Zie je nu wel Stella is de beste school!

Status
Not open for further replies.
Kennelijk niet, want er zijn nog steeds mensen die in fabeltjes geloven
 
Stella heeft z'n eigen pyramidespel. Alles wat klaar is met de opleiding kan instructeur worden zodat ze nog meer jongens kunnen opleiden... :yeehaa:

Kan iemand vanuit Stella eens een keer iets onderbouwen (of afkraken..) Op deze manier blijven we steeds grotere roddels de groep ingooien...
 
Voor zover ik weet staan er inderdaad heel weinig personen te wachten op een baan momenteel. Maar ja, baan kun je het nog niet noemen want de 20 man die bij SunExpress zijn aangenomen moeten nog hun DLR halen.
Van de vorige 9 man hebben volgens mij 8 hem gehaald, goede zaak dus.
Ik snap niet wat er zo slecht is aan die deal met SunExpress, lijkt mij toch echt een superdeal met name in deze tijden. Of hij exclusief voor Stella is weet ik niet, wat ik wel weet is dat de grading etc hier op school is afgenomen.

Wat betreft die wachtlijst denk ik dat die de komende tijd flink gaat groeien, of er moeten weer een aantal Turkse bedrijven langskomen :).

Over Easyjet heb ik nog helemaal niks gehoord. Maar mocht het er van komen hoop ik niet dat het een soortgelijke deal als die van Oxford / CTC gaat worden....
 
SunExpress is toch een 50% joint venture met Lufti (de main line dan)? Kan me dan niet voorstellen dat de arbeidsvoorwaarden niet in orde zou zijn. Dit ivm het gerucht dat ik hoorde dat LH overtollig personeel van CLH en hun eigen cadetjes van de vliegschool daar zou onderbrengen?
 
Onassis keep it real...

1000 rente + aflossing is wel heel veel aangezien ze de TQ niet hoeven te lenen.
500 voor loss of licence en loss of life is pure afzetting

150K aflossen in 15 jaar tegen een huidige rente van 6% (als je het haalt) kost je annuïtair €1250 per maand....

€290,- loss of license per jaar + €110,- ziektekostenverzekering + overlijdensrisicoverzekering á € 25,- + autoverzekering + reisverzekering + WA + etc = €500,-

weinig onrealistisch aan...
 
SunExpress is toch een 50% joint venture met Lufti (de main line dan)? Kan me dan niet voorstellen dat de arbeidsvoorwaarden niet in orde zou zijn. Dit ivm het gerucht dat ik hoorde dat LH overtollig personeel van CLH en hun eigen cadetjes van de vliegschool daar zou onderbrengen?

Euh, DIE kant op misschien wel maar van Sun naar Luftschwansa is ondenkbaar. Shit falls down, never up...(zie avatar <--) Vraag maar aan de jongens die bij Cityline hebben gewerkt. Lufthansa geeft geen zier om jouw wensen als je bij een aanhangsel zit. En al helemaal niet als je Nederlander bent...

Thanks Thumbs voor het onderbouwen van mn argument.
 
Die lol is dus per jaar, dus 500 per maand redt je zo snel niet.
Bovendien zitten heel veel van die nl-ers die eerst bij clh zaten nu bij lh. Nationaliteit is daar nooit een probleem geweest in ieder geval.
 
Onassis en TOF

Het gaat hier om hun EERSTE baan... Dan is het (START)-salaris bij Sun Express vele malen beter dan een starter bij VLM, Denim, Lionair, Easyjet etcetera.. Elke 500 uur ga je een schaaltje omhoog. Daarnaast is LoL, levensverzekering en ziektekosten voor Sun Express (bron PPJN). Weet niet hoeveel dit bedrag is. En 150K is te veel, aabgezien je niet hoeft bij te lenen voor een TQ. Er zijn/waren zeker betere baantjes.. Maar gezien de huidige omstandigheden is Sun Express zeker niet slecht

Als je het over verloedering in de luchtvaart gaat hebben (waar ik het overigens geheel mee eens ben, ander verhaal) ga dan schoppen tegen maatschappijen als ryanair, easyjet, denim, solid, lionair, wizz etc waar men een dure TQ betaald met daarna weinig tot geen garanties, maar volgens mij ging het hier over Sun Express...
 
Voor zover ik weet staan er inderdaad heel weinig personen te wachten op een baan momenteel. Maar ja, baan kun je het nog niet noemen want de 20 man die bij SunExpress zijn aangenomen moeten nog hun DLR halen.
Van de vorige 9 man hebben volgens mij 8 hem gehaald, goede zaak dus.
Ik snap niet wat er zo slecht is aan die deal met SunExpress, lijkt mij toch echt een superdeal met name in deze tijden. Of hij exclusief voor Stella is weet ik niet, wat ik wel weet is dat de grading etc hier op school is afgenomen.

Wat betreft die wachtlijst denk ik dat die de komende tijd flink gaat groeien, of er moeten weer een aantal Turkse bedrijven langskomen :).

Over Easyjet heb ik nog helemaal niks gehoord. Maar mocht het er van komen hoop ik niet dat het een soortgelijke deal als die van Oxford / CTC gaat worden....

Als er gezegd wordt door Stella dat er al 20 aangenomen zijn dan ga je er vanuit dat ze alle selecties gehaald hebben. Als nu blijkt dat ze nog "even" de DLR moeten halen dan slaat het natuurlijk helemaaaaaal nergens op!!

Kan me trouwens ook niet voorstellen dat 8 van de 9 de volledige DLR (BU & GU) gehaald hebben van de vorige groep. Maar misschien heb ik het mis.....

Oxford deal biedt weinig zekerheid m.b.t. Easyjet. Kost veel geld en je werkt officieel voor Parc Aviation. In principe plaatsing bij Easy voor de zomer en misschien in de winter ergens anders (of ze houden je current).

RR
 
Kan me trouwens ook niet voorstellen dat 8 van de 9 de volledige DLR (BU & GU) gehaald hebben van de vorige groep. Maar misschien heb ik het mis.....
RR

Dat heb je inderdaad mis, want 8 vd 9 hebben het toch echt gehaald en beginnen binnenkort met de typerating (Sunexpress vraagt enkel BU volgens mij).
 
Beste allemaal,

Normaal distantieer ik me van discussies!

Ik ben werkzaam als TRI/TRE (trainingscaptain) bij easyJet en afgelopen week heb ik de profcheck afgenomen van 1 van de gezagvoerders uit het recruitment team.

We krijgen dit jaar tussen de 160 en 180 nieuwe F/O's. De ervaring verschilt van ab initio's tot zeer ervaren F/O's (ex BMI). Ze krijgen allemaal een zomercontract en worden alleen per uur dat ze werken betaald. Het uurloon ligt tussen de 50 en 68 UK sterling afhankelijk van ervaring. De ab initio's zijn afkomstig van Oxford, daarnaast worden diverse F/O's van vorig seizoen weer terug gevraagd. Daarnaast krijgen ze een flexible rooster, volgens mij geen per diem etc.

Het is voor de meeste F/O's een groot probleem omdat ze domweg niet weten hoeveel geld ze aan het einde van de maand verdienen. Vanzelfsprekend weten ze dus ook niet hoeveel ze overhouden om hun complete studieschuld terug te betalen. Zelfs als ze in de zomer veel verdienen hebben ze een probleem omdat ze in de winter niet of nauwelijks vliegen.

Had recentelijk een CTC cadet in de sim die vorig jaar bij ons gevlogen heeft. Hij kwam met werkelijk schrijnende verhalen over zijn financiele situatie. De meeste F/O wonen in 1 huis omdat ze domweg ze niet kunnen veroorloven om een kamer te huren!

Het verhaal dat 500 uur op type je ergens anders een baan kan geven is op dit moment een broodje aap verhaal. Er lopen veel ervaren, werkeloze vliegers rond die allemaal een baan zoeken. Denk aan vliegers van het failliete Sterling, Sky Europe etc. Ik heb me ook georienteerd op de arbeidsmarkten ik krijg ook geen antwoord op sollicitaties. Als ik een antwoord krijg dan zijn de arbeidsvoorwaarden dusdanig slecht dat ik me geen overstap kan overoorloven (heb ook nog een studieschuld)

Het kost je erg veel tijd om überhaupt de type rating terug te betalen en ik zie op dit moment werkelijk geen lichtpunt aan de horizon. Train mensen ook in mijn vrije tijd voor diverse TRTO's van over de gehele wereld en de verhalen dat er vliegers nodig zijn in de toekomst zal wel kloppen. Echter met de huidige arbeidsmarkt en de negatieve invloed op de arbeidscondities zal het lang duren voordat er weer normale arbeidscondities zijn waarmee een opleiding en/of type rating terug betaald kunnen worden.

Vergeet niet dat deze gehele arbeidsmarkt met iedereen die zelf zijn type rating betaald en slechte arbeidscondities accepteert ook een grote en negatieve invloed heeft op onze arbeidscondities. Ik ben based in Berlijn. Op dit moment zijn we in onderhandeling om een Duits contract te krijgen. Het aanbod ligt 30% netto onder mijn netto salaris van 5 jaar geleden!

De meeste vliegscholen handelen in dromen en geven niet weer hoe de realiteit is! Pas op en denk er goed over na of deze droom wel echt realiseerbaar is!
 
Zo...dat is een goed verhaal A319Jockey!

Mag ik aannemen dat jij het over de Parc Aviation deal met Oxford hebt? Volgens mij zijn er nu 20 die de type ingaan en hopelijk bij EASY komen... Kosten: 34.000 Pond.

RR
 
Correct!

Eenvoudig rekensommetje:
Gemiddeld verdiende een FO vorig jaar UK sterling €2100 netto. Dat zal dit jaar iets hoger zijn met het uurloon, je weet echter niet waar en hoeveel je vliegt! Laat ons uit gaan van een NL FO met 180 TT en een netto maandsalaris van €3000. Exchange rate UK sterling : Euro 1:1.1. Studiekosten terug te betalen in Euro’s. Woon en leefkosten zijn inclusief huur kamer, tickets van en naar NL, eten en drinken. LOL insurance, uitgaan etc zijn niet inbegrepen! Kosten voor wonen in NL gedurende de winter zijn niet inbegrepen!

6 maandsalarissen van €3000 €18000 per 6 maanden
Terugbetaling gebaseerd op een totale schud van €140000
(€100000 basisopleiding en €40000 type rating) €12000 per jaar
Leef en woonkosten €1500 per maand €9000 per 6 maanden

Eigenlijk lijkt het bijna niet te kloppen als ik het zo schrijf! Alleen al met het salaris is het al onmogelijk om de vaste kosten te betalen, laat staan iets extra's!!
 
Voor een gemiddelde basis opleiding ben je toch nog wel iets meer kwijt dan die 100.000. Reken dan maar 140.000 voor de opleiding en nog eens 40 voor de type. Totaal 180.000.

Basis aflossing zal ongeveer in de buurt van 900 euro komen (1 jaarsrente, max looptijd).

pff.. boel geld allemaal....

RR
 
Ook ik had het me voorgenomen om eigenlijk niks meer te zeggen, maar een school die durft te beweren dat het goed gaat verdient alle repliek die het maar krijgen kan. Als zelfs studenten van het prestigieuze Oxford en CTC, voor wie maatschappijen in betere tijden op hun knietjes aanklopten, nu gedwongen worden om contracten te tekenen waar zelfs de grootste optimist niet blij van wordt, dan betekent het maar één ding: de markt is kut.

Ik ben ze tegengekomen vorige zomer, jongens en meisjes van CTC die nu voor de derde keer een zomercontraktje gaan vliegen en GEEN IDEE hebben hoe het nu verder moet met hun carrière. De paar maatschappijen die wel geld maken springen hier handig op in en bieden deze jongens het ene wurgcontract na het andere. Werken voor peanuts in de zomer, niks, nada noppes in de winter. Onderschat dit niet beste mensen. Denk er goed over na wat dat betekent voor jou, voor de mensen om je heen. En dit zijn dus jongens met een prestigieuze organisatie achter zich.

Is het 'all doom and gloom'? Je zou kunnen zeggen dat deze jongens geluk hebben dat ze uberhaupt nog aan vliegen toekomen. Klopt. Maar dit zijn de jongens van CTC die geluk hebben gehad en op tijd klaar waren met hun opleiding. Hun klasgenootjes onder zich hebben nog geen meter gevlogen. Hoe vergaat het de jongens van 'minder goedgeplaatste' vliegscholen?

Ik hou het hierbij. Ik zeg alleen maar wat ik in de praktijk tegenkom. Ik heb ook niet alle antwoorden. Ik probeer niemand tegen te houden om hun droom waar te maken. Om in de luchtvaartwereld te komen hebben we allemaal risico's genomen, stuk voor stuk. Dus doe wat je doen moet, ik ga niemand belachelijk maken als hij er toch voor kiest om nu te gaan vliegen. Ik zeg alleen nogmaals dat het er nu heel slecht voor staat in mijn branche. Slechter dan ik het in de vijftien jaar dat ik in de buurt van vliegtuigjes kom heb gezien. En dan nog eens maal 3. Natuurlijk zijn er lichtpuntjes, natuurlijk heb ik hoop dat het beter gaat. Maar globaal is het kut. Luister goed naar ons en minder naar je vliegschool. Succes (to all of us).
 
Dit is wat een opleiding maximaal zou mogen kosten. Nederlandse vliegscholen gaan daar met een bedrag over heen wat mensen in een hoogst ongemakkelijke situatie drukt; zelfs na het vinden van een baan. Daar zou wat aan gedaan moeten worden en eigenlijk is de VNV daar een goede organisatie voor.

(Voor de goede orde, ik heb niets met de RWL van doen. Hun status in Duitsland is ongeveer vergelijkbaar met de NLS in NL. Het is gewoon mogelijk een goede opleiding aan te bieden voor een afbetaalbaar bedrag.)
 
Als ik er zo ff snel naar kijk lijkt deze school op te leiden voor dat Multipilot Licence, scheelt een hoop in de kosten, maar dan zien ze je volgens mij helemaal aankomen.....
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top