FREELANCER IN DUITSLAND, HELLUP!

bizjet

New member
Hello,

Had dit bericht ook al in het Financiële Forum geplaatst maar wellicht maak ik hier meer kans...
Heb in een grijs verleden mijn PPL (usa) gehaald maar er vervolgens niets mee gedaan.
Wel meer dan 10 jaar bij de "Koninklijke" als tweebander in de cabine gewerkt dus vast wel eens forumleden tegen het lijf gelopen zonder dit te weten.

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen mbt de volgende situatie:

Volgend jaar ga ik als freelance CA (factureren per gewerkte dag) aan de slag op een business jet.
Kist vliegt onder Duitse AOC en D-registratie.
Ik blijf in NL wonen maar mijn inkomen komt dan voor 100% uit Duitsland.
Helaas ziet de Duitse Finanzamt mij om onverklaarbare redenen als "Arbeitnehmer" en zal mij vervolgens voor het volle pond belasten.
Ik heb al naar een aantal fiscale vormen gekeken (eenmanszaak/UK ltd/mini-GmbH) om te zien of dit in mijn geval aantrekkelijk zou zijn.
Zijn er mensen op dit forum die zich in een gelijksoortige situatie bevinden en mij op dit gebied zinnige tips/hints kunnen geven?
Alle info is meer dan welkom, alvast hartelijk dank!
 
Gewoon lekker in Dld je belasting betalen en je reiskosten en andere onkosten van de belasting aftrekken. Dan houdt je waarschijnlijk netto een stuk meer over als in NL. Als je getrouwd bent en kinderen hebt kan steuerklasse III en duitse kinderbijslag (zeer) interessant zijn. Wel even duidelijk aangeven dat je niet gelovig bent anders wordt je daarvoor belast.

Je hypotheekrente kun je niet verrekenen in Dld, rentekosten studielening daarentegen wel.

Succes.
 
Hmm, ik factureerde in 2007 als freelance instructeur aan een duitse school en werd hiervoor belast in Belgie.
Het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting maakt een onderscheid tussen freelancers en personen in vaste loondienst.
Voor de freelancers is het van belang waar het centrum van je levensbelangen gevestigd is, in jouw geval nederland. Voor werknemers in vaste loondienst geldt de 183dagen regel. Het land waar je 183 dagen over de voorbije 12 maanden verbleef zal jouw inkomen dan belasten.
Er is echter een uitzondering voor personen tewerkgesteld in internationaal transport over zee en in de lucht. Hier kijkt men naar de staat waar de onderneming gevestigd is, in dit geval Duitsland.

Uittreksel uit de belgische wet volgt hierna, ik denk dat de principes van de wet tussen de EU landen onderling niet significant zal verschillen.

2. Niettegenstaande de bepalingen van paragraaf 1 zijn beloningen verkregen door een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat ter zake van een in de andere overeenkomstsluitende Staat uitgeoefende dienstbetrekking slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar, indien :

a) de verkrijger in de andere Staat verblijft gedurende een tijdvak of tijdvakken die tijdens enig tijdperk van twaalf maanden dat aanvangt of eindigt tijdens het betrokken belastingjaar een totaal van 183 dagen niet te boven gaan, en

b) de beloningen worden betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van de andere Staat is, en

c) de beloningen niet ten laste komen van een vaste inrichting of een vaste basis, die de werkgever in de andere Staat heeft.

3. Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel mogen beloningen verkregen ter zake van een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd, of aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren, worden belast in de overeenkomstsluitende Staat waar de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen.
 
Dat verhaal gaat voor DLD niet meer op. Luchtvarenden in tegenstelling tot scheepvarenden worden 100% belastingplichting in DLD als de werkgever daar gevestigd is. Dit is een paar jaar geleden omgezet om belastingontduiking tegen te gaan.

Desalniettemin is DLD voordeliger qua tarieven als NL dus ik vraag me af waarom Bizjet op zoek is naar een andere mogelijkheid.
 
@space invader: Als ik mijn salaris in NL kon belasten ipv Duitsland zou ik dat meteen doen! We hebben in Dld geen hypotheekrenteaftrek - scheelt bizar veel geld. Duitslands tarieven liggen wellicht wat lager, maar toch betaal ik veel meer belasting.
 
Kun je niet, net als in Ierland, in DLD je belasting terugvragen omdat je mer dan dagen in NL bent? En dan alsnog in NL aangifte doen?
 
@space invader: Als ik mijn salaris in NL kon belasten ipv Duitsland zou ik dat meteen doen! We hebben in Dld geen hypotheekrenteaftrek - scheelt bizar veel geld. Duitslands tarieven liggen wellicht wat lager, maar toch betaal ik veel meer belasting.

In mijn geval is het in DLD duidelijk gunstiger, maar het is inderdaad afhankelijk van je situatie.

Hypotheekrente kan behoorlijk schelen maar als je ziet wat je in DLD allemaal met de belasting kan verrekenen (reiskosten, private pensioenvoorziening, rentekosten studielening, kinderopvang, etc.) en wat je aan premies kan ontvangen (kindergeld, eigenheimzulage, forderprogramma, etc) vraag ik me af waar de meeste mensen beter zitten.

Daarnaast is NL ondertussen al helemaal failliet en DLD nog lang niet dus zullen de belastingen verhoudingsgewijs in NL duurder worden :biertje:
 
Last edited:
Heb mezelf inmiddels als Nederlandse eenmanszaak op mijn huisadres gevestigd waarvanuit ik opdrachtgevers zal factureren.
Kan btw nul-tarief berekenen over mijn facturen en draag vervolgens belastingen af in NL.
We zullen zien hoe het loopt!
 
Back
Top