Toekomstige piloten

Je moet maar hopen dat de andere piloot een beetje aardig en sociaal is, want dat is de enige waar je veel contact mee hebt. Anders moet je je vast wel heel erg vervelen...

best gek, voor velen is het een jongensdroom om piloot te worden, vinden heel veel piloten het eigenlijk niks aan :)

Je moest eens weten met hoeveel andere mensen je nog contact heb op een gemiddelde vlucht ;),

Verder nog 1 kleine hint uit de Van Dale:

sar·cas·me het; o bittere, bijtende spot
 
Ik kan wel een coole baan gaan zoeken, accountant ofzo maar dan krijg je op feestjes alleen maar suffe vragen over je werk. "wanneer mag je nou eens zelf gaan rekenen?" of "is het nou waar wat ze zeggen over accountants en secretaresses?" "is er bij jou wel eens iets mis gegaan met je rekenmachien?"

Kermit, je bent bij deze mijn favoriete airworker ;).

Patrick3456, de post hierboven geeft het al aan; voor het geval je het niet doorhebt: de meeste reacties hierboven zijn sarcastisch en de meesten van ons vermaken zich nog best. Het is wel zo dat uiteindelijk een baan een baan is en dus leuke en minder leuke dagen heeft. Maar we vermaken ons over het algemeen best.
 
Vliegen is opzich niet zo heel veel aan, eigenlijk zouden ze ons een stuk minder moeten betalen, we doen toch niks en zoals in een ander topic besproken, flight simmers kunnen ook best even landen!

Maarrr als er dan toch iets gebeurt, dan wordt het pas spannend. Like Boeing says: "Enjoy your emergency"
 
Meeste piloten hebben dan ook vaak een business naast het vliegen.....daar zijn we vaak drukker mee ;)

Kan Ome Donald Trump beetje dik doen met zijn hoge wolkenkrabbers maar belastingaangiftes, offertes opmaken en emails beantwoorden gaat perfect in de office with the best view! (Helemaal toen Lufthansa nog onboard wifi had, kon je op de Atlantic mooi op meeliften!)

Potje Stiften gaat trouwens wel lastig in de cockpit !

(Note: Ik mag toch serieus hopen dat de Televaag of ander tweedehands medium dit allemaal niet te serieus gaat nemen! ;) )
 
Dat zou toch helemaal fantastisch zijn! Ik zou met kapot lachen!!

Reageren op zo’n stuk hoef je natuurlijk helemaal niet. Iemand die zo iets opschrijft en deze thread als een bron gebruikt heeft, is voor mij de energie niet eens waard om op te reageren. Net zoals de mensen die zo’n verhaal geloven

De mensen die zo’n stukje geloven willen gewoon een bevestiging van hun vooroordelen. o.a. “Ja die piloten krijgen bakken met geld en maar doen helemaal niets.” “Denken dat ze van alles zijn als ze zo in een pakkie over Schiphol lopen” :grijns: “Die N.... alleen maar de stewardessen, en zijn altijd op vakantie” :grijns: Als je dan reageert en je gebruikt meer dan 2 worden ben je meteen links. Dat zeggen dan mensen die elke keer naar hun hand moeten kijken om te zien welke duim en wijsvinger een L maken, om zo doende er achter te komen wat linksaf is.

Maar goed, nu even serieus.... wat ik vaak doe als ik me verveel, is gewoon een paar zekeringen trekken en zo een gesimuleerd probleem creëren. Pas geleden voor de lol nog ff een motor uitgezet boven London. Moest toch daar zijn.. Mayday mayday mayday, en even kijken hoe goed de ATC was. Was wel onder de indruk. Vliegtuig was ook een beetje vies, dus vroeg om een schuimlaag om de baan. Nou man, met die stobes aan leek het net of ik weer 16 was en in Frankrijk op een schuimparty stond!!:yeehaa::biertje:

Saai, kom op zeg!! Je kan altijd wel iets verzinnen om het leuk te maken.

Grtz Mike5
 
Precies, of met lege ferry vluchten wat barrel rolls en loopings maken. Ik hou mezelf wel bezig :).

Laatst ook gedaan, alleen ben ik nog een uur bezig geweest om de wc hierna schoon te maken, dat blauwe spul is lastig weg te poetsen van het plafon. Ik was namelijk vergeten voor de loopings even te controlleren dat de wc deksel dicht zat. Ach aldoende leert men :(
 
Ja Jumbo, dan deed je het toch verkeerd denk ik. Een barrel roll is toch een constante 1G? Kan me vergissen natuurlijk. Moet morgen weer werken, dus zou eens kijken hoe onze toilet het houdt in zo'n barrel roll. :grijns:

@ Nosig. Loopings krijg ik vaak geen toestemming voor van de verkeersleiding, aangezien ik dan te veel luchtruim in beslag neem. Maar ja de KLM mag natuurlijk alles boven het Nederlands luchtruim! :grijns: ;) :rt:

Grtz Mike5
 
Gewoon even goed uitkijken op TCAS of er niks boven je zit, dan effe transponder per ongeluk uit, hebben ze niet eens door joh! Net als na vertrek gewoon lekker laag onder de radar blijven, zien ze je niet, kan je mooi een stukje stiekem afsnijden over bewoond gebied. Hadden die mensen maar niet bij een vliegveld moeten wonen, toch?
 
Maarem , zou dat nou echt waar zijn van die accountants en die secretaresses?
Ik overweeg namelijk deze dodelijk saaie ingekakte slecht betaalde burgermansbaan van me vaarwel te zeggen en iets echt enerverends te gaan doen.
 
Ik hoor dat ze het echt allemaal met elkaar doen, daarom zijn ze ook secretaresse geworden. Maar ja, welke vrouw kan er nou een man met een grote calculator weerstaan? Nou lijken ze heel wat met hun lease volvo en hun stropdassen, maar volgens mij doen ze de hele dag niks anders dan jiskefet grappen maken, pasjansen en cup-a-soup drinken. En dan 's avonds met die secretaresses op stap.
 
Nou heb ik een vraagje. Ik heb het spel trauma center op de Wii. Ik ben er vrij goed in.. Zou het mogelijk kunnen zijn dat ik veilig zonder aanwijzingen van de chirurg een by-pass operatie kan uitvoeren? Op de Wii doe ik het met mijn ogen dicht!

Oja, en ik ken iemand die een vrient heeft waarvan de broer accountand is, en het scheint echt zo te zijn met die secrutaresses. Elke keer neemt hij weer een andure secrutaresse mee naar huis. Om nog wat na te rekenu zegt die dan. Nou dat geloov ik dus echt nie.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Ik vind het een goede vraag.
Het hangt er nu al een beetje van af waar je werkt; de ene maatschappij laat je nog veel op de hand vliegen vanwege de bestemmingen, maar er zijn er ook waar vrijwel alles op de automaat gevlogen wordt. Dat is de toekomst.
Over een jaar of tien vlieg je denk ik geen visual of non-precision approaches meer omdat de verzekering dat niet wil. Alles is dan RTA met een GPS (curved?) approach aan het eind. Het SESAR project van de EU moet in 2015 afgerond zijn las ik in de tender en dan is point to point niet ver meer af.
Nu al zie je dat de nieuwere vliegers een gebrek aan basic flying skills hebben en in de sim moeite hebben met het vliegen van raw data, zeker op basic instrumentatie. En dat is niet eens erg, want die kant willen de maatschappijen op. Je hoeft vrijwel geen skills meer te hebben om vlieger te worden. Een gevolg is dat tegenwoordig bijna iedereen piloot kan worden en dat zal de salarissen etc naar beneden halen.
Een van de voornaamste redenen die ik hoor van mensen die instructeur willen worden is dat het normale lijnvliegen te saai voor ze is geworden en ze zichzelf bezig willen houden tijdens de vlucht. Bedenk ook dat op den duur alles gaat vervelen, wat je ook doet.
Je hebt ook heel veel vrij, vaak meer dan de helft van het jaar, en dat wordt ook saai op den duur als je niets naast het vliegen doet.
Zoals Basic T al schreef, veel vliegers hebben een extra business naast het vliegen.
Persoonlijk doe ik het meest 'echte' vliegen wanneer ik vrij ben en dat is dan niet rechtuit (of rechtop):)
Daarnaast is het het leuk om alles te doen wat 'anders' is. ferry-, delivery-, test-vluchten etc.
Toch blijft het beter dan werken.
Overigens verwacht ik dat we aan het einde van onze loopbaan single pilot zitten, daar wordt hard aan gewerkt.
 
Ik vind het uiteraard ook een hele goede vraag. Sterker nog, de beste vraag ooit. Gezien de vele serieuze antwoorden denk ik dat iedereen het een goede vraag vind.

Ik denk ook dat onze topicstarter precies weet waar je het over hebt als je het hebt over RTA en GPS curved approaches en het SESAR project.

Iedereen kan piloot worden? Laatste keer dat ik op heb zitten letten moest je nog minimaal HAVO met wis- natuurkunde hebben en een bergje met testen doorlopen om vlieger te worden (met een baan natuurlijk).
Als je al gelijk hebt dan zie ik niet in waarom om die reden de salarissen (T&C's) onder druk staan. Als er dan een reden gevonden moet worden komt dat door die maatschappijtjes waar je je eigen typerating moet betalen en/of die een lullig minimaal salarisje betalen etc. waardoor andere maatschappijen denken: He! misschien pikken onze vliegers die grappen ook wel!

Om er van mijn kant nog even een serieuze draai aan te geven;
Iemand wil vlieger worden of niet. Meestal is het op vroege leeftijd al duidelijk of iem. het virus heeft of niet. Als je dol bent op vliegtuigen, de lucht van kerosine de lekkerste geur heeft die je kent etc etc moet je indien geschikt er gewoon voor gaan. Zo niet, is een ton inversteren in iets waar je over twijfelt het domste wat je kan doen.
 
Ik denk ook dat onze topicstarter precies weet waar je het over hebt als je het hebt over RTA en GPS curved approaches en het SESAR project.

Ik ga er van uit dat hij zelf vlieger wil worden en dat soort dingen dus weet.
Terms en conditions gaan naar beneden omdat er meer vliegers op de markt komen. Is er een tekort dan hoef je ook je TR niet te betalen.
Je laatste alinea is erg goed overigens.
 
Ik ga er van uit dat hij zelf vlieger wil worden en dat soort dingen dus weet.

Ik heb in mijn selectie mensen ontmoet die niet wisten hoeveel motoren een A340 had. Kijk, dan kun je zeggen dat mensen geen bovengemiddelde interesse hebben maar dat iemand in 5 havo/ 6 vwo niet weet wat een GPS approach is vind ik niet zo raar. Gelukkig mogen meningen verschillen. :biertje:
 
Tsja, je hebt op zich wel een punt. M'n co vroeg laatst of de (prachtige) private 727 waar we naast stonden een Gulfstream was....

(vroeger stonden dat soort dingen allemaal in de KIJK, werd er precies uitgeegd hoe een VOR werkte, compleet met doppler effect etc)
 
Back
Top