Stella levert piloten?

Wat ik me nu afvraag, waar zijn alle piloten gebleven die hun opleiding in de afgelopen jaren bij stella hebben afgerond? Die kunnen toch onmogelijk op de bank zitten (transavia geeft hun aan als preferred supplier bijv.)?

Plus degenen die nu op de bank zitten? Waar zijn ze, waarom zijn ze hier niet vertegenwoordigd in de discussie? Hoe zit het verder met degenen die nu in opleiding zijn? Wat weten zij van bemiddeling van hun school?

Ik vind het zo lastig om op dit moment een alles omvattend beeld te krijgen van de situatie.. (ja dat het slecht is, duh.)

PS: ook ik ben door de selectie bij Stella. Bij EPST heb ik maandag mijn 2e ronde. Fase 1 en 2 van Stella vond ik trouwens lastiger dan bij EPST, maar goed. Dat is weer een andere discussie.
 
Dag menschen,

ik als nieuwe airworker las de discussie omtrent Stella. Hierin wordt verschillende keren gesproken over het afwezig zijn van desbetreffende leerlingen om te voorzien in commentaar, het (mis)management van de directie en de toekomst voor Stella-studenten in de vliegerij.

Welhier: een ex-leerling van Stella die graag meepraat over deze onderwerpen en beschikt over veel informatie aangaande de werkwijze van de school en de sfeer die onder de leerlingen heerst. Overigens wil ik erbij zeggen dat ik positief te spreken ben over het algehele opleidingsniveau, maar dat er zeker nog een hoop zaken zijn die beter/anders kunnen.

Allereerst wil ik maar eens reageren op de vraagstelling waar dit topic over gaat: Stella levert piloten?
Om met de deur in huis te vallen: het verhaal dat Stella ZELF piloten levert is wat mij betreft 98 procent niet waar. Waarom die 2 procent dan ook niet weggeven? Dit percentage komt ongeveer overeen met de 9 man (2 procent van 500) die bij Sunexpress onderdak hebben gevonden. En ik moet nageven, Stella heeft wel iets gedaan om die mensen daar heen te loodsen, dat is een feit, al is het maar een mailtje geweest dat ze nog een paar Ab initio's klaar hadden staan.
Voor mij was al snel duidelijk dat er van de "nazorg" na de opleiding weinig overblijft. Een zeker persoon binnen Stella die ook wel "leerlingmentor" wordt genoemd, is hiervoor verantwoordelijk. Hij zorgt ervoor dat jouw CV bij de maatschappijen terecht komt. Hij vertelt je ook alle verhalen hoeveel man ze daar zoeken, hoeveel tekorten ze hier hebben en wat voor jou de beste keuze is. Zo zou het allemaal moeten werken, helaas voor Stella lukt dit nog niet helemaal. Het is namelijk zo dat je na je opleiding 0,0 hoort omtrent ontwikkelingen in de luchtvaart die je een baan kunnen bezorgen. Je moet er zelf achteraan bellen. Nu ben ik niet van het afwachtende type en ben daarom ook zelf brieven gaan sturen, etc. En met succes, we zijn aangenomen en vliegen bij een maatschappij.

Het is gewoon verschrikkelijk jammer dat Stella zo weinig aandacht besteed aan deze, o zo belangrijke nazorg. Ikzelf heb het vermoeden dat dit komt doordat bewuste 'mentor' teveel aan zijn hoofd heeft. Hoe kun je tenslotte 1 man, 250-500 leerlingen laten kennen, die ook nog eens voor een groot deel op Maastricht zitten? En om die leerlingen dan ook nog eens stuk voor stuk bij een maatschappij onder te brengen. Dat is onbegonnen werk, daar hoef je geen geleerde voor te zijn. Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat dit het enige probleem is.

Kortom, Stella laat het graag aan de buitenwereld blijken dat ze veel doen en veel leerlingen bij maatschappijen onderbrengen, maar dit is tot nog toe niet echt aan de orde geweest.

DY
 
@Davidtt: tot maandag

On topic:

Goed verhaal Damn Yankee, je suggereert in één van je zinnen dat de nazorg niet het enige problemeen is op de school. Nu ben ik benieuwd wat volgens jou dan nog meer de tekortkomingen van de opleiding zijn?
Welke zaken kunnen er nog meer anders?

Gr
 
ask,

Stella is, zoals je wellicht weet, al enige tijd bezig met het werven van veel aspirant-vliegers. Enig probleem wat daarbij komt kijken is dat je met een groeiend aantal studenten, ook een groeiende capaciteit moet bewerkstelligen en de leerlingen zult moeten spreiden door het traject heen. Dit doet Stella door aanschaf van meerdere vliegtuigen en uitbreiden met verschillende locaties (lees: Beek, Amerika en er wordt gewerkt aan een andere locatie buiten Nederland). Een logische gevolgtrekking zou je denken. Echter, bij een groeiend aantal vliegmachines hoort ook een groeiend aantal instructeurs. Hier is de afgelopen twee jaar het probleem ontstaan. Te weinig instructeurs, te veel leerlingen, hierdoor stropen de leerlingen op en het gevolg is nu terug te vinden in leerlingen die tot 3 (!) jaar over hun opleiding doen.
Nu moet ik toegeven dat sommige leerlingen, door een gebrek aan initiatief, zelf hebben bijgedragen aan deze vertraging, maar het overgrote deel is veroorzaakt door het niet kunnen bolwerken van het grote aantal leerlingen, slechte planning en vaak defecte vliegtuigen(lees: Piper Arrow's, Diesel 172's en de Piper Seminoles). Inmiddels is dit probleem voor een deel opgevangen door eigen leerlingen na hun opleiding klaar te stomen als instructeur. De Diesel 172's zijn inmiddels ook betrouwbaarheid aan het winnen, dat moet ook gezegd worden.
Hiermee geef ik denk ik een korte uitleg die de problematiek binnen Stella in grote lijnen samenvat. Eerlijkshalve gebied mij te zeggen dat er wel gewerkt wordt aan verbetering, maar dit gaat erg gestaag.

Overigens vind ik dat het niveau van lesgeven en de qualiteit van de opleiding goed zijn, hier kan ik weinig op aanmerken. ik hoop dat je er iets mee kunt.

DY
 
DY,
inderdaad bedankt voor uw uiteenzetting. U bevestigt het beeld dat ik ruim 2 jaar geleden schetste op dit forum.
U vertelt dat u nieuwe airworker bent. Was u eerder niet bekend met airwork?
Of vond u het destijds niet gepast om te reageren?
Werd er vanuit de school druk uitgeoefend om niet te posten of vond u het destijds allemaal te onnozel?
Ik ben blij dat u verbetering ziet, maar toch zou ik ook graag zien dat u een kort beeld schetst over hoe stella eventueel druk uitoefent om het beeld naar buiten te beiinvloeden.
Waarom wordt en werd er volgens u weinig door studenten gereageerd op de vele kritiek op airwork?

Ik ben benieuwd.
MG
 
MG,

allereerst mag je me wel " je" noemen, ook ik bun moar un boere jongen.

Even kort een reactie op je vragen: Ik heb er weleens gelezen, verder nooit behoefte gehad om te reageren, gewoon andere dingen te doen.

Zoals iedereen weet is het voor een bedrijf niet fijn om kritiek op het web te lezen, zo ook Stella. Om een heel direct antwoord te geven op je vraag, Stella laat duidelijk blijken aan zijn leerlingen weinig te zien in het heil dat Airwork heet. Zaken die op school leven, zien zij liever niet op het net. Iets wat ik me overigens wel redelijk voor kan stellen. Het feit dat ik dit hier toch schrijf, geeft denk ik wel aan dat ik het niet helemaal eens ben met deze gedachtengang. Ik vind dat er open gecommuniceerd mag worden over de gang van zaken binnen Stella, dat recht hebben wij Nederlanders nu eenmaal. Ik vind niet dat school dit mag belemmeren. Ik vind dan overigens wel dat er terechte kritiek geleverd moet worden die ook onderbouwd is, niet van dat slappe gelul in de ruimte om de school in diskrediet te brengen. Onderbouwde kritiek levert voor de school een duidelijke kijk in wat er leeft tussen de studenten en hierop kan dan simpel ingesprongen worden. Dat dit niet gebeurt is een andere discussie, dit is aan Stella om op te pakken!

Kortom, ik heb mij nimmer onder druk gezet gevoeld en ik denk ook niet dat dit gevoel onder de andere leerlingen huist. Tenslotte word je altijd geleerd een beetje Captaincy te tonen, als je dit niet kunt ben je geen vlieger, toch ;)!

DY
 
Zoals iedereen weet is het voor een bedrijf niet fijn om kritiek op het web te lezen, zo ook Stella. Om een heel direct antwoord te geven op je vraag, Stella laat duidelijk blijken aan zijn leerlingen weinig te zien in het heil dat Airwork heet. Zaken die op school leven, zien zij liever niet op het net.


DY

Wat een onzin zeg. Een goed bedrijf wil juist zoveel mogelijk kritiek horen om de zaken indien nodig te kunnen verbeteren. Als je op deze manier te werk gaat steek je wat mij betreft gewoon je kop in het zand(waarom ook niet, die ton is toch al binnen:stapelge:). Als ik Stella student was en mij werd verboden of afgeraden hier te posten zou ik me wel degelijk onder druk gezet hebben gevoeld.
En daarbij komt ook nog dat we hier gewoon in een democratie leven. Iedereen mag zijn mening opschrijven. Als er nu eens alleen positieve kritiek op Stella werd gegeven op Airwork, zouden ze dan ook zo weinig zien in het heil dat Airwork heet? Een bedrijf dat zijn werk goed doet en afspraken nakomt heeft hier niets te vrezen namelijk.
Voor iedereen die nog een schoolkeuze moet gaan maken: Trek je conclusies en vraag jezelf af of je het leuk vindt om straks in een dictatuur te moeten studeren.

Damn Yankee, thnx voor je bijdrage hier, zouden meer mensen moeten doen.
 
San,

vind inderdaad dat je gelijk hebt wat betreft het posten op een forum (Airwork, etc.). Dit moet gewoon kunnen, daar heeft iedereen recht op en niemand kan/mag dat verbieden. Ik heb mij overigens nooit bedreigd gevoeld om wat voor reden dan ook en ik geloof ook niet dat er leerlingen zijn die dit gevoel wel hebben (correct me if i'm wrong). Ik vind het namelijk voor de school een uitgelezen kans om in te springen op hetgeen hier gezegd wordt. Uit de reacties blijkt, mijns inziens, dat veel mensen hetzelfde tegen een aantal zaken aankijken. Het heeft als het ware een soort " vakbonds-werking". De school kan zo makkelijk zien wat er speelt en hier een oplossing voor vinden.

DY
 
DY,
als ik iemand niet ken en voor het eerst "ontmoet" en ik denk er aan, spreek ik iemand altijd eerst aan met U. Zo ben ik opgevoed.
Maar bedankt voor de tutoyering.
 
Geen idee dat je al zo'n ouwe L was, MG ;). Ben zelf opgevoed in het IKEA tijdperk, daar zal het bij mij wel aan liggen. Hekel aan vousvoyeren, maar wellicht krijg ik ook wel de drang voor status als ik ouder ben. Ik meet er persoonlijk in ieder geval niet de mate aan respect van af.
 
Nosig, integendeel.
Bij mij moet JE het respect verdienen om getutoyeerd te worden.
Als ik iemand niet ken of geen respect voor hem/haar heb, ga ik met de U-vorm te keer.
Heb naast de borstvoeding ook opvoeding gehad, maar heb die opvoeding op een eigen manier toegepast, net als JIJ!
Snotneuzen die hier de bijdehandjes uit komen hangen en het allemaal beter weten, spreek ik graag met u aan, maar ik geef toe dat ik vaak de plank missla omdat de boodschap toch niet door komt.

DY, voel JE niet aangesproken. Jij hoorde tot de groep die ik nog niet kende en heb respect voor en waardeer je bijdrage. Had slechts gewenst dat je hem 2 jaar geleden had gemaakt, want toen bleven de bijdrages van stelaa-studenten beperkt tot PMs. Mijn indruk is dus dat het stella-management wel degelijk (psychologische) druk uitoefent op haar studenten.
Iets wat ik schandalig zou vinden als er een ton neergeteld is. Ik ben van mening dat je de klant dan "op zijn/haar wenken mag bedienen".
Als ik een auto koop voor dat bedrag verwacht ik ook dat de verborgen gebreken worden opgelost. Wat zeg je? Dure auto? 3 auto's dan. Of 1 heel klein huis.
Dat hele kleine huis mag ik overigens in 30 jaar afbetalen (als ik dat wil).
 
Het protocol zegt (volgens wiki dan) dat de oudere het initiatief mag nemen om op tutoyeren over te gaan. Wellicht is DY wel ouder, maar jou aanname is dat mensen met minder vlieguren automatisch jonger zijn (wat ongetwijfeld meestal wel zo is, maar goed). Je kan dus niet automatisch verlangen dat hij doorgaat met vousvoyeren totdat jij hem toestemming daarvoor geeft, aangezien hij wellicht degene is met meer leeftijd, rang of status (waar het vousvoyeren op gebaseerd is). Behalve als je van de pyramide uitgaat natuurlijk.... :)
 
Jeetje nosig wat maak je het weer onnodig ingewikkeld.
Ik bun moar een eenvoudige boerenlul weet je nog.
Na je post 3 X overgelezen te hebben, denk ik te menen te moeten concluderen denk ik dat je mijn post niet helemaal begrepen hebt of zoiets.
Tutoyeren gaat van mij uit altijd alleen maar richting mensen waar ik iets van een binding mee voel.
Iemand die ik niet ken of waar ik helemaal geen gevoel of respect bij heb, spreek ik graag met de U-vorm aan om zo bewust een afstand te creeeren onafhankelijk van leeftijd.
Om zo maar zonder meer iemand te tutoyeren (met of zonder toestemming) vind ik geen probleem hoor, maar ik vind het wel grappig om ook snotneuzen te vousvoyeren(grappig woord, 3X woordwaarde) in de hoop dat de boodschap over komt.
Kortom: ik hoef echt niet met u/U aangesproken te worden hoor. Integendeel, vind het van te veel (cockpit)gradient getuigen. De Captains waar ik het meest respect voor heb worden door mij i.h.a. ook gewoon met jij/jou aangesproken. Hoewel dat in het Engels een stuk makkelijker is natuurlijk.
In ieder geval ken ik geen manier om nog meer off-topic te geraken en verblijf ik in afwachting van uw weledele antwoord.
Hoogachtend,



de heer M.G.Ochtend Gloren.
 
Spreek mij maar aan met U, want ben een snotneus. ;). En dan afwachting van uw weledele antwoord verblijf ik. En de zin erboven moet een entertje. Eén regel ruimte. Vervolgens weer een enter> dan Hoogachtend ,

En de rest is goed..haha.

In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke gevleugelde groet,

JB
 
Om nog even te reageren op MG, buiten de rest van de ongein :p.

Ik heb mij eigenlijk nooit eerder bezig gehouden met dit forum, anders had ik echt wel eerder gereageerd. Vandaar.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik kort geleden toch wel een beetje het idee heb gekregen dat Stella wel degelijk druk uitoefent. Dit heeft te maken met het verhaal sunexpress/Pegasus. Leerlingen die hiervoor "geselecteerd" zijn, worden summier voorzien van informatie (let wel: ALLEEN MONDELING, NIETS OP PAPIER)en als ze dan toch wat schriftelijk willen zien, wordt hij/zij onherroepelijk uit die voorselectie gehaald (dit is namelijk al gebeurd). Mensen die namelijk rechtsstreeks solliciteren bij Pegasus, dus niet via Stella, zijn goedkoper uit en hebben een beter contract. Hier wilden een aantal, terecht, opheldering over. Vervolgens word je er dus zondr pardon uitgekickt. Erg raar.

Ken het verhaal overigens maar van een kant, wellicht dat er nog meer dingen speelden, dat moet ik wel zeggen.

DY
 
Als dit laatste waar is vind ik dit zeer kwalijk. Dat is dan bijna een vorm van chantage. Wij kunnen misschien wel een baan voor je regelen, maar als je lastige vragen stelt gaat het feest zowiezo niet door. Zijn er hier mensen die dit zelf hebben meegemaakt en willen reageren?
 
als ze dan toch wat schriftelijk willen zien, wordt hij/zij onherroepelijk uit die voorselectie gehaald (dit is namelijk al gebeurd).

Helaas is dit een tendens die ik steeds vaker zie gebeuren; de student (klant) wordt speelbal van de opleiding en krijgt steeds minder rechten en inspraak in hetgeen waar hij/zij voor betaald.... Een kritische houding door studenten jegens een vliegschool wordt simpelweg gepareerd door dit soort knullige werkwijzen van opleiders.

Maar ook even iets anders:

Ik vind dat de opleidingsector voor verkeersvliegers verkeerd in elkaar zit. Geen enkel andere soort opleiding kent zulke grote risico's voor de studenten. Dat de sector geprivatiseerd is, daar kan ik nog in meekomen, maar in de huidige vrije marktwerking wordt de emotionele droom van de aspirant misbruikt om juist de aspirant de risico's te laten dragen.

Een opleiding tot verkeersvlieger is echt niet duurder dan de kosten die de overheid maakt voor een student die medicijnen studeert. Daarbij ontvangt de student die medicijnen studeert wel gewoon een beurs bij IBG en een OV-jaarkaart. De aspirant piloot moet het echter doen zonder deze extra's en moet (naast zijn opleiding) ook vaak de leefkosten en reiskosten uit eigen zak betalen. In mijn omgeving zijn dan ook genoeg studenten die hun living moeten financieren waardoor hun studieschuld na afronding niet richting de 120k ligt, maar eerder over de 150k heenschieten....

Daarnaast zit je met de pilotenopleiding vast aan een specifieke sector. Bij verlies van je brevetten heb je weinig om op terug te vallen, terwijl je bij andere opleidingen dit risico in veel mindere mate hebt.

In mijn betoog wil ik dan ook kritiek uiten op het gebrek aan verantwoordelijkheid en inlevingsvermogen bij overheid en luchtvaartmaatschappijen. Niet zomaar een ongefundeerde uitspraak, want het zijn juist de overheid en maatschappijen die er de vruchten van plukken doordat de Nederlandse economie veel baat heeft bij goede luchtverbindingen. Niet alleen in direct verband door de werkgelegenheid, maar ook door het scala van internationale bedrijven die zich in Nederland vestigen door de vele bestemmingen die vanaf Schiphol worden aangevlogen.

Op het moment dat er wordt aangenomen door luchtvaartmaatschappijen is het heel 'gewoon' dat er veel studenten beschikbaar zijn om aangenomen te worden, maar op het moment dat het minder met de markt gaat, wordt er totaal niet naar deze aspiranten omgekeken die zich nog dieper in de schulden moeten steken vanwege hoge rente's, kosten om de brevetten geldig te houden en lage inkomens door het ontbreken van een HBO/WO papiertje. Het is ondertussen dan ook een 'luxe' geworden voor maatschappijen dat zij zelf geen risico's hoeven te lopen en alles af kunnen schuiven op de student die zijn jongensdroom wil waarmaken bij dubieuze opleiders die enkel $$$ voor ogen zien. Ik zou in deze tijden juist van de maatschappijen willen zien dat zij opleiders aanspreken op het opleiden van ongehoord hoge aantallen studenten. Of dat juist de overheid zich ermee gaat bemoeien door de sector iets meer te gaan reguleren.

Bovenstaand betoog zal bij sommige ongetwijfeld vraagtekens oproepen. In de trant van "het is al jaren zo" of "in mijn tijd was het niet anders" zijn inhoudelijk geen argumenten om deze situatie te laten bestaan. Als we zo doorgaan is het straks 'heel gewoon' dat de aspirant piloot voor elke type-rating gaat betalen.

Waar houdt het op? Het volgende scenario klinkt volstrekt belachelijk, maar ligt wel enigszins in lijn van de ontwikkelingen die de laatste jaren is ingezet: betalen voor je ratings TERWIJL je een dienstverband bezit. Bijvoorbeeld 10k betalen om van FO naar Captain te verhuizen. Tja, de maatschappij maakt immers kosten voor de hoeveelheid cursussen en andere zaken. De emotionele droom om captain te worden kan dan makkelijk misbruikt worden, en zal vroeg of laat zal dit ook misbruikt worden als we de huidige situatie als 'normaal' beschouwen.

Er zijn ongetwijfeld anderen die dezelfde mening bezitten, en wat ik nu bespreek is ook al vaker op Airwork beschreven.
 
Back
Top