Jobs voor werkloze piloten

In eerste instantie zijn de overtollige KLM vliegers ingezet als dispatcher (aantal F50 vliegers bv.). Nu zijn het ook afgestudeerde kls'ers die op de wachtlijst staan bij de KLM.

Klopt, men is nu aan het selecteren. Dan duurt het nog een paar maandjes voordat de verse dispatchers inzetbaar zijn (hopelijk wel voor 31 maart, want dan gaan alle vliegers, inclusief moi, weer gewoon 100% vliegen). Er zijn hier geen F50 vliegers meer, slechts F70.
Nu gaat KLC opeens wel weer een aantal CPT's (ik vernam 18 poppetjes) opleiden op de F70/100 dus er komt weer wat schot in de zaak.
 
Wel liegen, niet liegen, voor beide valt zeker wat te zeggen. Maar bedenk je één ding heel goed. Als je bij een airline gaat werken als piloot, dan zul je vroeg of laat al je referenties nodig hebben. Voorbeeldje. Om een airside pass te krijgen in de UK, zul je een achtergrondonderzoek moeten ondergaan. Dit houdt in dat je voor elke dag van de afgelopen vijf jaar een referentie op moet geven, zoals je werkgevers, je opleiding, je buren etc. Dit wordt dan ABSOLUUT nagetrokken door een gespecialiseerd bedrijf. Met andere woorden, de werkgever waar jij hebt zitten liegen ZAL een enveloppe in de brievenbus krijgen met de vraag: heeft Pietje van 12 december 2008 tot 5 maart 2009 bij jullie gewerkt? Antwoordt u astublieft heel snel want de airside pass van Piet hangt er van af!

Hoe snel zal een bedrogen werknemer antwoorden? En dit gaat nog maar over een airside pass. Tijdens de selectie kan je potentiele airline ook gaan bellen met jouw vorige werknemers met de vraag of jij te vertrouwen bent. Dus ik zeg niet dat je niet moet liegen, maar pas op dat je het jezelf niet al te moeilijk maakt.
 
En als je dan toch je brevetten zou verzwijgen kies dan tenminste wel een baan waarbij de werkgever geen of nauwelijks kosten maakt om jou weer intern op te leiden. Dan voorkom je dat wanneer je na 6 maanden toch kan gaan vliegen je de opleidingskosten moet terugbetalen.

Overigens vind ik het een erg slecht idee om te gaan liegen over je opleiding. Ook verzwijgen schaar ik onder dezelfde catergorie. De periode is namelijk gewoon te lang. 3 maanden kan je nog wel overheen lullen, maar 2 jaar...
 
Over alle dingen geldt: eerlijk duurt het langst. En een leugentje om bestwil? Bullshit, geloof er niet in. Vroeg of laat kom je dan van een koude kermis thuis. Niks leeft zo lekker als een eerlijk geweten.

Niet dat die van mij 100% clean is, ook ik moet nog wat rechtzetten, (niet luchtvaart gerelateerd hoor) maar ik streef er wel naar.

"Achteraf kijk je een koe in de kont"
 
Hey jongens en meisjes, zullen we weer even ON topic gaan (ondanks dat de discussie over het weglaten van informatie op je cv, niet slecht is ofzo)
Maar de vraag was, wat men zoal doet voordat men gaat vliegen.
 
Of een werkgever "menselijk" genoeg is het te begrijpen wanneer het wel uitkomt? Persoonlijk denk ik van niet. Hij zal zich bedrogen voelen en het zal de vertrouwensrelatie die je met je baas hebt flink schaden.

Mijn ervaring is anders. Vanaf begin dat ik de opleiding modulair volg naast m'n baan, overlegd met de directie. Kijk mekaar gewoon eerlijk aan, overleg, en er komen mooie dingen uit voort. De planning hield en houdt zelfs rekening met extra vrije dagen voor m'n opleiding als ik die nodig achtte, de baas wil op de hoogte gehouden worden van het verloop van de opleiding.

Zorg gewoon dat je belangrijk genoeg voor het bedrijf wordt, kijk en spreek mekaar eerlijk aan, en alles is te regelen. Wees niet achterdochtig.

Zo kan het ook..
 
Hey jongens en meisjes, zullen we weer even ON topic gaan (ondanks dat de discussie over het weglaten van informatie op je cv, niet slecht is ofzo)
Maar de vraag was, wat men zoal doet voordat men gaat vliegen.

Haha, sorry, even niet op gelet.

Zoals je uit onderstaand ziet, heb ik er voor gekozen eerst te werken (7 jaar totaal) daarna modulair de opleiding te doen. De markt is nu toch slecht, modulair duurt wat langer, en je financiële risico is een lager. Ben momenteel werkzaam in de zwakstroom industrie, electronica opleiding gevolgd.

Dit is denk ik weer een goed voorbeeld, om wannabee's te laten zien, wat zo vaak op het forum aangegeven wordt, ZORG dat je iets hebt waar je op terug kunt vallen! Niet blind na je schoolleven de opleiding in gaan!
 
Dit is denk ik weer een goed voorbeeld, om wannabee's te laten zien, wat zo vaak op het forum aangegeven wordt, ZORG dat je iets hebt waar je op terug kunt vallen! Niet blind na je schoolleven de opleiding in gaan!

Of juist niet. Na mijn middelbare school heb ik een vliegopleiding gedaan, en afgelopen 2 jaar uren gemaakt met rondvluchten en parasdroppen. Ik kreeg een kleine vergoeding voor eten en onderdak was geregeld. (Vraag me niet wat voor maar goed je bent nog jong.)
Ik heb ondertussen 400 uur extra gevlogen zonder dat ik zelf 1 vlieguur betaald heb na mijn opleiding en bovendien een super mooie tijd gehad.

Kan je dit nog op je 30e doen met een eigen huurhuis, vaste lasten, vrouw, misschien wel kinderen? Het is maar net waar je waarde aan hecht...
 
Last edited:
Mijn ervaring is anders. Vanaf begin dat ik de opleiding modulair volg naast m'n baan, overlegd met de directie. Kijk mekaar gewoon eerlijk aan, overleg, en er komen mooie dingen uit voort. De planning hield en houdt zelfs rekening met extra vrije dagen voor m'n opleiding als ik die nodig achtte, de baas wil op de hoogte gehouden worden van het verloop van de opleiding.

Zorg gewoon dat je belangrijk genoeg voor het bedrijf wordt, kijk en spreek mekaar eerlijk aan, en alles is te regelen. Wees niet achterdochtig.

Zo kan het ook..

Er zit een groot verschil tussen hetgeen dat jij hierboven schetst en waar ik het over heb.
Jij hebt het over de situatie waar je, terwijl je al een baan hebt, een vliegopleiding gaat volgen en je je baas vanaf het begin goed op de hoogte houdt.
Ik heb het daarentegen over de situatie die ontstaat wanneer je na je vliegopleiding een baan vindt(maar niet als piloot), en je tegenover je baas verzwijgt dat je die atpl-opleiding gevolgd hebt.
 
Ik denk wel dat je in jouw situatie van geluk kunt spreken, veel zullen er op die manier niet de mogelijkheid hebben om ze gratis op te bouwen. Ik weet niet hoelang het geleden was dat je ze doorlopen hebt? Tegenwoordig lijkt me het lastig om ook daar een job te vinden.

Heb mijn opleiding in december 2008 afgerond. Dus de afgelopen 2 jaar zijn dat geweest.
De "vliegbaantjes" zijn er nog steeds. Zeker nu het seizoen afgelopen is en er weer voor volgend jaar wordt geworven. Op de bank blijven zitten, hoe lekker die ook zit, en e-mails sturen vanuit daar is natuurlijk niet de manier. Je moet er iets voor doen en er iets voor opgeven dan lukt het ZEKER!
 
Back
Top