Selectieprocedure

Pilot resh
KLS, Stella, DFA zo ver weg en NLS zo dichtbij...........
Niet om het een of ander maar waar denk je dat je gaat werken na je opleiding?
Besef wel dat je na je opleiding zo goed als zeker naar het buitenland moet om je studie terug te betalen. Dus als je graag in NL dicht bij huis wil blijven zou ik zeker geen pilotenopleiding kiezen.
 
Nu nog alleen even kijken voor welke luchtvaartschool ik ga aanmelden. Want ik weet echt niet waarop je moet letten, voordat je een school uitkiest. Ik denk dat de luchtvaartscholen in Nederland in het algemeen wel goed zijn. Wel jammer dat de KLS, Stella en DFA allemaal zo ver weg is. Waarbij alleen de NLS redelijk dichtbij is.

Pilot Resh, kijken bij welke school je je gaat aanmelden, doe je niet 'even'. Als de enige reden dat je voor de NLS kiest is dat'ie dichtbij is, ben je heel heel erg dom bezig. Je gaat straks meer dan 100k Euro's investeren. Ga je eerst eens inlezen. Kijk hoe de markt in elkaar zit, luister naar de mening van ervaren mensen hier. Het halen van een selectie is niet het grootste probleem; hoe denk je straks een baan te gaan krijgen? Wat doe de NLS b.v. nadat je klaar bent met je opleiding. Waarop baseer je dat de scholen in Nederland in het algemeen wel goed zijn?
 
Bedankt, okal is het een beetje te laat, ik zal het nog een keer vragen of ik natuurkunde erbij kan nemen. Maar zover ik begrepen heb, heeft natuurkunde toch niet zoveel baat bij de pilotenopleiding? Er werd me gezegd dat het eigenlijk alleen op je papiertje moet staan, voorderest wat je moet leren, leer je tijdens de opleiding.

Nou ik denk dat parate natuurkunde kennis toch wel een vereiste is, puur om het feit omdat er toch stiekem heel erg veel natuurkunde bij komt kijken. Onder andere krachtwerking en snelheid is een belangrijk onderdeel van natuurkunde wat bij de pilotenopleiding veel wordt toegepast.

Dus het is niet zo 1-2-3 papiertje en snel piloot worden, de verschillende onderwerpen die je krijgt in de laatste 3 jaar van je school hebben namelijk heel erg veel baat bij het behalen van je eventuele vliegbrevet!
 
Niet echt een goede instelling om meteen te denken dat de KLS selectie moeilijker is, dus dan maar niet te proberen. Dan kan je beter helemaal niet gaan vliegen. Als straks je motor uitvalt, lijkt het je dan ook te moeilijk om dat op te lossen en laat je het maar door iemand anders doen ofzo? Als je niet een uitdaging aan durft te gaan (als dat al zo is, want ik kan me niet voorstellen dat de KLS selectie nou zo ontzettend veel moeilijker is dan die van NLS) is dit misschien niet het goede beroep voor je. Verder moet je misschien je keuze voor een school ook gaan baseren op andere dingen dan 'leuk'. Met een investering van zo'n 120K kan je beter voor een goede school dan voor een leuke school kiezen. Ik bedoel hiermee niet dat de NLS niet goed zou zijn, maar jouw keuze voor NLS zou op dit moment zijn omdat de NLS jou leuk lijkt en lekker dichtbij is..
 
Nee ik denk niet dat de NLS maar leuk en makkelijk is, ik vind het juist een uitdaging. Verder ben ik wel bereid om helemaal naar Groningen te gaan, maar ik kan me niet voorstellen dat de KLS zo veel beter is dan de NLS, dus dan waarom helemaal per se naar Groningen?. En zowiezo geen één luchtvaartschool kan je een baan garenderen na de opleiding. Als het aan mij ligt ben ik zelf bereid om een tijdje in Groningen te gaan wonen,, maar ik moet wel weten waarvoor ik het doe. Want als de NLS toch een goede school is, waarom niet? Ik vind dat de NLS op de een of andere manier flink ondergewadeert wordt.
 
Ondergewaardeerd.;)
Maar als je zo gefocust bent op het volgen van een pilotenopleiding moet je niet op de afstanden letten, maar op de kwaliteit. En wat betreft de kwaliteit van de Hollandse scholen; daar valt op dit forum meer dan genoeg over te vinden.
 
Ondergewaardeerd.;)
Maar als je zo gefocust bent op het volgen van een pilotenopleiding moet je niet op de afstanden letten, maar op de kwaliteit. En wat betreft de kwaliteit van de Hollandse scholen; daar valt op dit forum meer dan genoeg over te vinden.


Dus de kwaliteit van de luchtvaartscholen, zit eigenlijk alleen bij de KLS, zover ik het begrepen heb? Wat is er mis met de NLS?
 
Hij zegt niet dat de NLS geen kwaliteitsopleiding is. Hij zegt alleen dat je niet naar de afstand moet kijken.
 
Omdat de KLS waarschijnlijk goede contacten heeft met KLM, wordt je dan gelijk gelinkt aan de moederbedrijf of zoiets?

Moederschip toch? Daar wordt je toch aan gelinkt of gekoppelt, met die vliegende schepen? .. Ken je star trek? ;)




Niemand wordt op dit moment aan een maatschappij gelinkt. KLSers vanaf 2010 ook niet meer, voor onbepaalde tijd. Je moet op eigen houtje je baan zien te vinden, mits je bij zogenaamde sponsorships binnen kan komen (Etihad e.d.)

Lees anders de kennisbank even door en andere topics over vliegscholen. Voordat je begint moet je alle kennis op een rijtje hebben! Succes! :)
 
Last edited:
Omdat de KLS waarschijnlijk goede contacten heeft met KLM, wordt je dan gelijk gelinkt aan de moederbedrijf of zoiets?

Pilot Resh, als je dit soort dingen nog moet vragen, heb je geen idee waar je aan gaat beginnen.

Hier wat gratis en ongevraagd advies: GA JE EERST EENS EEN HALF JAAR INLEZEN OP DIT (EN ANDERE) FORA.

Post voorlopig geen vragen meer, maar ga eerst lezen.
 
Zoals al zo vaak gezegd in dit topic, Lees je in, bezoek de opendagen van verschillende vliegscholen en vergelijk de voor en nadelen van elke school.
Verder denk ik dat je je nog niet beseft dat je toch een risico neemt(grote lening). Je moet zeker weten dat dit is wat je wil.
verder gaat in de selectie veel tijd zitten, buiten de rondes zelf moet je je goed voorbereiden en informatie zoeken. een eerste stap is gezet door op dit forum te kijken. In ieder geval succes met het vinden van de juiste school !
 
Bedankt allemaal, ik zal me nog goed informeren hier en daar.

Zodra de 1e schooldag begint, stap ik gelijk op naar mn decaan om te bespreken over mijn keuzenpakket. NG met natuurkunde + economie lijkt mij echt idiaal. Er is zeker ook een grote kans dat de klas van natuurkunde vol zit. Dat zou dan echt balen zijn.

Maar ik zal het proberen, nogmaals dank.
 
Last edited:
Hey daar, ik vroeg me af of het engels van verbal reasoning test van hoog niveau is. Ik heb al eerder zo'n verbal reasoning test gedaan waar het engels van een hoog niveau was. Zeg maar op het niveau van een GMAT test. Toen had ik ook maar een score van 40% (20 vragen).

Of valt het allemaal wel mee?
 
Het valt niet mee.
Op mijn VWO heb ik voor de leestesten 3 keer een 9 gehaald en 1 keer een 8, dus dat onderdeel van NASS leek mij geen probleem.
Maar toen ik daar eenmaal zat had ik bij bijna alle vragen echt geen idee.
 
Het valt niet mee.
Op mijn VWO heb ik voor de leestesten 3 keer een 9 gehaald en 1 keer een 8, dus dat onderdeel van NASS leek mij geen probleem.
Maar toen ik daar eenmaal zat had ik bij bijna alle vragen echt geen idee.

Heb je de selectie gehaald?
 
Na zoveel moeite is het toch eindelijk gelukt. De decaan bleef maar zeggen dat het onmogelijk was, dus ging ik naar de teamleider waar ook de directeur werd bij gehaald. Het was onmogelijk om EM + Na te doen. Dus was een profielwijziging de enige optie. Ik kreeg net een telefoontje dat alles gelukt is, en dat ik nu NG mag gaan doen (uitzondering, alleen omdat mn cijfers zo hoog waren). Ik ben echt opgelucht en blij. Alleen wordt het echt een onwijs zware jaar met zoveel vakken. En nog bedankt iedereen voor de handige tips!

Vakkenpakket NG :

Gemeenschappelijk deel
Nederlands
Engels
Latijn
LO
CKV
KCV
algemene natuurwetenschappen

Verplichte profielvakken
Wiskunde A
Biologie
Scheikunde

Profielkeuzevakken
Frans
Natuurkunde
Economie

Dat is een heleboel zeg.
 
Back
Top