Life as a Freight Dog.

Ja, handvliegen is handvliegen. Grotere kisten zijn sneller en je moet iets meer anticiperen, maar het principe blijft hetzelfde. Er wordt beslist naar handvliegen gekeken tijdens een grading, maar daarvoor kun je ook op een Frasca sim of een C172 oefenen.

Echter, om het tot een grading te schoppen moet je eerst iets op je CV hebben staan waardoor een airline je ueberhaupt een uitnodiging stuurt. Waar airlines naar kijken is multi-crew ervaring en jet uren in een echte airline environment, en ik twijfel of je veel verder komt met die single-pilot turbo-prop uren van AMF. Maar goed, eerlijk is eerlijk, het mag wat kosten maar dan heb je wel een leuke vakantie en stoere verhalen voor aan de bar of op Airwork!

M.b.t. die RT opmerking: we hebben allemaal wel eens gestotterd op de radio, dus da's niks nieuws en daar ging het ook niet om. Die RT opmerking (en met name die reaktie van die captain) was meer bedoeld om te illustreren dat ik zo mijn twijfels heb bij die hele multi-crew environment bij AMF. Het is gebaseerd op een 'one-man-show' / single-pilot operatie, maar, zoals Metrodriver hier al schreef wil AMF graag lagere IFR minima hanteren omdat dat beter uitkomt. Prima zegt de FAA, dan zet er maar iemand naast die een brevet heeft dan krijgen jullie lagere limiten.

Tja, of iemand hiermee de banenmarkt ondermijnt... Aan de ene kant niet omdat het een single-pilot aircraft is (vandaar ook die relatief waardeloze ervaring) maar aan de andere kant ben je weer wel een required crew member vanwege die operation met lagere IFR limieten. Het feit dat er volgens de FAA dus iemand met zijn reet op die rechterstoel moet zitten zou dus in principe moeten beteken dat AMF dan ook 2 piloten moeten betalen i.p.v. 1 piloot te laten betalen. Voor niets gaat de zon op, en dingen als lagere IFR limieten kosten nu eenmaal geld, net zoals andere airlines diep in de buidel moeten tasten voor bijvoorbeeld een CAT II/III certificatie. Wel de lusten, terwijl men de lasten bij een betalende piloot neerlegt die geen salaris krijgt. Hmmm...dat ondermijnt toch echt wel een beetje de banenmarkt omdat er anders gewoon iemand aangenomen zou moeten worden die op die rechterstoel gaan zitten.

Iedereen hier, inclusief JD, heeft in het verleden soortgelijke keuzes moeten maken, hopelijk dat deze in hindsight ook een goede zet was.
Ja, tot op zekere hoogte heb je een punt, maar vergeet a.u.b. niet dat toen jij en ik die keuzes moesten maken er weinig tot geen info was, het internet/Airwork nog in z'n kinderschoenen stond, plus dat men toendertijd wel nog ergens kon solliciteren met 500 uur op een turbo-prop van >5,7T. In 2010 ziet het plaatje er met JAR-OPS (MPA ervaring etc) en de low-costs die vliegen met 737's en A320's helaas totaal anders uit. Wat ik niet kan begrijpen is dat er, met de overvloed aan informatie en ervaringen op dit forum, nog steeds mensen zijn die perse het wiel opnieuw willen uitvinden.
 
Nosig, ik heb inderdaad de verkeerde base gekozen. Had veel beter Dallas Fort Worh kunnen kiezen. As said zit ik nu vast aan een appartement voor de komende paar maanden. IMC hebben we hier niet zo veel, wel flinke turbulentie door de hitte. IMC zorg ik zelf voor met zo'n leuke Jeppesen bril.

JD, ik probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Ik heb hier een jaar of 3 geleden geschreven dat ik graat turboprop wilde vliegen voordat ik naar een jet zou gaan, dat is een droom van me geweest die ik nu dus waarmaak. Verder wilde ik een jaartje in Amerika gaan wonen, dat is een tweede droom van me die ik nu waarmaak.
Ik maak dus 2 dromen waar op het moment, tell me, who wouldn't do that if they could?

Ik moet het inderdaad schoppen tot een grading voordat ik kan laten zien wat ik kan, dat gaat in mijn ogen niet slechter met een paarhonderd uur B1900 dan met 250 uur standaardopleiding.


Mensen, schiet mij maar verder af, ga ik met een gin-tonic de jacuzzi in. Het is namelijk nog steeds boven de 20 graden. Ik zie wel wanneer ik het volgende verhaal post, ik heb al spijt van het posten van het eerste.

Groeten.
 
In de jaren 90 hebben de meeste IAC-ers het F/O programma van AMF gedaan omdat de NL-se bedrijven (lees KLM) 500 uur turbine ervaring vereisten. Was deze ervaring waardevol? Ik neem aan van wel. Velen zijn bij de KLM, Martinair, Trans enz terechtgekomen. Anderen ergens anders. Waren ze er zonder ook terecht gekomen? Goede vraag. Ik zou het niet weten. In mijn geval gaf het mij de kans om weer naar AMF terug te komen nadat de KLM de deur dicht deed in '97.

Naudjah, het hangt van jou af hoe dit in jouw voordeel gaat werken. Heb je een houding van "ik weet niets en ik wil hier zoveel mnogelijk van leren" dan kan de ervaring zeer goed zijn. Stel vragen, toon initiatief. Ga je als een zak aardappelen in de rechterstoel zitten, dan is het waardeloos. Kom je er met de houding dat je alles reeds weet omdat je een frozen JAA Atpl hebt, vergeet het maar. Boekenkennis is een ding, praktijk iets anders. De amerikaanse ATPL is heel wat minder theorie, de boeken meer praktijk gericht. Jij zult veel meer weten dan welke captain dan ook. Welke sinus gedeeld door co-sinusXpie tot de 4de macht verantwoordelijk is voor de aantrekkingskracht van de aarde is leuke kennis, maar heeft geen invloed op het feit dat 2x1100 hp 2200 paardekrachten zijn. Get my drift? Als het zicht klote is vanwege mist dan is het zo. Wat voor soort mist...... maakt geen biet uit, discussieer daar ook niet over. Feit is er is mist.
Als je laat zien dat je graag wilt leren, dan zullen de meeste captains het leuk vinden om met je te vliegen, de meesten zijn ooit vlieginstructeur geweest. Ga niet met zo'n brilletje zitten om IFR te oefenen. Je zult immers niet het hele panel zien. Kijk gewoon niet naar buiten en laat de captain dit weten.

Je neemt niet de plaats in van een betaalde f/o. Die heeft AMF niet op de metro en de 1900. Kunnen ze niet weg, dan is het wachten op legale minima. Het feit dat ze FAA goedkeuring hebben om met minder dan standaard weg te gaan (even opzoeken welke items vereist zijn, moet je weten als f/o)) geeft ze de mogelijkheid om iemand in de rechterstoel te hebben die legaal elk uurtje kan loggen. Zou het ooit komen tot een lager-dan-standaard t/o dan hebben zowel AMF als jij er baat bij. Jij leert, AMF heeft een kist in de lucht.

Zou ik dat programma nu doen? Ik denk het niet. Het is (te) veel geld. Omdat je een FAA CPL hebt zou je voor $8000.- bij Aeroservice in Miami een 737-800 type kunnen doen. Sinds je ook een JAA atpl hebt vraag ik me af of je dit zou kunnen gebruiken voor iets als Ryanair. Misschien kunnen ze bij Aeroservice ook een JAA type afgeven voor de 737.
 
Well said!

De AMF uren hebben mij in elk geval wel geholpen. Toen ik klaar was met mijn opleiding werd er wel om uren gevraagd. Mocht ik alles opnieuw moeten doen dan zou ik het -niet perse omwille van AMF- anders aanpakken (i.p.v. IAC traject), de markt is veranderd.
 
Naud,

1. Tof dat je dit post, erg leuke verhalen.
2. Op verjaardagen en op airwork wordt altijd gediscussieerd, je had kunnen weten dat je helaas niet wegkomt met alleen posten van nice stories.
3. Tof dat je toch post!
4. Zonder inhoudelijk mee te discussieren, je zegt dat je graag turbo prop wilde vliegen, puur voor de ervaring. Dat is precies wat ik mis. Ik kom van een C172 naar een 737. Machtig mooi natuurlijk, maar ik mis toch wel de moie opbouw die ze in de US hebben: C172, instructeur, B1900, captain B1900, regional, etc. Welke carriere wordt er hier nog gemaakt?
Let wel, ik klaag niet hé! Maar ik heb respect voor je keuze: have LOTS of FUN!
 
Voor mij is deze discussie erg interessant, ben bezig met het behalen van mijn IR en dus bijna klaar met de opleiding. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden (of niet). Misschien is AMF er 1 van. Het is iig erg relaxt dat jij je ervaringen deelt zodat wij er allemaal weer wat wijzer van worden. Ook de reacties al dan niet kritisch zijn erg leerzaam, geeft een goede inkijk in hoe er vanuit de industrie gekeken wordt naar deze ervaring.
Ik denk dat het sowieso goed is om lekker te blijven vliegen en op het moment is het gewoon heel lastig om daarvoor betaald te worden tenzij je een berg aan ervaring hebt. Dus in dat opzicht is dit voor je carriere altijd beter dan thuis op de bank te gaan zitten of tijdelijk wat anders te gaan doen.

Enjoy the ride!
 
Boeiend dat commentaar, je vliegt tenminste wat. De baantjes in de GA in Nederland zijn nou eenmaal niet voor het oprapen, dus alles wat je kan doen is relaxt. Beter betalen om de R/T te doen en de Jeppesen kaartjes klaar te leggen voor de PIC dan op je gat in NL achter de kassa van de Albert Heijn te wachten op een baan omdat het allemaal zo ontzettend zielig voor je is.

Post graag door en ik hoop echt voor je dat de uren nog eens van pas komen.
 
Boeiend dat commentaar, je vliegt tenminste wat. De baantjes in de GA in Nederland zijn nou eenmaal niet voor het oprapen, dus alles wat je kan doen is relaxt. Beter betalen om de R/T te doen en de Jeppesen kaartjes klaar te leggen voor de PIC dan op je gat in NL achter de kassa van de Albert Heijn te wachten op een baan omdat het allemaal zo ontzettend zielig voor je is.

Post graag door en ik hoop echt voor je dat de uren nog eens van pas komen.

Dus jij vindt pay to fly een goed principe? :passed: Mag toch hopen dat je dat niet meent. ( zie de post van updraft ) Ik denk dat het heel wat meer moed vergt om tegen jezelf te zeggen dat tijdelijk iets anders doen beter is dan betalen om te mogen werken.
 
Nee ik vind het geen goed principe, maar wat moet je anders. Ik had hier net een heel verhaal getypt maar hier gaan we toch niet uit komen.

Ik ben van mening dat het ontzettend dom kan zijn om die 'moed' van jou bij elkaar te rapen en thuis te blijven zitten. Dan nemen ze eindelijk weer aan op sommige plekken en fuck je een grading op omdat je geen reet hebt gedaan.

Ja relaxt dan, die goeie arbeidsvoorwaarden bij die mooie maatschappijen, maar reken voor je dat gaat doen maar eens uit hoe lang het als vakkenvuller duurt om 150K bij elkaar te sprokkelen.
 
Naudjuh heeft twee dromen; vliegen met een prop en wonen in Amerika. Hij is jong en heeft nu de mogelijkheid om beide te combineren. Wat is daar in hemelsnaam mis mee??? Hij heeft geen hidden agenda!

Ik begin echt moe te worden van al die vooroordelen, maar dat schijnt typisch Nederlands te zijn. :boring:

Naudjuh, ik zie graag de rest van de verhalen. Die gene die dat niet willen moeten vooral niet op dit topic klikken!!! Wat een gez@ik.
 
Mensen?

Je mag toch wel kritiek geven als je het er niet mee eens bent? Toen ik ontslagen werd ging ik bij FedEx op een busje rijden. Echt niet dat de daar aanwezige manager tegen me zei: Beste J.I.P, hier is ons rekeningnummer, betaal ff 10.000 euries en dan mag je bij ons op deze prachtige Mercedes Sprinter rijden, misschien heb je straks dan genoeg ervaring om over te stappen op een vrachtwagen!? Misschien een apart voorbeeld maar komt toch echt op hetzelfde neer. Plus verdien je tenminste nog wat (meer dan sommige FO posities, eerlijk!) en kun je tenminste nog je rekeningen betalen.

Ik begrijp wel de reden dat je het doet, de markt is op dit moment gewoon KUT. Maar de markt wordt er juist niet beter van als mensen aan pay2fly meedoen. Betaling voor training kan ik nog inkomen, maar éénmaal op de lijn MOET je gewoon geld verdienen. En dat hoeft echt niet veel te zijn voor zo'n operatie, maar MINIMAAL een onkostenvergoeding!

Wat is de volgende stap? Dat zelfs rondvluchtbedrijven geld gaan vragen als jij voor hun een paar dik betalende toeristen gaat rondvliegen? (misschien breng ik ze nu op een idee, sorry daarvoor).

Er zullen altijd vliegers zijn die dit zullen gaan doen, en daarvan zullen er altijd weer een paar van zijn die er beter van worden. Maar als men hiervoor gaat moet men ook alle kritiek accepteren die je krijgt van collega-vliegers..


En Naudjuh, normaal ben ik het met je eens, vandaar dat ik dit stukje nog vaag kon herinneren:
Naudjuh: We maken onze eigen markt kapot.
Wat is er in godsnaam aan de hand met de markt of met ons.
Ik zie het steeds meer gebeuren. Betalen om te mogen werken. In de afgelopen weken heb ik hier een hele hoop valkuilen gezien. Programma's waarin je betaalt voor je TR en er vervolgens een paar honderd uur jet tijd bij 'krijgt'. Klinkt super maar uiteindelijk betaal je er gewoon voor. Je betaalt om te mogen werken. Ligt het aan mij dat ik niet normaal vind?

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8479
 
Last edited:
En zo sterft het verhalen uit de cockpit forum een zachte dood:

Mensen, schiet mij maar verder af, ga ik met een gin-tonic de jacuzzi in. Het is namelijk nog steeds boven de 20 graden. Ik zie wel wanneer ik het volgende verhaal post, ik heb al spijt van het posten van het eerste.

Airwork is mij een beetje te trigger happy aan het worden. Wat was dat ook al weer met Nederland en kop boven het maaiveld uitsteken?

Adios.
 
Ik stel voor dat we dit topic gewoon lekker houden voor verhalen uit de USA, want ik lees dit soort verhalen erg graag en met mij vele anderen geloof ik.
Voor kritiek op de carrière keuze van personen stel ik voor een apart topic te openen, anders had Naudjuh het topic wel de titel gegeven "wat vinden jullie van mijn keuze?"
 
En zijn het ook niet altijd dezelfde figuren......

Naudjuh, erg leuk om je verhalen te lezen. Ik zou het dan ook vervelend vinden als je hiermee stopt door zulke "collega,s met goede bedoelingen". Als deze figuren verbetering willen in het wereldje moeten ze misschien eens achter de pc vandaan komen en actie ondernemen i.p.v. alles afbranden op een forum en vervolgens weinig tot niets doen in het echte leven. (Of zijn jullie net zo fanatiek buiten dit forum?)
 
Een slogan van een van mijn opleiders was: 'Zodra je geboren wordt kan je kop eraf gehakt worden.' Ergo, zodra je je verhaal gaat doen kan een ander ermee op de loop gaan, er een draai aangeven, kritiek op leveren (waar Naudjuh overigens ook om vroeg zij het, denk ik, niet pay2fly gerelateerd).

Edoch.... er zijn spelregels. In het geval van 'Verhalen uit de cockpit':

Diana said:
Doel van dit forum
Dit forum is niet voor discussie, maar voor grappige, spannende, bijzondere ZELF MEEGEMAAKTE (dus geen copy-paste) verhalen uit de cockpit. Vul elkaar vooral aan met eigen verhalen in de trant van "dat is nog niks, wat ik een keer meemaakte...!"

Ergo conclusio: laten we de ontstane discussie naar aanleiding van het verhaal van Naudjuh over zijn Life as a (paying) Freight Dog voortzetten op het topic dat hij helemaal zelf eerder opende en waar J.I.P. mijns inziens in dubbel opzicht geheel terecht naar verwijst. Ik vind het in ieder geval interessant te zien dat iemand uiteindelijk datgene gaat doen wat ie ooit zelf de financiële strop om de nek van iedere piloot noemde:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8479

Op deze plek kijk ik uit naar aflevering 2 van de avonturen van Naudjuh op de Beechcraft 1900.
 
Last edited:
Naudjuh, veel succes en plezier natuurlijk!

Het is erg moeilijk te zeggen hoe de markt op dit moment in elkaar steekt. We zitten in de consolidatie fase en dat betekent dat er geen banen bijkomen op dit moment. Daar komt nog eens bij dat er overcapaciteit in de markt is. Dit heeft failissementen en afnemende T&C's tot gevolg.

De groei is er wel uit in Europa is mijn mening. Globaal groeit de luchtvaart zeker en de kansen liggen dan ook buiten Europa, bv in Azië (Turkije, Indonesië) en het Midden Oosten. Ik zou zelf daar mijn opleiding en financiering op afstemmen. Dat betekent een goedkopere opleiding en dan een type rating kopen en aan de slag in de hoop ooit terug te komen naar de EU.

De tijden dat je met 100 uur Chieftain bij Transavia, 500 uur heavy bij de KLM of met 600 uur bij MAC kon aankloppen zijn definitief voorbij en de Europese markt is een ab-initio markt geworden. Hoe minder ervaring des te goedkoper, zo simpel is het.

Ik vraag me af hoe realistisch het nog is om piloot te worden, de kosten staan niet meer in verhouding tot de baten. En dit is dan nog in het onwaarschijnlijke geval dat je een baan vindt.
 
J.I.P. mischien heb ik jouw post verkeerd begrepen want volgens jouw oogpunt was je dan ook en ben ik ook een marktverzieker. Je hebt ook 9 uurtjes op een dag gevlogen voor een vergoeding die niet eens de brandstof dektte, volgens mij dit is ook pay2fly, of zie ik verkeerd?

Over marktverziekers gesproken, ik heb nog geen vliegerkorps gezien die ging staken omdat ze niet akkoord waren met het feit dat FO's moesten betalen voor de type en na 6 maanden weer op straat waren. Klagen kunnen ze wel als om hun salaris of senioriteit gaat.

Naudjuh, als je naar je zin hebt en kunt je rekeningen blijven betalen dan kan ik jou maar 2 dingen zeggen: fly safe en blijf posten!

Gr.
 
Het valt mij weer op dat het de onervaren vlieger, ab initio's, wannabee's etc zijn die dit goed proberen te praten! DIT IS NIET GOED TE PRATEN!!:bwah: WALGELIJK!!

Eaglejet "Pay to Fly" shemes

Je kan bij deze club naast ervaring op de B1900 ook jezelf in een rechterstoel van
een A340 kopen! Dit soort maatschappijen die hier aan meedoen moeten op de zwarte lijst komen! Dit is vragen om ongevallen!! Een minachting naar elke echte piloot die hard heeft moeten werken ( en die wel de capiciteiten heeft!) om betaald in die rechterstoel te belanden!!
 
hoho wacht even, het gaat mij niet om dit goed te praten want ik vind pay2fly ook verkeerd. Zie Denim, easyJet als een goed voorbeeld. Mensen die zowel voor type als voor de base training staan nu op straat. Ik kreeg afgelopen jaar een uitnodiging van CTC, 30k+ dokken en dan als je gleuk hebt een 6 maanden contract, thanks but no thanks!

J.IP. - houd er rekening mee dat de uurtjes dat je bij ons gemaakt hebt hebben de weg mogelijk gemaakt om cargo te gaan vliegen in het zandbak, of niet?
 
Back
Top