Tsjonge, wat een reacties.
Een ding hebben we in ieder gaval al bereikt. Waar ik in mijn inleiding nog stelde dat, “En dan hebben we nog niet eens de discussie gevoerd of het vliegen op een turboprop nou moeilijker of makkelijker is dan op een 737NG”, is die discussie inmiddels gevoerd en weten we wat we eigenlijk al wisten.
Daar we niet met onze grote Airwork voeten door de etalage zijn gelopen is ook het vliegschool bashen er niet van gekomen en hebben we tot nu toe niet gepretendeerd als een soort “Verlosser bij AJAX”, Airwork mensen in het bestuur van een vliegschool te plaatsen. So far so good.
Een aantal voorzichtige konklusies kunnen nu echter wel getrokken worden.
Als daar zijn, iedere vliegschool heeft snelle, gemiddelde en langzame leerlingen in het bestand . Het is aan de school op zich hoe deze diversiteit door de opleiding loopt als aaan het eind van de rit, binnen de gestelde tijd het fel begeerde papiertje maar op zak is.
Om deze doorstroming te waarborgen heeft een vliegschool een ter zake selectie en aanname beleid en “checks and balances” gedurende de opleiding om achterblijvers na inachtneming van extra tijd en aandacht te adviseren een andere loopbaan te kiezen. Dit dan ter zelfbescherming van de betreffende student. Ook hier so far so good.
Het is ook alleszins voor te stellen dat een vliegschool met de mogelijkheid een aantal kandidaten voor te stellen aan een maatschappij graag zijn beste leerlingen naar voren schuift. So far so good.
Het word echter een ander verhaal als door een vliegschool de indruk gewekt wordt dat iedereen het papiertje wel kan bemachtigen, mits meer tijd, meer aandacht, meer uren, en die groep vooralsnog een kwalitatief predikaat om te hangen.
Sterker nog, “luister eens student, we trekken je er wel doorheen voor dat papiertje maar je voordragen aan een maatschappij doen we niet. We willen geen flater slaan”.
Gaan we hier niet schoorvoetend toe naar het morele failliet van een vliegschool die het dan ook nog bestaat als kwalifikatie een “turboprop profiel” te hanteren ? Als daar echt is over nagedacht dan hebben we het niet alleen over een moreel maar ook over een product technisch failliet. Financieel/balans technisch zal het allemaal wel goed zitten.
Waar het niet zo goed zit. De beschamende laatdunkendheid naar een groep leerlingen, waar de vliegschool zich ten aanzien van eigen zwakheden in tracht te rechtvaardigen, verhult slechts de blamage waarin men zichzelf heeft gemanoevreerd. Een vijgenblad als bedekking waar slechts de commerciele opportunist een vliegers uniform in ziet. Een kwalifikatie methodiek met een verwrongen filosofie.
Men gaat zich afvragen of het bestaande kader, instructeurs, examinatoren, volgens post #37 ex luchtmacht/Lufthansa mensen, hierover niet een meer professionele insteek aan de direktie heeft voorgelegd. Of is wellicht de vliegschool die dit entameerd te groot geworden om voor zichzelf te zorgen en is er behoefte aan een extern toezicht wat de direktie bij de les kan houden om zo een dergelijke faux pas te voorkomen?
Kijk. Een vliegschool is een comerciele instelling, met winstoogmerk. Dat ze aan een leerling willen en moeten verdienen is niets nieuws. Elke commerciele vliegschool streeft dat na. Blijkt na kontrakt tekening dat de koper gedurende het leveringstraject niet met het produkt overweg kan, of slechts met grote moeite en derhalve het produkt na fabrikatie niet kan gebruiken, moet het toch mogelijk zijn de afname verplichting van de koop ongedaan te maken met restitutie van de nog niet bestede produktie gelden?
Gevolgd door een tik op de vingers van de verkoper die bij bieding op het produkt niet voldoende due diligence op de koper heeft gepleegd?
Moet en mag de produkt leverancier vanwege een zich zelf opgelegde commerciele leveringsverplichting het produkt hoe dan ook aan de koper overhandigen, zelfs met het etiket, “je kan er voorlopig nauwelijks iets mee doen, maar dat is je eigen schuld?”
Of mag en kan je van een vliegschool verlangen dat het in zijn leverings verplichting ook moreel en fair laat meewegen als de koper onbedoeld het verkeerde produkt gekocht heeft?
Als het Simplistisch Verbond nog bestond hadden we die nog kunnen vragen even met de mattenklopper bij de school met het TPP langs te gaan. Als Airwork kunnen we er denk ik niet veel meer aan doen dan onze verwondering te blijven uitspreken.
Cheers
Art