Werkloze vlieger bij NOVA: Stuitend!

@ BdM,

Realiteit, zegt dat je iets?
Ik kan me alleen niet voorstellen, zoals hij zegt dat hij tot aan Vietnam heeft gesolliciteerd, dat hij geen baan heeft kunnen vinden.

Je doet het voorkomen alsof het op dit moment gemakkelijk is om een goede baan te scoren. Er zijn hier mensen die een goede baan HADDEN bij een goede club. Ik durf te zeggen dat ik daar één van ben. En het heeft mij 8 maanden gekost om weer een baan te vinden. Waarom, omdat ik toevallig rated ben op die kist en een paar(letterlijk) uurtjes er op heb, en ik daar ook iemand ken *1. Sorry dat ik het zeg maar ik vindt dat je hier niet iets, maar VEEL te makkelijk commentaar geeft terwijl er mensen zijn die net zijn ontslagen en solliciteren van hier tot aan Papua Nieuw Guinea (weer 3 uurtjes verder dan Vietnam) en ook niet aan de bak komen. Als jij iemand vraagt die net van school komt om betaald een corporate jet te vliegen dan dient deze jongen te zeggen: "Maar natuurlijk meneer du Manche, lijkt mij fantastisch" (disclaimer: uiteraard wanneer T&C's redelijk zijn en deze jongen zich niet verder in de shit hoeft te lenen om vervolgens voor 2 bananen te hoeven vliegen.) Toch een mooi opststapje voor deze jongen? Op dit moment is er weinig te kiezen, al helemaal niet zonder ook maar enige ervaring. Principes zijn goed, idioot hoge eisen niet. Ik denk dat je hier aardig wat mensen (misschien onbedoeld) tegen het hoofd stoot die overal en nergens solliciteren. Waarom zou een willekeurige oost-petoekiaanse club een nederlander zonder enige ervaring een contract aanbieden terwijl hij honderd typerated gasten op de stapel heeft liggen? Leg mij dat dat maar uit, wie weet vlieg ik morgen dan bij Singapore Airlines op de 74...

Met je laatste zin ben ik het overig volmondig eens, zie *1 ;)

Daarnaast, zoals ik in het andere topic al heb verkondigd,
Volgens mij is dit dezelfde gast die ook NEE zei op:

"Wil je vanavond misschien met ons mee"; aldus Denise Richards, Charlize Theron en Monica Belluci.

en

Zou je alstjeblieft de komende week misschien deze spiksplinternieuwe Mercedes SL65 AMG Black Series naar de Cote d'Azur willen brengen, hier heb je mn tankpasje. Oh en neem voor de gezelligheid maar mijn 19 jarige blonde dochter en haar vriendinnetje mee...


Misschien een HEUL dom antwoord van hem maar mensen reageren éénmaal wat anders met een camera voor zijn kop. Laten we hem toch het voordeel van de twijfel geven en hopen dat hij niet echt zo lomp is als hij zich doet voorkomen...
is het wel zo dat mensen anders reageren wanneer de camera op hun snuffel gericht staat. Daarom moet je deze jongen voorlopig even het voordeel van de twijfel geven. Waarschijnlijk baalt hij enorm van wat hij hier zegt... Cut the guy some slack en hang hem niet bij voorbaat al aan de hoogste boom. Iedereen maakt fouten. Dom blijft het imho...
 
Last edited:
Eerlijk gezegt vind ik het ook niet echt superschokkend. In eerste instantie zegt hij volmondig "ja" op de vraag of hij een privéjet zou willen vliegen. Daarna voegt hij er aan toe dat hij wel genoeg uren wil maken. Misschien dacht hij wel dat hij eerst zelf zijn rating moest betalen en daarna per uur betaald zou worden. In dat geval is het niet onverstandig om even te uit te rekenen hoe lang het duurt voordat je de investering weer terug verdient.

Het komt niet zo handig over, maar hij had niet de tijd om uit te leggen wat hij precies bedoelde. Ik vind het wat te ver gaan om hem af te schieten op dit stukje.
 
Waarom moet je volmondig JAAAA roepen, als je er niet achter staat?


Omdat het om de beeldvorming gaat. Op dat moment dat hij besloot daar te gaan zitten en zijn verhaal te doen, had hij moeten realiseren dat hij de beroepsgroep "startende vliegers" vertegenwoordigd. Mensen luisteren slechts naar hetgeen dat rolbevestigend is. De uitleg daarna hoort men niet meer.
Bovendien, zoals FlyFens al aangeeft denkt hij aan dingen als betalen TQ, laag loon, etc. en heeft hij weinig tijd om deze toelichting te geven. Dit had bij samen kunnen vatten met "JAAAA, mits de arbeidsvoorwaarden goed zijn". Krijgt hij wellicht ook nog de mogelijkheid om dat aan de kaak te stellen. Ben dan benieuwd hoe Kroes daar op had gereageerd.

Deze jongen heeft €156.000 geïnvesteerd om piloot te kunnen worden, bij vermoedelijk, een airline en niet corporate. Dat is zijn keuze en daar mag hij voor uitkomen.

Vind ik een beetje vreemde redenatie. Dus jij zegt dat voor Netjets werken maar een beetje rommelen in de marge is. Ik kan je verzekeren dat vliegers bij Netjets interessanter werk hebben dan menig "airline"-vlieger in EUR. Als je motivatie om piloot te worden is om te gaan werken bij "de grote 3" blijf dan aljeblief thuis.

Ik kan me alleen niet voorstellen, zoals hij zegt dat hij tot aan Vietnam heeft gesolliciteerd, dat hij geen baan heeft kunnen vinden.
en
Doet EPST ook aan baanbegeleiding?

Vanaf dat moment had hij mijn inziens beter een pleidooi kunnen houden over bijv. hoe vliegscholen omgaan met hun oud studenten.

Het is niet wat je kent, maar wie je kent.

En dit is gebaseerd op??? Of ga je nu beweren dat bijvoorbeeld het contingent Nederlandse vliegers bij LH allemaal Herr Mayrhuber kennen en de mannen bij BA Mr. Walsh?
 
Last edited:
Over 't algemeen vind ik het hier een hoop geschreeuw maar weinig wol!

Deze jongen zegt niet veel meer zegt dan dat ie graag plus 400 uur per jaar wil maken (en idd met een camera op z'n snufferd)

Dat is toch zijn goed recht?

Of dat realistisch is is een ander verhaal maar voor 't zelfde geld vind ie in de toekomst wel die baan bij een of andere low cost carrier waar je je ballen uit je broek kunt vliegen...

Over een paar jaar is ie dan waarschijnlijk vast heel blij dat ie mag gaan werken voor een corporate en minder dan 400u p.j. mag vliegen!:p:
 
Waarom moet deze jongen een punt voor de hele vlieger wereld maken? Hij heeft een opleiding gedaan en wil een baan. Dat hij dan wel een minimum aantal uur wil vliegen is zijn keuze.
Daar heeft niemand gelukkig iets over te zeggen. Ook al valt er inderdaad genoeg voor de andere kant van het verhaal te zeggen, blijft nog steeds zijn keuze.

Dat er een hoop mensen zijn die het anders doen, wil niet zeggen dat zijn keuze per definitie belachelijk is.

Belachelijk is dat er nog steeds atpl scholen zijn die op volle toeren draaien, en daar ligt de basis van dit probleem in combinatie met de crisis.
 
Dat die scholen nog volop mensen opleiden snap ik wel, daar moet immers ook de schoorsteen roken. Zolang er vraag is naar opleidingen zal het aanbod blijven bestaan. De scholen de schuld geven is daarom te makkelijk en zij zijn niet de oorzaak van het probleem. Wat mij pas echt verbaast is dat mensen zich in deze tijden nog tot het volgen en betalen van zo'n opleiding laten verleiden. Toen de markt nog goed was vond ik het af en toe al stuitend hoe mensen zich te goed voelden voor een baan op een turboprop of kleine jet met hun kersverse CPLetje op zak. Realiseert die jongen uit NOVA zich wel dat er nog een paarduizend man in Europa rondrent met dezelfde papieren?
 
Last edited:
Dat die scholen nog volop mensen opleiden snap ik wel, daar moet immers ook de schoorsteen roken. Zolang er vraag is naar opleidingen zal het aanbod blijven bestaan. De scholen de schuld geven is daarom te makkelijk en zij zijn niet de oorzaak van het probleem. Wat mij pas echt verbaast is dat mensen zich in deze tijden nog tot het volgen en betalen van zo'n opleiding laten verleiden. Toen de markt nog goed was vond ik het af en toe al stuitend hoe mensen zich te goed voelden voor een baan op een turboprop of kleine jet met hun kersverse CPLetje op zak. Realiseert die jongen uit NOVA zich wel dat er nog een paarduizend man in Europa rondrent met dezelfde papieren?

Dat denk ik ook, de naïviteit van sommigen die ik zie in mijn klas die gekozen hebben valt niet te overtreffen. Met uitspraken van 'We vinden zowieso wel werk als piloot' moet ik lachen of huilen.
 
Het argument dat hij plotseling een camera op zijn neus kreeg gaat er bij niet in. Hij kreeg niet op weg naar de Albert Heijn plotseling een camera in zijn gezicht gedrukt, hij was daar uitgenodigd. Hij werd daar beschreven als werkeloze vlieger, dus vertegenwoordigd hij in de ogen van de meeste kijkers het gros van de werkeloze vliegers in Nederland. Het overgrote deel van de bevolking is niet bekend met de luchtvaart en ziet piloten nog steeds als luie overbetaalde feestbeesten. Dus als in die kostbare minuten uitzend tijd een vraag krijgt of je een bepaalde baan accepteert, dan dien je gewoon volmondig ja te zeggen, en niet iets te brabbelen over minimaal zoveel uur of andere condities waaraan het aanbod dient te voldoen.
Zodra je als vlieger word neergezet in de media moet je beseffen dat je een beroepsgroep vertegenwoordigt. Jouw uitspraken dienen ook in die context plaats te vinden en eigen behoeften en meningen horen even op een lager pitje te worden gezet. Dat heet professionaliteit.
Ben het geheel eens met Mike5: als je geen ervaring met de media hebt dan dien je jezelf voor te bereiden of gewoon lekker thuis voor de buis te blijven zitten.
 
Absoluut oneens. Waarom moet deze man het gehele vlieger bestand in NL vertegenwoordigen? Hebben we daar geen vakbonden en in minder mate PNL,s voor? Hebben die geen afdeling om dit soort dingen naar voren te brengen? (Ja die hebben ze zeker.)

Een aantal van jullie hebben commentaar op deze ene man. Het moet niet komen van deze ene man. Het gaat ook niet om de mening van al die Nederlanders die denken dat vliegers lui zijn.
Het gaat om de marktwerking. Vraag en aanbod. Door een veel te hoog aanbod en een vraag die daar totaal niet bij aansluit komen deze situaties voor. Kan deze ene man met zijn opmerkingen wat veranderen? Ik denk het niet. Je kunt wel twee dingen doen die werken. Het aanbod omlaag brengen, of de vraag omhoog. Dat tweede zal nu even lastig zijn dus kom je toch bij het aanbod.

Het argument dat ook bij de scholen de schoorsteentjes moeten roken snap ik echt niet. Hierdoor worden dus velen veelal jonge gasten keihard gesnikkelt.(Ook jullie hadden die droom toch?) Maar de scholen doen het gelukkig goed! Iedereen blij, behalve diegenen waar we ons in dit topic zo druk om maken!! Waarom kan een KLS wel halveren maar moet een Stella productie opvoeren? Alle bedrijven moeten op dit moment aanpassen, zeker in de luchtvaart. Maar de scholen blijven buiten schot omdat de schoorsteentjes moeten roken?
Of nee, het is de schuld van al die jongetjes en meisjes die(soms idd naief) hun droom najagen.

Met de professionaliteit van deze man lijkt me overigens op het eerste gezicht weinig mis. Dat kan ik alleen beoordelen in de cockpit, de plek waar de beste man wil werken en zijn vak uitoefenen. Niet aan het aantal uur dat hij minimaal wil vliegen of hoe hij op televisie zijn zegje doet met zijn 180 uur ervaring.

Als hij daar namens het VNV of een groep vliegers zat veranderd het verhaal. Maar hij zat daar dacht ik namens zichzelf ???
 
Last edited:
Heb het stukje net ook gezien. Vind dat deze meneer veel te snel wordt afgebrand op basis van het kleine beetje zendtijd wat aan hem besteed werd.

Toen ik mijn frozen ATPL op zak had en er geen banen waren kreeg ik ook de mogelijkheid om in de kleine luchtvaart op een C172 rondvluchten te doen. Ik heb daar toen ook voor bedankt. Ben ik nu ook arrogant? Denk het niet. Ik had het heel graag gedaan, maar had op dat moment een redelijk goed betaalde baan op de grond in operations. En dat viel gewoon niet te combineren. Ja maakt gewoon een kosten versus baten analyse en dan blijkt dat je beter gewoon die baan kan laten schieten. Helemaal als je zo onder druk staat vanwege je financiele situatie.

Misschien heeft deze jongen inmiddels ook wel een redelijk betaalde baan en als hij dan voor bijna niets op een corporate jet moet gaan vliegen en zijn baan op moet zeggen terwijl er weinig uren tegenover staan, misschien dat de bank het huis van zijn ouders in beslag neemt.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook eens een avond heb bijgewoond van EPST en die verkopen een verhaal dat je via hen meteen op een Jet bij een goede maatschappij terecht komt. Toen ze nog met CTC samenwerkten ging dat ook goed maar inmiddels zijn de tijden veranderd ....
 
Alsof die vraaf uberhaupt realistisch is? De meeste corporate jets zijn single pilot ops, denk je nou werkelijk dat deze vermogende mensen een snotneus net uit de vliegschool gezagvoerder op hun speeltje laten zijn!

De kans is groot dat ie onbetaald in de rechterstoel radio operator zou zijn!

Daarnaast hoeveel rijke nederlanders hebben nou hun eigen jet? En dan bedoel ik dus mensen die echt een eigen jet hebben, niet een of andere timeshare bij jetnetherlands!

Overigens zou ik graag slechts 400 uur per jaar werken tegen mijn huidige salaris! Lui? Jazeker! Net zoals de rest van de wereld doe ik het liefst zo min mogelijk voor een zo groot mohelijke beloning!
 
Het is zeker zo dat hijzelf mag uitmaken wat hij van 400 uur per jaar vliegen of van rondjes draaien in een Cessna vindt. Maar daar gaat helemaal niet om.
Jij en ik weten inderdaad dat hij niet de populatie werkzoekende piloten vertegenwoordigt maar dat weet, zoals Marauder ook aangeeft, het grote publiek niet!!! En daarom had hij zijn woorden beter af moeten wegen. Helemaal omdat hij wist dat hij geïnterviewd zou worden.

En ik zeg ook helemaal niet dat hij voor een appel en een ei moet gaan werken. Iedereen heeft recht op een goed betaalde baan met fatsoenlijke secundaire voorwaarden.

Voor wat betreft de vliegscholen; daar ben ik het mee eens. Maar dat is een ander probleem.

Wat ik me gezien de discussie wie hij al dan niet vertegenwoordigt afvraag is; wat was dan zijn beweegredenen om daar zijn verhaal te doen? Of hij zit daar als een egoïst "kijk mij eens zielig zijn" of hij zit daar voor zichzelf en al zijn werkeloze (ab-initio) collega's. Kiezen jullie maar.
 
Last edited:
De man zat volgens mij bij NOVA op eigen doft en was niet naar voren geschoven door een belangengroep. De stelling dat hij zich had moeten realiseren dat hij daar het beeld vormde van een hele groep mensen vind ik daarmee wat ver gezocht. Wel vind ik dat hij naïef en wat gemakzuchtig overkwam toen hij een baan op een corporate jet min of meer wegzette als 'geen nuttige ervaring'. @Flash: de meeste corporate jets zijn wel degelijk multi-pilot of worden zo gevlogen, misschien alleen de nieuwe generatie VLJ's niet (en King Air / PC12 of kleiner). Mevrouw Kroes drukte zich voorzichtig uit tegenover hem, maar waarschijnlijk dacht zij hetzelfde als ik: WTF, waar niet is verliest de keizer zijn recht, if life gives you lemons: make lemonade dus wees flexibel en ga wat anders doen / accepteer voorlopig een suboptimale baan want van stilzitten gaat die 156.000(!) euro schuld niet weg.

@Ktv: het bestaansrecht van vliegscholen is de vraag naar opleidingen. Vraag creëert aanbod, niet andersom. Als de deur nog steeds wordt platgelopen door naïevelingen die maar blijven gaan voor een opleiding zonder veel perspectief op een baan kun je het die scholen niet kwalijk nemen dat ze doorgaan met het faciliteren daarvan. Ben je soms ook bij de snackbar om de hoek langs geweest om de eigenaar te vertellen dat hij zijn tent moet sluiten omdat hij immers zou moeten weten dat teveel patat ongezond is voor de mensen in de buurt?
 
Last edited:
Ben het met First Choice en FlyFens eens, misschien had die gast bij NOVA wel zo'n corporate aviation (poep)tent in gedachte en heeft er geen zin in om als een stuk vuil gebruikt te worden en om ook nog eens grof geld te betalen voor dit privilege. Ik ken die gast niet, en misschien kwam het wat slecht uit de verf in dat korte stukje, maar hij kwam wel enthousiast over en wil waarschijnlijk gewoon normaal werken voor een fair salaris waarmee je een schuld van 156K kunt aflossen.

Wat moet ie dan doen? Een jaar corporate vliegen op standby basis voor peanuts, niets kunnen aflossen van zijn schuld en volgend jaar ineens +/- 170K schuld (rente op rente!) bij de bank hebben?
Dat zijn dan een paar honderd peperdure vlieguurtjes op een corporate mini-jet (waar je ook nog eens bar weinig aan hebt) die je dan in je logboek hebt, en dan ga ik er voor het gemak ook nog eens uit van uit dat ie zijn type niet zelf hoeft te betalen.

Het is wel een bittere illustratie van de catch 22 situatie waarin al die naieve wannabees zich bevinden, maar zoals SlimJim al aangeeft, helaas trappen mensen er nog steeds in...
 
Ik vind het best wel grappig dat iedereen gelijk van mening is dat het feit dat als er hier wordt aangegeven dat hij best wat zorgvuldiger had mogen optreden, dat men dat ziet alsof hij voor een appel en een ei corporate jets moet gaan vliegen.

Ik zie het verband niet tussen dat en het feit dat hij gewoon letterlijk zegt dat 400 uur vliegen voor hem oninteressant is. Zowel de vraagsteller als de antwoordgever hebben het woord ARBEIDSVOORWAARDEN nooit in de mond genomen. Hoe kunnen jullie dan zeggen dat dat is wat hij dacht. Ik kijk alleen maar naar wat hij zegt.
 
Ik kan eerlijk gezegd ook niets schokkends vinden in zijn woorden. Hij legt duidelijk uit wat ie heeft gedaan en wat ie graag zou willen. Ik denk dat hij meer uren wil maken zodat ie snel z'n ATPL heeft en zo snel door kan stromen naar iets wat meer van z'n gading is.

Maar dit is verre van fout/schokken of wat dan ook.
 
Het is inderdaad niet schokkend wat hij zegt, en er is niks 'fout' aan zijn opleidingstraject en wensen. Maar naïef en onrealistisch is het allemaal wel, ook al krijgt hij maar een paar soundbites om het uit te drukken. Waar gaat hij die 'nuttige' uren voor zijn ATPL maken dan? Laten we zeggen dat hij er al 300 heeft. Dan kun je 700 uur rondbrommeren op SEP (verdien je niks mee), maar dan zijn er nog 500 uur multi-crew te gaan en de rente tikt door. Het bedrag van 156.000 Euro doet mij vermoeden dat er al een typerating bij zit (anders heeft hij zich wel heel erg laten naaien), als dat het geval is kan ik me voorstellen dat hij zich blindstaart op een baan op dat type.

Het is dan echter nog steeds naïef om te denken dat je op eenvoudige wijze binnenkomt bij een network carrier (al dan niet low cost) met een redelijk salaris, die banen zijn er op dit moment gewoon niet. Als er weer aangenomen gaat worden zwem je in het stuwmeer van fATPL-houders (waarvan veel met ook een typerating) door heel Europa, om nog maar te zwijgen van het contingent ervaren, typerated vliegers dat zonder baan zit. Zelfs toen de crisis nog niet ten volle was uitgebroken was er al een overschot aan low-timers ten opzichte van het aantal beschikbare banen en die situatie is alleen maar verergerd.

Kortom: er moet buiten de doos gedacht worden. Je kan kiezen tussen twee bittere pillen: nog meer geld investeren in een iets minder sexy typerating en uren bouwen richting je ATPL (al of niet redelijk betaald) met de hoop op betere tijden of radicaal de koers verleggen en iets compleet anders gaan doen (waarbij het helpt als je ook een ander diploma op zak hebt). Blijven wachten tot die droombaan je leven binnenfietst is op dit moment geen optie tenzij jezelf of de Bank of Mom&Dad diepe zakken heeft.

Wie heeft schuld aan zijn situatie? De crisis, zeker, maar dan slechts tot op zekere hoogte. Als hij eind 2008 klaar was met zijn opleiding is hij eraan begonnen voordat die zich ten volle liet gelden. Bezint eer ge begint was desondanks wat meer op zijn plaats geweest.
 
Vergeet ook niet dat op TV feitelijk niets is wat het lijkt en dat met knippen en plakken dergelijke bewoordingen heel makkelijk uit hun verband gerukt kunnen worden.
 
@Ktv: het bestaansrecht van vliegscholen is de vraag naar opleidingen. Vraag creëert aanbod, niet andersom. Als de deur nog steeds wordt platgelopen door naïevelingen die maar blijven gaan voor een opleiding zonder veel perspectief op een baan kun je het die scholen niet kwalijk nemen dat ze doorgaan met het faciliteren daarvan. Ben je soms ook bij de snackbar om de hoek langs geweest om de eigenaar te vertellen dat hij zijn tent moet sluiten omdat hij immers zou moeten weten dat teveel patat ongezond is voor de mensen in de buurt?

Zo is de situatie op dit moment inderdaad. Mijn punt is nu juist dat ik dit verwerpelijk vind. Ik vind namelijk dat dit type school zich prima kan aanpassen aan de tijden waarin we op dit moment leven of op welk moment dan ook leven. De gevolgen van dat buitensporig veel opleiden zijn namelijk niet te vergelijken met de patat bakker. Er worden mensen met grote schulden en weinig uitzicht op een fatsoenlijke baan de markt op gestuurd. Of zelfs met onzin verhalen en/of misleidende teksten een opleiding binnen getrokken. ( Lees even http://www.stella-aviation-academy.nl/Vliegen-n47m1 .)

Maar als je de vergelijking met de patatbakker dan toch wil trekken. Het gaat niet om de gezondheid van de mensen. Het gaat erom hoeveel patat hij bakt. Als de snackbar houder teveel patatjes bakt helpt hij zijn tent om zeep. Lullig voor hem. Als de vliegschool teveel studenten opleid helpt hij in tegenstelling tot de snackbar houder niet zichzelf maar zijn studenten "om zeep".

Ik vind het feit dat er voldoende animo is voor een vliegopleiding geen vrijbrief om maar onbeperkt op te leiden en mensen in een soms uitzichtloze situatie te storten.(Want dat wilden ze toch? :passed: ) Een bepaalde mate van zelfregulering is wel op zijn plaats, en ik mis die op een enkele uitzondering na(KLS).

We drijven aardig off-topic, maar de kern van het hele probleem ligt toch echt aan het begin en niet aan het einde van de keten.
 
De patatboer zal patat blijven bakken zolang en zoveel als er vraag naar zijn product is, daar helpt hij zichzelf niet mee om zeep. Eventuele nadelige effecten op zijn klanten komen pas later, als hij zijn geld al binnen heeft. Vliegscholen blijven opleiden zolang mensen die opleiding willen, als de problemen ontstaan voor hun klanten hebben zij hun geld al binnen. Verkooppraatjes (per definitie misleidend of suggestief, maakt niet uit welk product) helpen naïeve twijfelaars over de streep, maar doen niets af aan de basisprincipes van vrije marktwerking. Als er geen vraag naar patat of vliegopleidingen is worden ze automatisch allebei niet verkocht. Nogmaals: de scholen zijn het probleem niet, die beantwoorden alleen maar aan een bestaande vraag. Pas als die wegvalt zullen ze hun capaciteit inkrimpen. Supply & demand, baby!
 
Back
Top