Echt ff serieus lastig, rijbewijs kwijt, gevolgen?

De meeste airlines vragen een sollicitant naar een zogeheten VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag). Naar mijn weten wordt er, bij kleine overtredingen en misdrijven, 4 jaar terug gekeken. Ook de relevantie voor een toekomstige functie wordt bekeken. Ik neem aan dat alcohol misbruik relevant is voor een functie als vlieger.

Het zal dus afhangen van de airline waar je solliciteert. Het aantal overtredingen en het gemeten promillage zal hierbij meegenomen worden.
 
Bedoel je rijbewijs kwijt omdat oom agent je een ontzegging van de rijbevoegdheid heeft gegeven, of omdat je veroordeeld bent door de rechter?
 
Bedoel je rijbewijs kwijt omdat oom agent je een ontzegging van de rijbevoegdheid heeft gegeven, of omdat je veroordeeld bent door de rechter?
In het eerste geval is dat volgens mij voor een X aantal uur, in welke je ook niet mag vliegen, in het tweede geval krijgt 'ie ook wel weer terug, maar dan vast na een cursusje. In dat geval mag je prima vliegen.

Het lijkt me stug dat een maatschappij bij de RDW gaat opvragen of je iets op je kerfstok hebt en ook lijkt het me stug dat dit en strafblad oplevert, dus het lijkt me dat, ook al is het stom, niet een vliegcarriere in de weg staat. Echter dat is totaal niet gestoeld op ervaring, bewijs of kennis :D
 
In principe wordt er niet gekeken naar het wel of niet hebben van een vliegbrevet.

Wat in het verleden wel gebeurd is, is dat het OM uit zichzelf IVW op de hoogte stelde van overmatig alcoholgebruik in het verkeer indien dit meerdere malen was voorgevallen.

De vraag is of dit uberhaupt mag ivm de wet op bescherming persoonsgegevens.

Tot slot is bepaald dat indien er een rijverbod opgelegd is vanwege rijden onder invloed (artikel 162, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994), het eveneens verboden is om aan boord van een luchtvaartuig werkzaamheden te verrichten.

Dus totdat het rijbewijs weer terug is even geen vlieglessen volgen.
 
In principe wordt er niet gekeken naar het wel of niet hebben van een vliegbrevet.

Nou, het staat een beetje krom in art 162 van de wegenverkeerswet, maar je krijgt een rijverbod, en er staat dat wie een rijverbod heeft, geen voertuigen mag besturen. En daar valt een vliegtuig ook onder. In de wet luchtvaart wordt dat nog een keer expliciet aangestipt.

Dus totdat het rijbewijs weer terug is even geen vlieglessen volgen
Art 162 geld maximaal 24 uur. Het gaat er daar puur om dat oom agent kan vaststellen dat je te veel gedronken hebt om te rijden, en dat hij zo 'afdwingt' dat je eerst weer nuchter wordt voordat je weer gaat rijden. Dit is geen strafmaatregel, enkel een maatregel voor de verkeersveiligheid.
 
Rijden onder invloed is een misdrijf en wordt ook alszodanig op je 'strafblad' vermeld. Dit kan er, als de te bekleden functie hier aanleiding voor geeft, toe leiden dat de verklaring omtrent gedrag niet wordt afgegeven.
 
Heb zelf nog nooit een bewijs van goed gedrag moeten afgeven.

Ken wel een collega die in de UK anderhalf jaar z'n rijbewijs is kwijt geweest vanwege een te hoog promillage. Company heeft hem niet ontslagen en hij heeft gewoon z'n normale werkzaamheden al die tijd uitgevoerd. enige nadeel voor hem was dat hij op de fiets door weer en wind naar z'n werk moest.
 
Rijden onder invloed is een misdrijf en wordt ook alszodanig op je 'strafblad' vermeld. Dit kan er, als de te bekleden functie hier aanleiding voor geeft, toe leiden dat de verklaring omtrent gedrag niet wordt afgegeven.

Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft".

In het geval van een overtreding of een (eenvoudig) misdrijf, kan de officier van justitie ervoor kiezen om via het CJIB een transactievoorstel te doen, herkenbaar aan de letter 'T' die rechtsboven op de boete staat. Dit is een "schikkingsvoorstel" van het Openbaar Ministerie: de verdachte koopt als het ware de strafvervolging af en hoeft dus niet voor de rechter te verschijnen. Een transactievoorstel is geen formele schuldverklaring, maar door het afkopen kan hij niet meer voor hetzelfde feit worden vervolgd.

Het hangt van de hoogte van het alcoholpromillage af of er een rechter aan te pas komt of niet.
Als dat wel het geval krijg je dus een strafblad en of dit gevolgen heeft voor een VOG weet ik niet.
 
Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft".

Dit was tot april 2004 het geval. Toen is het strafblad vervangen door het Justitieel Documentatie Systeem. Hier worden naast veroordelingen ook transacties in opgenomen. Dit speelt wel degelijk een rol bij het verkrijgen van een VOG.

http://www.justid.nl/veelgestelde_vragen/vragen_jds/index.aspx
 
(Als je rijbewijs is ingevorderd of anderszins door het bevoegd gezag is ingetrokken vanwege ronduit te veel zoep'n TIJDENS JE OPLEIDING GODBETERT...moet je jezelf toch eens afvragen of je later echt wat in de cockpit van een verkeersvliegtuig te zoeken hebt.)

ik denk eerder dat dit een "sluwe journalist" is die op deze manier denkt het uitgemolken thema
-Vliegen en drinken- te kunnen reanimeren en te gebruiken voor een stereotyperend goedkoop stukje , listig vermomd als serieus artikel.

Hoe dan ook: You made your bed.Now sleep in it.
 
Ik denk dat je een loopbaan bij een Nederlandse maatschappij wel kunt vergeten. Indien er niet om een bewijs van goed gedrag wordt gevraagd dan machtig je de werkgever waarbij je solliciteert om een antecedentenonderzoek uit te voeren. Uit je mail kan ik niet opmaken wat je leeftijd is (jonge, onervaren bestuurders hebben een andere regelgeving dan oudere en ervaren mensen). Bovendien wordt er een veiligheidscheck uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee om een pasje te krijgen om de airside van de luchthaven te betreden. Ook zij zullen je verleden grondig bestuderen. Van belang is: Wat was je promillage en ben je beginnend bestuurder of niet. Uit het feit dat je rijbewijs door de politie is ingevorderd maak ik op dat je hoog hebt "gescoord". In dergelijke gevallen is er, volgens mij, sprake van een misdrijf. Bij NL en buitenlandse maatschappijen moet je aangeven of je in het bezit bent van een rijbewijs en of die ooit is ingevorderd. Je kunt 2 dingen doen: De waarheid vertellen en kansloos zijn of jokken met het risico later betrapt te worden. Dat laatste zou ik nooit doen. De enige tip die ik kan geven: Stap naar een advocaat die gespecialiceerd is in verkeersrecht en leg de situatie uit. Van daaruit probeer je een plan van aanpak te trekken. Maar ik geef je weinig kans op een loopbaan bij een Nederlandse maatschappij.

Voor meer info zie: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/alcohol_en_drugs/tarieven_alcohol/
 
You made your bed.Now sleep in it

Inderdaad,kansloze actie Vliegaap.
Wees maar blij dat dit niet in de VS gebeurde, een DUI blijft hier 75 jaar op je driving record staan.
Ga je verder geen advies geven........:rolleyes:
 
Waarom ga je drinken als je nog moet rijden..

Waarom ga je rijden als je nog moet drinken ;)! Maar wens je verder succes ermee hoop hier zelf nooit in te komen want je zet er aardig wat mee op het spel...

Achterneefje van vrienden van me ouders was door de selectie bij KLS gekomen, toen ze zijn achtergrond gingen checken kwamen ze er ook achter dat hij ooit een keer met drank op achter het stuur was gepakt en toen was het heel snel.. NEXT!
 
Achterneefje van vrienden van me ouders was door de selectie bij KLS gekomen, toen ze zijn achtergrond gingen checken kwamen ze er ook achter dat hij ooit een keer met drank op achter het stuur was gepakt en toen was het heel snel.. NEXT!

Belachelijk eigenlijk. Iedereen doet wel eens een keer wat stoms, zouden ze net zo goed niemand door de selectie hoeven laten.
 
Er zijn verschillende stomme dingen. Je kind, zus, broer, vader, moeder, whatever zou maar doodgereden worden door een dronkelap achter het stuur.

Zeg je dan ook; Iedereen doet wel eens wat stoms?
 
Ik heb her en der nog wat rondgevraagd en mij is het volgende voorbeeld ter ore gekomen:

Enkele jaren geleden werd een vlieger van een grote Nederlandse maatschappij betrapt op rijden onder invloed. Zijn/ haar rijbewijs werd door de politie ingevorderd. De vlieger gaf aan de officier van justitie aan dat het rijbewijs onmisbaar was in verband met aan- en afmeldtijden op Schiphol. Vervolgens controleerde justitie zijn verklaring. Een, op zich goed bedoeld, belletje van justitie had tot gevolg dat de loopbaan ten einde was. De werkgever beschouwde de werkverhouding als onhoudbaar. Of er ontslag vanuit de werkgever volgde of een "vrijwillig vertrek" met een "oprotpremie" weet ik niet maar het vliegen was finito.

Ik heb begrepen dat in Duitsland en in sommige Scandinavische landen systemen gekoppeled zijn. Om strafrechtelijke redenen rijbewijs kwijt betekent automatisch vliegbrevet kwijt. Wellicht dat iemand anders meer details over die landen kent. Ik ken de details niet.
 
Je bent een grote lul. Neem je verantwoordelijkheid naar je mede weggebruikers, en jezelf.

Robbie
 
Belachelijk eigenlijk. Iedereen doet wel eens een keer wat stoms, zouden ze net zo goed niemand door de selectie hoeven laten.

Als je met drank op achter het stuur kruipt zal je ook zo met drank op achter de knuppel stappen, allebei de gevallen zet je levens van andere mensen ook op het spel daarom bekijk ik rijden met drank op niet als gewoon maar iets stoms, hoop dat ik niet de enige zo ben en denk dat veel maatschappijen er zo ook naar kijken! Van mij mogen ze je vliegbrevet ook innemen als je met drank op achter het stuur wordt gepakt en/of andersom..
 
Back
Top