lpe

Okay dan! VCR de eerste in NL die LPE tests tijdens de vlucht af mag nemen. Ik vermoed dat dit het begin is van een nog komende ontwikkeling. Die LPE instituten kunnen over een tijdje de deuren wel sluiten. Ik ga half februari op voor m'n LPE, die staat helaas al vast. Als ik geen level 6 haal dan kan ik de volgende keer (over 3 of 6 jaar) dus ook m'n LPE tijdens de vlucht doen. Op de een of andere manier is level 6 dan toch eenvoudiger te behalen, lijkt wel ...

@ Lots of fun
Sorry, je reactie was me helemaal ontgaan. Ik zie 'm net pas. Alle tekst onder de ==== streep is geheel letter op letter de reactie van de KIWA. Niets aan gewijzigd dus.
 
www.lpetest.com ,moest iemand nog op zoek zijn. Meerdere hierboven hebben de test daar gedaan. Voor iemand met een beetje kennis van Engels, die komt wel aan zijn leveltje 6. Ik kan me voorstellen dat iemand met een accent van zuid-europa hier en daar wat moeite heeft en een leveltje 4 of 5 haalt.

Van harte aan te bevelen.
 
Okay dan! VCR de eerste in NL die LPE tests tijdens de vlucht af mag nemen. Ik vermoed dat dit het begin is van een nog komende ontwikkeling. Die LPE instituten kunnen over een tijdje de deuren wel sluiten. Ik ga half februari op voor m'n LPE, die staat helaas al vast. Als ik geen level 6 haal dan kan ik de volgende keer (over 3 of 6 jaar) dus ook m'n LPE tijdens de vlucht doen.

Overigens vreemd dat deze manier van verlengen nu pas (nota bene een maand voordat de meeste LPE-4 levels gaan verlopen) mogelijk lijkt te zijn en dat VCR de enige school is waar dit momenteel mogelijk is.
Door deze manier van handelen en inlichten vanuit de overheid hebben veel vliegers een volledig LPE-examen moeten afleggen, die het anders met de veel goedkopere verlengingsmogelijkheid, zoals deze nu door VCR geboden wordt, af hadden kunnen doen.
(voor de goede orde; ik heb het dan over de vliegers die reeds een LPE level 4 toegewezen hebben gekregen ivm overgangsregeling)
 
Last edited:
Afgelopen zaterdag bij Steve Forde een level 6 gedaan. Was in 20 minuten klaar. Appeltje eitje.

Groet,

Windshear, [voorlopig ook weer current op de radio's...]
 
Hmm geen idee. Hij vertelde dat hij een TR 737 heeft en iets van 50 uur (maar ik weet niet of dat op de lijn is geweest).

Maar: als LPE examinator ab-so-luut top: een aanrader!

WS
 
Steve Forde LPE

Steve Forde LPE

OK... Ken hem niet. Maar na alle lof:

- Waar neemt Steve Forde het examen af?
- Op welke termijn kun je een afspraak maken?
- En hoe is hij te bereiken?

Mvg, learner . . .;)
 
OK... Ken hem niet. Maar na alle lof:

- Waar neemt Steve Forde het examen af?
- Op welke termijn kun je een afspraak maken?
- En hoe is hij te bereiken?

Mvg, learner . . .;)

En neemt hij de LPE static af, dus op de oorspronkelijke manier, is in 'n lokaaltje met headset, tapes en ander moeilijk gedoe, is synoniem aan pittig niveau.

Of doet ie 't dynamisch, is op de manier zoals het zou moeten, is op de VCR-methode, is op de pragmatische manier tijdens de vlucht en waarschijnlijk altijd level 6.
 
Gezien de vele reacties die ik in de pm ontvang, geef ik graag nog wat meer info:

Steve heeft het examen afgenomen namens: Air-Comms Trainingen en in mijn geval afgelopen zondag was dat bij de vliegclub op Rotterdam Airport. Ik begreep dat hij ook zeer regelmatig op Hilversum aanwezig is (als ik mij niet vergis heeft hij daar afgelopen zaterdag 9 examens afgenomen).

Het zal voor hem met de naderende deadline steeds drukker worden, maar hij gaf mij vele mogelijkheden als examendatum: ook op de korte termijn...


Hop en weer een PM/Email...

Windshear
 
Ah dat was Charlie Fox...

Hij doet het dynamisch. Je hebt een gesprek met hem, moet wat vertellen aan de hand van a4-tjes die hij je laat zien en er wat over vraagt. Je krijgt luisteroefeningen; je moet een conversatie navertellen die je te horen krijgt en daarna luisteren naar gefragmenteerde tracks, waar je vragen bij krijgt en die je op een formulier invult en dat was het wel zo'n beetje.

WS
 
Met dynamisch bedoelde ik eigenlijk gekscherend LPE test afnemen tijdens bijv een profcheck, is dus tijdens de vlucht. Zoals bij VCR (als eerste in NL) gedaan wordt. Niks geen foto's bekijken, A4tjes etc. etc. Maar simpelweg 'n beetje Engels lullen tijdens de vlucht. Ik hoef niet uit te leggen dat de beoordeling dan wat praktischer geschiedt dan in een lokaaltje :biertje:

Overigens doe ik 'm a.s. dinsdag op Terlet voor € 90,00. Aangezien het daar vrnl gaat om zweef- en privevliegers schijnt het niveau ook wat pragmatisch te zijn (heb ik horen zeggen). Ben benieuwd en keep you informed ...
 
Aha, op die manier 'dynamisch'... Nee dit lag er duidelijk tussen in. In een klein kantoortje, met een laptop, wat plaatjes en een pen.

Ik was meer geld kwijt overigens, dat wel (175,-) maar goed, ben er voor altijd vanaf.

Nu wachten tot er weer een nieuwe Europese 'geldklopperij actie' wordt bedacht en je voor een panel van drie FI's moet demonstreren dat je je headset op de correct voorgeschreven wijze weet op te zetten... :wegkwijt:
 
Een andere JAA variant,

Lijkt een beetje op de VCR te RTM, doch op z'n Brits als je er toevallig een vluchtje maakt.

Doe een profcheck, geef de CRE wat lokale knaken, hij/zij tekent een CAA formuliertje af voor de SEP of MEP of IR etc. inclusief LPE6. Dien het formuliertje in bij de KIWA en overhandig wat andere lokale knaken, en ja hoor alles is verlengt.

Of via je werkgever, tijdens een profcheck (gratis) tekent een TRI/TRE de LPE6 af en komt op je brevet, na wat centjes voor een nieuw document.
 
Last edited:
Overigens doe ik 'm a.s. dinsdag op Terlet voor € 90,00. Aangezien het daar vrnl gaat om zweef- en privevliegers schijnt het niveau ook wat pragmatisch te zijn (heb ik horen zeggen). Ben benieuwd en keep you informed ...

Zoals beloofd:
Kreeg vandaag m'n certificaat binnen. Voor alle onderdelen een 5 gescoord dus overall level ook een 5. Ben er wel gelukkig mee.

Over 6 jaar weer die onzin doen maar weet nu toch al dat tegen die tijd de LPE overal tijdens de profcheck gedaan kan worden. Zie reacties hierboven over VCR ...
 
Met een beetje mazzel is het tegen die tijd alweer afgeschaft, als alle Fransen het gewoon op het brevet bijgeschreven krijgen...
 
Ik heb recentelijk een BFR (biennial flight review) afgelegd voor mijn Amerikaanse PPL, in de Verenigde Staten bij een Amerikaanse CFI. En gehaald met S+ beoordeling. Daarnaast nog 3,5 uur instructie gehad van dezelfde instructeur. Nu is mijn vraag, maak ik kans bij KIWA om hiermee een LPE 4/5/6 voor mijn Nederlandse PPL aan te vragen? Met deze profcheck heb ik toch aangetoond over voldoende Engelse taalvaardigheid te beschikken?
 
Last edited:
Helaas niet. Moet een JAA examiner zijn met bevoegdheid om LPE af te nemen. Dit is althans wat het KIWA mij vertelde in een email:
Geachte heer ...,

1. Een niet conform JAA afgelegde LPE test kan niet worden gebruikt voor verlenging van uw LPE. U zult dus een LPE test bij een daarvoor JAA goedgekeurd instituut moeten doen.

Datum email 30-11-2010
 
Last edited:
Please enlighten me (/us).

Voor zover ik weet is het bij de Fransen gewoon bijgeschreven op het brevet, zonder examen.
Oftewel: (frozen)ATPL behaald? Dan ook LPE level 6, klaar.
Op zoek naar referenties heb ik helaas niet zoveel kunnen vinden, dus het blijft bij "ik heb gehoord dat"...:biertje:
 
Helaas niet. Moet een JAA examiner zijn met bevoegdheid om LPE af te nemen. Dit is althans wat het KIWA mij vertelde in een email:


Datum email 30-11-2010

Helaas.....Bedankt voor je antwoord. Volgens mij krijg je wel een LPE 6 op je FAA brevet/gelijkstelling als je een nieuw exemplaar aanvraagt voor 2 dollar.
 
Back
Top