Vragen aan FAA - brevethouders en eigenaren / vliegers van N-reg kisten

wel of niet?

wel of niet?

Ik heb gehoord dat een FAA instructeur alleen in Europa les mag geven (ongeacht registratie, dus ook op N-reg toestellen) als hij ook een EASA FI bevoegdheid heeft.
Weet iemand hierover meer?

Geachte IVW, mijn vraag is
-Mag een valid FAA CFI, die tevens een valid JAA/PPL/IR heeft, lesgeven in NL in een PH toestel voor een FAA PPL brevet? En eventueel ook wel/niet in een N toestel? Let wel deze persoon is geen JAA/FI. En waar kan ik dit terugvinden?

Antwoord 1: Neen, dat mag niet. Je moet houder zijn van een vliegbewijs, dat is afgegeven in het land, waar het vliegtuig is geregistreerd. Dat geldt voor het bewijs met alle daarin gestelde bevoegdverklaringen. Wat betrokken vlieger doet in een N-geregistreerd toestel, heeft Nederland geen zeggenschapover. Dit is terug te vinden in de Wet Luchtvaart.
 
nog een CFII/MEI(I)...

nog een CFII/MEI(I)...

Voeg aan die lijst ook toe: Leo de Bruin uit Den Haag!

Voeg daarbij Leonard van Linschoten uit Ophemert NL, vliegt vanaf Antwerpen met een Piper Lance 300 turbo, leuk voor een high performance/complex endorssement en vliegt vanuit Sarasota Florida met een C172, een Mooney M20C en PA34T..Hij gaat regelmatig naar de States om daar met een cursist een accelerated course 1 op 1 te begeleiden en doet veel ferry werk..
 
Last edited:
Wat mij opgevallen is is dat in Nl bij marginal weer we VFR gaan vliegen en bij goed weer IFR, zodat we geen ATC kosten hoeven te betalen.
Airspace is bijna hetzelfde, al zijn er kleine nuances. Je moet weten wie je moet oproepen, en wie niet. Transponder gebruik is anders
Babbelen op de radio is anders. Request start-up, clearance tijdens het taxien, line up and wait (vs. taxi in position and hold), runway vacated (vs clear of runway), behind....., behind (zul je in de vs nooit krijgen) en zo zijn er nog een paar.
Wat het moeilijkste is zijn de intercept methodes voor radialen en bearings. Uitvinden in welk quadrant je zit en vervolgens een voorgeschreven intercept vliegen.
 
Voeg daarbij Leonard van Linschoten uit Ophemert NL, vliegt vanaf Antwerpen met een Piper Lance 300 turbo, leuk voor een high performance/complex endorssement en vliegt vanuit Sarasota Florida met een C172, een Mooney M20C en PA34T..Hij gaat regelmatig naar de States om daar met een cursist een accelerated course 1 op 1 te begeleiden en doet veel ferry werk..

Mooneyman, ik zet je op de lijst. Kun je me je telefoonnummer en e-mail adres sturen via een PM, alsjeblieft? Dan stuur ik je een paar vragen terug om je gegevens juist in de lijst op te nemen.

Thanks,
Herbert
 
Nog een aanvulling:
Heb net met FAAFCI mijn bi-annual flight review gedaan om met Nederlands brevet (inclusief FAA medical) op N-kisten te kunnen vliegen.
Enthousiaste jongen die echt de tijd voor je neemt. uurtje groundeval, uurtje vliegen.
No stress en nog een leuk vluchtje ook.
Aanrader! Zo gepiept en geen pijn.
 
Wat is eigenlijk het voordeel van een kist met PH registratie in Nederland? Waarom vliegen niet alle prive-eigenaren met N-kisten rond?

Zowel het halen als het geldig houden van een FAA brevet en het registreren en onderhouden van een N-kist is eenvoudiger en goedkoper dan een JAA brevet i.c.m. een PH-registratie.
 
Goeie en terechte vraag. Ik denk alleen als er meer N-kisten dan PH-kisten zouden komen het IVW haar regels aan zou passen, aangezien ze anders inkomsten mis zouden lopen.
Ik zou inderdaad eerder geneigd zijn een N-kist te kopen dan een PH-kist, maar er zullen ongetwijfeld nog wat extra haken en ogen aan zitten. Eenmaal eigenaar en overgevlogen lijkt het me inderdaad makkelijker.
Wij hebben hier in het noorden ook een Zweedse kist. Dat schijnt ook klauwen met geld te schelen en je mag hem zelfs met JAA-brevet vliegen.
 
Wij hebben hier in het noorden ook een Zweedse kist. Dat schijnt ook klauwen met geld te schelen en je mag hem zelfs met JAA-brevet vliegen.

Dat snap ik wel, want Zweden is ook een JAR-land. Maar bedoel je niet toevallig FAA-brevet? Zou wel heel fijn zijn, trouwens . . .

En als dat inderdaad is wat je bedoelt, weet je dan een plek op Internet ofzo waar dat zwart op wit staat? Altijd belangrijk om voor zoiets een backup te hebben voor als er weer eens discussie over ontstaat.
 
Last edited:
Nee, ik bedoelde echt JAA-brevet. Ik geef toe: een redelijke open deur.
Voor zo ver ik weet mag je de Zweedse kist niet op je FAA brevet vliegen, net zo min als een PH-kist.
Andersom kan dus wel onder bepaalde voorwaarden.

Een N/PH/SE registratie verandert namelijk de aerodynamische eigenschappen van een vliegtuig dermate dat je er een apart brevet voor nodig hebt. (sarcasm off).
 
Oeh, goed van die "sarcasm off"-tag, want anders had ik 'm ècht niet herkend ;)

Maar ik vermoedde het al dat je een Zweeds geregistreerde kist niet met je FAA brevet mag vliegen. De enige uitzondering die ik tot nu toe ken is VFR-vluchten in G-reg kisten. Dat mag op een FAA brevet, zowel binnen de UK als daarbuiten (mits de lokale instanties daar niets tegen hebben). Het zou zo mooi geweest zijn als ik daar Zweden aan toe kon voegen, maar ja . . .
 
Ik heb gehoord dat een FAA instructeur alleen in Europa les mag geven (ongeacht registratie, dus ook op N-reg toestellen) als hij ook een EASA FI bevoegdheid heeft.
Weet iemand hierover meer?

Dat is van horen zeggen, maar niet waar. EASA heeft niets te zeggen over N-reg kisten of instructie.

In de VS zit de EASA instructeur of examinator voor de NL-vliegscholen dan ook altijd achterin ;-))

Mogen natuurlijk wel inspecteren en zaken toestaan, zoals een EASA instructeur die les geeft op een N-reg kist, of iemand met een EASA brevet die vliegt op een N-reg kist , wat volgens de FAA natuurlijk niet mag ( en de verzekering zeker niet ...)

Vergeet nooit dat je eerst een BFR moet doen voordat je gaat vliegen met een FAA gelijkstelling op een N-reg kist, dus eerst met een CFI(I). En let op de andere eisen uit de FAR 's die nuttig zijn zoals alleen met pax als je in de afgelopen 3 maanden 3 starts en landingen gemaakt het en NVFR als je tenminste 3 starts en landingen nacht / complete stop , gedaan hebt.

Onderhoud N-reg ; Cirrus Europe EHGG Bogaerds Cord EHLE
 
Onderhoud N-reg ; Cirrus Europe EHGG Bogaerds Cord EHLE

Air Service Limburg op Beek doet ook aan FAA onderhoud. FAA A&P engineer heeft ook IA bevoegdheden. Er staan daar diverse N-kisten, alleen in de eigen vloot al 3 voor training (PPL/IR/CPL), daarnaast nog diverse prive N-machines.
 
EBAW heeft ook het 1 en ander staan van N kisten en ook is er daar een FAA inspector..Rudi Beyltiens van Styl Aviation..aardige vent en down to earth. Ik zelf vlieg vanaf daar met een N piper lance 300T T tail..complex, high performance en 6 pax...vanaf daar naar Spa Francorchamps de hele dag touch en go's maken voor 25 eurie..plus goeie friet..
 
Goed, dus je kwam trots met je brevet uit de VS. Misschien had je zelf al wel een N-geregistreerde kist op het oog, maar misschien ook niet. Hoe ging het toen verder? Wat miste je, waar had je "last" van, wat was gewoon anders?

Mijn bedoeling is om hier een soort van inventarisatie te maken van wensen, behoeftes en verschillen (US vs EU) tussen het vliegen in de VS en Europa. En ik bedoel niet de voor-de-hand-liggende zaken als dat vliegen hier veel duurder is enzo.

Om zelf maar de aftrap te geven:
  • Weer: al heel snel na aankomst uit de VS heb ik me verder verdiept in het weer. De verschillen tussen Arizona (waar ze bijna binair weer hebben: òf prachtig òf thunderstorms) en wat we hier in Europa gewend zijn is enorm. De kennis hierover opgedaan in de VS vond ik te weinig.
  • Airspace indeling bleek ook heel anders. Alpha-airspace tot aan de grond is non-existent in de VS. De gehanteerde minima voor zicht zijn verschillend.
  • Communicatie is verschillend. Niet dat we er niet uit kwamen, maar de lingo (gebruikte woorden) is gewoon verschillend en ook wat je wel of niet meldt.
  • Airlaw is verschillend. Was ook een kleine conversie voor nodig om de verschillen met Nederland en Europa duidelijk te krijgen.
  • Typeconversie. Waar ik in de VS vooral gelest had op Ce.172's, bleken hier vooral Pa.28's in diverse smaken voorhanden. Een korte begeleide typeconversie vond ik dan ook nodig.
  • Overzicht van huurbare N-toestellen in Nederland / Europa. Heb ik niet kunnen vinden en ben ik nu dus zelf aan het opstellen.
  • Overzicht van FAA certified instructeurs in Nederland / Europa. Gelukkig ken ik er nu wel een paar, maar ook daarvan heb ik geen lijst o.i.d. kunnen vinden. Ook die ben ik dus zelf aan het opstellen.
  • Belangenorganisatie voor N-vliegers. Is er volgens mij niet. AOPA NL richt zich weliswaar op privévliegers en eigenaren, maar niet direct op FAA-vliegers in Nederland. De services van AOPA USA vind ik heel zinvol, maar deze club is in Nederland weer niet vertegenwoordigd.

Wat zijn jullie ervaringen?

En direct daaraan gekoppeld, hoe is het om hier een N-geregistreerd vliegtuig te hebben? Zijn er voldoende onderhoudsfaciliteiten voorhanden die N-toestellen van maintenance kunnen voorzien? Voldoede monteurs die af kunnen tekenen?

Ben alsjeblieft zo uitgebreid mogelijk, want ik probeer een zo compleet mogelijk beeld te krijgen over de verschillen.

Thanks,
Chaseplane.nl

Graag stel ik mij even voor, mijn naam is Rob Kuijper, ben in het bezit van een FAA CFI licentie en ben tevens op zoek naar mensen die interesse hebben in een
FAA PPL opleiding in Nederland of een Flight review moeten doen. Ik werk bij ASL (Air Service Limburg) op Maastricht-Aachen Airport en ben tevens te bereiken onder robkuijper@altronmotors.com
Bij ASL zijn meerdere N geregistreerde vliegtuigen ondergebracht. Wij geven les in
de navolgende N geregistreerde vliegtuigen: PA28, DA42 en PA32
In de hoop dat dit forum ons in kontact kan brengen met FAA piloten of mensen die hun FAA PPL in Nederland willen halen.
 
Ik wil ook een opleiding tot sportvlieger doen alleen waar kan je dat het beste doen en wat is dan de prijs?
 
Over hoe dat zit met PH-kisten vliegen met alleen een FAA brevet, daar kan ik zéér stellig over zijn want ik heb het eens bij IVW nagevraagd en nu zwart op wit. Het antwoord is dat je niet legaal met een FAA brevet een PH-geregistreerde kist boven Nederlands grondgebied mag vliegen. Echter, hoe onwaarschijnlijk dit ook lijkt, je mag diezelfde PH-kist wel met een FAA brevet boven niet-Nederlands grondgebied (België bijvoorbeeld) vliegen. Zalig inconsequent, maar zo zit het in elkaar.

Weet iemand of dit nog steeds geldt......ik wil graag met een vriendje van mij rondje vliegen....probleem alleen: Ik FAA-PPL en hij JAA-PPL. We zijn op zoek naar een mogelijkheid om toch samen te kunnen vliegen en om en om PIC uren te schrijven. Vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft ?

Andere optie zou natuurlijk zijn JAA laten omzetten in FAA. Maar bestaan er andere opties ?

Felix
 
Over hoe dat zit met PH-kisten vliegen met alleen een FAA brevet, daar kan ik zéér stellig over zijn want ik heb het eens bij IVW nagevraagd en nu zwart op wit. Het antwoord is dat je niet legaal met een FAA brevet een PH-geregistreerde kist boven Nederlands grondgebied mag vliegen. Echter, hoe onwaarschijnlijk dit ook lijkt, je mag diezelfde PH-kist wel met een FAA brevet boven niet-Nederlands grondgebied (België bijvoorbeeld) vliegen. Zalig inconsequent, maar zo zit het in elkaar.

Weet iemand of dit nog steeds geldt......ik wil graag met een vriendje van mij rondje vliegen....probleem alleen: Ik FAA-PPL en hij JAA-PPL. We zijn op zoek naar een mogelijkheid om toch samen te kunnen vliegen en om en om PIC uren te schrijven. Vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft ?

Andere optie zou natuurlijk zijn JAA laten omzetten in FAA. Maar bestaan er andere opties ?

Felix

dit kan niet juist zijn. Een PH in het buitenland valt nog steeds onder nederlands recht en die erkent alleen JAA brevetten.

Dus in een Belgische of ander JAR PPL mag in principe wel PH vliegen (waar ook in de wereld) tenzij een lokale wet dat verbiedt.

Je mag wel met je Nederlandse brevet uitsluitend in Nederland met een N-kist vliegen. Zowel de FAA als Nederland vinden dat goed. Als je naar het buitenland wil, dan een FAA PPL Restricted 61.75 + Bi Annual Review doen en met een N kist vliegen.
 
Graag stel ik mij even voor, mijn naam is Rob Kuijper, ben in het bezit van een FAA CFI licentie en ben tevens op zoek naar mensen die interesse hebben in een
FAA PPL opleiding in Nederland of een Flight review moeten doen. Ik werk bij ASL (Air Service Limburg) op Maastricht-Aachen Airport en ben tevens te bereiken onder robkuijper@altronmotors.com
Bij ASL zijn meerdere N geregistreerde vliegtuigen ondergebracht. Wij geven les in
de navolgende N geregistreerde vliegtuigen: PA28, DA42 en PA32
In de hoop dat dit forum ons in kontact kan brengen met FAA piloten of mensen die hun FAA PPL in Nederland willen halen.

Read FAR again, FAA PPL solo flight outside US airspace are prohibited (with some exception in alaska or hawai )
 
Back
Top