Ik vind het een goede vraag.
Het hangt er nu al een beetje van af waar je werkt; de ene maatschappij laat je nog veel op de hand vliegen vanwege de bestemmingen, maar er zijn er ook waar vrijwel alles op de automaat gevlogen wordt. Dat is de toekomst.
Over een jaar of tien vlieg je denk ik geen visual of non-precision approaches meer omdat de verzekering dat niet wil. Alles is dan RTA met een GPS (curved?) approach aan het eind. Het SESAR project van de EU moet in 2015 afgerond zijn las ik in de tender en dan is point to point niet ver meer af.
Nu al zie je dat de nieuwere vliegers een gebrek aan basic flying skills hebben en in de sim moeite hebben met het vliegen van raw data, zeker op basic instrumentatie. En dat is niet eens erg, want die kant willen de maatschappijen op. Je hoeft vrijwel geen skills meer te hebben om vlieger te worden. Een gevolg is dat tegenwoordig bijna iedereen piloot kan worden en dat zal de salarissen etc naar beneden halen.
Een van de voornaamste redenen die ik hoor van mensen die instructeur willen worden is dat het normale lijnvliegen te saai voor ze is geworden en ze zichzelf bezig willen houden tijdens de vlucht. Bedenk ook dat op den duur alles gaat vervelen, wat je ook doet.
Je hebt ook heel veel vrij, vaak meer dan de helft van het jaar, en dat wordt ook saai op den duur als je niets naast het vliegen doet.
Zoals Basic T al schreef, veel vliegers hebben een extra business naast het vliegen.
Persoonlijk doe ik het meest 'echte' vliegen wanneer ik vrij ben en dat is dan niet rechtuit (of rechtop)
Daarnaast is het het leuk om alles te doen wat 'anders' is. ferry-, delivery-, test-vluchten etc.
Toch blijft het beter dan werken.
Overigens verwacht ik dat we aan het einde van onze loopbaan single pilot zitten, daar wordt hard aan gewerkt.