Selectieprocedure

Pilot Resh

New member
Beste airworkers,

Ik ben van plan om over 2 jaar als ik 17 ben, en de overgangsrapport naar 6 gymnasium heb, deel te nemen aan de selectieprocedure. Ik heb geen natuurkunde in mn examenpakket, maar ik ben van plan om het na mn studie te halen als een deelcertificaat. De probleem is dat je bij de selectieprocedure waarschijnlijk vragen krijgt, dat met natuurkunde te maken heeft (zoals krachten enzovoorts), terwijl ik daar niet zoveel van af weet omdat ik dat pas na mn studie ga proberen te halen, wat nu als ik er niets van af weet, is het dan verstandig pas aan mee te doen na het behalen van de deelcertificaat op mn 18e?

Bij voorbaat dank.
 
Als je nu naar de 4e gaat en toch al natuurkunde wilt gaan doen, waarom doe je dat nu dan niet in de komende 3 jaar gewoon op school?
 
Het was eigenlijk al te laat, maar meer omdat na mn VWO opleiding de benodigde natuurkunde kon halen in al 6 a 7 weken i.p.v. 3 jaar op school, en daarbij hoef ik dan ook geen wiskunde B te doen en heb ik nog iets achter de hand (Economie&Maatschappij) als ik het niet zou halen.
 
Nope, dan is wiskunde B vereiste, terwijl bij EM wiskunde A bij nodig is omdat het goed bij economie aansluit. En als ik via die instituut doe dan ben ik veel sneller klaar, anders moet ik in zoveel vakken tegelijk examen doen. Maar is de selectieprocedure dan wel te doen zonder natuurkunde te hebben gehad?
 
Voor zover ik weet moet dat zeer zeker te doen zijn.
Denk dat je het met een beetje logica ook moet lukken.:biertje:
 
Last edited:
Als je inderdaad een beetje logisch nadenkt, dan is het zeker te doen. Heb zelf selectie bij de KLS gedaan en dat was, vond ik tenminste, erg makkelijk. Kan me niet voorstellen dat de selectie van de NLS (veel) moeilijker zal zijn.
 
Ja, dat klopt niet helemaal ..

Bij EM moet je kiezen tussen WiA of WiB
Vervolgens kun je elk vak in het vrije deel kiezen dus ook natuurkunde!

Het is wel zo dat Wi A beter aansluit bij economische vakken maar dat boeit toch niet, als jij goed je best doet bij die vakken maakt het helemaal geen verschil! Volgens mij zoek je de makkelijkste weg, moet je ook zelf weten. Maar dat je voor natuurkunde WiB moet hebben en dat je bij EM WiA moet is grote BS;)
 
Ja maar misschien is het ook verschillend bij de scholen, want ik vroeg duidelijk of ik natuurkunde kon kiezen, maar mijn decaan liet dat niet toe. En idd wat ik ook al zei volgens mij is dit wel de makkelijkste weg dan.

Ow dus het is wel te doen, zonder dat je van al die krachten afweet ? Bedankt voor de snelle reacties en de moeite.
 
Als je inderdaad een beetje logisch nadenkt, dan is het zeker te doen. Heb zelf selectie bij de KLS gedaan en dat was, vond ik tenminste, erg makkelijk. Kan me niet voorstellen dat de selectie van de NLS (veel) moeilijker zal zijn.

Dus je vond het zeker te doen, zonder natuurkunde gehad te hebben?
 
wat ik heb gedaan is NT gepakt met als keuzevak Informatica en als vrije keuze M&O. ipv M&O kan je dan in jou geval economie nemen. dit kan je nog aan begin 4e VWO veranderen.(zelf begin 5e bij ons,kan je nog v bepaalde vakken veranderen.)

dit zou in jou geval allemaal mogelijk zijn neem ik aan. is dit niet een goede optie voor je?
 
Als je de keuze nog hebt (en zo te lezen moet het wel mogelijk zijn) zou ik wel natuurkunde nu vast in je pakket nemen. Naderhand als deelcertificaat zal je meer tijd kosten dan je denkt. Vaak is het ook in een veel hoger tempo, het equivalent van 3 jaar in 3 maanden. Mits havo telt een deelcertificaat niet eens mee als je bij KLS op selectie gaat, iets om in je achterhoofd te houden.

Aangezien je alle selecties al in je examenjaar kan doen, kan het zijn dat je na je eindexamen al weet dat het niet voor je is weggelegd, of wellicht wil je als backup eerst nog wil gaan studeren. In dat geval heb je natuurkunde al op je diploma staan, dat scheelt je dus weer een jaar vertraging aan studie ergens.

Ik zou dus niet gaan gokken op het halen van selecties in je examenjaar en dan tijdens je ATPL theorie of pas na de hele opleiding "nog effe natuurkunde certificaat halen". Tegen die tijd zal je zien dat het qua tijdsplanning en wellicht zwaarte tegen kan vallen, plus bovengenoemde nadelen. Ik zou dus eerst, met behulp van bovegenoemde tips, kijken wat je wettelijk eigenlijk mag doen qua vakken keuzes. Wellicht heb je wat meer druk nodig op die decaan, het kan zo maar zijn dat hij er naast zit, dan is het aan jou om de feiten te laten zien. Just my 2 €-cents....

Overigens is een basis natuurkundig inzicht wel vereist met selecties, maar heel diep gaat het allemaal niet.
 
Ja dat is wel idd allemaal zo, dat zou ik wel allemaal onthouden maar het is wel te laat om nu nog alles te veranderen. Is het behalen van de deelcertificaat dan echt zo moeilijk? Ik heb nog eens contact genomen met de decaan en een of andere reden kan ik Natuurkunde toch niet krijgen als extra vak, wat ik wel heel jammer vind. Daarnaast denk ik dat ik dan niet tijdens de examenjaar aan de selectie ga deelnemen, maar dat ik dan na het behalen van de deelcertificaat pas er aan meedoe. Dan is dat toch wel altijd meegenomen als ik het straks bijvoorbeeld niet haal. Want natuurkunde is zeer van belang tijdens de vliegopleiding. Nog bedankt allemaal voor de handige tips
 
Sorry hoor, maar aan de selecties beginnen na je deel certificaat examen betekent dus zo anderhalf jaar vertraging (niets doen). Niet erg efficient... Daarbij heb je natuurkunde niet nodig tijdens de opleiding, brugklas niveau is al meer dan voldoende. Je hebt het alleen op papier nodig bij een enkele airline (KLM).
 
zelf heb ik een natuurkunde cursus gedaan in een maand of 3, volgens mij zijn er ook zomercursussen van slechts 1 maand. Hang me er niet aan op.
Maar zoals eerder gezegd, probeer het er nu bij te nemen, scheelt je tijd en wint je kennis;)
Good luck, JM
 
Beste airworkers,

Ik ben van plan om over 2 jaar als ik 17 ben, en de overgangsrapport naar 6 gymnasium heb, deel te nemen aan de selectieprocedure. Ik heb geen natuurkunde in mn examenpakket, maar ik ben van plan om het na mn studie te halen als een deelcertificaat. De probleem is dat je bij de selectieprocedure waarschijnlijk vragen krijgt, dat met natuurkunde te maken heeft (zoals krachten enzovoorts), terwijl ik daar niet zoveel van af weet omdat ik dat pas na mn studie ga proberen te halen, wat nu als ik er niets van af weet, is het dan verstandig pas aan mee te doen na het behalen van de deelcertificaat op mn 18e?

Bij voorbaat dank.

Ik hoop dat je Latijn en/of Grieks beter is dan je Nederlands, anders krijg je denk ik niet eens een overgangsrapport naar 6 gymnasium.
 
Sorry hoor, maar aan de selecties beginnen na je deel certificaat examen betekent dus zo anderhalf jaar vertraging (niets doen). Niet erg efficient... Daarbij heb je natuurkunde niet nodig tijdens de opleiding, brugklas niveau is al meer dan voldoende. Je hebt het alleen op papier nodig bij een enkele airline (KLM).

Ook bij de selectieprocedure?

Thanks allemaal ;)
 
Bij KLM moet je het hebben voordat je in selectie gaat. Als je het over de scholen hebt, daar moet je (KLS althans) tekenen dat je tijdig je deelcertificaat of examen daarin gaat halen.

Het is overigens "u vindt". En ik kan je garanderen dat je met een selectie bij een airline commentaar krijgt op zulke basale fouten wanneer je je levensbeschrijving moet maken. Gratis advies, hoef je ook niet om te vragen ;).
 
Back
Top