Luxeprobleem

Neos

New member
Dag heren en dames Lufthansa piloten,

Onlangs is er een soortgelijk "probleem" tussen Germanwings en Cityline hier goed beantwoord. En nu zit ik ook met het luxeprobleem van verschillende uitnodigingen. Wat te doen?

Ik ben al eingeladen voor een DLR test van Cityline. Kort daarop volgde ook een uitnodiging van Condor. Bij interpersonal wisten ze mij te vertellen dat je in dat geval eerst het best de Cityline test kunt doen. Om dat je bij een eventueel falen nog wel de Condor test mag doen en andersom niet. Condor erkent ook de Cityline test. Dus dat is alleen maar fijn.

Nu heb ik vandaag echter ook een uitnodiging voor Lufthansa Italia ontvangen. Maar dit is een grote onbekende op het internet. Kun je deze maatschappij 1 op 1 vergelijken met Germanwings of Passage? Dus zou dit de eerste optie moeten zijn?

En hoe zit het met Condor en Cityline onderling?


Ik besef me dat het een luxeprobleem is (die met een niet gehaalde DLR ook weer volledig weg kan zijn) maar is er 1 die er met kop en schouders bovenuit steekt?

Van alle hoor ik dat het fijne bedrijven zijn om voor te werken.

Cityline Voor: kans op basis vlak bij NL (na verloop van tijd). Veel starts en landingen op leuke velden. Tegen: Minder loon dan main (maar nog erg goed). Moeilijke doorstroom naar passage.

Condor: Voor: Leuke mix van LH en MH op de 757 en 767. Ook veel basissen in Duitsland. Tegen: Salaris? Kansen op overstap naar passage. Zelfstandig bedrijf dus minder zeker.

Italia: Voor: A319. En eventueel de beste voorwaarden (KTV?)/ salaris? Italie en nieuwe startende organisatie. Tegen: Italie, nieuwe startende organisatie.

Wie heeft wijsheid hierin?
 
Last edited:
LHI heeft op dit moment definitief niet de beste voorwaarden; ze liggen qua salaris zelfs onder Air Dolomiti. Ze hebben geen KTV-anbindung. Ik raad het je af, zolang je nog andere alternatieven hebt.

Ik deel je mening over CLH/Condor.

Als je een kans hebt bij GWI binnen te komen: Ga voor GWI, vanwege het feit dat je dan bij de KTV (en dus bij Lufthansa zelf) binnen bent.

Groeten!
Bumperking
 
Oh nog één opmerking: Vanaf Condor heb je als nieuwe FO nul kansen op een overstap naar de passage. Condor is uit de KTV sinds een paar jaar.
 
Tegen bij CLH: ze proberen iedereen naar Frankfurt en München te krijgen dus grote kans dat je daar gestationeerd gaat worden.

Voor bij Condor: over een paar jaar een spiksplinternieuw vliegtuig.

Maar toch maar eerst GWI proberen.
 
LHI heeft op dit moment definitief niet de beste voorwaarden; ze liggen qua salaris zelfs onder Air Dolomiti. Ze hebben geen KTV-anbindung. Ik raad het je af, zolang je nog andere alternatieven hebt.

Ik had juist begrepen dat het door KTV piloten bezet zou worden??
 
GWI lijkt ook een goed plan, maar daar heb ik (nog) geen uitnodiging voor. Al wel gesolliciteerd.

Maar CLH of Condor (of ook Italia) lijkt mij ook al geweldig! In het bijzonder gezien de huidige markt voor ab-initio's.

Maar first things first, eerst maar eens de eerste ronde DLR halen.. :biertje:
 
Cityline Voor: kans op basis vlak bij NL (na verloop van tijd). Veel starts en landingen op leuke velden. Tegen: Minder loon dan main (maar nog erg goed). Moeilijke doorstroom naar passage.

Die kans op een basis vlak bij NL is geen Voor, gaat namelijk niet gebeuren.
Cityline doet juist haar uiterste best om het personeel van de 'Decentrale-stations' weg te krijgen naar FRA en MUC. De kans dat je nog DUS, CGN, BRE, etc. als stationering gaat krijgen is ongeveer gelijk aan 0.

Nog een grote tegen: Kans op upgrade ook ongeveer gelijk aan 0. Cityline kampt met een overschot aan Captains, er zijn veel jonge captains en er wordt de komende tijd niet uitgebreid. Dit betekent dat je upgrade kans als jonge FO de komende (lange) tijd ook gelijk aan 0 is.

Dus, als ik de keuze had dan zou ik duidelijk voor GWI kiezen. CLH is echt een leuke club, maar bij GWI ben je binnen in de KTV en bij CLH ben je dat niet en weet je niet wanneer en of je uberhaupt ooit kan wisselen naar Cargo/Passage/GWI.

Succes met je DLR!

Gr. RL
 
Ik had juist begrepen dat het door KTV piloten bezet zou worden??

Alleen de opbouwfase.
Als je 80hr vliegt dan is het salaris min of meer gelijk aan het KTV, heeft men berekend. Niemand die je garandeerd dat je die 80 ook echt gaat vliegen. Verhuizing 2x. Minstens een WG. Shuttlevriendelijke plannen beweren ze. Jaja. En je moet zelf het belastingverhaal en sociale zekerheid uitzoeken met de italianen. Nou succes ermee. Mij niet gezien.
 
LHI heeft op dit moment definitief niet de beste voorwaarden; ze liggen qua salaris zelfs onder Air Dolomiti. Ze hebben geen KTV-anbindung. Ik raad het je af, zolang je nog andere alternatieven hebt.

Klopt hetgeen wat er op ppjn staat een beetje ?

Op ppjn staat:

FO base (First Officer, first year):
55h, 40 sectors: 2700 + ca. 480 allow.
80h, 57 sectors: 3524 + ca. 720 allow.
95h, 68 sectors: 4433 + ca. 820 allow.

Lijkt me in ieder geval beter dan vakkenvullen of iets dergelijks ;)
 
De enige KTV piloten die bij LHI gaan vliegen zijn 38 captains, die de eerste 3-4 jaar de boel zullen opzetten, daarna is het zelfstandig. Alle FOs komen niet uit en worden ook niet opgenomen in de KTV.
 
Klopt hetgeen wat er op ppjn staat een beetje ?

Op ppjn staat:

FO base (First Officer, first year):
55h, 40 sectors: 2700 + ca. 480 allow.
80h, 57 sectors: 3524 + ca. 720 allow.
95h, 68 sectors: 4433 + ca. 820 allow.

Lijkt me in ieder geval beter dan vakkenvullen of iets dergelijks ;)

Is inderdaad beter dan vakkenvullen maar stukken slechter als b.v. easyJet die ook een base hebben op MXP.
 
"Helaas" hier nog iemand met een luxeprobleem. Ik heb DLR uitnodigingen van zowel Germanwings als Cityline. Als ik het goed begrijp, zou ik dus nu een keuze moeten maken. Ik hoop dat er "insiders" zijn die mij van wat advies zouden kunnen voorzien.

Ik neig naar GWI gezien het feit dat ik 320 rated ben.

Gaarne uw mening, was jetzt?

Cheerio, R.C.
 
R.C

Waarom doe je niet gewoon iig de DLR van Cityline, als je die haalt kan je alsnog kiezen.

Even voor mijn beeldvorming: Cityline en Condor (waar ik nu allebei in de race ben, Cityline DLR gehaald) ) zitten allebei dus niet bij het KTV? Zodat dit voor mij geen criterium is in deze afweging?
 
Last edited:
"Helaas" hier nog iemand met een luxeprobleem. Ik heb DLR uitnodigingen van zowel Germanwings als Cityline. Als ik het goed begrijp, zou ik dus nu een keuze moeten maken. Ik hoop dat er "insiders" zijn die mij van wat advies zouden kunnen voorzien.

Ik neig naar GWI gezien het feit dat ik 320 rated ben.

Gaarne uw mening, was jetzt?

Cheerio, R.C.

Dat is geen keuze om over na te denken, gewoon naar GWI gaan.

GWI is KTV, Cityline niet.
GWI heeft upgrade perspectieven, Cityline niet.
GWI biedt na 4 jaar mogelijkheid om naar LH te wisselen met senioriteit, Cityline biedt je misschien ooit de mogelijkheid om naar LH te wisselen maar de vraag is altijd wanneer en of het uberhaupt mogelijk is, en iig begin je weer bij 0 met je senioriteit.
GWI biedt je uren op een erg gangbaar vliegtuigtype, Cityline niet.

Cityline is een leuke club, en de arbeidsvoorwaarden kun je echt niet slecht noemen, maar als je 'de keuze' (is het niet!!) hebt, dan ga aub naar GWI.
 
Helemaal met Raphael_Lito eens! Binnen bij GWI betekent binnen bij Lufthansa! Geen seconde over twijfelen, maar aanmelden voor GWI!

Groeten,
B'king
 
R.C

Waarom doe je niet gewoon iig de DLR van Cityline, als je die haalt kan je alsnog kiezen.

Even voor mijn beeldvorming: Cityline en Condor (waar ik nu allebei in de race ben, Cityline DLR gehaald) ) zitten allebei dus niet bij het KTV? Zodat dit voor mij geen criterium is in deze afweging?

Dat klopt, CLH en Condor horen beide niet bij de KTV.

Groeten,
B'king
 
Dat klopt, CLH en Condor horen beide niet bij de KTV.

Thanks, voor mij geldt dus dezelfde vraag als van Neos, alleen gaat het bij mij tussen Cityline of Condor?

Condor heeft dus de betere papieren volgens jullie? (was net te laat voor de sollicitatie ronde bij GWI die nu dus dicht is)

Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is "de passage"?? is dit PAX vervoer bij 'het grote' Lufthansa.
 
Back
Top