Algemeine Hochschulreife, Abitur, Etc. vraagje..

Hallo iedereen,

ik sluit me aan bij de vragen van Plane driver !!

Heb gisteren nog gebeld met lufthansa! Ik heb de NLS gevolgd
in de tijd dat het een HBO status had. Ze hebben mij gevraagd mijn diploma's
op te sturen en ben dus in afwachten van een antwoord of ze deze HBO status
accepteren. Ik heb er zelf weinig vertrouwen in gezien er in Duitsland geen
vlieg opleidingen zijn met HBO status.

Daarnaast heb ik nog gebeld naar het bureau in Dortmund om te vragen of een
propedeuse voldoende is om te solliciteren bij Lufthansa. De medewerker wist
echter niet waar ik het over had "propedeuse" (deze term kent men ook niet
in Duitsland.)

Mijn vraag luidt dan ook, is er iemand hier op airwork die daadwerkelijk door het behalen
van een propedeuse aangenomen is bij Lufthansa of de selectie heeft gedaan !?

Ik weet dat hier de hele tijd word geroepen dat Propedeuse voldoende is maar
zodra ik vraag naar iemand die het ook daadwerkelijk op deze manier heeft gedaan
blijven de reacties uit !

Fijn weekend !
 
Ik had 3 weken terug mijn VWO diploma opgestuurd naar Bezirksregierung Dusseldörf en kreeg deze week een "Bescheinigung" met de term "Fachgebundenen Hochschulreife"

Ik denk dat deze term voor zowel een VWO diploma ,als voor een propedeuse geldt en dat
als je Gymnasium hebt gevolgd, je een 'Abitur' erkenning krijgt.

P.S. Bezirksregierung Dusseldörf zet je diploma gratis om.

cheers
 
Ik heb het een tijdje geleden gedaan, HAVO + P = Fachgebundenen Hochshulreife.
Dat is het minimale vereiste voor LH.
 
Vreemd, want Fachgebundene HS reife is een Fach-abitur, en geen volwaardig Abitur. Een fachabitur krijg je normaal als je slechts 1 vreemde taal op je diploma hebt, maar als VWO-er heb je er toch minimaal 2 op je diploma staan, en dus heb je
recht op een volwaardige allgemeine Hochschulreife.
 
Vreemd, want Fachgebundene HS reife is een Fach-abitur, en geen volwaardig Abitur. Een fachabitur krijg je normaal als je slechts 1 vreemde taal op je diploma hebt, maar als VWO-er heb je er toch minimaal 2 op je diploma staan, en dus heb je
recht op een volwaardige allgemeine Hochschulreife.

Tja dit zat mij in het begin ook een beetje dwars, maar had naar GWI gemaild
en die vonden het prima zo. Als je maar Abitur of Fachgebunden Hochschulreife hebt, is er geen probleem.
 
Tja dit zat mij in het begin ook een beetje dwars, maar had naar GWI gemaild
en die vonden het prima zo. Als je maar Abitur of Fachgebunden Hochschulreife hebt, is er geen probleem.

GWI misschien, maar Condor wil allg. Hochschulreife en ik ben nu met dezelfde Zeugnisanerkennung bezig. Normaal gesproken moet dit via Berlijn, omdat we niet in Duitsland ingezetene zijn. Bez. Regierung D-dorf doet dit officieel alleen voor inwoners van de deelstaat zelf...

Ik wacht wel even af wat ze met mijn VWO diploma gaan doen, ik heb 3 vreemde talen op mijn lijst.
 
GWI misschien, maar Condor wil allg. Hochschulreife en ik ben nu met dezelfde Zeugnisanerkennung bezig. Normaal gesproken moet dit via Berlijn, omdat we niet in Duitsland ingezetene zijn. Bez. Regierung D-dorf doet dit officieel alleen voor inwoners van de deelstaat zelf...

Ik wacht wel even af wat ze met mijn VWO diploma gaan doen, ik heb 3 vreemde talen op mijn lijst.

Hmm.. even op interpersonal bij Condor gekeken. Dit staat er:

Sie verfügen über:
Fachhochschulreife / Abitur (oder ein entsprechend anerkannter ausländischer Bildungsabschluss)


Fachhochschulreife is dan niet hetzelfde, maar wel gelijk aan Abitur als ik dat goed zie?

En is Fachhochschulreife dan hetzelfde als Fachgebunden Hochschulreife :confused:
 
Hmm.. even op interpersonal bij Condor gekeken. Dit staat er:

Sie verfügen über:
Fachhochschulreife / Abitur (oder ein entsprechend anerkannter ausländischer Bildungsabschluss)


Fachhochschulreife is dan niet hetzelfde, maar wel gelijk aan Abitur als ik dat goed zie?

En is Fachhochschulreife dan hetzelfde als Fachgebunden Hochschulreife :confused:

Dit is de volgorde van waarde:

1. Platz - allgemeine Hochschulreife
2. Platz - fachgebundene Hochschulreife
3. Platz - Fachhochschulreife


1 en 2 zijn abitur, dus volle 13 jaren gymnasium in Dld. 3 is slechts 12 jaar les gehad, en geeft geen toegang tot de universiteit. Verschil tussen 1 en 2 is de ontbrekende 2e vreemde taal bij nr 2.

nr 3. is dus te vergelijken met de NL HAVO vermoed ik.


Ik wacht wel af hoe het loopt, VWO is in ieder geval Abitur: punt uit. Ze zien maar dat ze dat Anerkannt krijgen :p
 
Last edited:
@ Hoppa !!

Jij hebt dus met je Havo diploma + Propedeuse deze gelijkstelling gekregen !? Mag ik vragen waarin je deze propedeuse gehaald hebt !?

Ter verduidelijking heb ik mijn HAVO N&G diploma laten omzetten en kreeg als antwoord dat het een Fachgebundenen Fachhochschulreife is. Dit is dus niet goed
genoeg voor GWI en Lufthansa mainline. Wel voor lufthansa cityline en condor.

Cheers
 
Sky,

Ik heb een P in bedrijfseconomie, dit is dus een 'Fachgebundene hochshulreife' geworden.

Quote van GWI:

Sie verfügen über:

Schulabschluss: Allgemeine oder fachgebundene Hochschulreife

Quote van LH:

Für die LH Passage und LH Cargo: Allgemeine oder
fachgebundene Hochschulreife (Fachhochschulreife reicht nicht aus)

Het zou dus geen probleem moeten zijn.
 
Sky,

Ik heb een P in bedrijfseconomie, dit is dus een 'Fachgebundene hochshulreife' geworden.

Quote van GWI:

Sie verfügen über:

Schulabschluss: Allgemeine oder fachgebundene Hochschulreife

Quote van LH:

Für die LH Passage und LH Cargo: Allgemeine oder
fachgebundene Hochschulreife (Fachhochschulreife reicht nicht aus)

Het zou dus geen probleem moeten zijn.

Oke Perfect ! Eindelijk een antwoord op mijn vraag !
Ben zelf ook al aan een studie bij de LOI begonnen om zo een P te halen.

Nogmaals dank !
 
@ Hoppa !!

Jij hebt dus met je Havo diploma + Propedeuse deze gelijkstelling gekregen !? Mag ik vragen waarin je deze propedeuse gehaald hebt !?

Ter verduidelijking heb ik mijn HAVO N&G diploma laten omzetten en kreeg als antwoord dat het een Fachgebundenen Fachhochschulreife is. Dit is dus niet goed
genoeg voor GWI en Lufthansa mainline. Wel voor lufthansa cityline en condor.

Cheers

Fachgebundenen Fachhochschulreife bestaat helaas niet.

Je hebt of, fachgebundene hochschulreife (goed genoeg) of
ja hebt fachhochschulreife (niet goed genoeg).
 
Fachgebundenen Fachhochschulreife bestaat helaas niet.

Je hebt of, fachgebundene hochschulreife (goed genoeg) of
ja hebt fachhochschulreife (niet goed genoeg).

Beste Yak52,

bij deze moet ik je toch echt teleurstellen !
Ik heb zwart op wit staan dat ik een : Fachgebundenen Fachhochschulreife
heb !

Check de bijlage !

Cheers !
 

Attachments

  • reife.jpg
    reife.jpg
    6.9 KB · Views: 0
Beste Yak52,

bij deze moet ik je toch echt teleurstellen !
Ik heb zwart op wit staan dat ik een : Fachgebundenen Fachhochschulreife
heb !

Check de bijlage !

Cheers !

Ja je hebt gelijk, ik zie het. Welke NL diploma is hier equivalent aan?
Naar mijn weten is HAVO fachhochschulreife. Wat fachgebunden
afdoet aan de algemene fachhochschulreife is mij onduidelijk.
 
Iemand enig idee in welke categorie een HEAO diploma valt? Fachhochschule? Ik ben ook bezig met die anerkennungs bullsh*t. Na telefoontje met Berlijn werd mij verteld dat het 6 tot 8 weken kan duren voordat je in het huis hebt... schiet dus lekker op met je sollicitatie.
 
Na telefoontje met Berlijn werd mij verteld dat het 6 tot 8 weken kan duren

Hallo,

Bij mij is dat toendertijd door de LFT in Bremen gedaan, moest mn diploma opsturen en binnen een week had ik de gelijkstelling. Jouw sollicitatie gaat toch ook via de LFT? Ik zou ze gewoon even bellen en vragen of ze dat kunnen regelen.

Anders dacht ik dat het ook via Bezirksregierung Düsseldorf kan, zij zijn ook verantwoordelijk voor de studentuitwisseling tussen NL en D, misschien dat het daar sneller gaat.

Succes
 
Iemand enig idee in welke categorie een HEAO diploma valt? Fachhochschule? Ik ben ook bezig met die anerkennungs bullsh*t. Na telefoontje met Berlijn werd mij verteld dat het 6 tot 8 weken kan duren voordat je in het huis hebt... schiet dus lekker op met je sollicitatie.

Zoals Ben al zegt, via Dusseldorf gaat het sneller (3 weken) mits je alles in 1x goed opstuurt:

- Lebenslauf
- gewaarmerkte kopie van de diploma
- kopie paspoort
- brief waarin je om een anerkennung van je diploma vraagt

grz. Starfighter
 
Back
Top