23-09 D-Day passage MP

B767-300ER,

Als ik je bovenstaande (en aan gerefereerde) post goed begrijp zou jij zijn voor functie behoud, salaris behoud met 2 senioriteitslijsten zijn. Eventuele promoties daarna zouden dan op basis van een verdeelsleutel worden toegekend.
Vervolgens stel je de vraag:
Heb jij begrip voor dat sommige MP-ers het niet eens zijn met de voorstellen/opmerkingen die hier gedaan worden door sommige KLM-ers?
Nu heb ik bij deze thread voornamelijk meegelezen maar ik heb het idee dat dit precies is waar de meeste KLMers, evenals de VNV nou juist voor zijn. Behoud van functie en eigen senioriteitslijst met eventuele uitruil her en der van functies bij overtolligheid. Op het moment dat een MP baas met pensioen gaat kan er een MP co doorstromen naar baas. Overige overtolligheid wordt uitgeruild. Enige directe nadeel wat ik hieraan zie voor MP vliegers is dat ze alleen nog maar vracht kunnen vliegen.

Overigens vind ik referenties aan 'alleen op de wereld', alles is voor Bassie en 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke' een beetje flauw. Alsof je niet voor je zelf mag opkomen. In weze zijn alle vakbonden hier enigszins schuldig aan. Geldt overigens ook voor stemgedrag bij mensen. Iedereen kan elkaar hier van betichten. Onnodig en draagt niet bij aan de discussie.

Verder vind ik opmerkingen als ouwe lul of Chef heading bug ook een beetje suf. Of je nou 1 jaar of 25 jaar in dienst bent je hebt evenveel stemrecht. Buiten het feit dat je functie totaal irrelevant is voor de discussie. Alleen maar olie op het vuur.

Zo, genoeg de blauwhelm gespeeld. Als laatste uitsmijter dan maar de sarcasme mode aan: Ik zeg altijd maar, als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht! Sarcasme mode uit.

vR
 
Ja. Even een wedervraag:Heb jij begrip voor dat sommige MP-ers het niet eens zijn met de voorstellen/opmerkingen die hier gedaan worden door sommige KLM-ers?
....

Jazeker. Je zult mij in de inmiddels 9 pagina lange discussie dan ook niet betrappen op een mening of een stellingname t.o.v. het hele proces. Dat is de reden dat ik vragen stel als hierboven.

De juniore KLMers hier zijn vrijwel de enige KLMers hier en vormen als zodanig geen representatieve meerderheid voor de mening van de gemiddelde KLMer. Ik heb als KLMer begrip voor de verhalen van beide kanten. Dat maakt het voor mij ook zeer lastig om een mening te vormen en wees gerust, zo zullen er meer KLM collega's zijn.

Echter zie ik dat het begrip voor de juniore vlieger compleet ontbreekt, terwijl de MPer zonder veel moeite de sympathie aan zijn zijde heeft. Dat begrijp ik wel gezien de onhandige -"biertjes in JNB waren heerlijk"- praat, maar populistische praat maakt hun mening niet per definitie asociaal. En als was die dat wel, iedereen heeft recht een op asociale mening. Aan de rest de taak om ze te overtuigen van hun ongelijk.

In plaats van de feiten trachten te weerleggen zit menigeen hier meteen met calimero gedrag op de kast dingen als "asociale sjef heading bug" te roepen.
Als je mensen wilt doen inzien dat ze er een asociale mening op na houden dan zijn dat soort termen olie op het vuur. KIP-EI. Dat is dus precies wat er sinds pagina 6 gebeurt en sindsdien ben ik er geen steek wijzer van geworden.

Verder vind ik het bizar dat er mensen zijn die niet betroffen zijn van de situatie, maar er wel hun ganse vrijde tijd in stoppen. Mijn bescheiden aantal posts (5?) hebben me nu al veel te veel tijd gekost in een discussie die tot nu toe alleen maar meer onbegrip heeft gekweekt. En waarschijnlijk heb ik daar nog aan meegewerkt ook. What a waste of time.

Het is maar goed dat de lui die hier zo blaten (ja beide kampen) weinig invloed op het eindresultaat zullen hebben.

The best argument against democracy is a 5 minute talk with the average voter. Of een 9 pagina lang airwork topic.

Succes met de "discussie"
 
Wijze woorden..... :D

Keur jij het goed dat een gedeelte van de KLM vliegers in de VNV ledenraad een motie indiend voor het terughalen van de ERF's naar KLM? (met in je achterhoofd dat KLM nog nooit winst heeft gemaakt met het vliegen van Cargo?)
Keur jij het goed dat hier belachelijke opmerkingen worden gemaakt omtrent tezamen even gezellig een biertje doen in JNB, en alles wat daarbij hoort.?
Keur jij het goed dat iemand hier en opmerking maakt dat MP nu Eindelijk failliet gaat/overgenomen wordt.

Zomaar even 3 rake termen van een aantal KLM-ers hier op de laatste paar pagina's.
En dan ben ik degene die olie op het vuur gooit? Vind je het erg vreemd, dat ik deze opmerkingen ZUM KOTSEN vind. En dat vind ik nog steeds. BAH!

Verder vind jij het bizar dat iemand die hierbuiten staat zoveel tijd in dit topic douwt? Wellicht zelf al afgevraagd waarom dat komt, voordat je hier deze vraag stelt? Beroepsdeformatie :D Ook al ben ben ik buitenstaander, de materie interesseert mij. Vreemd he? Daarbij ken ik mensen die wel direct betrokken zijn. En Ganse vrije tijd, ik weet niet hoe snel jij typt, en wie weet doe ik dit wel gewoon tijdens werktijd:D
 
En over het weerleggen van feiten, ik heb hier in meedere posts al aangegeven hoe de situatie zoals hij nu is is ontstaan, pure feiten, die door anderen als onwaarheden worden bestempeld. Ik weet beter.
 
Keur jij het goed dat een gedeelte van de KLM vliegers in de VNV ledenraad een motie indiend voor het terughalen van de ERF's naar KLM? (met in je achterhoofd dat KLM nog nooit winst heeft gemaakt met het vliegen van Cargo?)
Keur jij het goed dat hier belachelijke opmerkingen worden gemaakt omtrent tezamen even gezellig een biertje doen in JNB, en alles wat daarbij hoort.?
Keur jij het goed dat iemand hier en opmerking maakt dat MP nu Eindelijk failliet gaat/overgenomen wordt.

Ik weet niet of je deze vragen aan mij stelt of aan Pander Triple 2, maar ik zal er maar op reageren.
De motie zelf keur ik niet goed danwel af om de eenvoudige reden dat ik de motie niet gelezen heb. Wat ik wel vind is dat je in de ledenraad het recht hebt om een motie in te dienen. Vele moties worden teruggetrokken voordat er over gestemd wordt. Of het een goed of wijs idee is is een tweede, maar ik ben van mening dat elke motie ingediend mag worden.
Wat betreft het verhaal over biertjes in JNB begrijp ik niet helemaal waarom dat zo belachelijk is. Je kan toch over iets het oneens zijn en dan wel een biertje samen drinken. Doen politici toch ook? Daarbuiten zie je dat op een forum vaak woorden verkeerd worden geïnterpreteerd, ongelukkig geformuleerd dan wel uit bedoelde verband worden gehaald waardoor iets harder overkomt dan bedoeld. Dan kan je dus rustig aan de bar een biertje drinken, het er over hebben en tot de conclusie komen dat je het helemaal niet zo oneens bent als je in eerste instantie dacht.
Ik weet niet meer precies wie de opmerking over eindelijk failliet heeft gemaakt. Maar ik meen me wel te herinneren dat deze persoon later heeft aangegeven dat dit een ongelukkige woordkeuze was en dat deze persoon iets anders bedoelde. Er zijn zelfs excuses gemaakt. Dan lijkt het me niet nuttig om heel lang over deze opmerkingen door te gaan.

Nogmaals, ik heb het idee dat het overgrote deel van de KLM en MP vliegers het in essentie met elkaar eens zijn. We moeten dus oppassen voor verharding tussen deze twee groepen. Niemand is daar bij gebaat.

vR
 
Oei, 76, nu betrap ik je er toch op slecht op de hoogte te zijn. De motie is namelijk op aandringen van de KLM ledenraad aangepast, zie VNV forum. Jammere misser voor iemand die naar eigen zeggen altijd alles op "feiten" baseert.

Als je nog steeds denkt dat ik die teksten van mijn collega's goedkeur heb je mn eerdere verhaal niet begrepen.

En nu kap ik er echt mee.

De ruk.

Von R., Biertje?
 
Helaas, geen toegang tot VNV forum. Reeds eerder al gemeld ;)
Had begrepen dat het om een motie ging vanuit de KLM vliegers aan het bestuur om de ERF's terug te halen naar KLM.

Verders: Ik heb (kennelijk) 2 gebruikers door elkaar gehaald, dus ik heb je verhaal (nu, na goed herlezen) wel goed begrepen ;). Je kerut dat soort reacties niet goed.

Excuses voor de verwarring.
 
Er wordt gesteld dat KLM Cargo niet winstgevend is; de laatste jaren inderdaad niet, maar voor de crisis was KLM Cargo een zeer behoorlijke winstgevende tak. Of de ERF's an sich winst maken weet ik niet, maar KLM Cargo als divisie wel, en niet zo'n klein beetje ook. Ik denk wel, ondanks mijn gebrek aan bedrijfskundig inzicht, dat één vrachtdivisie efficiënter kan opereren.

Hoor ik hier iemand biertje roepen?

@ 767: je hebt een PM.
 
Even voor de duidelijkheid: Vwb de winst van KLM Cargo, daarbij had ik het over de ERF'n!, niet over de gehel divisie vwb de combi's en de belly vrachten.

FF vliegen moet je lekker aan MP laten, die zijn daar gewoon goed in. Net zoals KL beter is dan MP in het passageproduct. Ik hoop dat Parijs dat ook eens in gaat zien, want de politiek van daar uit remt alle mogelijkheden tot groei van de gezonde Cargo-tak van de AF-KLM groep.
Ik keur de beslissing voor het opheffen van MP passage dan ook niet af. Hoop alleen op een oplossing die tot ieders tevredenheid leidt. En iedereen (Zowel MP als KLM-vliegers) zal daarvoor wat water bij de wijn moeten doen. Daarbij zal zowel het heden, als ook de geschiedenis, een rol in moeten spelen.
 
FF vliegen moet je lekker aan MP laten, die zijn daar gewoon goed in. Net zoals KL beter is dan MP in het passageproduct. Ik hoop dat Parijs dat ook eens in gaat zien, want de politiek van daar uit remt alle mogelijkheden tot groei van de gezonde Cargo-tak van de AF-KLM groep.
Ik keur de beslissing voor het opheffen van MP passage dan ook niet af. Hoop alleen op een oplossing die tot ieders tevredenheid leidt. En iedereen (Zowel MP als KLM-vliegers) zal daarvoor wat water bij de wijn moeten doen. Daarbij zal zowel het heden, als ook de geschiedenis, een rol in moeten spelen.

Zijn we het na al die tijd toch nog eens!
 
Helaas, geen toegang tot VNV forum. Reeds eerder al gemeld ;)
Had begrepen dat het om een motie ging vanuit de KLM vliegers aan het bestuur om de ERF's terug te halen naar KLM.

Verders: Ik heb (kennelijk) 2 gebruikers door elkaar gehaald, dus ik heb je verhaal (nu, na goed herlezen) wel goed begrepen ;). Je kerut dat soort reacties niet goed.

Excuses voor de verwarring.

Dat is nou precies het probleem, jij en vele anderen bemoeien zich met zaken waar ze niets mee van doen hebben en daarbij te weinig kennis van zaken hebben. Als jij het over een motie gaat hebben die je nog nooit gelezen hebt, begeef je je op gevaarlijk terrein en gooi je onnodig olie op het vuur. Overigens had de motie niets van doen met het terughalen van ERFen, maar slechts over het anticiperen op, indien een gezamenlijke oplossing onmogelijk blijkt. Zelfs dit deel van de motie is door de KLM LR verworpen en blijven we kijken naar een gezamenlijke toekomst. Het blijkt dus wel mee te vallen met die arrogante KLMers. Vooralsnog zijn het vooral een aantal martinair collega's die zich als kleine verwende kinderen gedragen. Op dit moment is de insteek: behoud van salaris, functie (ok cargo MD11 of 74 ipv 76) pensioen etc. Het enige wat de heren niet krijgen is een plek op de senioriteitslijst, maar die krijgen ze ook niet bij BA. Als ze dat wel willen kunnen ze hoogstwaarschijnlijk net zoals hun vroegere collega's vrijwillig hun functie opgeven en een sollicitatie indienen bij KLM Personeelszaken. Wel zo eerlijk toch..met name naar hun vroegere MP collega's die het geen probleem vonden om co F50 te worden..

@Jack daniels, onassis en sjakie: wat zijn jullie toch ontzettende gefrustreerde mannetjes. Zou nog veel meer kwijt willen over de denigrerende en ongenuanceerde opmerkingen richting oa mij en 2600 andere collega's, maar dan zou ik me op het zelfde domme vlak als jullie begeven en daar voel ik me gelukkig nog te goed voor.
 
Ik vraag me oprecht af waarop je baseerd dat ik te weinig kennis van zaken zou hebben. Maar dat terzijde. Dat ik de motie, kennelijk, verkeerd heb geintrepeteerd, had ik al eerder aangegeven. Verder wil het geen toegang hebben tot het VNV forum niet zeggen dat ik de motie niet gezien cq gelezen heb. Knippen plakken en mailen in windows werkt prima. Zodoende. Daarbij blijft het uiteraard wel zo dat eea wel als "drukmiddel" wordt gebruikt. "Als een gezamelijke oplossing onmogelijk blijft, moeten we maar eens kijken of we de ERF's nog wel bij MP willen laten... (In hoeverre ze nu al bij MP horen, maar dat wederom terzijde) Klinkt als chantage ;)

Of het meevalt met de arrogante KLM-ers, hier op dit forum lopen er genog rond, getuige de opmerkingen van sommige hier in dit topic. Affijn, maar die lopen ook bij MP.
Q-Nimbus heeft bij mij via een PB de lucht wat geklaard en uitgelegd, hulde daarvoor. Echter een andere KLM-er met een ietwat blauwe bril op vond het nodig mij via een PB denigrerend en ongenuanceerd te bedreigen. (trend van de pb: kom een biertje drinken, dan sla ik het glas stuk in je gezicht) Als dat het gemiddelde nivo is van jouw 2600 collega's... (Ik neem overigens wel aan dat jij je daarvan distantieert.) En nee, we gaan geen Quiz starten over wie dat is geweest.
Los daarvan: ik laat me door niemand hier vertellen wat ik wel of niet mag posten, ook al is dat tegen het zere been van sommigen hier. Ook al ben ik een buitenstaander, waarheden mogen mijns inziens altijd geplaatst worden. Daarvoor heb ik geen toegang nodig tot het VNV-forum voor nodig, dichterbij huis is meer informatie dan menigeen denkt. Vergeef me als ik soms iets verkeerd ontrepeteer, de strekking blijft duidelijk. Olie op het vuur of niet.

Evengoed durf ik aankomende januari aan boord te stappen bij MP661 ;)
 
Last edited:
Goed verwoord 180backtrack.....

Voor de minder goed geïnformeerde; Martinair neemt ca 290 banen mee maar hebben 355 vliegers in dienst. Dit betekend na de uitruil dat het voor een groep van ca 65 MP vliegers niet mogelijk is om hun functie te behouden.

De oprichters van "Algemeen vlieger belang" behoren tot deze groep van ca 65 junioren MP vliegers waarvoor het VNV wel salarisbehoud voorziet maar geen behoud van functie. In mijn optiek volledig terecht. Een baan die je niet meeneemt kan je ook niet behouden, toch? . Helaas denken deze mannen hun functie wel te kunnen behouden door aanspraak te maken op gelijkwaardige KLM FO ICA banen. Dit zal stagnatie betekenen voor alle KLM vliegers die nog geen FO ICA zijn. Kortom, het halve KLM vliegerscorps.

Blijkbaar denken de oprichters van deze stichting dat ze niks te verliezen hebben. Gezien de reactie van het bestuur van vanmiddag ( meest recente "op de hoogte" ) hebben ze dat wel. Door de oprichting van het AVB , de uitspraken van de oprichters en de volgens het bestuur niet reële verwachtingen van een mogelijke uitruil is het wederzijdse vertrouwen compleet in rook opgegaan.

Ik krijg nu het idee dat door deze oprichters ( die hele andere belangen hebben dan de gemiddelde MP vlieger ) de kans op een uitruil/oplossing vrijwel onmogelijk wordt. Ik denk dat dit ten koste gaat van de 290 MP vliegers die wel volgens het VNV bestuur hun functie, salaris en promotiekansen zouden behouden bij een uitruil.

Daarnaast denk ik dat de MP ledenraadsvergadering van gister een signaal is naar de KLM ledenraad dat men daar niet van plan is om via overleg/discussie binnen de vereninging tot een gedragen oplossing te komen. Daar heeft het voorafgaand amenderen van de eerder genoemde motie (gebaar van KLM ers richting MP ledenraad ) helaas niks aan kunnen veranderen. Misschien moet de KLM ledenraad ook eens bijeen komen om samen via initiatiefmoties een aantal harde standpunten op tafel te leggen.
 
"Als een gezamelijke oplossing onmogelijk blijft, moeten we maar eens kijken of we de ERF's nog wel bij MP willen laten... (In hoeverre ze nu al bij MP horen, maar dat wederom terzijde) Klinkt als chantage ;)

Er staat een ;) bij, maar toch vraag ik het.

Waarom is het chantage als deze ERF's van KLM zijn? Vanuit de vereniging gezien is het toch uniek om de toestellen door oa Martinair te laten vliegen, terwijl ze van KLM zijn? En als ze vinden dat Martinair dan niet meewerkt, is deze uitspraak dan gek?
 
Ik vraag me oprecht af waarop je baseerd dat ik te weinig kennis van zaken zou hebben. Maar dat terzijde. Dat ik de motie, kennelijk, verkeerd heb geintrepeteerd, had ik al eerder aangegeven. Verder wil het geen toegang hebben tot het VNV forum niet zeggen dat ik de motie niet gezien cq gelezen heb. Knippen plakken en mailen in windows werkt prima. Zodoende. Daarbij blijft het uiteraard wel zo dat eea wel als "drukmiddel" wordt gebruikt. "Als een gezamelijke oplossing onmogelijk blijft, moeten we maar eens kijken of we de ERF's nog wel bij MP willen laten... (In hoeverre ze nu al bij MP horen, maar dat wederom terzijde) Klinkt als chantage ;)

Nogmaals, dat deel van de motie is verworpen..baseer je uitsluitend op de feiten aub.

een andere KLM-er met een ietwat blauwe bril op vond het nodig mij via een PB denigrerend en ongenuanceerd te bedreigen. (trend van de pb: kom een biertje drinken, dan sla ik het glas stuk in je gezicht) Als dat het gemiddelde nivo is van jouw 2600 collega's...

Nee dat is het niet, verbazingwekkend dat je het uberhaupt suggereert. Ik zeg; stuur de PM door naar Diana, dan doet zij de rest..

Als laatste vraag ik je om nog even inhoudelijk te reageren op het laatste deel van mijn post, wat is volgens jou dan een rechtvaardige oplossing..
 
Er staat een ;) bij, maar toch vraag ik het.

Waarom is het chantage als deze ERF's van KLM zijn? Vanuit de vereniging gezien is het toch uniek om de toestellen door oa Martinair te laten vliegen, terwijl ze van KLM zijn? En als ze vinden dat Martinair dan niet meewerkt, is deze uitspraak dan gek?

Talsma

Het feit dat de ERF's worden gebruikt voor de cargo operatie van de Noordelijke tak van AF-KLM is er een uit efficiency oogpunt.
Korte uitleg:
Er zijn productieafspraken tussen Zuid (Parijs) en Noord (Amsterdam) kwa cargo.
Dat betekend dat er maar 4x 744F operationeel mogen zijn, totaal. (MP en KLM tezamen)
Afspraak was dat zowel MP als KLM ieder 2 744F in de woestijn zouden zetten. Echter doordat de KLM met ERF's vliegt, en Martinair met BCF's, is er voor gekozen de minder efficiente BCF's naar de woestijn te verplaatsen en de operatie door de ERF's uit te laten voeren.. van de 4 toestellen die er vliegen (er is welliswaar 1x BCF teruggehaald, maar die staat niet in de dientregeling en doet allen ad-hoc, anders wordt Parijs boos)
Die ERF's worden 50/50 gevlogen met KLM en MP crew. Er zijn 50FTE's KLM tijdelijk bij MP gestaioneerd om de ERF's te vliegen.

Wat de gevolgen zijn van het terughalen van de ERF's (dus het volledig door KLM crew laten vliegen van deze kisten) laat zich raden. Nog meer boventalligheid bij MP. Het wordt daar niet beter van.. Of het gek is, tsja...

Echter zoals 180 backtrack reeds aangeeft, is deze motie verworpen. Dus niet meer terzake doendend. (bedankt voor de update, 180backtrack!)

180backtrack said:
Als laatste vraag ik je om nog even inhoudelijk te reageren op het laatste deel van mijn post, wat is volgens jou dan een rechtvaardige oplossing..
Al eerder gepost, zie post #314. (6-12-2010, 18.46 uur)
Of moet die nader toegelicht worden? (serieuze vraag!)
 
Last edited:
Nee dat is het niet, verbazingwekkend dat je het uberhaupt suggereert. Ik zeg; stuur de PM door naar Diana, dan doet zij de rest..

..
Uhm, jij scheerde alle 2600 KLM vliegers over 1 kam, dus deed ik dat ook eventjes ;) Waarmee ik wou aangeven dat kennelijk niet iedereen bij de KLM hetzelfde denkt.... (en volgens jou het overgrote deel wel)
Helaas kwam het bericht wel van een airwork gebruiker, maar niet via een airwork pb, maar via een andere weg. daarom zal Diana daar niets mee kunnen. Slim van de stuurder, die kennelijk bang was zijn account ermee te verliezen.
 
Last edited:
Back
Top