als ze dan toch wat schriftelijk willen zien, wordt hij/zij onherroepelijk uit die voorselectie gehaald (dit is namelijk al gebeurd).
Helaas is dit een tendens die ik steeds vaker zie gebeuren; de student (klant) wordt speelbal van de opleiding en krijgt steeds minder rechten en inspraak in hetgeen waar hij/zij voor betaald.... Een kritische houding door studenten jegens een vliegschool wordt simpelweg gepareerd door dit soort knullige werkwijzen van opleiders.
Maar ook even iets anders:
Ik vind dat de opleidingsector voor verkeersvliegers verkeerd in elkaar zit. Geen enkel andere soort opleiding kent zulke grote risico's voor de studenten. Dat de sector geprivatiseerd is, daar kan ik nog in meekomen, maar in de huidige vrije marktwerking wordt de emotionele droom van de aspirant misbruikt om juist de aspirant de risico's te laten dragen.
Een opleiding tot verkeersvlieger is echt niet duurder dan de kosten die de overheid maakt voor een student die medicijnen studeert. Daarbij ontvangt de student die medicijnen studeert wel gewoon een beurs bij IBG en een OV-jaarkaart. De aspirant piloot moet het echter doen zonder deze extra's en moet (naast zijn opleiding) ook vaak de leefkosten en reiskosten uit eigen zak betalen. In mijn omgeving zijn dan ook genoeg studenten die hun living moeten financieren waardoor hun studieschuld na afronding niet richting de 120k ligt, maar eerder over de 150k heenschieten....
Daarnaast zit je met de pilotenopleiding vast aan een specifieke sector. Bij verlies van je brevetten heb je weinig om op terug te vallen, terwijl je bij andere opleidingen dit risico in veel mindere mate hebt.
In mijn betoog wil ik dan ook kritiek uiten op het gebrek aan verantwoordelijkheid en inlevingsvermogen bij overheid en luchtvaartmaatschappijen. Niet zomaar een ongefundeerde uitspraak, want het zijn juist de overheid en maatschappijen die er de vruchten van plukken doordat de Nederlandse economie veel baat heeft bij goede luchtverbindingen. Niet alleen in direct verband door de werkgelegenheid, maar ook door het scala van internationale bedrijven die zich in Nederland vestigen door de vele bestemmingen die vanaf Schiphol worden aangevlogen.
Op het moment dat er wordt aangenomen door luchtvaartmaatschappijen is het heel 'gewoon' dat er veel studenten beschikbaar zijn om aangenomen te worden, maar op het moment dat het minder met de markt gaat, wordt er totaal niet naar deze aspiranten omgekeken die zich nog dieper in de schulden moeten steken vanwege hoge rente's, kosten om de brevetten geldig te houden en lage inkomens door het ontbreken van een HBO/WO papiertje. Het is ondertussen dan ook een 'luxe' geworden voor maatschappijen dat zij zelf geen risico's hoeven te lopen en alles af kunnen schuiven op de student die zijn jongensdroom wil waarmaken bij dubieuze opleiders die enkel $$$ voor ogen zien. Ik zou in deze tijden juist van de maatschappijen willen zien dat zij opleiders aanspreken op het opleiden van ongehoord hoge aantallen studenten. Of dat juist de overheid zich ermee gaat bemoeien door de sector iets meer te gaan reguleren.
Bovenstaand betoog zal bij sommige ongetwijfeld vraagtekens oproepen. In de trant van "het is al jaren zo" of "in mijn tijd was het niet anders" zijn inhoudelijk geen argumenten om deze situatie te laten bestaan. Als we zo doorgaan is het straks 'heel gewoon' dat de aspirant piloot voor elke type-rating gaat betalen.
Waar houdt het op? Het volgende scenario klinkt volstrekt belachelijk, maar ligt wel enigszins in lijn van de ontwikkelingen die de laatste jaren is ingezet: betalen voor je ratings TERWIJL je een dienstverband bezit. Bijvoorbeeld 10k betalen om van FO naar Captain te verhuizen. Tja, de maatschappij maakt immers kosten voor de hoeveelheid cursussen en andere zaken. De emotionele droom om captain te worden kan dan makkelijk misbruikt worden, en zal vroeg of laat zal dit ook misbruikt worden als we de huidige situatie als 'normaal' beschouwen.
Er zijn ongetwijfeld anderen die dezelfde mening bezitten, en wat ik nu bespreek is ook al vaker op Airwork beschreven.