KLM niet blij met concurrentie

Slaap zacht Burton, een echte discussie is er met jullie sowieso niet te voeren...

Nu maar hopen dat het allemaal wel mee zal vallen met het heilige huisje.
 
Dat hopen we dan maar. Er staat weer 7% groei op ons te wachten. Als je de crisis erbij neemt en daarvoor corrigeert heb je een verwachte groei van 2%. Not bad.
 
Uiteraard zit het VNV niet te wachten op wat easyJet activiteit binnen de club.

Dat zou zeer kortzichtig zijn van de VNV! Daar help je easyJet juist mee!

Hoe?: doordat easyjet zonder vakbond de T&C's van de vliegers lekker naar beneden kan drukken en daardoor de concurrentie kracht t.o.v. KLM versterkt!

Maar als de VNV denkt dat er een vliegerstekort is en dat easyJet geen piloten voor een NL basis kan krijgen...tja :biertje:

Hoop dat de VNV (lees de leden) wel wat slimmer zijn dan dat PhilipvanKrieken

BTW: de airfrance vakbond (SNPL - F ALPA) heeft het wel begrepen, die vertegenwoordigen met veel succes de franse easyjet piloten.
 
Ik hoop inderdaad dat elke airline die een base heeft in NL (en eigenlijk elke airline overal) goede vakbond vertegenwoordiging krijgt (in NL liefst VNV om niet tegen elkaar uitgespeeld te worden), om te voorkomen dat het een race to the bottom wordt zoals in de VS. Dus inderdaad, het lijkt mij niet meer dan logisch dat de VNV juist wel zit te springen om mee praten met Easy.
 
Het word buigen of barsten voor de grote airlines op de europa routes. Er zal wat aan de arbeids voorwaarden moeten gebeuren om de low cost te kunnen beconcureren. Las laatst dat ze al meer dan 53% van de markt in bezit hebben.
Binnen BA zijn er al gesprekken geweest om Easy hun Short Haul te laten vliegen.

Succes KLM.

Robbie
 
Binnen BA zijn er al gesprekken geweest om Easy hun Short Haul te laten vliegen.

Verklaar je nader ! Ik zit nu al meer dan 10 jaar bij BA, en heb zelfs nog nooit de geruchten gehoord..... (En vertrouw me dat soort geruchten komen wel naar buiten)

Wat wel een feit is, is dat dit LoCo gebeuren in de UK begon en BA hier als eerste op in moest spelen. (Toen KLM, AF & LH nog hoog liepen te bleren dat het hun niet zou aantasten)..

Ik denk dat je best een aantal (niet positieve) veranderingen kan tegemoet zien als Easy een mooie grote base maakt van AMS (netzoals ze op LGW gedaan hebben met 30?-40?+ kisten)
 
Buzzer, Heb het van horen zeggen. Maar dat de KLM wat te wachten staat is zeker. Op een 1 of andere manier denkt Easyjet fors te kunnen uitbreiden op SPL en hun kisten nog te vullen ook. Ben benieuwd wat KLM daar tegen gaat doen, en van Trans nog maar niet te spreken.

Robbie
 
Het fungeren als feeder, al dan niet voor BA, lijkt me onwaarschijnlijk.

De kosten zitten hem niet alleen in de CAO van de vliegers/cabin. Als feeder verplicht je je tot een veel grotere verantwoordelijkheid t.o.v. de pax, die nieuwe kosten met zich meebrengt.
Legio voorbeelden;
Bij een uitwijk kun je de mensen er niet meer zonder -dure- gevolgen op Beauvais uitflikkeren terwijl ze op CDG moeten zijn voor hun connectie naar BKK. Een LoCo komt er nu mee weg als de bus na een paar uurtjes komt opdagen (als ie al komt).

Een half uurtje vertraging op de laatste stretch doordat de turnarounds de hele dag 3 minuten te lang waren heeft nu voor een Loco weinig gevolgen. Maar als de hotelovernachtingen voor de mensen die hun connectie missen betaald moeten worden wordt toch een anders verhaal.

Het kan wel, (zie codesharing met bijv.FLyBe) maar dat zal zeker de nodige kosten met zich meebrengen en de vraag is of EZ daar trek in heeft.

Terugkomend bij het topic valt er ook te zeggen dat de concurrentie van EZ op AMS een uitdaging is, maar dat we ook niet moeten vergeten dat het wel bedrijven zijn die -deels- een andere markt bedienen waarbij ze elkaar niet per defenitie in de weg zitten.
 
KLM en de andere grote maatschappijen zullen in de toekomst een grote kluif krijgen aan de lowcost operators. Zeker als die van A'dam gaan vliegen. Zoals eerder al gezegd, meer dan 50% van de markt is inmiddels in hun handen gevallen.
Het word buigen of barsten voor de grote clubs. Er zal wat moeten gebeuren om hun kisten gevult te houden.

Robbie:biertje:
 
KLM en de andere grote maatschappijen zullen in de toekomst een grote kluif krijgen aan de lowcost operators. Zeker als die van A'dam gaan vliegen. Zoals eerder al gezegd, meer dan 50% van de markt is inmiddels in hun handen gevallen.
Het word buigen of barsten voor de grote clubs. Er zal wat moeten gebeuren om hun kisten gevult te houden.

Robbie:biertje:

Goed onderbouwd verhaal met sterke vernieuwende visie :biertje:
 
Het antwoord van de KLM is er, nog meer vluchten en nog goedkoper.


KLM gaat strijd aan met EasyJet

door Ronald Veerman
SCHIPHOL - KLM en Transavia gaan op Schiphol de strijd aan met prijsvechters als EasyJet door veel vaker en vooral ook flink goedkoper naar een groot aantal nieuwe Europese bestemmingen te vliegen.

De twee maatschappijen willen zo twee miljoen extra passagiers aantrekken, waaronder ook een flink deel van de reizigers die de laatste jaren overgestapt zijn naar goedkope vliegvelden nabij of net over de grens. "Vluchten naar steden als Berlijn, Madrid, Manchester, Milaan en Barcelona zullen vaker per dag aangevlogen gaan worden, terwijl ook veel meer tickets minder dan honderd euro gaan kosten", aldus KLM-directeur Gräber.
Vrijage
De stap lijkt een directe reactie op de vrijage van Schiphol met EasyJet, dat dolgraag een aantal toestellen vast op de Amsterdamse luchthaven wil stallen. De gesprekken met de Britse prijsvechter leidde vorige maand tot een felle ruzie tussen de luchthaven en KLM, dat vond dat haar positie ondermijnd dreigde te worden.
Ook dochter Transavia wil de ticketprijzen verlagen, onder meer door voortaan ook van de goedkopere H-pier te vertrekken. "Daarnaast gaan we vier nieuwe bestemmingen openen. Onder meer naar Thessaloniki en Casablanca", stelt topman Meijer.
Verder gaan beide maatschappijen bepaalde routes aan elkaars netwerk koppelen. "KLM-passagiers kunnen straks bijvoorbeeld met koffer en al zo met Transavia doorvliegen naar Malaga of Alicante", aldus Meijer. "Twee miljoen extra stoelen is goed nieuws voor de reiziger, maar ook voor Schiphol", vult Gräber aan. EasyJet en Schiphol zijn nog in gesprek over de vestiging in Amsterdam.
 
Nu wordt het interessant. Op slotcoordination Staan de slotaanvragen voor winter 2010/2011 en daar staan geen dagrand slotaanvragen bij voor easyJet.
Het zal dus wel tot zomer 2011 duren voordat er een base geopend kan worden, waarom open je anders immers een base. Toch voelt de AF/KLM groep blijkbaar een dermate druk dat ze nu al met een reactie komen. één daarvan is blijkbaar verlagen van de fares, een ander het interlinen met Transavia.com

Een paar opmerkingen;

1. Volgens KLM corporate is de KLM europa vloot ongeveer 20 machines groot en 22 regio kisten (March 2010). Tel daarbij de Transavia vloot van 30 bij op (Dec 2009) en de VLM vloot van 18 en je begint een beeld te krijgen van de grootte. Hier zitten nog niet de vloot cijfers van de nodige CityJet toestellen bij dus laten we zeggen alles bij elkaar 80. Indien dit niet klopt zal er ongetwijfeld iemand zijn die nieuwere getallen heeft.

easyJet kan hier ongeveer 185 A320 series machines tegenover zetten en heeft kapitaal reserves van ongeveer 2 miljard (cash/short term equivalent/ cash facilities). Wat ik hiermee wil aangeven is dat easyJet indien zij AMS hun doel maken een geduchte concurrent kan zijn. ook schromen ze niet om het tegen een network carrier op hun eigen hub op te nemen, zie BA in LGW, AF in CDG/ORY en Alitalia in MXP/FCO.

2. Hoe gaat de AF/KLM de druk voelen?

1. easyJet profileert zich met eer price/service offer dat zich nadrukkelijk richt op een Low fare strucuur vanaf major airports en zich daarmee onderscheidt van network carriers en b.v. Ryanair dat zich heel nadrukkelijk georganiseerd heeft rondom een minimal cost netwerk, alhoewel Ryanair nu aangeeft met het openen van een base op BCN dat ook (zelfs?) zij hun business model aan het aanpassen zijn.

Het gevolg is dat indien easyJet op AMS gaat openen KLM moet reageren. Moet omdat de new entrant té groot en té deep pockets heeft om te negeren en met een beduidend lagere Unit Cost kan opereren. Het gevaar voor KLM is nu dat

1. Het prijs elastische deel van O-D markt overstapt naar easyJet.

2. De fare strucuur aangepast moet worden. Bij easy is altijd voor een (redelijke) meerprijs de vlucht te veranderen en zelfs indien het een retourvlucht betreft gratis een vroegere vlucht terug te nemen. Bij KLM kan dat niet met de goedkoopste economy tickets, pas bij de duurdere. Dus zelfs al stapt een pax niet over van KLM naar easyJet, het gevaar bestaat dat KLM dezelfde fare condities moet toepassen op hun goedkopere tickets en daarmee niet hun prijs inelastische markt kan behouden voor hun duurdere segment maar deze nu de kans geeft een goedkoper kaartje te kopen en daarmee revenue moet laten lopen.

3. Soms is zelfs alleen al de dreiging van een concurrent op een city pair voldoende om een fare te drukken. Indien namelijk een (te) hoge prijs gevraagd wordt gaat deze daar ook op zitten. Dus zelfs als easy niet rechtstreeks concurreert met KLM op een route is de maximale prijs gelimiteerd.

4. Interlinen betekent een hogere unit cost. Bagage afhandeling, hotels in geval van gemiste connecties en de omdraai tijden gaan er onder lijden om er voor te zorgen dat de connecties wél gehaald kunnen worden. Ik ken transavia.com niet van binnenuit maar dit druist tegen alle low fare operatie principes in. Wordt er soms gedacht dat zelfs een pax met een O-D markt die niet in AMS begint of eindigt maar alleen over de hub loopt een gevaar is?

Even los van dit alles, aan de bovenkant van de markt wordt blijkbaar de druk ook gevoelt. Moet je voor de grap eens een Bristol-Dubai vlucht pakken vanaf de UK site van KLM. Emirates die staat te stuiteren met een order van 90 A380-800's is blijkbaar ook niet onopgemerkt gegaan.

Ik hoop op een paar antwoorden die gaten schieten in mijn vrijdagochtend verhaaltje en een leuke discussie en niet van die "KLM Rulez" antwoorden.
 
1. Volgens KLM corporate is de KLM europa vloot ongeveer 20 machines groot en 22 regio kisten (March 2010).
Flauw om over deze cijfertjes te zeuren nautuurlijk, maar dit verschilt wel ernstig met de waarheid. KLM 737 zijn er 50+ in aantal. KLC 40+.
easyJet kan hier ongeveer 185 A320 series machines tegenover zetten
Maar goed, die vloot is er natuurlijk niet alleen om de Schiphol markt te veroveren. Met die kisten moeten ze/willen ze elders in Europa natuurlijk ook de nodige markten veroveren.
Verder denk ik dat je best een aantal sterk argumenten noemt die aangeven dat de KLM familie druk zal voelen op bepaalde routes van Easy. Ik zie zelf bijvoorbeeld ook niet in hoe HV de transfer tijden waar zou kunnen maken. Op het moment kan ik daar slechts eerder genoemde zaken tegen op lepelen die dan weer in het voordeel van de concurrentie positie van KLM spreken. Denk vooral aan de ica transfer, mogelijkheid Europselect die weer langzaam vol begint te lopen met groeiende marges (waardoor tickets achter het gordijn natuurlijk steeds goedkoper kunnen worden aangeboden), loyaliteitsprogramma's (waardoor eigenlijk prive tickets door het bedrijf betaalt kunnen worden zonder dat de belastingdienst begint te mopperen), enz... Dat kun jij dan weer afdoen als KLM-rulez argumenten maar dat zou even flauw als onrealistisch zijn.
 
Hi Burton,

Nee hoor, ik vat dit helemaal niet als flauw op. Ik heb de cijfers van de KLM corporate site gepakt en gaf tegelijkertijd aan dat ik open sta om gecorrigeerd te worden. Dank je wel voor de opheldering.

Over het netwerk, natuurlijk gaat EZY niet 185 machines op AMS inzetten, alhoewel er vanaf andere bases ook de nodige druk uitgeoefend kan worden. Wat ik probeerde aan te geven is dat easy genoeg output capaciteit heeft om te voorkomen dat ze daarop gelimiteerd zijn.

AF/KL heeft als dominant player op AMS natuurlijk een grote concurrentie positie. FFP en lounge access zoals je al aangaf zijn daar twee van. Tegenargument is dan dat de fares onder Europa select geen lounge access geven, geen of een gelimiteerd aantal miles en geen itinerary changes toestaan, zelfs niet voor een meerprijs. De europe select fares komen onder druk te staan om de reden ik hierboven aangaf. Corporate accounts zal misschien eerder wat tegenwicht geven. (ICA) transfer pax zijn waarschijnlijk geen concurrentie, tenzij het pax zijn uit het meest elastische prijs segment en de moeite nemen om op AMS zelf opnieuw in te checken.

de transfermogelijkheden snap ik niet. Wel het voordeel voor de pax maar niet waarom KL daaraan nu al toegeeft. Er is op het moment slechts sprake van een dreiging en er wordt nu al gecommiteerd aan een verhoging van de unit cost die interlinen met zich meebrengt. Ik zie niet in wat daar de dreiging vanuit easy is die alleen point to point doet. En op de KLM vlucht wordt voor de pax een in flight service product gegeven die na de connectie met een HV vlucht niet meer voortgezet wordt.

Interesting times.

Edit: Ik dacht dat je met Europe Select het niet of minder gelimiteerde economy fare bedoelde maar het is geloof ik het business fare. Wat ik bedoel is dat het minder gelimiteerde economy fare onder druk kan komen te staan door de minder restrictieve fare condities van easyJet.

Zie ook: http://business.easyjet.com/ en
http://www.easyjet.com/en/planning/business.html

(Zelfs) voor de onderkant van het business segment wordt easyJet dus aantrekkelijker, al helemaal nu er bij bedrijven met een intern reisburo via een GDS systeem geboekt kan worden.
 
Last edited:
Eindelijk wordt men wakker, Easy is in een keer toch een concurrent!
Arrogantie aan de kant en knokken!!!
Dit allemaal dankzij de wake-up call van ome Cor...

Ik heb diverse kostprijs berekeningen gezien en daaruit komt duidelijk dat Transavia nagenoeg op hetzelfde niveau zit.

Transfer pax, is jaren geleden al eens onderzocht, om onduidelijke redenen nooit geprobeerd. Een goede verbinding is op bestemmingen met veel rotaties prima te vinden.

Idd interessante tijden!
 
Weet iemand hier iets over de productieverdeling tussen KLM en HV? Als ik mij niet vergis zou HV voor lowcost en chartervervoer zorgen en KLM voor het netwerk. Uit het stuk "KLM gaat strijd aan met Easyjet" begrijp ik dat HV nu ook als feeder voor het KLM-netwerk gaat werken(voorbeelden Alicante en Malaga). Ik dacht dat dat juist was afgeschaft (HV verzorgde in een grijs verleden ook al feederverkeer maar dat werd later afgeschaft). Mischien zijn de afspraken inmiddels gewijzigd maar ik heb daar dan niets over meegekregen.
 
En mbt codeshare HV/KL is dus niets geregeld? Klopt dat 767-300? Ben benieuwd wat de vnv van deze constructie "via de achterdeur" vindt...
 
wright,

helemaal mee eens.... de low cost was een andere tak van sport zei men!!!
al die managers praten elkaar na. mijn idee!! maar eindelijk wordt men wakker.
nog een groot vraag teken voor mij:
volgens mij is transavia qua opbouw niet echt een low-cost maatschappij als je het vergelijkt met ryanair. (misschien kan iemand dat bevestigen/ontkennen.)

waarom knalt trans niet een paar kisten naar groningen / maastricht / niederrein?? er moet toch markt voor zijn als een ryanair daar ook vandaan vliegt?
 
Back
Top