23-09 D-Day passage MP

De enige 'belofte' is dat de KLS'ers op de bufferlijst worden benaderd bij vacatures. En wanneer je zo'n groep mensen 2 jaar aan het lijntje houdt, mag je toch wel spreken van een morele verplichting. Neemt niet weg dat het niet aan mij is om te oordelen of ze meer of minder recht hebben dat de MP mensen. Dat bedoelde ik met 'It's all about focus".
Lijkt me ook een lastige zaak voor de mensen die er over moeten beslissen...
 
Wat ik wel wat raar vind is dat het probleem met de MP-ers nog niet netjes is opgelost, of er worden al mensen van de KLS-bufferlijst opgeleid.

Gr.
FF
 
Wat ik wel wat raar vind is dat het probleem met de MP-ers nog niet netjes is opgelost, of er worden al mensen van de KLS-bufferlijst opgeleid.

Gr.
FF

Wat is daar raar aan dan? Ze kunnen moeilijk nu MP-ers gaan opleiden als die niet weten hoe veel geld die gaan krijgen bij KLM, onder welke voorwaarden ze gaan werken bij KLM, etc. Die kunnen zonder overstapsregelingen nog niet zo maar overstappen.

Moet KLM toestellen aan de grond gaan houden omdat de VNV er intern niet uit kan komen?
 
.

Moet KLM toestellen aan de grond gaan houden omdat de VNV er intern niet uit kan komen?

Deze is ietwat kort door de bocht. :confused:

Moet een bedrijf nieuwe werknemers aannemen terwijl er genoeg werknemrs binnen de groep zijn om eea in te vullen???
Dat de VNV wat inerne verdeeldheid heeft, is het probleem van de VNV. Het bedrijf gaatr door. Nieuwe werknemers aannemen kost alleen maar extra.
 
Waarom is deze kort door de bocht? Weet jij hoe de crewsterkte er bij KLM uit ziet? Denk je niet dat ze bij KLM weten dat een KLS-er aannemen terwijl er aan de andere kant MP-ers beschikbaar zijn duur is? Kennelijk maken ze dan de keuze om toch een KLS-er aan te nemen. Misschien hebben ze daar wel redenen voor die wij wel nooit zullen weten.
 
Nieuwe werknemers aannemen kost alleen maar extra.

Is dat zo? Verse coco's van de bufferlijst zijn toch echt een stuk jonger en dus goedkoper dan eventuele oudere ex-MAC co's die (laat staan met behoud van salaris) onderaan instromen. Nu kan je wel zeggen dat dit de groep extra kost omdat ze 'dubbel' personeel in dienst nemen, maar zo werkt het KLM kennende niet.
Vliegers in dienst van de MAC kosten de blauwe vliegdienst geen cent.

Disclaimer: bovenstaand beleid weerspiegelt in geen enkele mate de mening van ondergetekende :biertje:
 
Zucht..

Ja, er worden binnenkort al KLS 'ers opgeleid. Simpele reden: KLM heeft nu mensen nodig en men is er nog steeds niet uit of en hoe groot de overtolligheid is, daarnaast moeten de 76en ook nog tot november gevlogen worden.

Dat de huidige MAC mannen meer rechten hebben dan nieuwe KLS vliegers is overduidelijk!

Daarom is er ook het voorstel van de VNV om een grijs blok onderaan de huidige senioriteit lijst te creeren voor de eventuele toekomstige overtollige MAC mannen.

Eventuele overtollige MAC vliegers komen dus voor de nieuw aan te nemen vliegers op de senioriteit lijst, ook al komen ze later in dienst!

Niks mysterieus aan, geen complot theorie!
 
Zucht..

Ja, er worden binnenkort al KLS 'ers opgeleid. Simpele reden: KLM heeft nu mensen nodig en men is er nog steeds niet uit of en hoe groot de overtolligheid is, daarnaast moeten de 76en ook nog tot november gevlogen worden.

Dat de huidige MAC mannen meer rechten hebben dan nieuwe KLS vliegers is overduidelijk!

Daarom is er ook het voorstel van de VNV om een grijs blok onderaan de huidige senioriteit lijst te creeren voor de eventuele toekomstige overtollige MAC mannen.

Eventuele overtollige MAC vliegers komen dus voor de nieuw aan te nemen vliegers op de senioriteit lijst, ook al komen ze later in dienst!

Niks mysterieus aan, geen complot theorie!

Afgelopen ledenraadsvergadering heeft het VNV bestuur stelling genomen.
Er worden geen KLS-ers aangenomen voordat er een oplossing voor de vermeend boventallige vliegers is, anders is er ruzie…

Voorstellen hiervoor liggen bij het bedrijf.

KLM heeft via haar dochter inderdaad een wettelijke verplichting naar de MP vliegers, daarnaast worden MP vliegers al 10+ jaren aan het lijntje gehouden.

Juridisch zitten er nog al wat haken en ogen aan het achteraf in het grijze blokje schuiven, willen de KLM en VNV niet geheel klem komen te zitten op dat vlak zal er snel een oplossing moeten komen.
 
Ik bedoel te zeggen dat het uiteraard duurder is KLS-ers aan te nemen omdat je die dan ook moet betalen BOVENOP de huidige lonen van de vliegers.
Oftewel je hebt 1000 vliegers, waarvan er 200 boventallig zijn. Je moet wle van elke 1000 salaris betalen. Nu heb je 100 vliegers nodig? ALs je er dan 100 extra aanneemt vanaf de KLS, moet je van 1100 man salaris betalen, waarvan er nog steeds 200 boventallig zijn. Andere oplossing is dan niks aannnemen, van de 200 boventallige er 100 inzetten, en dus nog steeds van 1000 mensen salaris betalen, en nog maar 100 mensen die niks zitten te doen. Das dan goedkoper ;)

Uiteraard getallen totaal niet relevant in deze discussie, alleen om stelling te verduidelijken.
 
Wat nou zo jammer is van dat 'plekjes-regime'?
Je hebt vliegers die goed heavy jet kunnen sturen en een wereldwijde ervaring hebben..waarom zou je gassies met 200 uur eerst aannemen?
Kan je ze beter met behoud van salaris als jojo inzetten..ik zou het wel weten hoor
Ah well who am I?
 
Wat nou zo jammer is van dat 'plekjes-regime'?
Je hebt vliegers die goed heavy jet kunnen sturen en een wereldwijde ervaring hebben..waarom zou je gassies met 200 uur eerst aannemen?
Kan je ze beter met behoud van salaris als jojo inzetten..ik zou het wel weten hoor
Ah well who am I?

Onassis,

Ik zit er nu een tijdje naar te kijken, maar ik kan werkelijk niks maken van jouw post.

De reden waarom KLS gassies nu worden aangenomen is al eerder uitgelegd in m'n laatste post, vervolgens laatste ontwikkeling toegevoegd door 3 holer.

plekjes regime? Meeste gerenomeerde bedrijven gebruiken een SL lijst, zelfs MAC en ik denk jouw huidige werkgever. Misschien niet het meest ideale systeem volgens sommigen maar toch het systeem dat meest gerenomeerde bedrijven gebruiken. Wordt al jaren gebruikt en is duizenden keren besproken op verschillende fora en etc, maar schijnt toch algemeen aangenomen te worden als het meest logische systeem.

Vandaar dat dit zo'n belangrijk punt is in de huidge onderhandelingen hoe het ook mogen eindigen.

inzetten als jojo...........ligt waarschijnlijk aan mij maar heb geen flauw benul wat je bedoelt.

Ik denk dat meeste vliegers zweren bij een SL lijst in hun bedrijf. Het wordt alleen helaas moeilijk als dat bedrijf fuseert of wordt overgenomen met/door een ander bedrijf.

Als er morgen een vlieger bij jouw bedrijf wordt aangenomen die 1000 uur meer heeft dan jij, vindt jij het redelijk dat hij dan voor jou op de SL lijst komt? Nieuwsgierig hoor, heeft niets te maken met de MAC/KLM materie maar is een vraag mbt jou "plekjes regime"
 
Last edited:
Flyburg,
Ik zou je posting nogmaals "editen" , je vergeet namelijk een 0 achter je 1000 uur! Kan derhalve de posting van Onassis wel volgen.Misschien dat de term "gassies" wat ongelukkig is gekozen, laten we het maar houden op zeeeeeeer onervaren.
S.
 
Sjakie,

Excuses, heb jouw post volkomen verkeerd gelezen.

Bij deze neem ik onderstaande posten terug en zal even een cursusje reading comprehension aanschaffen.

Groet
 
Last edited:
Hierboven werd een opmerking gemaakt over de sterkte van het KLM vliegerkorps.
De huidige sterkte qua FTE is net onder het niveau van april 2008.
 
Dat de huidige MAC mannen meer rechten hebben dan nieuwe KLS vliegers is overduidelijk!

Ten eerste vind ik bovenstaande uitspraak begrijpelijk vanuit het VNV perspectief; dus mensen met een arbeidscontract binnen de KLM-groep gaan voor de 'ongeboren' vliegers.

Waar ik (als 'ongeboren vlieger') voor wil behoeden is dat de rekening van de vete tussen de huidige KLM- en MP-vliegers wordt doorgeschoven naar de toekomstige lichting vliegers. Bijvoorbeeld dat de nieuwe vliegers binnen één bedrijf kunnen doorgroeien, maar de risico's (ontslagen) moeten gaan dragen van twee bedrijven.

Ondanks dat de 'bufferlijsters' geen stem hebben in de discussie, volgen zij wel nauwgezet de voortgang en wordt er wel degelijk bij de VNV op aangedrongen om iets meer betrokken te mogen zijn bij de discussie, al is het maar op het vlak van informatievoorziening vanuit de VNV naar deze groep 'ongeboren vliegers'.
 
Last edited:
Bijvoorbeeld dat de nieuwe vliegers binnen één bedrijf kunnen doorgroeien, maar de risico's (ontslagen) moeten gaan dragen van twee bedrijven.

Daar staat dan weer tegenover dat KLM (als in KLM + MAC) nu meer kisten en productie heeft dan zonder MAC er bij.
 
Is allemaal wel leuk en aardig met die KLS-ers, maar zolang die geen arbeidsovereenkomst hebben met de AF-KLM groep kunnen die m.i. gewoon onderaan aansluiten en hebben ze door het ontbreken van de arbeidsovereenkomst m.i. ook geen recht van spreken in deze gehele discussie, ook niet bij het VNV.

notabene op dit forum wordt overal gezegd "op je hoede" te zijn als je een opleiding begint bij een vliegschool, zoals in dit gevald de KLS. Dit voorval is daar een heel mooi voorbeeld van. Daar kleven zowel nadelen aan (die Tampie zelf al onderschrijft) maar ook voordelen. Voor mij hoeft er iig in deze discussie geen enkele rekening gehouden te worden met nog niet in disnstverband getrede vliegers, daar deze niet het probleem zijn van KLM, MP en de VNV.
 
Back
Top