Lelystad METAR

jhbehrens

New member
Er is iets wat ik niet begrijp

Lelystad is de drukste luchthaven van de Benelux in vliegbewegingen. In de terminal van Lelystad staat een scherm van een KNMI weerstation met daarop alle informatie die normaliter in een METAR staat. Het KNMI heeft dus alle informatie die het nodig heeft om een METAR te verspreiden. Er is onder piloten grote behoefte aan deze informatie.

Maar het KNMI verspreidt geen METAR van Lelystad.

Er is wel een METAR van Deelen - waar volgens mij nauwelijks of geen vliegverkeer meer is. Is is ook een METAR van ongeveer elke boei in de Noordzee.

Ben ik nou gek?
 
als ik je schreeuw om aandacht goed begrijp, wil je graag een metar op EHLE en snap je niet waarom dat niet zo is.

bel het knmi of lelystad airport..
leg t probleem neer bij die gene van wie het probleem is.
 
Lars,

je hebt gelijk, maar als iedereen dt doet kunnen we airwork wel opdoeken.
Kom nou zeg, klagen bij degene die het aangaat? Het moet niet gekker worden. Wij zijn hollanders, klagen om het klagen toch ;)
 
Er is al een tijdje een METAR geweest van EHLE. Jaar of 7 geleden ofzo. Dat was in dezelfde tijd dat ook de ILS is neergezet. Er zou ook permanente verkeersleiding komen en een brandweer service.

Echter, alles is anders gelopen en daarmee ook het voortbestaan van de METAR service. Tegen de tijd dat EHLE alsnog gaat groeien, zullen alle diensten / faciliteiten wel weer terugkomen.

Centjes en politiek.....

Winglet
 
Jaren geleden was er inderdaad TAF en METAR info van EHLE beschikbaar. Dat was in de aanloop naar een ILS en verkeersleiding. De AFISO's op Lelystad hebben (voor zover ik weet) allemaal een opleiding tot waarnemer gehad en konden dus een METAR in elkaar draaien. De TAF werd in De Bilt gemaakt, zoals dat voor alle velden het geval is.
Toen verkeersleiding niet doorging heeft men ook de stekker uit de weersverslaggeving getrokken. Klinkt niet erg logisch maar het zal wel met geld te maken hebben. Op veel velden maakt men gebruik van een autometar. Dit zou natuurlijk op EHLE ook kunnen. Wellicht zou dit via AOPA geregeld kunnen worden. Overigens zal hier ook wel weer een prijskaartje aan hangen.
 
Mijn punt is dat het KNMI al een weerstation of Lelystad heeft en alle informatie al verzamelt. Het zou toch een koud kunstje moeten zijn om die als AUTO METAR ter verspreiden?

Het is uiteraard niet aan de luchthaven om die informatie te verspreiden, maar aan het KNMI.
 
In de VS geven de meeste velden ook een auto-metar. Een computer regelt alles, dus ook als de toren onbemand is kun je gewoon de ILS doen met alle WX info. Gewoon te koop via bv Sporty... :haha:

Hoeft allemaal niet zo moeilijk, maar ja, vertel dat maar eens aan iemand met een Mode-S transponder en TCAS systeem van $ 25.000. ( zoals ik zei de gek )

Overigens klaag ik graag dat de ILS op EHLE uit staat, 75 euro voor een landing op zondag, en daar krijg je nog niet eens een ILS-je bij ....
 
Last edited:
Lars,

je hebt gelijk, maar als iedereen dt doet kunnen we airwork wel opdoeken.
Kom nou zeg, klagen bij degene die het aangaat? Het moet niet gekker worden. Wij zijn hollanders, klagen om het klagen toch ;)

Hou eens op met klagen! :haha:

Groetjes,
Mike
 
Op basis van de informatie die je bij weerstations vindt zou ik niet graag gaan vliegen. Ik zou nog graag iets meer info hebben over zichtwaardes, wolkenbasis en dus een echte METAR willen hebben. Als je verder gaat zoeken vind je wel de meetwaardes van Lelystad maar het is een speurtocht.

Hoe over het geheel bepaald wordt welke METARS opgenomen worden in het weerbulletin voor de luchtvaart is mij een raadsel.
Zowiezo vind ik de verdeling over het land enigzins merkwaardig. Zo is opnemen van een METAR van Twente in mijn beleven ook wenselijk.
 
Tsja, dat zou een investering zijn van wel 2 maal 1000 dollar, en met een paar LVNL-ers die een frequentie toewijzen aan het weerstation, dan kun je het gewoon voor de landing uitluisteren.....
 
Tsja, dat zou een investering zijn van wel 2 maal 1000 dollar, en met een paar LVNL-ers die een frequentie toewijzen aan het weerstation, dan kun je het gewoon voor de landing uitluisteren.....

Nou ik wil die METAR van Twente niet alleen hebben om daar te kunnen landen.
Als ik een vlucht wil gaan maken dan kijk ik ook graag naar de meteo situatie van de velden in de buurt van mijn track.
Als ik naar Duitsland wil vliegen en ik kom bv langs Twente dan is het METAR bericht wat het dichtste bij is afkomstig van of Eelde of Deelen.
Als ik naar het weerbulletin voor de luchtvaart kijk is er een enorm gebied waar ik geen actuele meteo info van krijg.
Ik ben dan dus aangewezen op andere bronnen die niet specifiek voor de luchtvaart bedoeld zijn. Ik kan dan wel kijken op bv buienradar.nl maar dan weet ik andere essentiele informatie die ik zou willen hebben niet.
 
Back
Top