Banen, banen, en nog eens banen...

Hier ook eentje die twee jaar geleden niet gekozen heeft voor een vliegopleiding. Des te frustrerender dat ik iedere dag langs Schiphol reis om bij de VU te komen.:stapelge:

Moet je eens proberen een vliegopleiding te doen, niet aan de bak te komen en dan maar een studie beginnen.

En DAN elke dag langs Schiphol reizen om bij de VU te komen.

Ik hoor dat dat nog vervelender is.
 
Weet niet.:p:
@Ronnie, ik probeer mensen geen kant op te sturen, ik heb zelf de keuze gemaakt. Misschien dat ik de juiste keuze gemaakt, de tijd zal het leren.
 
Weet niet.:p:
@Ronnie, ik probeer mensen geen kant op te sturen, ik heb zelf de keuze gemaakt. Misschien dat ik de juiste keuze gemaakt, de tijd zal het leren.

Ik ben wel benieuwd waar je de keuze toendertijd op gebaseerd hebt, omdat er toen (2 jaar geleden) absoluut nog geen sprake was van een crisis.
 
Gokje: Omdat 150k+ toen ook al gelijk stond aan financial suicide?

:snore:
 
Eerst een studie, dan een vliegopleiding en nu iedere dag met de trein vlak onder 18R en 18C door... Da's pas een martelgang.
 
Hint: Surferboy draait al wat langer in het wereldje (en Airwork) mee. 150000 euro lenen voor een ±17-jarige was al langer tricky, omdat er al langere tijd (misschien in een klein piekje wat minder) een pilotenoverschot is geweest.
 
Moet je eens proberen een vliegopleiding te doen, niet aan de bak te komen en dan maar een studie beginnen.

En DAN elke dag langs Schiphol reizen om bij de VU te komen.

Mensen die na een vliegopleiding nog de financien hebben om ipv werk een tweede studie te gaan doen hebben niks te klagen.
 
Deze opmerking slaat nergens op! Betalen voor een TQ om vervolgens voor een salaris te gaan werken die niet eens genoeg is om de maandelijks rente terug te betalen zijn dan ook redenen om niet te klagen, of zie ik verkeerd?
 
Probeer je hiermee te zeggen dat mensen juist wél hun droom na moeten jagen, of dat ze jouw voorbeeld moeten volgen? En wat is de reden geweest dat je het 2 jaar geleden niet gedaan hebt? Toen was alles toch nog koek en ei? (geloof dat pas midden 2008 enige kenmerken begonnen te komen van een mogelijke crisis)

IMHO is je droom najagen altijd goed, maar wel in een realistisch perspectief! Het moet namelijk wel kans van slagen hebben, daarmee bedoel ik dus aangenomen worden bij een maatschappij die je een salaris betaalt en niet aangenomen worden bij een vliegschool. Zoals wel vaker gezegd is het halen van een ATPL het probleem (meestal) niet, die kun je desnoods zelfs kopen.

Of je het risico wilt nemen moet je zelf weten. Ohja. 2 jaar geleden was zeker niet alles koek en ei, toen lagen de banen ook niet voor het oprapen mocht je dat denken.
 
Mensen die na een vliegopleiding nog de financien hebben om ipv werk een tweede studie te gaan doen hebben niks te klagen.

Ik hoor ook niet bij de bovenstaande groep, maar ik ken een school met een garantiefonds waarbij je 1 jaar na de opleiding de rente over je opleidingskosten niet meer zelf betaalt. Waarom zou je daar geen gebruik van maken en jezelf verder ontwikkelen voor het geval:

1. Je geen baan meer kan vinden met je brevet bij een maatschappij.
2. Er over 20 jaar geen olie meer is.
3. Er over 10 jaar geen maatschappij meer bestaat die mensen lange carrieres laat maken omdat iedereen die van school komt voor 30K euro een contractje voor 3 jaar koopt en dan weer op straat geflikkerd wordt.

Of je echt gemotiveerd bent om vlieger te worden als je na je opleiding tot vlieger niet alles op alles zet om ergens iets te gaan vliegen, valt over te discussiëren.
 
Ja Djanello, wat ga je hier op zeggen

Ik ben het geheel eens met Brasileiro. Dat je die deal aangaat is je eigen beslissing en dat moet je zelf weten, dat je echter kritiek gaat leveren dat je geen medelijden moet hebben met studenten die dan maar gaan studeren, en dus niet er voor kiezen om een te dure TQ bij CAE te doen voor een salaris waar de manager vrieseiland bij de AH z'n bed niet eens uit voor wilt komen vind ik dan een beetje misselijk...
 
Ja Djanello, wat ga je hier op zeggen

Ik ben het geheel eens met Brasileiro. Dat je die deal aangaat is je eigen beslissing en dat moet je zelf weten, dat je echter kritiek gaat leveren dat je geen medelijden moet hebben met studenten die dan maar gaan studeren, en dus niet er voor kiezen om een te dure TQ bij CAE te doen voor een salaris waar de manager vrieseiland bij de AH z'n bed niet eens uit voor wilt komen vind ik dan een beetje misselijk...

Misschien zegt het ook wel iets over de motivatie van sommige mensen om in plaats van ergens in afrika of azie voor heel weinig te gaan vliegen een andere studie te beginnen. Ik zou blij zijn als ik na mijn opleiding voor weinig geld mag vliegen, maar ja je vliegt tenminste wel en maakt uren. Dat is altijd nog beter dan een vliegtuig moeten huren om te kunnen vliegen. En geld maakt ook niet gelukkig!!!
 
Nou daar kan ik wel antwoord op geven. Een aantal jongens die ik ken die niet op dat soort baantjes hebben geaast, hebben daar ook niet echt hun best voor gedaan. Hun argument: 'Er is bijna niks te doen in General Aviation', is wonderbaarlijk genoeg toch redelijk valide.

Als je kijkt naar het aantal instructeurs dat tegenwoordig wordt opgeleid, er is zelfs een school op Lelystad die zich de FI-specialist is gaan noemen. En dat terwijl ik de laatste tijd van weinig nieuwe vliegscholen heb gehoord, er vanwege de crisis echt niet opeens meer mensen voor de lol hun PPL gaan halen en er op dit moment volgens mij amper uitstroom is van ervaren instructeurs naar de grote luchtvaart of elders. Eerder andersom. Optie 1, instructie is dus uitgesloten.

Als je kijkt naar de eisen van de meeste kleinere bedrijfjes: Bijv. Nyassa Air Taxi wat laatst ook hier op het bulletin board voorbij kwam. 400 hr PIC. Van mijn klas van 26 man die ergens in 2008 is afgestudeerd voldoen welgeteld 2 personen daar aan. Van de klassen voor en na mij niemand. Optie 2, baantjes in het buitenland, valt over te discussieren.

Als je kijkt naar rondvluchten in Nederland, de bedrijven waar je dat tegenwoordig met alleen een CPL mag doen zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Tenzij het bedrijf een AOC heeft wordt dit erg moeilijk. Optie 3, rondvluchten, is redelijk uitgesloten.

Als je kijkt naar reclameslepen. Het aantal sleepjes vanaf Lelystad in 1 jaar is volgens mij nog nooit zo laag geweest de laatste jaren. Op Hilversum valt dat volgens mij nog redelijk mee, maar geen van deze bedrijven heeft nieuwe krachten nodig, omdat er elk jaar minder en minder wordt gesleept. Optie 4, reclameslepen, is uitgesloten.

Overal valt uiteraard over te discussiëren en vindt dat ik geen gelijk heb, zet er aub een emailadres bij dan stuur ik gelijk mijn CV op.
 
Je kunt best een baantje krijgen in de GA, je krijgt er alleen niet tot nauwelijks voor betaald. Want er is altijd wel iemand die het voor minder doet. Het is wel goed om wat extra total time te boren. Ik was vanwege de crisis mijn baan kwijtgeraakt na 50u lijntraining :'( . Ik had dus wel een TQ maar niet genoeg total time. Doordat ik afgelopen zomer HEUL veel uren SEP heb gevlogen kon ik aan worden genomen bij mijn huidige werk. Al wist ik dat op dat moment nog niet en kon ik mooi tijdens mijn 3 maanden WW vliegen. Ik vind alleen wel dat de GA bedrijven de vliegers meer moeten betalen, aangezien jij de verantwoordelijkheid draagt als PIC. Echter gebeurd dit dus niet of nauwelijks helaas en als je dus wilt vliegen dan moet je dit doen voor pinda's. Of je moet het puur als hobby zien, alleen moet je dan dus genoeg andere inkomsten hebben om je aflossing, rente, huur, auto, etc van te betalen. Misschien ben ik nu tegenstrijdig, dus kritiek is welkom, toch raad ik iedereen aan om lekker SEP proberen te boren ook al krijg je er pinda's voor. Waarom? Omdat het zo verrekte leuk is!


@ Cyberboy,

Tuurlijk vliegen voor weinig geld is beter dan niet vliegen. Maar vind je dat nog steeds als je net 25000+ euro extra hebt betaald aan een type rating? Betalen voor een TQ is één ding, maar er moet in mijn ogen dan wel iets tegenover staan. Een redelijk salaris en een vast contract bijvoorbeeld. Mijn kritiek is ook niet zozeer dat hij veel betaald heeft voor een rating waarna hij weinig salaris krijgt, dat moet iedereen zelf weten, maar meer vanwege het feit dat hij vervolgens kritiek heeft op mensen die dan maar iets anders zijn gaan studeren for the time being... En nee, dat zegt niks over motivatie! Motivatie heeft niks te maken met ten koste van ALLES te moeten vliegen, ongeacht de voorwaarden. Denk daar maar eens over na...
 
Misschien moeten we Airwork splitsen in 2 kampen..

- de ene de blijven volhouden dat je kost wat kost moet vliegen (gratis en/of betalend) Bla bla MOTIVATIE bla bla UREN MAKEN bla bla.........
- de anderen die juist voorzichtiger zijn en iets anders doen in de tussentijd.... Bla bla ARBEIDSVOORWAARDEN bla bla

Wat is de beste strategie?? Ik weet het niet, maar heb het laatste gekozen....
 
- de ene de blijven volhouden dat je kost wat kost moet vliegen (gratis en/of betalend) Bla bla MOTIVATIE bla bla UREN MAKEN bla bla.........
- de anderen die juist voorzichtiger zijn en iets anders doen in de tussentijd.... Bla bla ARBEIDSVOORWAARDEN bla bla

Wat is de beste strategie?? Ik weet het niet, maar heb het laatste gekozen....

Ik neem aan dat je niet bewust thuis gaat zitten met een vliegbrevet op zak. Dat je geen TQ wil betalen snap ik maar je wil ook niet iets in de GA iets doen?

Veel rondvluchtbedrijven hebben piloten op oproep basis waar je dus prima naast kan werken. En als het niet op oproepbasis is dan kan je altijd een deal maken dat je 4 om 3, week op week af etc.
Ik heb afgelopen zomer 7 dagen per week gewerkt om te vliegen en om de rente te betalen.
De baantjes in de GA zijn er echt wel maar je moet er wel IETS voor doen.

@ zweuvert: hij bedoelt denk ik een frozen TQ hij zat nl. een klas na jou..
 
Wat is een frozen TQ? Volgens mij vervalt de skilltest na 30 dagen gewoon hoor, dan heb je een certificaat waar je je kont mee kan afvegen :)
 
Back
Top