Betaalbaar Scholen om PPL te halen

Dus in principe hoef je dan 'alleen' nog 40 uur met en FI te vliegen, gevolgd door een praktijk examen. Of zie ik dat verkeerd?

Je hoeft alleen nog maar 25 uur DBO te vliegen. De solo-uren van tijdens en na je RPL opleiding mag je altijd wel meenemen. Van die 25 DBO-uren mag je 10% van je DBO-uren van je RPL-opleiding aftrekken met een maximum van 5 uren, tenzij je met een RFI gevlogen hebt. Dan moet je dus de volle 25 DBO-uren opnieuw maken.

Het gaat dus niet om solo-uren, die mag je met een RPL-brevet op zak zo veel maken als je maar wilt en die tellen allemaal mee. En ik neem aan dat je met je RPL-brevet wel eens een keer een driehoek van 150 NM gevlogen hebt, dus aan die eis heb je dan ook al voldaan.

P.
 
Het is maar hoe je er naar kijkt natuurlijk, maar goed. Laat ik er daarom even een andere kant van het RPL / PPL verhaal tegen aan komen.

Dat ben ik met je eens, alleen zouden vliegscholen nieuwe leerlingen goed moeten voorlichten in plaat van ze een opleiding aan te smeren waar ze toevallig een instructeur voor beschikbaar hebben. Met goede voorlichting is de keus natuurlijk helemaal aan de leerling zelf.

P.
 
Ik denk dat je voor 7000 a 8000 euro ook hier wel (op full IFR 4 zitter) een RPL kan halen inclusief alle kosten, met de minimale 25 uur (het was toch 25?).

Fotojunky, die 200+ km/u versus 150 km/u maakt echt helemaal niets uit. In plaats van een twintig minuten naar Teuge is het dan een kwartier, maar daar merk je dus enroute niets van. Speeds in het circuit zijn hoogstens 10 kts meer, ook dat merk je niet. Het grootste verschil zit in je eigen hoofd ;). Kist voelt hoogstens wat zwaarder / logger (soms juist niet), maar dan ook weer wat stabieler.

De E190 klimt ook 2 keer (minimaal) zo hard uit en vliegt 2 keer zo snel als een F50, maar daar merk je niets van behalve dat je veeeel eerder in Helsinki bent :). Op final is ie maar 10 a 20 kts sneller, die paar seconden dat ie dus sneller een ILS afvliegt is het verschil niet.
 
Ik denk dat je voor 7000 a 8000 euro ook hier wel (op full IFR 4 zitter) een RPL kan halen inclusief alle kosten, met de minimale 25 uur (het was toch 25?).

Voor de volledigheid:

RPL: 30 uur, waarvan minimaal 20 DBO en minimaal 5 solo. Daarna mag je na het examen pas passagiers meenemen als je minimaal 10 solo-uren gemaakt hebt.

PPL: 45 uur, waarvan minimaal 25 DBO en minimaal 10 solo. Daarna ben je klaar.

De theorie voor beide opleidingen is hetzelfde.

P.
 
Ik heb voor mijn PPL gemiddeld twee keer per week lessen genomen. Twee keer per maand lessen lijkt me zoals anderen ook zeggen te weinig om goed en snel vooruitgang te boeken en vast te houden.
 
Ik heb 1x per week gelest. Dat werkte prima, maar hoe vaker hoe beter...

Let goed op bij alle berekeningen en laat je niet op de mauw spelden dat je eerst RPL moet doen en zorg er inderdaad voor dat je leraar FI is. Dat scheelt later een hoop gedoe. Neem ook de landingsgelden in je berekening mee en kies vooral voor een school waar je hebt naar je zin hebt want anders is elke Euro per definitie één teveel.

Succes!
 
Je kunt evt. ook wachten tot de Part-FCL rond is en een LPL halen. Dat is een soort Europees RPL. Maar wanneer ze daarmee klaar zijn???
 
Fotojunky, die 200+ km/u versus 150 km/u maakt echt helemaal niets uit. In plaats van een twintig minuten naar Teuge is het dan een kwartier, maar daar merk je dus enroute niets van. Speeds in het circuit zijn hoogstens 10 kts meer, ook dat merk je niet. Het grootste verschil zit in je eigen hoofd ;). Kist voelt hoogstens wat zwaarder / logger (soms juist niet), maar dan ook weer wat stabieler.

De E190 klimt ook 2 keer (minimaal) zo hard uit en vliegt 2 keer zo snel als een F50, maar daar merk je niets van behalve dat je veeeel eerder in Helsinki bent :). Op final is ie maar 10 a 20 kts sneller, die paar seconden dat ie dus sneller een ILS afvliegt is het verschil niet.

:naund:

Eh, ik ga het verschil tussen 150 en 200 km/u wel merken. Nou ja, goed, ik heb er wel eens aan zitten rekenen en toen heb ik gerekend met 140~150 km/u (wat een normale snelheid is voor bijvoorbeeld een Ikarus C42 en 250 km/u. Geen idee welk toestel we het toen over hadden. In ieder geval 4 zitplaatsen, laagdekker. Geen piper..
Verschil was dan dus, lekker op je gemak naar Norderney of leuk op een half uurtje van EDLS naar EDLT. Beetje zonder al te veel planning op weg kunnen of op een half uur Nederland van Oost naar West doen en dus altijd vast zitten aan een vluchtplan omdat je gewoon echt naar het weer moet gaan kijken.

(EDLS - EDLT is iets van 30 NM, dus als het weer echt goed is op EDLS, dan kan je zonder risico naar EDLT vliegen voor een kopje koffie, want dan is het daar ook lekker weer.)

Kortom op een bepaald moment komt er echt een omslagpunt in hoeveel vluchtvoorbereiding je moet gaan doen. Daarom vind ik voorlopig snelheden van rond de 150 km/u nog heel erg prettig. Sterker nog, ik weet wel zeker dat als ik ooit PPL SEP (met of zonder IFR) ga doen, ik mijn RPL alleen om die reden al niet wil laten verlopen.
(Oh, wacht dan moet ik waarschijnlijk zeggen dat ik mijn typeratings niet wil laten verlopen...)
 
Echt, je gaat het verschil niet merken. En hoe langzamer je gaat, hoe meer je juist moet gaan kijken naar veranderingen die in het weer kunnen ontstaan over langere tijd. Maar dat je 5 minuten eerder over een waypoint komt vraagt echt niet meer of minder vluchtvoorbereiding. Maar goed, daar spreek ik je over een paar jaar nog wel een keer over :grijns:.
 
Conclusie? Een nieuwe bedrijfsformule kan wel degelijk tot forse klantenbesparingen leiden zonder dat er vliegtuigen uit de lucht vallen.

Wat is dit nou voor een zin? Op de website van een vliegschool nota bene.

Maar goed, even terug op RPL vs. PPL. Want ik had de indruk inderdaad dat het RPL een soort tussenstop was, en je altijd kon upgraden naar het PPL. Maar niets blijkt minder waar. Wat gebeurt er dan met de uren die je voor je RPL hebt gevlogen?

Stel je hebt 120 uur voor je RPL gevlogen, en je bent opgeleid door een FI. Dan mag je 10 uur meenemen voor je PPL. Je hoeft dan nog maar 35 uur te vliegen en een examen (zonder navigatie) te doen. Op de theorie heb je vrijstelling, want die is hetzelfde als die van het PPL.

Wat gebeurt er dan met die overige 110 uur? Ben je die dan gewoon kwijt, of mag je die uiteindelijk bij je PPL optellen als je daarvoor bent geslaagd?
 
Stel je hebt 120 uur voor je RPL gevlogen, en je bent opgeleid door een FI. Dan mag je 10 uur meenemen voor je PPL.

Nee, 10% met een maximum van 5 uur. Het gaat alleen om de DBO-uren die je gemaakt hebt.

Je hoeft dan nog maar 35 uur te vliegen en een examen (zonder navigatie) te doen.

Nee, je moet dan 25 uur DBO vliegen, minus die 10%. Dat is dus minstens 20 uur DBO, maar waarschijnlijk meer, omdat ik niet aanneem dat je 50 uur DBO gehad hebt voor je RPL. Aan de solo-uren heb je al lang voldaan, dus als je binnen je RPL-opleiding of erna een solo-driehoek van 150 NM gevlogen hebt hoef je dat ook niet meer opnieuw te doen. Als je dat nog nooit gedaan hebt komt dat er nog bij.

Op de theorie heb je vrijstelling, want die is hetzelfde als die van het PPL.

Die vrijstelling is officieel geen recht, maar IVW heeft mij schriftelijk beloofd dat iedereen een vrijstelling krijgt die al die tijd zijn RPL-brevet geldig heeft gehouden. Anders moet je opnieuw alle examens doen.

Wat gebeurt er dan met die overige 110 uur? Ben je die dan gewoon kwijt, of mag je die uiteindelijk bij je PPL optellen als je daarvoor bent geslaagd?

Deze vraag begrijp ik niet. Je hebt geen 110 uur nodig. Wat in je logboek staat blijft daar gewoon staan, maar je hebt die uren niet nodig om een brevet te halen of geldig te houden.

P.
 
Wat ik daarmee bedoel is, of je die uren ook mag meetellen als je door wilt gaan naar CPL, bijvoorbeeld.

Je mag 5 uur maximaal meetellen voor het PPL. Maar je hebt dan dus al, in mijn voorbeeld, 120 uur gevlogen. Nu weet ik niet hoeveel uur je gevlogen moet hebben om voor een CPL in aanmerking te komen, maar laten we zeggen dat dit 150 is voor het gemak.

Mag je die 120 uur die je gevlogen hebt met je RPL daar voor mee tellen, of moet je na het behalen van je PPL weer opnieuw die uren loggen?
 
Wat ik daarmee bedoel is, of je die uren ook mag meetellen als je door wilt gaan naar CPL, bijvoorbeeld.

Solo-uren zijn solo-uren, ongeacht of je in opleiding bent of dat je al een brevet gehaald hebt. Alleen je DBO-uren zijn direct gekoppeld aan de opleiding en aan de bevoegdheden van de instructeur.

Ik weet niet wat de eisen voor CPL zijn, maar de solo-uren blijven gewoon staan. Alleen de DBO-uren moet je nog maken, tenzij je eventueel een aantal uren mag meenemen van een vorige opleiding, maar dat zou ik dan bij IVW navragen.

P.
 
Inderdaad, solo uren zijn solo uren.
Echter als je begint met vliegen, zal je die voor je eerste brevet toch echt moeten maken, voordat je je eerste brevet kan halen.

Nu wil ik zelf niet met het absolute minimum aan uren "los" gaan, dus de discussie over DBO uren is wel van belang, maar toch minder... Dat gaat over vijf uur. Die Solo uren, dat gaat toch al snel over 20 uur.
 
Inderdaad, solo uren zijn solo uren.
Echter als je begint met vliegen, zal je die voor je eerste brevet toch echt moeten maken, voordat je je eerste brevet kan halen.

Uiteraard. De discussie gaat echter over mensen die al een RPL gehaald hebben en daarna jaren gevlogen hebben. Solo-uren zat, en nog maar weinig DBO-uren nodig om alles te leren wat je voor je PPL moet kunnen. En toch moeten ze alle uren opnieuw maken die andere mensen nodig hebben om te leren vliegen.

Nu wil ik zelf niet met het absolute minimum aan uren "los" gaan, dus de discussie over DBO uren is wel van belang, maar toch minder... Dat gaat over vijf uur. Die Solo uren, dat gaat toch al snel over 20 uur.

Nee, het gaat niet over vijf uur, het gaat over alle uren die je niet meer nodig hebt door je jarenlange ervaring. Ruim 20 uur DBO terwijl je alleen maar wat buitenlandervaring moet opdoen. De rest van de opleiding is gelijk en de ervaring heb je al.

P.
 
Zo te zien is het een mega groot discussie onstaan mooi !
Ik wil zeggen tegen iedereen bedankt voor je tips. Ik ga denk ik sparen omdat ik anders de tijd die tussen de lessen zitten te lang wordt. Wat nou als je via opleiding gaat doen die PPL dan ben je ook van die problemen af ?

RPL is toch Recreational Pilot license ? dan kun je zeker zweefvliegen en kleine motorige vliegtuigen besturen.
 
Zo te zien is het een mega groot discussie onstaan mooi !
Ik wil zeggen tegen iedereen bedankt voor je tips. Ik ga denk ik sparen omdat ik anders de tijd die tussen de lessen zitten te lang wordt. Wat nou als je via opleiding gaat doen die PPL dan ben je ook van die problemen af ?

RPL is toch Recreational Pilot license ? dan kun je zeker zweefvliegen en kleine motorige vliegtuigen besturen.

Met "via opleiding" vermoed ik dat je bedoelt via een (geintegreerde) ATPL opleiding? In dat geval ga je voor CPL (frozen ATPL) en betaal je nog meer. RPL heeft niets met zweefvliegen te maken, je vliegt dezelfde vliegtuigen als je met een SEP rating vliegt op een PPL. Ik zou als ik jou was daar eerst wat meer info over opgoogelen.
 
Het is natuurlijk maar net hoe je er tegen aan kijkt. Zoals ik het zie, is een RPL een uitgeklede versie van het PPL. (Oh, ja en dan heb ik het nog niet over het feit dat je een PPL-N en een PPL-A hebt, die ik nooit uit elkaar kan houden, maar met de ene mag je alleen binnen de grenzen vliegen en met de andere mag je de grens over.)
In PPL heb je dan ook nog de FAA en JAA varianten (i.e. volgens Europese regels of volgens Amerikaanse regels.)

Maar goed, met een RPL mag je allerlei hele leuke vliegtuigen vliegen... Maar het MTOW is in Nederland 450 kg. Daarnaast mag je met een Nederlands RPL eigenlijk de grens niet over (volgens het IVW) maar je mag in Duitsland gewoon vliegen ?!?
(Helemaal bizar als je bedenkt dat er een afspraak is dat je van Dankern naar Stadskanaal mag vliegen zonder een vliegplan in te dienen. En nee, met je PPL SEP kist mag je niet op Dankern landen, dat veld is UL only. De baan is daar 300 m lang en ik dacht een meter of 5 breed.)

PPL SEP mag je "wat meer mee". Daarmee mag je zelfs zoiets als dit nog mee vliegen:
Antonov.an2.649pix.jpg
 
Tja, het blijft een complex verhaal. Zeker omdat regelgeving en interpretatie van de regelgeving en horen/zeggen vaak met elkaar worden gemixt.
Die MTOW van 450 kg geldt overigens alleen voor microlights en hiermee dus de RPL waarmee je deze mag vliegen. Met een RPL SEP mag je ook gewoon een Piper of Cessna vliegen met een hogere MTOW
 
Back
Top