Een TurboProp Profiel ???

Ze zijn gewoon bang dat een paar van hun studenten hun type of linetraining niet halen en hun school daardoor een slechte naam geeft. Zoals menig mede-airworker hierboven al aangaf: de student steekt een tikke ton in zijn opleiding voor een papiertje waar hij/zij mee verwacht in heel europa bij elke carrier een kans te maken op een baan. Dan moet diegene ook zelf kunnen bepalen waar hij/zij een sollicitatiebrief heen stuurt. Mocht die persoon daarna bijv. een type niet halen, dan is dat nog steeds een eigen keuze geweest (en toch een eerlijke kans op die baan). Ik weet dat een andere school (met simulator in midden-nederland) ook oud studenten ten strengste afraadt om op eigen houtje waar dan ook te solliciteren. Ik vind dit soort praktijken ook te schandalig voor woorden.

M.h.

Je hebt helemaal gelijk, alleen is het een advies geen ketting aan je poten.
Je bent zo vrij om te gaon en staon waar je wilt. het is je eigen keuze.
Alleen is de school bang voor een slechte naam zoals je al aan geeft.
dus; selectie norm flink omhoog krikken al zeg ik het zelf
 
Kermit, wat ik bedoelde met "Korte vluchten waardoor je veel tijd dicht bij en op de grond doorbrengt, daar waar de risico's het grootst zijn." bedoelde ik het volgende zoiets als dit. Jij vertrekt met je mooie 777 vanuit LHR naar Rio de Janeiro, net voordat een bitter koufront doorkomt met een pak sneeuw. De turboprop gasten maken 20 landingen op besneeuwde banen met 20 keer de kans dat ze er af glijden of een sneeuwberm raken. 4 dagen later kom jij weer terug en landt op een droge schone baan. Wie heeft er nu de moeilijke kist? Wie heeft er de meeste risico's? Juist, de TPP

Ik snap wat je bedoelt te zeggen maar ben het er niet helemaal mee eens. De moeilijkheidsgraad van de kist zit em toch niet in het soort operatie dat je vliegt. Je doet nu weer voorkomen alsof mensen in jets (in dit geval een 777) altijd op droge banen landen. Ook kom ik niet alleen in Rio (kwam ik er maar eens) maar ook in de winter in Canada en de oostkust van de VS. Wat dacht je van de jongens bij Easyjet en Ryanair die onder de huidige winterse omstandigheden 4 sectoren per dag moeten vliegen.
Sterker nog, ik ken iemand die in het caraibisch gebied Dash 8 vliegt. Op een buitje na heeft ie altijd mooi weer en nooit last van sneeuw.

Ben het wel met je eens dat in een tprop meer tijd dicht bij de grond doorbrengt. Dat lijkt me helder en de meeste risico's liggen bij de start en landing. Ben ik het ook mee eens. maar dat geldt ook voor de shorthaul 'jet man' die 20 sectoren per week vliegt.

Voordat IK een verkeerd beeld probeer te scheppen. Ik zeg NIET dat een jet moeilijker is maar ik probeer aan te geven dat er mijns inziens een beeld wordt geschapen n.a.v. het turboprop profiel (waarbij iedereen er dan gemakshalve vanuit gaat dat minder is dan een jet profiel) dat een tprop echt wel moeilijker zou zijn.
Ik zeg: appels en peren.

Oh ja: PROPS ARE FOR BOATS! ;) ;)
Sorry, kon het niet laten. Hed em nog niet voorbij zien komen dus wilde die ff inkoppen.
 
Als jij met een TPP licence komt op je interview, omdat je niet zo goed mee kon komen met de rest van de klas, denk je dan echt dat de maatschappij geïnteresseerd is in jou? Het klinkt sowieso al raar, laat staan dat degene die jou interviewt zelf hoofd van de turbo fleet is. Je zult waarschijnlijk te horen krijgen dat turboprop vliegen hele andere uitdagingen met zich meebrengt en dat ze daar ook de beste vliegers op willen hebben.

Turbo prop of jet, op je interview moet je zorgen dat jij de beste keuze voor die maatschappij bent, een TPP licence zal je daar niet mee helpen, het werkt waarschijnlijk in je nadeel.

Begrijp ik jouw bericht nu goed? Je komt toch niet van een opleiding met of een TPP of jetlicence? Je hebt dan toch alleen dat bevroren papiertje en misschien een TR. En als ik alle post heb begrepen dan is het toch bijna standaard (als je dus een TR meekrijgt) dat dit gebeurd op een jetsimulator als een 737 of 320? Toch nooit een turbopropkist?

Is nu het enige verschil dat iemand met een TPP kwalificatie kans maakt op een minder goed betaalde baan? Ik lees namelijk dat je eigenlijk meer skills hebt als je een turboprop goed kan bedienen, dus "beter".

Vind het overigens niet juist dat iemand voor hij/zij net goed of niet van school komt al een etiket op krijgt geplakt. Al is het alleen al omdat je iemand belemmerd in z'n toekomstperspectief.
 
Ik lees namelijk dat je eigenlijk meer skills hebt als je een turboprop goed kan bedienen, dus "beter".

Mooie quote die prachtig illustreert wat ik bedoel.

Dit is dus het beeld wat er nu dus even snel gecreëerd wordt als reactie op het tprop profiel; niet jets zijn moeilijk maar juist de tprops. Onzin. Net als dat een tprop minder zou zijn dan een jet ook onzin is.
Er is een gevierde uitspraak dat je een aap kunt leren vliegen. Vliegen an sich is niet zo lastig, het is al het gezeik eromheen dat het lastig maakt. De icen, lastige pax, slecht weer, bergen, korte banen, slots, etc etc etc......
Als je veel sectoren vliegt op wat voor vliegtuig dan ook kom je hier meer mee in aanraking dan op longhaul waar je 8 sectoren per maand vliegt. Misschien dat het daarom vermoeiender en stressvoller is maar toch niet moeilijker?
 
turbo_jonguh.jpg
 
Mooie quote die prachtig illustreert wat ik bedoel.

Dit is dus het beeld wat er nu dus even snel gecreëerd wordt als reactie op het tprop profiel; niet jets zijn moeilijk maar juist de tprops. Onzin. Net als dat een tprop minder zou zijn dan een jet ook onzin is.
Er is een gevierde uitspraak dat je een aap kunt leren vliegen. Vliegen an sich is niet zo lastig, het is al het gezeik eromheen dat het lastig maakt. De icen, lastige pax, slecht weer, bergen, korte banen, slots, etc etc etc......
Als je veel sectoren vliegt op wat voor vliegtuig dan ook kom je hier meer mee in aanraking dan op longhaul waar je 8 sectoren per maand vliegt. Misschien dat het daarom vermoeiender en stressvoller is maar toch niet moeilijker?

Dit is ook wat ik bedoel hoor. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het 1 qua complexiteit onderdoet voor het ander. Zoals diverse malen geroepen lijkt het mij ook appels en peren. Om een beetje op mijn niveau te denken; er kan toch ook geen enkele vergelijking mbt moeilijkheidsgraad worden gemaakt tussen SEP, MLA en/of zweefvliegen. Hebben allen makkelijkere kanten, maar ook moeilijkere. Vlieg zelf op de "grote baan", maar ga maar eens na, de MLA-baan op Lelystad is hooguit 300 meter en zit opgesloten tussen de weg en een heuvel. En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden bedenken voor alle 3 de categorieën. Door de bank genomen zal dat tussen jets en turboprops toch niet anders zijn.

Hoewel ik er absoluut tegen ben om studenten al snel in een hokje plaatsen is dit niet nieuw natuurlijk (ben zelf ook geen al te snelle leerling geweest vroeger, maar uiteindelijk prima terecht gekomen). Op elk opleidingsinstituut heb je betere en minder snelle leerlingen, waarbij het vaak zo is dat de betere (bewust of onbewust) ook betere kansen krijgen. Het grootste verschil is waarschijnlijk dat je zelf vliegopleiding betaalt. En daar ligt ook een beetje de crux, je betaalt de opleiding en dat is niet hetzelfde als je koopt een brevet. Je kan niet meer eisen of zo, behalve dan is beloofd.

Desondanks vind ik het ook een flauwe smoes om iemand te bestempelen als "minder, dus TPP", ter bescherming van de leerling zelf. Dit is gewoonweg zelfbescherming voor de vliegschool en absoluut niet gewenst.
 
..Maar goed, ik beschouw mezelf als een capabele piloot (kom maar op SMD!) ..

Deze openstaande deur zou ik maar al te graag intrappen JC, maar als Typische Piston Pilot (ja mensen, dat is pas écht lijden..) durf ik hier natuurlijk niets te zeggen. :grijns:
 
Het TPP kannatuurlijk ook in het leven zijn geroepen om mensen bang te maken.

"Oeioe! Laat ik die dure (onnodige) extra cursus maar gaan doen, want als ik het niet doe, dan krijg ik misschien een tpp en ben ik getekend voor de toekomst!"

Of "Mmm, laat ik maar gewoon doen wat ze zeggen, want als die of die mn niet aardig vindt, krijg ik van de school een tpp mee naar mijn solicitaties".

Ik bedoel maar, hoeft natuulijk niet zo te zijn hoor....
 
Kermit, Wutang. Schijnbaar hebben jullie nooit turboprops gevlogen. Zelf heb ik 3400 uur op turboprops rond gevlogen in grote gebieden van de VS en het caraibisch gebied, en bijna dezelfde tijd op grote jets de hele wereld over. Ook staan er nog een paar duizend uur piston in mijn logboek. Ik mag aannemen dat ik weet waarover ik praat.
Als je praat over een DHC8 vlieger in de caraibbean, dan kan ik daar ook de vliegers van Cayman Airways of Bahamas Air aan toevoegen, die vliegen 737's.

Ik praat over turboprops in NW Europa, en de VS. De hele dag in hetzelfde weersysteem, sneeuw, harde wind, harde regen en onweer. Constant de radar in de gaten houden en met assistentie van ATC (hartelijk dank heren en dames!) naar je volgende bestemming. Elke paar minuten naar de vleugel of andere representatieve vliegtuigonderdelen kijken of de de-ice boots geactiveerd moeten worden. Elektrische problemen door turbulentie, waterplassen die diep genoeg zijn dat je de controle over het vliegtuig verliest (hoe groter de banden, hoe minder dit probleem). Autopilot en/of autothrottles (als je die hebt) die uitmoeten in icing condities. Door de vele cycles zijn er veel meer technische problemen, waar je veel langer mee te maken hebt, afhankelijk hoe lang dit item op de DMI lijst mag staan. Ik heb een DC10 gevlogen met 18 rode stickers, maar dat was heel wat makkelijker dan een maand zonder elektrisch/ hydraulische neuswielbesturing in de turboprop met 9 legs per dag. Een TCAS die het begeeft (dat is echt een probleem in het caraibisch gebied daar waar er geen radar is). FMS? Wat is dat? Autopilot? Met veel geluk 1. Twee, een of geen flight attendant om lastige passagiers kalm te houden.
Grote jets hebben meer redundancy en automatisering dan turboprops, per design requirements gebaseerd op vlieghoogte en passagiersstoelen.

Extreem shorthaul 737 vliegen heeft alweer meer het TP gehalte, echter de vlieghoogtes zijn alweer hoger en meer systemen zijn geautomatiseerd, en vanwege het formaat kist zijn de turn-around times langer en dus het aantal legs per dag korter.

Is het TP vliegen moeilijker? Ja. En de statistieken wijzen dat ook uit.
 
Helemaal met Metro eens!

TP vliegen is moeilijker dan jet vliegen, punt!
Heb beide gedaan nu en inmiddels meer uren op de jet geboord, maar op de jet ben je gewoon luier.
Je hoeft minder van de systemen te weten (Boeing iig) omdat meer geautomatiseerd is.
Het hands on vliegen is gewoon anders en veel meer op een Turboprop dan op een 737 of groter.
Je zit altijd in het weer te kutten en vaak meer legs per dag, het is harder werken.

De mindere goden per definitie op een Turboprop? Ik zou ze juist op de Jets zetten qua veiligheid.
Echter, op de Turboprop leer je wel veel sneller en beter vliegen. Door de korte legs, het snelle werken (vanwege de korte vliegtijd) en de vele starts en landingen is het een veel betere leerschool dan bijvoorbeeld de 737. Zeker als je dan ook nog het geluk hebt als je vaak op special cat C vliegvelden komt en een operatie in donker afrika kan vliegen.

Het zou me dan ook niets verbazen dat de mindere goden de net iets betere voorbij streven na een jaar of 4 turboprop. Puur omdat ze veel meer ervaring hebben, nee niet meer uren maar wel meer ervaring!
Dit vind ik persoonlijk ook nog steeds belachelijk bij maatschappijen dat ze 500 hrs 737 eisen en daartegen dan 1000 hrs tprop zetten of ze laten die uren helemaal niet mee tellen.

De jongens van de Turboprop hebben veel meer ervaring in hetzelfde aantal uren zitten als de geautomatiseerde kijkbuiskinderen.
 
Helemaal mee eens met ook meerdere types turboprop gevlogen.

Kunnen we dan nu concluderen dat het TPP gewoon een commerciële truc is van Stella om mensen die eigenlijk niet geschikt zijn als airline pilot toch maar een opleiding te geven met een "formeel" excuus dat als ze er niks van bakken dat ze toch hun geld kwijt zijn en al gewaarschuwd waren dat ze niet zo goed waren? Bah.
 
Metro, ik ben me bewust van je ervaring, loop al een tijdje mee op airwork. Ben het ook niet structureel met je oneens. Over het algemeen genomen zal een turboprop operatie veeleisender zijn dan een jetoperatie. Ik vind echter dat er door sommigen erg kort door de bocht wordt gegaan. Nog een voorbeeldje nodig?

TP vliegen is moeilijker dan jet vliegen, punt!

sarcasme modus aan.
Ik leg me erbij neer. Heb idd geen turboprop ervaring en weet dus niet waar ik het over heb. Schijnbaar is het zo dat zodra je in Europa in een turboprop klimt het meteen begint te regenen, sneeuwen hagelen en onweren, gaat de autopilot kapot en ben je altijd snel op bestemming.

De stemming is veel tegen 1 dus:

Goed nieuws dus voor de mensen van Stella met een turboprop profiel; jullie zijn eigenlijk de besten en als je dat nog niet bent dan wordt je het met een jaar of 4 wel.
sarcasme modus uit.

Laat er geen misverstand over bestaan: Ik ben pertinent tegen het labelen van leerlingen. Voer als school een strenge selectie in en zeg tegen de lui die het echt niet trekken 'sorry maar helaas'.
Een turboprop profiel is niks anders dan verdoezelen dat je selectiecriteria niet voldoen en er dan voor zorgen dat je de mindere goden niet hoeft voor te dragen voor die paar (jet) baantjes die er mogelijk zijn bij Sunexpress of Amsterdam Airlines (ofzo).

Wat IZ ook zegt eigenlijk zie ik net.......
 
Hoe dan ook zijn jullie lijken het er allemaal over eens dat turboprop vliegen anders is dan jet vliegen.

Is het dan niet mogelijk om daar, voor het soort vliegen, een type vlieger met een bepaald 'profiel' aan te koppelen? Zonder daar enige kwalitatieve waarde aan te hechten?
 
Tsjonge, wat een reacties.

Een ding hebben we in ieder gaval al bereikt. Waar ik in mijn inleiding nog stelde dat, “En dan hebben we nog niet eens de discussie gevoerd of het vliegen op een turboprop nou moeilijker of makkelijker is dan op een 737NG”, is die discussie inmiddels gevoerd en weten we wat we eigenlijk al wisten.

Daar we niet met onze grote Airwork voeten door de etalage zijn gelopen is ook het vliegschool bashen er niet van gekomen en hebben we tot nu toe niet gepretendeerd als een soort “Verlosser bij AJAX”, Airwork mensen in het bestuur van een vliegschool te plaatsen. So far so good.

Een aantal voorzichtige konklusies kunnen nu echter wel getrokken worden.
Als daar zijn, iedere vliegschool heeft snelle, gemiddelde en langzame leerlingen in het bestand . Het is aan de school op zich hoe deze diversiteit door de opleiding loopt als aaan het eind van de rit, binnen de gestelde tijd het fel begeerde papiertje maar op zak is.

Om deze doorstroming te waarborgen heeft een vliegschool een ter zake selectie en aanname beleid en “checks and balances” gedurende de opleiding om achterblijvers na inachtneming van extra tijd en aandacht te adviseren een andere loopbaan te kiezen. Dit dan ter zelfbescherming van de betreffende student. Ook hier so far so good.

Het is ook alleszins voor te stellen dat een vliegschool met de mogelijkheid een aantal kandidaten voor te stellen aan een maatschappij graag zijn beste leerlingen naar voren schuift. So far so good.

Het word echter een ander verhaal als door een vliegschool de indruk gewekt wordt dat iedereen het papiertje wel kan bemachtigen, mits meer tijd, meer aandacht, meer uren, en die groep vooralsnog een kwalitatief predikaat om te hangen.

Sterker nog, “luister eens student, we trekken je er wel doorheen voor dat papiertje maar je voordragen aan een maatschappij doen we niet. We willen geen flater slaan”.
Gaan we hier niet schoorvoetend toe naar het morele failliet van een vliegschool die het dan ook nog bestaat als kwalifikatie een “turboprop profiel” te hanteren ? Als daar echt is over nagedacht dan hebben we het niet alleen over een moreel maar ook over een product technisch failliet. Financieel/balans technisch zal het allemaal wel goed zitten.

Waar het niet zo goed zit. De beschamende laatdunkendheid naar een groep leerlingen, waar de vliegschool zich ten aanzien van eigen zwakheden in tracht te rechtvaardigen, verhult slechts de blamage waarin men zichzelf heeft gemanoevreerd. Een vijgenblad als bedekking waar slechts de commerciele opportunist een vliegers uniform in ziet. Een kwalifikatie methodiek met een verwrongen filosofie.

Men gaat zich afvragen of het bestaande kader, instructeurs, examinatoren, volgens post #37 ex luchtmacht/Lufthansa mensen, hierover niet een meer professionele insteek aan de direktie heeft voorgelegd. Of is wellicht de vliegschool die dit entameerd te groot geworden om voor zichzelf te zorgen en is er behoefte aan een extern toezicht wat de direktie bij de les kan houden om zo een dergelijke faux pas te voorkomen?

Kijk. Een vliegschool is een comerciele instelling, met winstoogmerk. Dat ze aan een leerling willen en moeten verdienen is niets nieuws. Elke commerciele vliegschool streeft dat na. Blijkt na kontrakt tekening dat de koper gedurende het leveringstraject niet met het produkt overweg kan, of slechts met grote moeite en derhalve het produkt na fabrikatie niet kan gebruiken, moet het toch mogelijk zijn de afname verplichting van de koop ongedaan te maken met restitutie van de nog niet bestede produktie gelden?

Gevolgd door een tik op de vingers van de verkoper die bij bieding op het produkt niet voldoende due diligence op de koper heeft gepleegd?

Moet en mag de produkt leverancier vanwege een zich zelf opgelegde commerciele leveringsverplichting het produkt hoe dan ook aan de koper overhandigen, zelfs met het etiket, “je kan er voorlopig nauwelijks iets mee doen, maar dat is je eigen schuld?”
Of mag en kan je van een vliegschool verlangen dat het in zijn leverings verplichting ook moreel en fair laat meewegen als de koper onbedoeld het verkeerde produkt gekocht heeft?

Als het Simplistisch Verbond nog bestond hadden we die nog kunnen vragen even met de mattenklopper bij de school met het TPP langs te gaan. Als Airwork kunnen we er denk ik niet veel meer aan doen dan onze verwondering te blijven uitspreken.

Cheers
Art
 
Dit is dus de toekomst voor de TPP leerlingen! :)

Dit is dus de toekomst voor de TPP leerlingen! :)

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Ep6UOT9m_a0[/YOUTUBE]

To be Dirtstrip Helden :D
 
Back
Top