Stella levert piloten?

Het lijkt me inderdaad niet onwaarschijnlijk dat een bedrijf als Ryanair in de toekomst de FO laat betalen voor de upgrade. Zij hebben de macht en zullen je passeren voor een ander als je weigert te betalen.

Ergens hebben we het aan onszelf te danken. Ooit heeft iemand de eerste type rating betaald en daarna is het snel bergafwaarts gegaan. Nu ontkomt bijna niemand meer aan het betalen van een of meerdere type ratings. De oplossing ligt voor de hand, als we allemaal collectief weigeren dan zullen ze wel moeten stoppen met deze praktijken. Maar dat Utopia zal wel nooit gebeuren. Het tegendeel is waar, we glijden collectief verder af in de kuil van misbruik van diverse maatschappijen.

Het enige alternatief is hopen op een goede baan bij een maatschappij waar goede bescherming is, met een vakbond die je rechten verdedigd en een cao en senioriteitslijst die die rechten garanderen. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om dit doel te bereiken.
 
Het enige alternatief is hopen op een goede baan bij een maatschappij waar goede bescherming is, met een vakbond die je rechten verdedigd en een cao en senioriteitslijst die die rechten garanderen. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om dit doel te bereiken.

Bedrijven met goede arbeidsvoorwaarden en vakbonden gaan het juist zwaar krijgen als er concurrenten zijn die hun personeelskosten weten te drukken door dit soort constructies waarbij de piloten betalen voor dure type-ratings en lage salarissen. Of waar juist de vakbond buiten de deur wordt gehouden (Ryanair..)
 
Bedrijven met goede arbeidsvoorwaarden en vakbonden gaan het juist zwaar krijgen als er concurrenten zijn die hun personeelskosten weten te drukken door dit soort constructies waarbij de piloten betalen voor dure type-ratings en lage salarissen. Of waar juist de vakbond buiten de deur wordt gehouden (Ryanair..)

Lijkt me een hele correcte waarneming. Nog meer reden dus om dit ze niet toe te laten staan. Voor mij was het best dragelijk om me door het woud van slechte maatschappijen heen te worstelen, waarbij ik standaard minder verdiende dan de cabin crew van 19 jaar, zolang ik maar het idee had dat er aan het einde van de rit toch die top baan zou liggen. Als dat ook weg valt dan wordt het wel heel treurig in de luchtvaart!
 
Tampie,
inderdaad uiterst correcte analyse, zowel voor wat betreft het ontbreken van overheidscontrole op het vliegschoolsysteem als voor het afglijden van condities of service.

Het eerste is niet enkel van deze tijd, maar is al zo lang als ik vlieg een probleem.
Ik heb het idee dat het voor de politiek als een rijkeluisprobleem wordt gezien en dat ze niet al te veel tijd en moeite willen steken in dit "luxeprobleem".
In vele ogen zijn vliegers nog steeds verwende, overbetaalde mensen die weliswaar door sommigen nog met respect worden nagestaard als ze hun uniform netjes tentoonstellen, maar tante Truus weet niets van de arbeidscondities en opofferingen van de huidige generatie vliegers.
Tenzij ze zelf een neefje heeft die ooit een vliegopleiding is begonnen en zelfs dan gelooft ze maar moeilijk dat het soms op een houtje bijten is.
Helaas is het inderdaad de world we created met het accepteren van steeds lagere arbeidvoorwaarden en het betalen voor typeratings.
Vraag en aanbod enzovoort, kortom: het is allemaal de schuld van Overload;)

Met het instellen van JAA regulering wilde de overheid (lees IVW) destijds wel een halt toeroepen aan de wildgroei van vliegscholen en de kwaliteit van de vliegopleiding waarborgen. Na een eerste slachting onder de vliegbedrijven zijn de ondernemers alweer aan de opkomende hand en zijn de verschillende AOCs en TRTOs al weer niet meer op 10 handen te tellen.
Of de kwaliteit ook beter is geworden in vergelijking met het pre-JAA tijdperk durf ik ook in twijfel te trekken.

Nogmaals, naar mijn mening trek je correcte conclusies, maar ze zijn niet nieuw.
(Wel netjes geformuleerd).
 
Ergens hebben we het aan onszelf te danken. Ooit heeft iemand de eerste type rating betaald en daarna is het snel bergafwaarts gegaan. Nu ontkomt bijna niemand meer aan het betalen van een of meerdere type ratings. De oplossing ligt voor de hand, als we allemaal collectief weigeren dan zullen ze wel moeten stoppen met deze praktijken. Maar dat Utopia zal wel nooit gebeuren. Het tegendeel is waar, we glijden collectief verder af in de kuil van misbruik van diverse maatschappijen.

De spijker op zijn kop.....

Maar als ik hier op het forum schrijf dat het not done is om voor een typerating te betalen dan is het commentaar overweldigend en komt altijd het argument dat het niet anders kan. Nee zeggen is volgens mij ook een optie.

Verbeter de wereld begin bij jezelf.

PS

Indien de informatie van DY juist is dan blijkt maar weer eens dat Stella dus niets doet voor haar studenten. Dit zijn exact dezelfde praktijken die de IFTC erop na hield bij LH Cityline.
 
Oboema: NOU EN?
Wat maakt het nou uit als mensen het op een forum niet met je eens zijn?
Ik zit daar niet zo mee. Het enige wat je kunt doen is mensen voorlichten en je mening verkondigen. Wat die mensen daarna met jouw mening doen, is hun zaak.
Niet belangrijk genoeg om jezelf zo'n slachtofferrol toe te bedelen.
 
Nou heb ik hier niet zo heel veel kaas van gegeten, maar is het geen idee om bijvoorbeeld als VNV naar de politiek te stappen om dit soort dingen aan de orde stellen. Misschien dat er bereidheid is tot het nemen van maatregelen? Je weet maar nooit. Ze zouden regels kunnen maken voor maatschappijen. Bijvoorbeeld dat het nooit geld mag kosten voor een werknemer om er te kunnen komen werken(direct of indirect).

Ik wil piloten niet vergelijken met boeren(uitgezonderd MG dan;)), maar boeren worden tenslotte ook aan alle kanten gefinancierd om nog een redelijk inkomen over te houden. Waarom dan niet voor (beginnende) verkeersvliegers?

Graag jullie kijk hierop. (ook als dit grote onzin is in jullie ogen)

grtz
 
Nou heb ik hier niet zo heel veel kaas van gegeten, maar is het geen idee om bijvoorbeeld als VNV naar de politiek te stappen om dit soort dingen aan de orde stellen. Misschien dat er bereidheid is tot het nemen van maatregelen? Je weet maar nooit. Ze zouden regels kunnen maken voor maatschappijen. Bijvoorbeeld dat het nooit geld mag kosten voor een werknemer om er te kunnen komen werken(direct of indirect).

Ik wil piloten niet vergelijken met boeren(uitgezonderd MG dan;)), maar boeren worden tenslotte ook aan alle kanten gefinancierd om nog een redelijk inkomen over te houden. Waarom dan niet voor (beginnende) verkeersvliegers?

Graag jullie kijk hierop. (ook als dit grote onzin is in jullie ogen)

grtz

Beste San,

Het is inderdaad een heel goed idee. Het probleem is echter dat het VNV het een rotzorg zou zijn wat er met jonge verkeersvliegers gebeurt. Het is een beetje een KLM B747 (betalen ook het meest) clubje die ook af en toe de handen willen uitsteken voor de andere KLM divisies. Werk je bij een niet KLM divisie, wordt er nog minder energie in je gestoken. Ben je dan beginnend vlieger met geen salaris (en dus nauwelijks contributie voor het VNV) en ook nog eens niet van de KLS komt..... Trek je eigen conclusie zou ik zeggen..

Je ziet het in het journalistieke hoogstandje van Gribnau, hoe Dhr. van der W. (bestuurslid professionele zaken bij de het VNV) zich uitlaat over de luchtvaart, en de kritische vragen die Stella van "ons" krijgt. Ik zie deze man dan ook niet echt optreden tegen de wanpraktijken van vliegscholen. Volgens het stukje is hij capt B747 bij de KLM, maar dacht zelf B737. Als ze zijn functie al niet correct kunnen vermelden, dan hoop ik voor hem dat ze het ook onjuist geciteerd hebben.

Als de verhalen kloppen die hier geschreven worden m.b.t. tot Stella, vind ik dat echt ronduit verwerpelijk. Ben alleen niet gechoqueerd, het is namelijk wat ik al verwachten. Het is ook niet zo dat de andere scholen de lieve en brave jongetjes van de klas zijn. Maar het wordt me wel hoe langer hoe meer duidelijk dat Stella toch wel een van de grotere rot ventjes uit de klas is. Kan hier wat tegen gedaan worden.. Nee helemaal niets. Er is namelijk geen politiek draagvlak voor. Dat de boeren nu eenmaal 50% van de Europese subsidies krijgen heeft te maken dat hun Christen democraten de grootste partijen zijn in Europa.

Grtz Mike5
 
Last edited by a moderator:
Het is de VNV helemaal geen rotzorg. Hoe kom je daar toch bij?

Alleen Stella "bashen" is heel makkelijk, maar de situatie zoals die nu is in de vliegscholenwereld is niet door hun gecreërd. Dit is een situatie die je overal op de hele wereld ziet.

Noem mij één maatschappij in de wereld, die een eigen vliegschool heeft met baangarantie en waar de kosten laag zijn.

Eentje maar.

Iedereen die een opleiding volgt bij een vliegschool voor veel geld, weet hedentendage welke gevaren dit met zich meebrengt. Elke bank die dit financiert weet welke risico's eraan kleven. Zolang banken dit nog financieren, zijn de risico's kennelijk overzichtelijk en te behappen.

Val je als ab initio buiten de boot met veel opleidingsschuld, heb je nog een garantiefonds (mag ik hopen) als vangnet.

Als ik nu nog zou moeten beginnen aan een carriere in de luchtvaart, zou ik daar zo weer aan beginnen en lag de wereld voor me open. Je moet de kansen die je krijgt met alle handen aangrijpen.

Denk globaal (China, India, Zuid-Amerika).
 
Thnx voor de toelichting Mike5. Wist niet dat het zo in elkaar stak bij de VNV. Met name door dit stukje op hun site dacht ik dat de VNV misschien iets zou kunnen betekenen:http://www.vnv-dalpa.nl/publiek/vvworden

Maar als ik nu inderdaad lees hoe vd W. er over denkt in dat stukje van Gribnau denk ik ook niet dat ze zich zullen inzetten voor een betere gang van zaken voor jonge verkeersvliegers. Eerst zegt hij bezorgd te zijn over de grote hoeveelheden piloten die niet aan de bak komen en zelfs failliet gaan. Om vervolgens een alinea later "het lef" en "de visie" van Stella aan te prijzen. Volgens mij spreek je jezelf dan alleen maar tegen.
 
Als ik nu nog zou moeten beginnen aan een carriere in de luchtvaart, zou ik daar zo weer aan beginnen en lag de wereld voor me open. Je moet de kansen die je krijgt met alle handen aangrijpen.

Denk globaal (China, India, Zuid-Amerika).


Ik denk dat velen hier anders over zullen denken. Als ik de berichten op dit board lees krijg ik de indruk dat er uberhaupt geen kansen zijn om te grijpen op dit moment. Denk bijvoorbeeld aan een Naudjuh. Ik denk dat hij erg benieuwd is naar de door u genoemde kansen.
 
Beste Boss,

Als het ze wel een zorg is, noem dan een voorbeeld waarin het VNV iets betekend heeft voor ab initio’s, maar niet van de KLS?

Ik loop niet makkelijk Stella af te zeiken, en zeg ook helemaal niet dat er opleidingen zijn die het veel beter doen. Dan moet je nog maar eens even mijn post doorlezen, en dan zal je dat snel genoeg zien.

Ben het helemaal niet eens met je conclusie dat als een bank iets financiert het allemaal nog maar te behappen is. Ik vind het zelfs grote onzin. Een bank financiert iets als er maar veiligheden tegenover staan. In het verleden hebben de banken iedereen gefinancierd met alles wat men maar wilde. Geld lenen was booming business. Ik leen jou 1000 euro en heb nu een “bezit” van 1000 euro op jou, wat ik vervolgens weer kan verkopen. Jij hebt 1000 euro waar je weer zaken van kan kopen. Er is dus ineens van 1000 euro 2000 euro gemaakt. Dat gaat prima zolang iedereen nog maar die rente over die 1000 euro kan betalen. Zo niet heb je ineens een krediet crisis.

Garantie fondsen waren en zijn niet garantie fondsen waar jij het over hebt. Vaak zijn het fondsen die borg staan zodat jij geld kan lenen bij de bank om het uit te kunnen geven aan het vliegopleiding. Je blijft wel zelf hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. Jij bagatelliseert de risico’s en zegt als je het niet haalt nog altijd het garantie fonds hebt. Dit is dus in heel veel gevallen niet waar! Daarbij als ineens heel veel mensen gebruik maken van een garantie fonds die wel de kosten zou dekken waar jij het over hebt, deze natuurlijk direct omvalt.

Dat de wereld aan je voeten ligt en dat je alleen maar even naar China, India of Zuid Amerika moet voor een baan is natuurlijk ook onzin. Daar zitten ze ook niet te springen om 200hrs jongetjes en meisjes uit Europa. Die bedrijven groeien ook minder snel dan voorheen, en kunnen genoeg ervaren mensen krijgen op het moment. De mensen met 200hrs die ze wel aannemen zijn vaak lokale mensen.

Je zit er vast en zeker warmpjes bij en bent het gevoel met de kei harde realiteit van de jongens en meisjes die net klaar zijn met de opleiding totaal verloren. Je geeft ze eigenlijk nog een klap in het gezicht met het advies “globaal” te denken. Wat denk je? Dat deze mensen lui op de bank zitten te wachten voor een baan in Nederland? Zelf denk ik dat 95% van deze jongens en meisjes heel globaal denken, hun CV de hele wereld overgestuurd hebben, en elk kansje aangrijpen!!!

Anders dan jij, zou ik nu totaal niet aan een vliegopleiding beginnen.

Grtz Mike5

Ps die thread met banen klopt in heel veel gevallen niet (meer)
 
Het is inderdaad te makkelijk om te denken dat als het niet lukt in NL / EU je "dan maar" naar Zuid Amerika of zo gaat. In Brazilië weet ik dat elke airline wil dat je staatsburger daar bent en dat kan je niet zomaar worden (eerst even een mooie Braziliaanse chick trouwen wellicht). Daarbij moet je ook nog universitair geschoold zijn meestal. China en India zijn niet veel anders, nog los van het feit dat je nog "eventjes" Chinees moet leren spreken (ik denk dat dat net zo moeilijk is voor ons als Engels is voor hen). En zij hebben ter plekke ook duizenden hooggeschoolde (hoger dan hier) vliegers per jaar uit de lokale vliegscholen. De kansen die je hebt liggen, als ze er liggen, zijn voornamelijk in de omringende landen.

En garantiefondsen, hoe aanbevolen door VNV dan ook, maken het eigenlijk alleen maar erger omdat het meestal niet meer is dan een waarborgfonds waardoor iedereen, ook als je hem uiteindelijk echt niet kan terug betalen, toch een lening kan krijgen. Daardoor is het gelukkig geen elitesport meer, maar verhoogt de risico's voor iedereen in de markt (want meer aanbod van vliegers).

In de banenthread zijn volgens mij alle airlines uit de eerste post al weggestreept omdat je er of zeer ervaren moet zijn, of lokaal staatsburger. Jammer dat Julien hem niet update.
 
Nou heb ik hier niet zo heel veel kaas van gegeten, maar is het geen idee om bijvoorbeeld als VNV naar de politiek te stappen om dit soort dingen aan de orde stellen. Misschien dat er bereidheid is tot het nemen van maatregelen? Je weet maar nooit. Ze zouden regels kunnen maken voor maatschappijen. Bijvoorbeeld dat het nooit geld mag kosten voor een werknemer om er te kunnen komen werken(direct of indirect).

Ik wil piloten niet vergelijken met boeren(uitgezonderd MG dan;)), maar boeren worden tenslotte ook aan alle kanten gefinancierd om nog een redelijk inkomen over te houden. Waarom dan niet voor (beginnende) verkeersvliegers?

Graag jullie kijk hierop. (ook als dit grote onzin is in jullie ogen)

grtz


Maar wat is het alternatief? Een “Nummer Fixus” opgelegd door de overheid (net als bij Geneeskunde) voor piloten? (en weer een (1) "KLS")

Dan krijgen we een topic over mensen die zijn uitgeloot en hoe oneerlijk dat is (en dat het toch een vrij land is etc..)

China aan de Noordzee dus; ik ben voor een liberale marktwerking. Met Boss eens dat je weet wat het risico is ; je neem het of je neem het niet – its your choice.

PS. de landbouw wordt idd ondersteund. Dat heeft andere politieke motieven en kan je niet vergelijken. (waarmee ik niet zeg dat het mijn mening is dat het o.k. is)
 
Nog eentje: Cathay Pacific.

Overigens wel interessant te vermelden: In China is pas de eerste commerciele, non-government owned vliegschool geopend.
Vroegah (lees: tot voor kort) werd je opgeleid door een overheidinstelling en werd je geacht tot aan je pensioen te werken voor 1 van de government sponsored airlines.
Correct me if I'm wrong.
 
Maar wat is het alternatief? Een “Nummer Fixus” opgelegd door de overheid (net als bij Geneeskunde) voor piloten? (en weer een (1) "KLS")

Dan krijgen we een topic over mensen die zijn uitgeloot en hoe oneerlijk dat is (en dat het toch een vrij land is etc..)

China aan de Noordzee dus; ik ben voor een liberale marktwerking. Met Boss eens dat je weet wat het risico is ; je neem het of je neem het niet – its your choice.

PS. de landbouw wordt idd ondersteund. Dat heeft andere politieke motieven en kan je niet vergelijken. (waarmee ik niet zeg dat het mijn mening is dat het o.k. is)

Een alternatief als een Numerus Fixus zie ik ook zeker niet zitten. Daar ben ik ook te liberaal voor. Maar de overheid zou bijvoorbeeld wel kunnen toezien op de juistheid van informatievoorziening die scholen geven.
Maar ik doelde eigenlijk meer op de maatschappijen die misbruik/gebruik maken van het grote aanbod vliegers, door de arbeidsvoorwaarden te verlagen. Ik dacht aan regeltjes die de overheid maatschappijen op zou kunnen leggen, waardoor een maatschappij minder profiteert van het grote overschot van ab-initio`s.
 
Deze post begint een goede wending te nemen. Ik zie een aantal hele goede ideeen de revue passeren.

Wat betreft de scholen met garantie is die van Lufthansa inderdaad een goed voorbeeld. Ik hoop dat ze dit in de toekomst kunnen vasthouden. Cathay is misschien een minder goed voorbeeld, omdat je daarvoor resident van Hong Kong moet zijn en ik betwijfel dat dit voor veel lezers het geval zou zijn. Ik heb me laten vertellen dat de school van Air France volledig betaald wordt en je ook nog salaris krijgt. Moet dit even nakijken, maar indien waar is het een topdeal.

Wat betreft het VNV, denk ik dat jullie hier echt te kort door de bocht gaan. Ik begrijp het standpunt heel goed, god knows I have been there. Als je van buiten kijkt lijkt het alsof ze geen interesse hebben in de vliegers in opleiding. Vele malen heb ik op de deur geklopt om verhaal te halen, maar altijd zonder succes. Het probleem is dat in de kern het VNV een vakbond is, dus een vereniging die haar leden vertegenwoordigd tegenover de werkgever. En dat is nu juist het probleem, want zonder werkgever valt er weinig te vertegenwoordigen. Als niet lid, of geassocieerd lid bent, kun je alleen terugvallen op de VNV als beroepsvereniging en daar zouden ze natuurlijk wel meer binnen kunnen doen voor aankomend vliegers. Maar helaas is het niet verder gekomen dan een eenmalige betaling van 11000 euro voor nieuwe indienstredende piloten bij KLM (die het dan toch niet nodig hebben, maar toch bedankt).

Aan de andere kant is het niet waar dat het VNV alleen geïnteresseerd is in de bazen op de 747/777/MD11. Voor mij hebben ze heel veel gedaan bij een arbeidsconflict met een van de kleine maatschappijen. En ook hebben ze in het verleden hard gevochten voor de belangen van de jonge vliegers. Dit werd gedaan door de mensen die juist niet daarvan profiteerden en dat is wel een mooie essentie binnen het VNV. Tenslotte wilde ik nog het voorbeeld van de pensioneringen noemen. Binnen het VNV zijn het voornamelijk de oudere bazen die graag langer zouden willen doorwerken (tegen het hoogste salaris bij KLM). Het VNV verzet zich daar (tot nu toe) sterk tegen aangezien dit buitengewoon onvoordelig zou zijn voor de jonge collega's. Laten we hopen dat dit zo blijft in de toekomst.

Kun je iets met dit verhaal als vlieger zonder baan? Ik vermoed van niet, maar de enige reden waarom er nog een maatschappij met goede condities is als bij KLM is door het VNV. En dat is ook juist de reden waarom het management van Ryanair en consorten er alles aan zal doen om een vakbond tegen te houden.
 
Back
Top