Full pax -400 wijkt uit naar SJU

Wederom speculatief, maar als je een brandmelding hebt die niet uitgaat wil je ASAP naar beneden, geen tijd verspillen aan rondjes vliegen om fuel te lozen,

Met een mogelijke APU fire fuel dumpen, dat vereist pas stalen zenuwen.
 
Zojuist een uitzending op NL1 gezien. Hierin waren een aantal pax die praten over de "noodlanding". De arme mensen hebben er een trauma aan over gehouden. Ze dachten te crashen in zee; veel mensen zaten te bidden...Waarom heeft de piloot dit omgeroepen?

Was het niet beter geweest de nadruk te leggen op een voorzorgslanding en geen crash?

Buiten heel dit gebeuren zijn de mensen compleet aan hun lot overgelaten. Ze werden van eht kastje naar de muur gestuurd. En als klap op de vuurpijl krijgt iedereen een standaard brief met een waardebon die 1jaar geldig is en alleen bij KLM gebruikt kan worden.

De ervaringen van de landing zijn overtrokken, mjaa...de opvang had natuurlijk gewoon goed moeten zijn. Door mensen goed te informeren, krijg je geen ergernissen.
 
Heb de uitzending ook gezien.
Er is wellicht van allebei de kanten wat te zeggen, en het is voor de KLM natuurlijk ook niet mogelijk voor alle 420 passagiers binnen 5 minuten een vervangend hotel te regelen...

Weet niet of het klopt wat ik hier zeg, maar is het niet zo dat wanneer de KLM een deel van de passagiers op de andere vluchten mee terug had gestuurd, zij hen 'denied boarding compensation' had moeten geven?? En dit dus wellicht een van de redenen is waarom zij dit niet gedaan heeft?

Had naar aanleiding van het stuk nog een vraagje ;)
-Wat is nu precies het verschil tussen een voorzorgs- en een noodlanding?
 
Bij een noodlanding (lees een mayday x3 situatie) is er sprake van een direct levensbedreigende situatie. De poep heeft de ventilator geraakt, zeg maar. Voorbeeld: rook in de cabine, fik in de motor, stuk vleugel eraf, whatever.

Bij een voorzorgslanding (lees een panpan x3 of minder ernstige situatie) is er sprake van een onregelmatigheid waarmee men liever niet wil doorvliegen op dat moment. Voor de zekerheid dus terugkeren of enroute uitwijken, anders zou het wellicht op langere termijn een mayday kunnen worden. Voorbeeld: 1 motor uitgevallen (is niet direct levensbedreigend, al maken sommige airlines er wel een mayday van), 1 hydraulisch systeem niet meer werkend, gear indicatie dat het niet up and locked is, etc. Eigenlijk alle problemen waarbij er geen directe levensbedreiging is.

Althans, zo vertaal ik ze. Andere gebruiken in de media voor noodlanding zijn vaak min of meer crashes, of landingen niet op een landingsbaan (wel of niet gelukt), waarbij voorzorgslandingen dan weer gebruikt worden voor landingen die wel lukken. De 785 heeft er in ieder geval een mayday situatie van gemaakt en ook de cabine dus laten voorbereiden op een noodlanding met eventuele evacuatie. Ze wisten natuurlijk niet hoe serieus de indicatie was van de APU fire, vandaar dat ze dat "uit voorzorg" hebben gedaan.... ;). Snap je het nog?
 
Ja;), tenminste, als ik nu goed begrijp dat de 785 'uit voorzorg' een noodlanding heeft gemaakt...? :p

In ieder geval bedankt voor de heldere uitleg!:)
 
Ja zoiets... ze hebben meer uit voorzorg een "noodlanding" voorbereid (brand, vuur, zwaar, korte baan, evacuatie of erger) maar het bleek een valse melding en de landing bleek geslaagd (als je min of meer mislukte crashlanding als vertaling van noodlanding zou gebruiken). Probleem is dat het woorden zijn die je gebruikt naar passagiers en media (omdat ze die zelf gebruiken), maar in de operatie gebruik je andere termen en definities. Als het nu fout was gegaan (einde van baan af of fikkend op de baan) had het een noodlanding geweest (gedwongen naar beneden, geen keuze). Maar het ging goed en het bleek vals, dan gebruik je liever voorzorgslanding wat natuurlijk veel minder erg en commercieel vriendelijker (en veiliger) klinkt. Laten we maar zeggen dat er een groot grijs gebied voor deze termen is.

Sommige zijn makkelijker, dit was echt een noodlanding (en een crash, waar ik aan boord had gezeten als ik een dag eerder uit Denver was vertrokken):

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=CQKEKi3eRQc&feature=related[/YOUTUBE]
 
Was het niet beter geweest de nadruk te leggen op een voorzorgslanding en geen crash?


We leggen bij elke PA in een abnormale situatie altijd zoveel mogelijk nadruk op crashen, en gebruiken het woord in het praatje veelvuldig.
Net als de woorden "dood" , "neerstorten" , "afgerukte lichaamsdelen" en "grote vuurbal die in zee lazert"

:dozey:
 
We leggen bij elke PA in een abnormale situatie altijd zoveel mogelijk nadruk op crashen, en gebruiken het woord in het praatje veelvuldig.
Net als de woorden "dood" , "neerstorten" , "afgerukte lichaamsdelen" en "grote vuurbal die in zee lazert"

:dozey:

Dacht dat het industrie standaard was om bij een forced landing/ditching met voorbereiding ook een formulier uit te delen waarbij je kan aangeven of je je eventueel nog intacte organen wilt doneren en waarop je eventueel als je wilt een testament kunt neerzetten, welke de captain dan allemaal ondertekent en wettelijk maakt.

Zo doen wij het in ieder geval.
 
Dacht dat het industrie standaard was om bij een forced landing/ditching met voorbereiding ook een formulier uit te delen waarbij je kan aangeven of je je eventueel nog intacte organen wilt doneren en waarop je eventueel als je wilt een testament kunt neerzetten, welke de captain dan allemaal ondertekent en wettelijk maakt.

Zo doen wij het in ieder geval.

Dat lijkt me ook vrij logisch. En je kan er bij ons ook meteen je rekeningnummer invullen (liefst van een familielid, lijkt me logisch) voor storting van het claimgeld. Je geeft daarbij wel aan dat je akkoord bent met het feit dat de compensatie €1000 bedraagt bij overleven, €45000 bij overleiden. Overigens is de claim nooit meer dan 25x de ticketprijs. Verder onderteken je dat je familie dan niet meer mag claimen.

Ook krijg je natuurlijk je luchthaventoeslagen voor de luchthaven van aankomst terug als het vliegveldterrein niet wordt gehaald.

Deze gegevens sturen wij dan alvast door via ACARS, op die manier is alles al voor de crash geregeld.
 
Galilea.

Nosig heeft je in zijn posts 46-48 juist geinformeerd.
Dat er daarna wat smart asses het nodig vinden om wat "banter", angelsakschische uitdrukking, te plaatsen moet je zien in het kader van Airwork, waar men graag aan de toog, met een voet op de koperen stang, glas in de hand, waarheden de lucht in slingert.

Het is allemaal goed bedoeld, het loutert aan twee kanten. Kom naar de volgende Airwork BBQ en alles wordt duidelijk.

Werk je trouwens in een baan gerealteerd aan je opleiding? We hebben op Airwork allerlei expertises, die van jou is dan ookwelkom.

Cheers
Art
 
Hey Art

Heb ondertussen idd ook al door dat je veel zaken hier met een korreltje zout moet nemen. Vooralleer je dit door hebt, is er al behoorlijk wat tijd voorbij en als je dus met een serieuze vraag zit...ja dan is het wel jammer dat je niet altijd je antwoord krijgt:)

Ik zit ondertussen nog altijd binnen mijn vakgebied.
 
Back
Top