Airwork etiquette....gebrek aan....?

Status
Not open for further replies.
Ik ben nu enkele jaren actief op Airwork, hoewel dit vooral actief in het lezen is. Voor mij is Airwork nog steeds een bron van informatie en een plek waar je mensen kan helpen of zelf geholpen kan worden. Vooral van de oude garde, maar ook van de minder oude, lees ik verhalen en berichten met plezier.
Van het spammen heb ik geen last gehad, wel van mensen die komen en weggaan en blindelings topics openen. Een zogenoemde thankyou-button lijkt mij niet verkeerd.

Ik hoop hier nog een tijdje door te kunnen gaan :)
 
Het is nogal overbodig om iedereen die in een topic iets nuttigs zegt dmv. een post of PM apart te bedanken, daarom zou een "Thank you" of "Was deze info nuttig?" plugin inderdaad erg handig zijn. Aan de andere kant zou zoiets niet een algemeen bedankje moeten vervangen, dat is gewoon zoals het hoort als iemand moeite voor je doet.

Ik merkte zelf pas dat dit vaak ontbreekt nadat ik gisteravond dit topic had gelezen, ik realiseerde me dat ik maar één of twee reacties had gehad op een hele hoop verstuurde PM's van een ander lopend draadje hier. Ik snap dat dit frustrerend kan zijn (zeker voor de mensen die hier al tien (!) jaar rondlopen en vaak een hele uitgebreide posts maken. Ik noem onder andere (dus zeker niet uitsluitend!) een Nosig, Eikie, PH-JPC. Dit zijn slechts een paar voorbeelden (geen tijd om het hele forum door te spitten). Hoewel ik ook gelukkig wordt van deze info (tikkie leergierig) vind ik het niet altijd nodig in die topics een bedankje te posten. Zoiets kan een topic doen uitsterven, zonde...

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat alle posts met een nuttige bijdrage (dus ze hoeven niet zo enorm groot te zijn zoals de voorbeelden) worden gewaardeerd! Tuurlijk zitten er altijd van die tsjappies bij die niet eens meer in hun eigen topic reageren, maar bedenk dan dat meelezers er vaak wel wat aan gehad hebben ;). En de tsjappies... de kans dat die piloot worden acht ik niet zo groot met zo'n houding (hmm, wie ben ik om dat te zeggen... ach boeiend).

Maar goed, ben alweer te lang aan het typen. Ik wil graag bij deze iedereen op airwork bedanken die me ooit van nuttige informatie heeft voorzien. Dus ook de posters in topics waarin ik niet gepost heb (die er zelfs al waren voor ik op airwork kwam). En Diana, bedankt voor het onderhouden van Airwork! (anders had ik volgend jaar op stella gezeten).



Please stay,
Stephan
 
Ik ben nu enkele jaren actief op Airwork, hoewel dit vooral actief in het lezen is. Voor mij is Airwork nog steeds een bron van informatie en een plek waar je mensen kan helpen of zelf geholpen kan worden. Vooral van de oude garde, maar ook van de minder oude, lees ik verhalen en berichten met plezier.
Van het spammen heb ik geen last gehad, wel van mensen die komen en weggaan en blindelings topics openen. Een zogenoemde thankyou-button lijkt mij niet verkeerd.

Ik hoop hier nog een tijdje door te kunnen gaan :)

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik post ook zelden, maar lees met plezier deze forum en het sarcasme van bepaalde 'veteranen' in bepaalde topics tekent bij mij iedere keer weer een glimlach op het gezicht. Daarnaast vind ik, buiten de nu bijna wekelijkse (standaard)adviestopics, het forum nog van hoge kwaliteit en voorzien van veel nuttige informatie.
 
Waarom hebben we nu weer een button (knop) nodig om de computer iets te laten plaatsen?
Gewoon een "hartelijk dank", "bedankt joh" (maar twee woorden, hoe lang duurt dat nu om te typen?) is een stuk persoonlijker dan een of andere button. Of leef ik nog in het stenen tijdperk?
 
Vraag me af of het door Imo Apita gestelde probleem nieuw is of zelfs speciaal voor Airwork geldt. Al vóór Airwork heb ik n.a.v. mijn boek talloze mails gekregen van zowel wannabe's als ervaren vliegers op zoek naar werk. Complete A4-tjes heb ik getypt, met vaak geen enkele reactie. Een dank je wel hoef(de) ik niet, wel een terugkoppeling of de tip resultaat heeft gehad. Tegenwoordig vraag ik speciaal om een terugkoppeling, anders krijg ik het niet. En dat heeft niets maar dan ook niets met wannabe's te maken, het geldt net zo goed voor beroepsvliegers. Verder word ik ook zelden bedankt als ik de deur voor iemand open houd of een ander voor laat gaan en niet dring om de trein in te komen. Het maakt mij niet uit, ik vind het prettig hoffelijk te zijn en het leven op die manier aangenaam te maken voor mijzelf en anderen. Ik heb er gewoon lol in. Daarom blijf ik er mee doorgaan.

Wat betreft Airwork: in plaats van mij te ergeren aan de mensen die niet reageren, geen dank je wel zeggen, klagen zonder met suggesties te komen of keer op keer :boring: aankondigen Airwork nu toch echt de rug toe te keren en mij steeds weer herinneren aan de lightbulbdiscussie, beleef ik plezier aan de mensen die wel mailen, wel een PM sturen, wel 's een schouderklopje geven en vooral de mensen die gewoon ongecompliceerde lol beleven aan Airwork met al haar hebbelijkheden en die knalhard blijven participeren, gewoon omdat het over hun beroep gaat. Met of zonder bedankje.

Overigens zijn alle suggesties ter verbetering altijd welkom, via dit forum of via PM. Ik beloof op z'n minst te reageren met een bedankje! :haha:

P.S. Art denkt nog steeds mee en is betrokken: recent nog een prachtige bijdrage ontvangen over de Airwork koers.
 
Ik denk inderdaad dat het iets is van deze "moderne" maatschappij om maar steeds onbeschofter te worden. Het openbaar vervoer is daar vaak een goede graadmeter voor, hoeveel mensen daar niet mee reizen en zich zo verschrikkelijk asociaal gedragen vind ik toch altijd maar weer bizar. Ga eens naar Istanbul en merk hoe sociaal mensen met elkaar kunnen omgaan in het OV van een stad waarin net zoveel mensen wonen als in heel Nederland.

Ook ik heb altijd veel informatie en PM's en nog meer info en waarschuwingen gekregen via airwork leden waar ik ze erg dankbaar voor ben. En mocht ik iemand vergeten zijn te bedanken, bij deze alsnog mijn dank! Stop niet, het is al erg jammer om Julien, FD, Art en anderen te zien vertrekken. Ik merk ook dat er meer zijn die het zat zijn hier, maar hier een vraag van een piloot in opleiding: "Blijf posten en ons van informatie, tips, wijsheid en kennis voorzien zodat wij ze later kunnen doorgeven (wat ik soms al probeer) aan de volgende generatie als jullie er niet meer zijn of geen zin meer hebben!"

En die thank you knop zou wel handig zijn, maar ik denk dat je daarmee in de hand werkt dat er alleen maar op die knop wordt geklikt en verder niet meer inhoudelijk geryplied wordt op je antwoord met een dankjewel erin verwerkt.
 
Kermit, die foto is alweer 10 jaar en 3 maanden geleden gemaakt. Mijn eerste jet job. Een echte B727-200 waar ik als flight engineer / second officer (aka plumber) op mocht werken. Op de foto wordt kerstpost ingeladen in Blytheville, Arkansas waar het echt bitter koud was (nooit gedacht dat het zo koud kon zijn in Arkansas). Tot nu toe heeft nooit iemand gevraagd wat voor kist dat was.
De rest van mijn ratings zijn ook oude vliegtuigen, allen vanuit het stenen tijdperk ;) . Mijn prioriteiten nu zijn eerst het vinden van een nieuwe baan, en dan kijken of ik een type kan krijgen op iets moderners, hopelijk iets met video games en tv schermpjes.

Dat drankje kan ik wel gebruiken
 
Hier reageren dus veel van de mensen waarvan ik denk als ik hun naam zie staan: "Hé, leuk, ff kijken wat die geschreven heeft!"
Ja, Kermit zijn opmerking was alweer goed voor een hartelijke lach in dit minder blije topic.
En Metro, natúúrlijk heb ik nooit gevraagd wat voor een kist dat is op je avator: dat zie ik toch???

Mooi filmpje, capt. Kebab, ofschoon het hier niet om nette maar om aardige mensen gaat. Aardig zijn, ach, 't kost niks!

Eerlijk gezegd geloof ik net zo min als enkele anderen hier niet zo in de meerwaarde van zo'n 'thank-you-button'. Het gaat ook niet om de woorden 'dank je wel', het gaat om die wisselwerking, dat reageren op elkaar, elkaar niet onverschillig laten, elkaar niet verslijten, elkaar ont-moeten. :cool:
 
Last edited:
Het gebrek aan hoffelijkheid lijkt een maatschappelijk verschijnsel.

Ik heb daar wel eens over nagedacht en kwam tot het volgende: Als iedereen in Nederland zich 1x per dag wat 'minder sociaal' gedraagt dan zijn er 16 miljoen momenten van ergernis. Als iedereen 1x per dag zijn best doen om zich wat hoffelijker te gedragen dan zijn er 16 miljoen 'prettige' momenten op een dag. Wat zou het hier dan plezierig worden.

Nee, ik ben geen hippie en op het moment van posten ben ik niet onder invloed van drugs :)
 
Wanneer een topic niet zo snel zou vervuilen zal er waarschijnlijk ook vaker een respons komen in de vorm van een bedankje. Nu is het vaak zo dat wanneer je weer een keer naar een topic kijkt, waar je wel of niet gereageerd hebt, het originele onderwerp totaal vervaagd is (dit gebeurt in het hele forum en door vrijwel iedereen). Dan heeft het geen zin meer om iemand te bedanken. Daarbij komt het ook regelmatig voor dat er met bagger gegooid wordt als men het ergens niet mee eens is, dan heb je vaak ook niet zo'n zin meer. :stapelge:
Zelf stuur ik nog wel eens (on)gevraagd een PM, juist om óf het topic niet te vervuilen of omdat het inmiddels al totaal ergens anders over gaat. 99% zeker van antwoord.
 
Ik post ook niet zo vaak, maar haal hier wel heel veel informatie vandaan, lees veel.
Kan wel op posts reageren, maar als ik er geen ervaring mee heb, reageer je er ook niet op, straks ben ik wijs aan het lullen.

Maar ik begrijp de frustratie, en misschien is het goed om als wanna-bees een simpel bedankje in het topic te plaatsen, als je wat aan de gelezen topic had. Bijv. het topic RT problemen, nu in Beroepspiloten. Wilde vanmorgen reageren als alleen maar 'nice tread', te laten weten dat het een erg interessant topic is, zonder dat ik er (nog geen) ervaring mee heb.

Naar mijn geweten heb ik mensen bedankt als ik om info vroeg, ook de bedoeling om zo door te gaan :) maar nu ik dit zo lees, zal ik in topics die voor mij interessant en waardevol zijn, kennis vergroten, vaker personen bedanken. Daarom lijkt me die knop erg handig, anders wordt het topic misschien teveel onoverzichtelijk.

Ik ben voor! :)
 
Reputatie-meters and "dankjewel knoppen" zijn allemaal een beetje onzin vind ik. Beleefdheid kan je niet automatiseren, dat moet uit de mensen zelf komen. Ik denk dat de mensen die onbeleefd zijn er overigens alleen maar zichzelf mee hebben. Goed, ze krijgen misschien een keer antwoord op hun vraag, maar een volgende keer zal iemand niet zo veel tijd en moeite doen als je toch niets terug krijgt.
 
ik lees heel veel op airwork.
Ik ben ook wijzer en verstandiger geworden.
Ik ben door diana 2x geband, en heb mijn gebruikersnaam
voor veiligheidsredenen veranderd.
Ik reageer vaak niet, zou ik dat wel doen, dan zou ik over de 1000 berichten zitten.

Doch ik alle wijze info waardeer hoef ik niet duidelijk te maken dat ik dat ook daadwerkelijk waardeer.
Van binnen, diep in mijn kleinzinnige hart, denk ik dan.. Bedankt!
dat komt op gevoel, en niet door op een knopje te klikken (A)

gr.
 
P.S.. Art denkt nog steeds mee en is betrokken: recent nog een prachtige bijdrage ontvangen over de Airwork koers.

Ik neem aan in een pm, Diana, want de laatste bijdrage die ik van Art op het forum heb kunnen vinden is van 23/09/09. Ik mis in ieder geval zijn inbreng.

Denk dat ik ook maar even een tijdje naast Art, Julien en FD ga zitten. Goede (Franse) wijn en sigaren.

Hopelijk niet zo lang als dat we van Art, Julien en FD niets meer horen/lezen!

Schrijf mij ook maar bij op die lijst!!! Tijd voor een hele rij baco 's zonder airwork! De lol is er voor mij al een hele tijd af als ik al reageer zal dat alleen in het beroepsforum zijn

:traantjes :traantjes :traantjes
Zoals je inmiddels wel hebt kunnen concluderen, Kliko, behoor je tot degenen die ik graag lees. Jammer, jammer, jammer ook dat alle niet-ATPL'ers hiermee over één kam worden geschoren.
Alsof alle ATPL'ers altijd zo aardig zijn:

De gemiddelde vlieger is geen sociaal goed aangepast, prettig heerschap.

BTW Imo, hoe is het nu met jou???
 
Ik ben ook voor de "hack". Dan kan blijken dat iemand met 10 posts totaal, toch een zeer deskunidg persoon is. Of adersom natuurlijk. En, Metro, dan hoef je niet het topic te `vervuilen` met bedank posts. Daar is het die hack nl. om te doen.....

Diana, is het een optie?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top