Vliegtuig Poolse President gecrasht

* Tja, dan vlieg je de president, maar dan wil je er toch niet jaren aan herinnerd worden dat JIJ degene was die uitweek en de president z'n afspraak/plechtigheid mistte... Dus per afgebroken landing neemt de druk toe en blijf je de beslissing uitstellen om uit te wijken.

Waarom niet? Je laat je als vlieger naar mijn mening niet door externe individuen onder druk zetten. Zelfs niet de koningin! Als jij als piloot het te gevaarlijk vindt of twijfel hebt dan moet een beslissing om uit te kunnen wijken tot de mogelijkheden behoren.

Je leven is meer waard dan je baan!
 
Last edited:
Waarom niet? Je laat je als vlieger naar mijn mening niet door externe individuen onder druk zetten. Zelfs niet de koningin! Als jij als piloot het te gevaarlijk vindt of twijfel hebt dan moet een beslissing om uit te kunnen wijken tot de mogelijkheden behoren.

Je leven is meer waard dan je baan!

Tja..... Jouw referentiekader is dan ook wel heeeeel anders dat dat van de piloot in kwestie.
 
Nog voor het presidentiële paleis gestaan eergisteren.

Bizar...
 
Ik denk dat het een statistisch gegeven is. Niet zozeer dat je na de 2 missed approach al je reserves hebt opgebrand (waar bestaat je minimum brandstof uit, valt je missed approach onder je tripfuel of je alternate fuel etc. (niet beantwoorden svp) en evt druk van het uitwijken.

Ik denk eerder dat na de 2e missed approach je meer fatigued raakt, gefrustreerd bent en inderdaad grenzen gaat verleggen. Meestal hoor je (good airmanship) niet meer dan 2 pogingen te wagen (mits brandstof toestaat) tenzij het weer drastisch veranderd en een 3e poging assured is. Zoniet, wegwezen, Prins, Koning, President of de paus aan boord.

En al helemaal niet om het papierwerk. Dat vind ik wel zo'n domme beredenering, sorry.....

Inderdaad. Maar juist als je moe bent en de druk toeneemt, moet je er beducht op zijn dat ook onderbewuste, domme dingen je redeneringsvermogen kunnen gaan beinvloeden. Extra waakzaamheid is geboden dus, juist op de tijd dat je waakzaamheid door vermoeidheid wordt ondermijnd.
Naz
 
In NRC-Handelsblad dd. 13/04 jl. het volgende gelezen:

- Nieuwszender TVN24 heeft gemeld dat de zwarte dozen tot nu toe hebben uitgewezen dat de piloten twee landingspogingen hebben gedaan bij Smolensk en niet vier, zoals werd aangenomen;

- Voor het scenario of er druk is uitgeoefend op de piloten om toch te landen ook al adviseerde de toren vanwege dichte mist uit te wijken naar een ander vliegveld, zijn tot op heden geen aanwijzingen gevonden. De onderzoekers zijn nog niet zijn toegekomen aan het beluisteren van de gesprekken die in de cockpit zijn gevoerd. Wel is duidelijk dat in geval van uitwijken de president en zijn gevolg de belangrijke herdenking waar ze naar op weg waren zeker zouden hebben gemist.

Naast dit artikel een ander met de kop ‘Tragedie brengt oude vijanden nader tot elkaar’, voorzien van een foto van Poetin en Tusk met de armen om elkaar heen, verstild, voelbaar verdriet. Op de achtergrond de wrakstukken van wat enkele uren eerder nog een prachtig glimmend goed onderhouden vliegtuig was. Bizar dat op een historisch beladen plek het onheil opnieuw heeft toegeslagen, alleen met dat verschil dat het hier geen gruwelijke oorlogsmisdaad betreft maar een verschrikkelijk ongeluk.
 
"De bemanning leek niet bekend te zijn met de besturing van het toestel."

En dan is het de fout van 'de piloot.' Jaja.... En wie heeft die piloten daar dan in de cockpit gezet?
 
"De bemanning leek niet bekend te zijn met de besturing van het toestel."

En dan is het de fout van 'de piloot.' Jaja.... En wie heeft die piloten daar dan in de cockpit gezet?

Sowieso redelijk knap dat je 3 approaches kunt vliegen in een toestel dat je niet kent.
*Cum grano salis*
 
Er waren in Polen maar vier mensen die dat ding mochten vliegen en ze waren de Woensdag er voor nog op Smolensk geweest om de (moeilijke) approach te oeffenen.
 
raar dat er hier geen reacties op komen. dan maar een deel uit het artikel kopieren en laten zien wat er dus echt gebeurde.

...While the runway lay at 258m above sea level, the aircraft by this point had descended into a ravine located about 1km from the threshold. It was flying some 15m below the level of the runway elevation and - at 1,100m from the threshold, and 40m left of the centreline - struck a tree at a height of less than 11m...

Lijkt mij dat ze hun voeten-meter tabelletje vergeten waren ... pilots-errors
 
Lijkt mij dat ze hun voeten-meter tabelletje vergeten waren ... pilots-errors

Tsja, dat is nu speculatie maar zonder echte argumentatie zover ik kan vinden. Ten eerste verwacht ik niet dat een Tupolev met Russisch sprekende vliegers echt problemen zal hebben met het vliegen op meters, ten tweede lees ik duidelijk de waarschuwingen van de EGPWS (terrain ahead en pull up), terwijl ze toch door zakten.

In deze link staat een stuk meer info en plaatjes: http://avherald.com/h?article=429ec5fa

Wellicht de grootste hints dat het geen voeten-meter foutje was, maar een bewuste actie (grove nalatigheid / opzet, of tunnelvisie / macho / mentale of hiërarchische druk?) kan je vooral in de comments vinden waar lezers stukken uit de CVR quoten:

It was published some time before, that CVR record includes:

"Daj drugi, drugi... W druga!" (Give second, second...To second!) in polish GoAround is called "second circle"

"Zawracaj!" (Go back!) it may be meant as "return to DH!", but in both cases it is was not written, who told it

[...]

Russian newspapers are citing Polish co-pilot. At the height of 80 meters he said: "80 - we're going away" and as we all know for some reason the airplane continued its descent. Wtf?

[...]

Edmund Klich, the head of polish aviation investigation office and foreign member of MAK team stated that:
- heading of fligt was fully controlled by AP while altitude was controlled manualy. Altimeters work corectly.
- PIC was aware of the actual hight under DH - on CVR commans 90, 80... are recorded. Reportedly navigator gave this commands to PIC..? I belive, he was only reported actual hight...

[...]

4.The same crew flew there 3 days before, clearly being aware of the valley in line with runway.

Ze waren er zeer recentelijk al geweest, dachten met een beetje doorduwen vanzelf wel de baan te zien, gewoon de TAWS negeren dan zie je hem zo wel? Ik weet het niet, maar zo te lezen was er wel degelijk nauwkeurige bewustheid van de hoogte (radalt / TAWS ook installed kennelijk) en van het vliegveld, en lijkt het een bewuste actie of eentje die doet denken aan de Garuda crash van de 73 die met 215 over de threshold kwam en nog steeds wilde landen terwijl de co al twee keer om een go around had gevraagd (co het enige crewlid dat omkwam), veroorzaakt door het tunnelen van de captain (stress / drukte?).

Pilot error is natuurlijk heel makkelijk te roepen aangezien de pilot bijna altijd wel bij het opereren van de kist betrokken is. In dit geval natuurlijk helemaal, aangezien de kist zo te lezen in prima orde was. Maar wat waren nu de factoren die de crew (of deel van de crew) er toe deden besluiten (bewust?) om te blijven zakken terwijl de EGPWS / TAWS staat te schreeuwen en een crewlid om een go around vraagt nadat de aftelling van de hoogte is geweest (met in het achterhoofd het bewustzijn dat eerdere vluchten uitgeweken waren terwijl het zicht toen zelfs beter was dan op dat moment)? Ik denk dat de kans zeer klein is dat dat met een voeten - meter tabelletje te maken heeft, helemaal in een Russische kist, in een finaal rapport zullen we hopelijk meer weten.
 
Back
Top