. Ik heb die dag alleen naar FIS zitten luisteren en die gasten hadden echt geen tijd om een kopje koffie te gaan lurken.

n.b. Ik vlieg UL (3 asser), als je D-E vliegt is de kans dat ze je naar beneden de 5000 sturen kleiner en uiteraard heb ik het er over dat je VFR op die hoogte wil gaan zitten. In Nederland mag je met een UL helemaal niet zo hoog komen.

ok ik snap. wellicht omdat in nl (vaak) E overgaat in B op FL65; dus idd klaring nodig, dat heeft niet met mode S te maken. In Duitsland begint E en B vaak veel hoger.
 
Ik denk dat slecht definieerbare concepten als airmanship niet veel toevoegen (maar dat is misschien nog een aparte discussie waard)
Tevens ben ik van mening dat als er gevlogen wordt "langs de grens" of in congested airspace er twee partijen betrokken zijn bij een close encounter. Zoals zoveel zaken in de luchtvaart heeft het alles te maken met risico's en de beheersing daarvan.
Als zweefvlieger doe ik dat door de transponder aan boord te hebben, radio contact, goed functionerend navigatie systeem, rekening houdend met de weersomstandigheden etc...
Als professional doe ik dat door tijdig te reduceren en configureren, short cuts of straight ins niet meteen te accepteren (maar eerst af te wegen tegen de lokale omstandigheden), geen visuals te vragen, tijd te minimaliseren in alle airspace klasse D of slechter etc...
Na jaren van operaties onder uncontrolled IFR, special VFR en andere concepten ben ik niet meer de fervente tegenstander van see and avoid. Het is altijd makkelijk om de andere luchtruimte gebruiker iets te verwijten.
De vraag op zo'n moment is voor mij tegenwoordig; Hoe beoordeeld de andere gebruiker mijn gedrag en voorspelbaarheid eigenlijk? Dan blijkt er toch vaak nog ruimte voor verbetering. Daarnaast is het heerlijk om rustig met 160-180 kts door het luchtruim te zeilen. Ik sta elke keer weer verbaasd hoe veel je ziet (zelfs andere luchtruimte gebruikers) door die kleine Boeing/Fokker/Airbus ruitjes.
 
Naar aanleiding van een vraag van een ander forum member hier een kleine uitleg over de situatie in NRN en wat een RA is.


Meestal gebeurd dit in klasse E airspace met zweefvliegtuigen, vooral bij NRN. Officieel staan de zweefvliegtuigen in hun recht om op 3000 ft op 10,1 nm van de landingsbaan te vliegen, want in klasse E heeft een zwever voorrang op een gemotoriseerd vliegtuig (dus ook op een hele grote, 450 km/h vliegende en 65,000 kg wegende Boeing). Ook kun je zeggen: "ja en in klasse E is het "see en avoid". Klopt allemaal.

...

Het is niet handig om door aanvliegroutes van vliegvelden te vliegen waar ofwel veel, ofwel groot verkeer, vooral IFR, komt.

Een interessante vraag wordt dan wel: hoe kan ik als VFR piloot weten hoe die aanvliegroutes lopen? Ik vloog een aantal maanden geleden over de CTR van een grotere luchthaven, op 5000 voet. Rondom de CTR is het allemaal klasse E, dus ik mocht daar officieel zijn zonder klaring. Stond wel in contact met de Info frequentie, maar daar heb je weinig aan als zo'n Airbus op je 12 uur komt...

Ik blijf natuurlijk wel weg uit het ILS stuk, maar sommige van die SIDs zijn zo ingewikkeld dat je geen idee hebt waar dat toestel vandaan komt -en op welke hoogte- in de nadering. Moet ik dan lager gaan vliegen door de CTR heen (met klaring) ? Vooraf alle SIDs nadering bestuderen? Ik koos er wel voor om over de threshold van de in gebruik zijnde baan te vliegen.

Ik blijf het liefst ver weg van de grote jongens, maar hoe doe ik dat veilig maar ook met voldoende hoogte (want dat geeft mij ook extra ruimte en dus veiligheid).
 
1500-2000 ft, tnx
Is transponder ook in Duitsland verplicht? Volgens mij niet?
Oh, ik geloof best wel dat de zwevers ons zien, des te erger ;) En ik wil trouwens ook niet alle zewvers over 1 kam scheren, het merendeel vertoond wel goed airmanship. En het gaat natuurlijk ook niet alleen over zewevers.

TEC, wat je laatste: Klopt, ook niet slim!

Ik denk dat het van good airmanschip getuigd dat je met je heavy metal zo veel mogelijk uit ongecontroleerd gebied blijft. En als je daar dan toch moet zijn, dat je op zen minst constant buiten aan het kijken bent.

De regels zijn zeer simpel. :rolleyes:

Deze situatie is er trouwens enkel maar omdat de low cost airlines constant alle hoekjes willen afsnijden om toch maar zo goedkoop mogelijk te vliegen.

Zoals je wellicht al doorhebt ben ik een zweefvlieger.

Ben verleden jaar twee keer heavy metal tegengekomen die beide zijn uitgewijkt en zelfs onder mij door zijn gevlogen.
1 maal in dinslaken duitsland (niederrhein) mijn hoogte 2500ft,
1 maal in postel belgie (eindhoven) mijn hoogte 6000 ft.

beide in ongecontroleerd luchtruim met transpondermode S aan.

Als zweefvliegpiloot wordt al heel veel luchtruim afgenomen, we hebben al dure transponders moeten steken. Als heavy metal dan ook nog eens persé over de burger vliegvelden in ongecontroleerd gebied moet gaan vliegen maak je het wel helemaal moeilijk.

Zou je stelling van airmanship toch even omdraaien.... :rolleyes:
 
Grappige opmerking over onder Cumulus vliegen....maar als ik een keuze had of door de cumulus heen over er onderdoor....zou ik mischien wel kiezen om er onder te vliegen op een kortere sector als ik geen andere keuze had. We hebben immers ook cabine personeel rondlopen en pax die mischien ff gauw naar de wc willen...
 
Soms komen ze wel hoger dan 2000ft...
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=-Dw6r_1r91M[/YOUTUBE]
bijna 4800ft


Hoy,

Dit is op onze club gedaan. EBWE, met een speciale notam in plaats tot flight level 90 3nm radius.

Het hoogtewereldrecord lieren is toen gevestigd met een 3.3 km lierkabel tot 1721 meter qnh. :)

EBWE is een belgisch militair reserve vliegveld dat vlak naast de nederlandse grens ligt en heeft luchtruim klasse G. Op het veld bevinden zich drie zweefvliegclubs en twee lieren. Beide lieren halen tot 2000 voet.

In de zomer wordt een constante notam uitgeschreven voor Glider activity 3nm radius.
In het weekend in Belgie kan trouwens het ongecontroleerd luchtruim verhoogd worden tot FL 75.


We hebben dus graag de ryan airs die op eindhoven vliegen niet recht boven het veld. :) :eek!:

ps; ik ben trouwens de man die je in het gras ziet staan vlak bij het begin van het filmpje.
 
Zen, denk je echt dat wij kiezen om door uncontrolled airpsace te vliegen? Denk het niet. Het is heel simpel: er is geen controlled airpsace bij die velden. Dus hebben we geen keuze.
Als ik al constant naar buiten kijk (doe ik niet omdat ik meer te doen heb) dan zie ik een klein wit stipje (= zweefvliegtuig) niet echt goed. Vooral niet met 450 km/u.

Ik draai de airmanship niet om: jullie hebben al het recht. Vind ik prima, maar maak er wijs gebruik van: airmanship!
Wat bedoel je met "over burgervliegvelden" heen vliegen? Doen wij nooit.
 
Grappige opmerking over onder Cumulus vliegen....maar als ik een keuze had of door de cumulus heen over er onderdoor....zou ik mischien wel kiezen om er onder te vliegen op een kortere sector als ik geen andere keuze had. We hebben immers ook cabine personeel rondlopen en pax die mischien ff gauw naar de wc willen...

Hmm.. dat vind ik wel een beetje raar. Of dacht je dat het alleen ín de Cumulus wolken turbulent is?

Maar als je er dan onderdoor wilt vliegen, dan moet je maar de grote blauwe gaten volgen. Dan is het minder turbulent en minder kans op gliders (kost je wel ietsiepietsie meer peut...)

We komen er wel uit! :biertje:
 
Zen, denk je echt dat wij kiezen om door uncontrolled airpsace te vliegen? Denk het niet. Het is heel simpel: er is geen controlled airpsace bij die velden. Dus hebben we geen keuze.
Als ik al constant naar buiten kijk (doe ik niet omdat ik meer te doen heb) dan zie ik een klein wit stipje (= zweefvliegtuig) niet echt goed. Vooral niet met 450 km/u.

Ik draai de airmanship niet om: jullie hebben al het recht. Vind ik prima, maar maak er wijs gebruik van: airmanship!
Wat bedoel je met "over burgervliegvelden" heen vliegen? Doen wij nooit.

Nu in EBWE zien we de ryan airs toch soms heel dicht bij komen op lage hoogte, waarbij ze de grens met belgie regelmatig afsnijden om toch maar zo snel mogelijk in eindhoven te zijn.

Als je ze onder je door ziet vliegen en je hebt zelf 1200 meter hoogte , is dit toch niet zo interresant :confused:

Nu 1 zekerheid heb je, Zolang je boven de cumulussen blijft zal je geen enkele zwever tegenkomen.....
:)

Bijgevoegd een foto van mijn encounter te dinslaken... is wel slecht te zien door dat het forum hem verkleind. mijn hoogte was daar 2500ft qnh, de bak vliegt dus een 2000ft. Had hem al wel een twee minuten in het oog, voor hij me gezien had. Heeft keurig uitgeweken op een tcas traffic alert vermoed ik.
 

Attachments

  • Img_0269bis.jpg
    Img_0269bis.jpg
    7.7 KB · Views: 0
Je ziet hem, weet waar hij heen moet, en wijkt niet eerder uit? Dat is precies wat ik bedoel...
 
Heel vroeger is mij nog geleerd als je een jet ziet rond 3 of 9 uur roll dan wat bank zien die jongens jou ook mischien wel...tegenwoordig weet ik dat het zo druk kan zijn op 2 of 3000 ft dat ik je mischien wel helemaal niet zie...En geloof me we komen echt niet voor de lol in uncontrolled airspace..

Je heb gelijk onder de cumulus is het ook turbulent...maar in uncontrolled airspace mischien wel een wat betere keuze dan in IMC rondboren.

Gewoon een kwestie van wederzijds respect...:biertje:
 
Je ziet hem, weet waar hij heen moet, en wijkt niet eerder uit? Dat is precies wat ik bedoel...


Das weer heel kort door de bocht :rolleyes:

en waarom zou ik weten waar hij heen moet ??? hij maakte een heel grote bocht op een km of 5 om uiteindelijk schuin onder me op een afstand van een 500 meter te passeren, perfect veilig voor beide toestellen.

Misschien had ik dan wel recht in zen vluchtpad gevlogen ??? :eek:

misschien moet je toch die voorrangregels nog maar eens gaan lezen.
transponder stond aan. heb hem de hele tijd in het oog gehouden om juist zen uiteindelijke koers te kunnen bepalen. op die plaats zitten we 30 km uit van NRN. voor hetzelfde geld was hij daar juist opgestegen en ergens anders naar toe gevlogen.

Begin een beetje te voelen dat je aan het "ik heb de grootste, dus je moet maar moven syndroom lijdt." :1855:
 
Uit eindelijk gaat het er niet om wie de grootste is maar een ander puntje als een maatschappij..continue problemen in een bepaald deel van het luchtruim heeft met gliders...en de piloten schrijven daar reports over Zen...

En de maatschappij gaat vervolgens naar RLD,IVW,KIWA of hoe ze dan ook mogen heten tegenwoordig dan heb je een redelijke kans dat de zwevers aan het kortste eind trekken en weer een deel luchtruim kwijtraken..ongeacht of je voorrang hebt of niet

:biertje: ...tenminste veel gratis bier vandaag..what the heck nog eentje kan geen kwaad :biertje:
 
Is ondertussen toch al aangepast.

De sector word binnenkort transponder mandatory Zone van 4500 ft upwards..

http://www.aeroclub-nrw.de/htmd/14b-aktuelles.htm


Ik ben trouwens als zweefvlieger zeer te spreken over de transponder. heb ook liever dat men ons ziet, dan niet. Het geeft je trouwens ook stukken overland meer, dan wanneer je hem niet zou hebben.

Maar dat je hem eerst moet kopen , en dan verplicht moet afzetten , omdat de controllers hun systemen het niet aankunnen, dat is natuurlijk van het gekke teveel... :eek:

Nu moet zeggen dat het voor de ATC van NRW nooit een probleem is als je hun oproept. ze zijn daar zeker niet ongenegen naar zwevers toe. je krijgt altijd en klaring voor ctr crossing en we roepen ze meestal nog op zodat ze weten dat we er zijn. tevens luisteren we de freq uit.

De reden waarom je er veel zwevers tegenkomt is voornamelijk dat belgie ingesloten ligt door de tmz's van nederland, en dit de enige uitweg is naar duitsland toe. + dat er drie lokale zweefclubs in de aanvliegroutes liggen nl. Wesel, Kamp Lintfort, Dinslaken.
 
Last edited:
Ik hrb idd de grootste, dat was Onassis laatst ook al opgevallen. Geloof me, ik ken de voorrangsregels. Ik wil met mijn hele betoog maar 1 ding zeggen: dwing je recht niet af, vlieg niet op plaatsen waar het niet handig is. Daarmee wil ik geen enkele opmerking van jou weerleggen want die kloppen ook.
 
het is toch net als in het wegverkeer; "voorrang dien je te krijgen en dien je niet te nemen".
 
Back
Top