Wanneer inschrijven?

Brokkenpiloot-

New member
Hallo,

Momenteel zit ik in mijn laatste schooljaar, in september ontvang ik mijn diploma. Alleen nu zit ik een beetje te twijfelen wat ik nou moet doen. De KLS ga ik sowieso doen, alleen is de vraag hoe.

Ik wil in september beginnen met AP&M. Maar hoe zit het dan met de selecties? Want de selectie van de kls is maar 2 jaar geldig. Moet ik me dan pas bij de kls inschrijven als ik ben begonnen met de studie AP&M? Want eigenlijk wil ik wel weten of ik kan beginnen aan de kls.

Welk tijdlijn moet ik dan aanhouden? Wanneer inschrijven voor AP&M en de KLS?

Alvast ontzettend bedankt!

Brokkenpiloot
 
Wanneer je door de selectie van de KLS heen komt moet je binnen 2 jaar beginnen met de KLS of met AP&M. Oftewel, ga zo snel mogelijk beginnen met die selecties! Dan weet je tenminste waar je aan toe bent!

overgenomen van FAQ van de www.hanze.nl

1. Als ik positief getest ben door KLS. Hoelang blijft de test dan geldig? Blijft het ook geldig als ik vertraging oploop in het eerste of tweede jaar?
Antwoord: De geldigheidsduur van de test is twee jaar. Dat betekent dat je binnen twee jaar na het doorlopen van de selectie je studie begonnen moet zijn bij de Hanzehogeschool of bij de KLS.
 
Kan je alleen met AP&M beginnen in September? Veel HBO opleidingen kan je namelijk ook mee beginnen in Februari en KLS heeft natuurlijk variabele startdata..
 
Zoals hieronder al beschreven, gewoon selectie doen!
Stel je doet de selectie pas in het eerstejaar van TB, (wat veel mensen doen) en je komt niet door de selectie, dan heb je 1 jaar verspild. (tenzij je TB als studie natuurlijk heel leuk vind)

September is de enige optie, je start dan de KLS gegarandeerd 1 studiejaar later in de 02 klas.
(Sept. 2009 AP&M begint in 11-02)

Gr,
 
Om de titel van deze threat maar even te misbruiken:
Graag wil ik natuurlijk zo snel mogelijk aan een vliegopleiding beginnen. We weten allemaal dat er barre tijden zijn en dat het word afgeraden om te beginnen. Overal zijn echter weer hele voorzichtige stappen van de airlines van nieuwe aankopen van kisten en uitbreiding van het netwerk.
Ongeacht welke school (of misschien toch wel een klein beetje eigenlijk) en met in het achterhoofd dat als je nu begint je over ong 1.5 jaar klaar bent, begint er naar jullie mening weer langzaam een moment te komen om juist weer in te stappen om in een geweldige groeiende periode in de markt te rollen? Of is dat moment toch echt nog lang niet aangebroken?
 
Om de titel van deze threat maar even te misbruiken:
Graag wil ik natuurlijk zo snel mogelijk aan een vliegopleiding beginnen. We weten allemaal dat er barre tijden zijn en dat het word afgeraden om te beginnen. Overal zijn echter weer hele voorzichtige stappen van de airlines van nieuwe aankopen van kisten en uitbreiding van het netwerk.
Ongeacht welke school (of misschien toch wel een klein beetje eigenlijk) en met in het achterhoofd dat als je nu begint je over ong 1.5 jaar klaar bent, begint er naar jullie mening weer langzaam een moment te komen om juist weer in te stappen om in een geweldige groeiende periode in de markt te rollen? Of is dat moment toch echt nog lang niet aangebroken?


Ik denk dat je ook moet kijken naar het aantal werkloze piloten die er op dit moment nog zijn, en aangezien dat er héél veel zijn, duurt het nog wel even voordat die overschotten zijn weggewerkt.

Er kunnen dus wel weer banen vrijkomen, maar bij het bemachtigen daar van heb je heel veel concurrentie.
 
Ik denk dat je ook moet kijken naar het aantal werkloze piloten die er op dit moment nog zijn, en aangezien dat er héél veel zijn, duurt het nog wel even voordat die overschotten zijn weggewerkt.

Er kunnen dus wel weer banen vrijkomen, maar bij het bemachtigen daar van heb je heel veel concurrentie.

Tja, werkeloze piloten waren er al voor de oorlog hoor, en toen ook niet weinig. (net na de oorlog wat minder, maar dat had andere redenen :airforce:) Denk ook dat dit wel altijd zo zou blijven.

Als ik het opnieuw zou doen zou ik vooral kijken naar de contacten en contracten van scholen. En dan bedoel ik niet die praatjes als : "wij zijn hofleverancier van ..." of "wij gaan zoveel vliegers aan... leveren", zoals vaak in de kranten en op open dagen beweert word, maar dan ook echt keiharde feiten.

Zo ken ik nu bv. een vliegschool welke wel echt studenten bij de maatschappijen "plaatst", niet door zogenaamde contacten, maar gewoon omdat ze ook veel CRM en TQ's verzorgen voor veel maatschappijen.
Dit zorgt er voor dat deze maatschappijen de kwaliteit van deze school kennen en ook in het achterhoofd hebben dat ze ook ab-initio's opleiden.
Is veel makkelijker dus iemand van deze school aan te nemen, dan iemand waar je echt niets van weet.
Deze opleiding is er erg eerlijk in dat ze geen baangarantie bieden en je ook echt zelf moet solliciteren, maar het helpt wel een goede referentie te hebben.

De KLS is ook een prima optie hoor, je hebt alleen enkel de kans dat je bij KLM komt, en verder is het net als bij alle andere scholen gelijke kans. Correct me if I am wrong.
Ik weet niet hoeveel mensen er ook echt naar KLM (lees de bufferlijst) gaan na afloop.
Het lijkt mij dat als je niet bij de KLM komt, je weinig kansen over hebt. (en stel dat je bij een andere NL maatschappij op interview komt, dan zal de eerste vraag ongetwijfeld zijn: waarom werk je niet bij KLM?)
 
De KLS is ook een prima optie hoor, je hebt alleen enkel de kans dat je bij KLM komt, en verder is het net als bij alle andere scholen gelijke kans. Correct me if I am wrong.
Ik weet niet hoeveel mensen er ook echt naar KLM (lees de bufferlijst) gaan na afloop.
Het lijkt mij dat als je niet bij de KLM komt, je weinig kansen over hebt. (en stel dat je bij een andere NL maatschappij op interview komt, dan zal de eerste vraag ongetwijfeld zijn: waarom werk je niet bij KLM?)

Op het moment zijn er vele KLS' ers in selectie bij LH dochters (GWI, CLH en LHI). Deze kregen hier juist voorrang op andere scholen. Verder vliegt er een groep bij TUI (Jetair en Arke). Aangezien dit goed bevallen is, kan er vanaf volgende zomer weer een groep beginnen.
 
Op het moment zijn er vele KLS' ers in selectie bij LH dochters (GWI, CLH en LHI). Deze kregen hier juist voorrang op andere scholen. Verder vliegt er een groep bij TUI (Jetair en Arke). Aangezien dit goed bevallen is, kan er vanaf volgende zomer weer een groep beginnen.

Kijk dat klinkt goed.
Moet je alleen eerlijk zeggen dat bij LHI de KLS zeker geen voorang heeft. Er zijn momenteel ook mensen van EPST, Stella en NLS op gesprek, en die hebben exact dezelfde "voorkeur". Dit weet ik van LHI zelf, dus daar twijfel ik niet aan.
 
De KLS ga ik sowieso doen, alleen is de vraag hoe.

Met dit soort uitspraken moet je een beetje oppassen, want er is van de week weer iemand die in 't eerste jaar van TB (AP&M) zit niet aangenomen op de KLS. De enige reden dat hij TB deed was voor de KLS..
Mijn advies zou dus zijn: doe de selecties voordat je begint aan de studie TB, dan weet je zeker waar je aan begint! Anders kun je wellicht een heel jaar weggooien (tenzij je TB sowieso wil doen).

Succes!

DCP
 
Kijk dat klinkt goed.
Moet je alleen eerlijk zeggen dat bij LHI de KLS zeker geen voorang heeft. Er zijn momenteel ook mensen van EPST, Stella en NLS op gesprek, en die hebben exact dezelfde "voorkeur". Dit weet ik van LHI zelf, dus daar twijfel ik niet aan.

Daar heb je gelijk in. Alleen op de Duitse site wordt er specifiek naar gevraagd of je KLS hebt gedaan.
Het ging er mij alleen om dat er wel degelijk kansen zijn/worden geboden.
 
Daar heb je gelijk in. Alleen op de Duitse site wordt er specifiek naar gevraagd of je KLS hebt gedaan.
Het ging er mij alleen om dat er wel degelijk kansen zijn/worden geboden.

Al met al heb je met de KLS een goede en gedegen opleiding, en dat is wat ze zoeken. Komt bij dat veel buitenlandse maatschappijen ook alleen maar de KLS kennen als NL vliegschool, en van de andere zoals Stella nog nooit gehoord hebben.

Wat ik wel al veel heb gehoord bij maatschappijen is dat ze juist ook weer wat terughoudend willen zijn met KLS, dit omdat ze weten van de bufferlijst, en dat zodra er een plekje vrijkomt ze weer een piloot kwijt zijn. Dit is het grootste obstakel voor ze, ze leiden immers geen FO's op om na een jaar weer weg te gaan. Vertellen dat je echt niet weg gaat heeft weinig zin, want ze weten dat 99% weer terug gaat naar eigen land als ze de kans krijgen.
 
de studenten die nu beginnen staan niet op de bufferlijst, dus dat argument is slechts van toepassing t/m studenten die in 2009 zijn begonnen. Binnen nu en een jaar zullen de eerste 'niet-bufferlijsters' afstuderen en die zullen dus ook de vrije markt opmoeten. Ook als je nu dus begint heb je geen plekje op de befaamde bufferlijst, dus voor deze discussie is dat argument niet relevant denk ik
 
de studenten die nu beginnen staan niet op de bufferlijst, dus dat argument is slechts van toepassing t/m studenten die in 2009 zijn begonnen. Binnen nu en een jaar zullen de eerste 'niet-bufferlijsters' afstuderen en die zullen dus ook de vrije markt opmoeten. Ook als je nu dus begint heb je geen plekje op de befaamde bufferlijst, dus voor deze discussie is dat argument niet relevant denk ik

Mijn excuses, dat ze afzien van het bufferlijst systeem heb ik nog niet bevestigd gezien.
Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat de buitenlandse maatschappijen, die weten dat KLS toegang geeft tot de KLM, er bang voor zijn dat ze een piloot voor bepaalde tijd aannemen.
Dus deze "voorkeur" kan ook tegen je werken.
 
Ja en ik denk dat het moeilijk uitleggen wordt aan zo'n maatschappij wat een bufferlijst is en dat jij er niet op staat terwijl je van de KLS af komt.
 
Ja en ik denk dat het moeilijk uitleggen wordt aan zo'n maatschappij wat een bufferlijst is en dat jij er niet op staat terwijl je van de KLS af komt.

Het enige wat er momenteel uit te leggen valt is dat jij, net als ieder ander, ergens solliciteert omdat je die baan nodig hebt. Of je nu op de bufferlijst staat of niet. En bang zijn ze niet voor mensen die wellicht het bedrijf vroegtijdig verlaten. Daar teken je je arbeidsovereenkomst voor. De oplossing staat daar zeker in.
 
Daar zou ik niet zo veel vertrouwen in hebben, als ik jou was. Ik hoop van harte dt het klopt, maar die maatschappijen hebben toch liever dat je gewoon blijft zitten. Als ze denken dat je dat misschien niet doet hebben ze voor jou 1000 anderen.
 
Ik weet in ieder geval zeker dat mijn werkgever geen mensen aanneemt waarvan wij denken dat hij/zij binnen 3 jaar weer weggaat.
Wij hebben geen ingewikkelde bond ofzo, maar we zijn gewoon niet uit op verloop van personeel.
Het kost ons ook tijd/geld/energie om een FO een linetraining te geven en de nodige begeleiding te vertrekken, en dit wil je gewoon niet blijven doen als het niet nodig is.
Hebben we er twijfel aan dat iemand niet lang wilt blijven, dan is het zeker een no-go.

Net wat Talsma zegt: voor die ene zijn er 1000 anderen die wel lang willen blijven.

Klinkt wellicht wat hard, maar zo is de markt momenteel. 1 vacature geeft minimaal 50 CV's per dag om uit te kiezen.
 
Back
Top