Ryanair and Balpa

Ryanair and Balpa

  • Balpa, Yes please

    Votes: 49 81.7%
  • Balpa, No thanks

    Votes: 2 3.3%
  • Balpa, What's that???

    Votes: 9 15.0%

  • Total voters
    60
Inderdaad een beetje verwarrend, ik lees hier de laatste tijd veel negatieve verhalen mbt de luchtvaart, en nu dan ineens zoiets.
 
Als er zo'n groot tekort is aan f/o's betekent dat dan niet dat de f/o's die er zijn maximaal vliegen zoals bij de captains het geval is. Dus hoe kun jij verklaren dat ik nog steeds 65 tot 70 uur vlieg in de maand ipv 90 tot 100. En hoe logisch klinkt het als je zegt dat er een tekort aan vliegtuigen is, terwijl er op grote bases reserve vliegtuigen staan. Dus je wilt me zeggen dat ze te weinig vliegtuigen hebben om mee te vliegen, maar eigenlijk ook wel een paar overtollig die ze laten staan ergens op een base als reserve zodat ie misschien ingezet kan worden voor die ene vlucht wat uitvalt of vertraging oploopt of iets anders. dus ipv die overtollige kisten 100% te laten vliegen stationeert Fr ze ergens als reserve. is dit jouw idee van logica?

probeer niet de situatie mooier weer te geven dan dat het eigenlijk is, het wekt alleen maar irritatie op bij ons die bij FR werken en met de werkelijkheid te maken hebben ipv leven in jouw lalaland.

alvast mijn excuus voor de offtopic bijdrage.
 
Last edited by a moderator:
Wat een vreemde gedachtengang.
Een paar kisten reserve houden is een belangrijk onderdeel van de operatie, zeker nu er zoveel betaald moet worden voor gecancelde vluchten. Die kan je niet zomaar inzetten. Bovendien is er een groot verschil tussen een paar reserve kisten en het niet openen van een stuk of vijf nieuwe bases. Vorige winter liepen we veertig kisten achter op een bepaald moment en dus werden er een heel aantal nieuwe bases en routes uitgesteld. Dat vang je niet op met een paar kisten. Het verbaasd me dat je nog niet begrijpt hoe Ryanair werkt. Verder spelen de uren per kist en maintenance etc mee.
Verder is de vrew sterkte gebaseerd op het aantal kisten dat nog geleverd gaat worden. Je begrijpt toch wel dat je niet kan wachtten tot die er zijn met aannemen? Ik herhaal me steeds, maar er zijn een groot aantal CU's gepland en er komen veel kisten bij dus zijn er veel FO's nodig. Daarom worden die nu hard opgeleid om het tekort weg te werken. Er is een poosje een aanname stop geweest en daar zitten we nu mee. Vergeet niet dat het opleiden van een FO bakken met geld kost, ook al betalen ze zelf hun TR, en dat Ryanair het aantal crews altijd tot een minimum beperkt. Als we er genoeg hadden zouden we echt niet zo hard aan het trainen zijn nu.
Begrijp ik goed dat je netjes 70 hrs per maand vliegt en nog durft te klagen?

Edit: Dat tekort aan Captains waar je het over hebt (lees extreem tekort, mensen krijgen enorme bedragen aangeboden om vrije dagen te werken en hun vakantie te annuleren) is ontstaan omdat er niet genoeg FO's zijn geupgrade en de reden daarvoor is dat die van onder niet snel genoeg werden aangevuld. Ik denk/hoop dat de base freeze voor CU's binnenkort ook voorbij is.....
Zie ook Conjo 6's reactie.

Nog een edit: Ryanair wil graag dat je 1100 uur vliegt, maar dat hebben ze (nog) niet voor elkaar. Het maximum is 900. Vroeger vlogen we dat ook echt, maar dan waren veel mensen tegen het eind van het jaar uit hun uren en moesten er dure vliegers ingehuurd worden. Daarom wordt er nu rond de 850 gepland. Dat is over 11 maanden 77 uur per maand. Zelfs nu, met alle training etc en nog voor de nieuwe kisten er zijn zeg je al 70 uur per maand te vliegen. (dus 7 uur minder (=1 dag) dan het max.
 
Last edited:
Ik weet niets van Ryanair, behalve dat het een van de zeer schaarse maatschappijen is die mensen aanneemt momenteel.
Als ik dan deze discussie doorlees, concludeer ik dat er mensen zijn die denken dat Ryanair druk bezig is een groot overschot aan f/o's te creëren, omdat het opleiden van deze mensen gratis zou zijn en thuiszittende vliegers ook niets kosten. :1855:


Misschien kraamt Overload helemaal niet zoveel onzin uit als sommige mensen beweren? Ooit een bedrijf tegengekomen dat mensen aannam terwijl er eigenlijk al teveel rondliepen? Misschien veel te simpel gedacht, maar goed, wie ben ik...
 
Last edited:
Zoals betrokkenen kunnen zien, heb ik een aantal berichten verwijderd. Meningsverschillen en pittige discussies zijn Airwork niet vreemd. Zelfs een relletje komt jaarlijks wel voor. Maar persoonlijke zaken over elkaar melden op een openbaar forum vind ik laakbaar. Een zwaktebod. Zeker aangezien anonimiteit op dit forum + vliegwereldje maar zeer beperkt is.

Als je mensen hier niet mag of niet goed wordt van hun standpunt ten aanzien van hun werkgever, zet hem/haar op je ignorelist of pareer met argumenten. Of lees simpelweg de topics niet. De recente posts waren niets meer dan duw- en trekwerk in een kroeg op een te warme, broeierige zomeravond. Ook dreigementen via PM zijn ongepast! Het een leidt tot het ander, maar tel tot tien en houd het beschaafd.

Helaas heeft dit alles ons turning final gekost, die op eigen verzoek het gebouw heeft verlaten.

Vind het zonde om een op zich interessante thread te sluiten, dus ik geeft het nog een kans. Geen reacties op de verwijderde discussie of de onderling uitgewisselde pm's s.v.p., die worden stante pede verwijderd.
 
Helaas heeft dit alles ons turning final gekost, die op eigen verzoek het gebouw heeft verlaten.

.

Zonder te willen refereren aan de voorgaande discussie wil ik hierbij wel opmerken dat ik het bijzonder spijtig vind dat je definitief de handdoek in de ring hebt gegooid. Ik begrijp heel goed je beslissing, maar wellicht kun je hem nog heroverwegen. Ik stelde namelijk je inhoudelijke en kritische blik ten aanzien van deze topic zeer op prijs, met name vanwege het feit dat je zelf voor RYR vliegt en dus goed op de hoogte bent.

En ook al leest de baas altijd mee, een tegengeluid mag altijd gemaakt worden. We zitten hier per slot van rekening niet in China of Iran..
 
Zeker spijtig. Ik weet niet precies wat turning Final heeft gezegd, want ik heb het niet gezien. Kan me wel voorstellen dat iemand heftig reageert op iemand die contructief incorrectheden als de waarheid loopt te verkondigen waar jij direct bij betrokken bent en weet dat het niet waar is. Ik bemoei me liever niet met dingen, maar soms moet je gewoon ook even je mond open doen.

Zo is er ook alweer bekend binnen het bedrijf wanneer er weer gestopt gaat worden met aannnemen en vooral opleiden. Maar dat wist Overload natuurlijk al, maar mocht hij vast 'nog' niet zeggen. ;) En die kosten voor het opleiden bij RYR kosten de maatschappij relatief zeer weinig geld en zeker niet de 'bakken' waarover iemand het heeft. Vertel mij maar wat de kosten zijn, de Line trainers of TRI/E's? :confused: De rest betalen ze allemaal zelf. En ook met kisten tekort loopt het wel los, dan verkopen ze de oude gewoon wat minder snel, resultaat: weer genoeg kisten. Het loopt precies zo hoe het hoort te lopen. Stop blowing smoke up people's asses!!!

Jammer Diana dat je iemand verwijdert die zich even laat gaan, maar wel iemand die aan de lopende band eigenlijk onwaarheden verkoopt en mensen mogelijk valse hoop geeft zonder probleem door laat gaan.

Later..

PS. Conjo 6, rij nog een paar uur in je Golf TDI, probeer die te loggen en denk in die uurtjes maar even goed na over wat je zegt.
 
Een cadet opleiden kost Ryanair rond de 15K, dat vind ik niet zeer weinig geld. Waarom zouden ze meer mensen aannemen dan ze nodig hebben volgens jou? Kom eens met een argument. Mensen suggereren hier steeds dat ze dat express zouden doen.

Ook de verkoop van een kist is een proces wat maanden duurt. Je kan niet even de verkoop van een kist uitstellen. Hoe zou de kopende partij daar mee om kunnen gaan? Dat is dus een beetje een vreemde suggestie.

Veertig kisten tekort valt wel mee? Dat zijn meer kisten dan veel maatschappijen in totaal hebben, denk daar eens over na.

En er is inderdaad bekend wanneer er wordt gestopt met aannemen, in october 1012 ongeveer. Af en toe zal er even een pauze in de aannames zijn omdat er genoeg mensen in de pool zitten om de TQ's te vullen, maar in pricncipe gaat het tot die tijd gewoon door.
We krijgen er nog minimaal 4 nieuwe sims bij de komenden tijd! Mooi hoor. Toch hebben we zoveel mensen nodig dat we ook nog steeds CAE en SAS gebruiken. (en ik kan inderdaad niet altijd alles hier posten, maar ik probeer wel hints te geven :), we komen hier om elkaar te helpen en zeker voor nieuwe mensen in de Luchtvaart is het belangrijk dat ze correcte informatie krijgen, hun carriere keuzes kunnen er van afhangen. Daarom is het belangrijk om feiten te posten en niet dingen te verzinnen om zelf beter te lijken of om mensen mee aan te vallen zoals vaak voorkomt.)

Maar wat is je punt precies. Denk je dat we momenteel niet aannemen of heb je een mening over BALPA ofzo?

On topic.
BALPA heeft zich momenteel terug getrokken, na een handtekeningen campagne van Ryanair vliegers en om niet de schuld te krijgen van eventuele ontslagen en base closures.
MOL wil echter dat ze zich formeel terug trekken en tot die tijd gaat de oorlog door. We hebben het gevoel dat hij wel eens de duurdere vliegers in de UK overbodig zou kunnen maken (door kisten te verplaatsen in de winter) om ze vervolgens als Brookfielders weer aan te nemen. Dat zou een sterk signaal naar BALPA zijn en veel geld in salarissen, verzekeringen en pensioenen besparen. Bovendien heb je dan de overheid er mee want die draaien in de tussentijd voor de kosten op. Dat was ook de reden voor de unpaid leave vorig jaar. Dat heeft de overheid een vermogen in uitkeringen gekost en was een signaal om de kosten in STN te verlagen. (or else we leave and fire the staff, ala VLC).
Anyway het zijn spannende tijden, laten we hopen dat het meevalt. Er staat veel op het spel voor de Ryanair mensen, dus wederom het verzoek om geen onzin te posten, open daar een ander topic voor.
 
Last edited by a moderator:
Nu Balpa dus uit de picture is, betekent dit dat er een andere oplossing komt of kun je kort gezegd concluderen dat MOL aan het langste eind trekt ? Of is er een mooi alternatief gekomen ?
 
Last edited by a moderator:
Nou, dat is de vraag en het hangt er vanaf hoe je het bekijkt.
BALPA en wij gaan er vanuit dat het een tijdelijke pauze is. BALPA doet dat om aan te tonen dat MOL z'n eigen gang gaat en BALPA alleen als excuus daarvoor gebruikt. Als er nu bases dicht gaan en/of mensen ontslagen worden kan BALPA zeggen; 'kijk, hij doet het toch, het komt dus niet door ons'.
MOL kan dit zien als een overwinning, maar is (zoals altijd) niet tevreden tot BALPA officieel een brief stuurt dat ze van recognition afzien (dat gaat niet/nooit gebeuren). Tot die tijd kan hij dus BALPA nog steeds als excuus gebruiken.
BALPA, op hun beurt, hopen eigelijk een beetje dat zoiets gebeurd, want dan krijgen ze waarschijnlijk weer meer draagvlak.
Je kan dus niet echt winnen.
Wat er nu gaat gebeuren weet ik eigelijk niet.
Als ik MOL was, zou ik zeggen; 'dr is geen BALPA, bedankt, wat willen jullie precies van me?' en dan via de ERC onderhandelen. Maar zo is hij niet. De man moet winnen, ten koste van alles, het bedrijf is secundair.
Aan de andere kant is hij enorm goed in wat hij doet. (maar laat steeds vaker (dure) steekjes vallen).
 
Ik vind dat Balpa nog wat harder door moet knokken. Zolang niet iedereen unaniem er voor gaat zal het best moeilijk worden. Ik snap eigenlijk niet waarom niet iedereen gewoon die stap maakt want het kan geen consequenties hebben en dat mag ook niet. Het sneuste argument dat ik gehoord heb is dat het 20 Eu per maand kost....
 
Last edited by a moderator:
Men kan zich niet inhouden. Jammer.

1. @Crazyhorse: Turning final is niet door mij verwijderd. Hij heeft verzocht om zijn account te wissen. Dat heb ik volgens mij al verwoord in mijn eerdere bericht.
2. Ook heb ik duidelijk verzocht niet opnieuw te gaan ruziën. Een aantal berichten is, zoals aangekondigd, verwijderd. Berichten die deels ontopic waren zijn aangepast, verwijzingen naar de eerdere woordenwisseling zijn verwijderd.
3. Alle negatieve gedachten en frustraties over elkaar mogen nu gerust richting mij gekanaliseerd worden. Dat is meestal het geval want uiteindelijk heb ik het gedaan. Ik kan er tegen, dus PM me vooral, maar ga niet opnieuw beginnen op het forum. Lijkt mij handiger het 's persoonlijk met elkaar uit te praten dan het over de rug van dit forum te doen in threads als deze of zelfs in onschuldige threads als die over autovoorkeur.
 
Bedankt. Jammer dat het zo moet. Moet toegeven dat ik ook geen heilige ben.

Wil ik dus graag mijn bijdrage nog wel even neerzetten:
1. Is er inmiddels bekend wat het Balpa ledenpercentage onder de vliegers is?
2. Waarom wordt er niet massaal aan Balpa bijgedragen (tussen de 20 en 40 pond is een standaard bijdrage voor een unie) om dit voor elkaar te krijgen? Waar is men bang voor?
 
Dat mag Ryr niet weten :)

Heb je een email gestuurd met de cijfers.

Er zijn ook een aantal (?) BALPA members overgestapt naar die andere pilot union waarvan ik de naam nooit kan onthouden.
 
Update.
Net gehoord dat MOL de tijdelijke terugtrekking als een withdrawel beschouwd en dat de basefreeze 1 Sept wordt opgeheven.
EW zal er asap een memo over schrijven.
Edit: Die memo is er inmiddels. Goed nieuws. (denk ik ?)
 
Last edited:
mensen bij voorbaat mijn excuus dat ik toch nog 1 maal off topic door wil, omdat ik toch graag nog iets wil zeggen.

@overload; dus volgens jou is 70 uur in de zomer gelijk aan je maximaal te mogen aantal vlieguren?

stel ik doe altijd 70 uur per maand (in de winter haal je die echt niet, datzou jij als ervaren FR captain moeten weten, als f/o bedoel ik dan.)

ik heb 2 x per jaar sim, en 10 vrije dagen, en een maand vrij, dan kom ik toch echt op 700 betaalde uren uit.(vrees dat ik die niet eens haal dit jaar!!!!!) Dat wil zeggen, circa 650 uur in mijn logboek, dat wil dus zeggen dat ik 300 betaalde uren van mijn maximum afzit.

Dus; bijna elke f/o binnen FR kan bijna de helft meer vliegen dan dat ze nu doen!!!

Dus maak het totaal plaatje niet mooier dan het is, zou ik zeggen. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet, ben blij met mijn baan, en heb het reuze naar mijn zin, maar wil hier wel graag de realiteit proberen te schetsen, zodat iemand die niet bij ryanair werkt, geen verkeerd beeld heeft, dat is toch wel zo eerlijk??


volgens mij moet je het zo zien momenteel bij FR:

- Te kort aan vliegers; alleen een te kort aan Captains momenteel, er zit nog volop rek in de uren die de Fo's vliegen
- als je aan de 850 uren per jaar in je logboek wil komen, moet je toch echt meer dan 85 geplande uren maken in het zomer schema.
- Ik begrijp heel goed dat ryanair niet zonder fo's wil komen, want los van de opleidingskosten, of nu 10 fo's 900 uur vliegen= 9000 uur of 14 fo's 644 uur=9000 uur, ik zou als baas ook liever meer back up willen hebben.



Nogmaals overload, ben erg blij met mijn baan, en klaag ook niet, kan mijn rekeningen betalen, en geniet elke dag van mijn super job!! En dat jij zegt we hebben een te kort aan fo's, ja dat is wat het manegement vind!! Vele fo's (zie heer meerdere reacties) hebben daar een terechte andere mening over, mijns inziens!


Maar laten we geen verkeerde verwachtingen scheppen bij jongens die bezig zijn met de assesment bij FR.

Diana, i know, zal het vanaf nu proberen on topic te houden!!
 
Appreciated.

Ik heb het vandaag maar eens nagevraagd en dit is wat ze zeggen; (of het waar is kan ik ook niet controleren)

Het gemiddelde wat een FO in STN momenteel vliegt is 90 uur per maand. Sommige wat meer omdat ze laag in hun uren zitten, sommigen wat minder zoals sommige mensen hier blijkbaar. Dat laatste kan vanwege twee redenen. Of ze hebben al veel gevlogen en zitten hoog in hun uren, of ze staan gepland om later dit jaar veel te vliegen en hun uren worden daarom laag gehouden. (we proberen te voorkomen dat iedereen weer over de 900 uur heen gaat en we moeten inhuren, zoals voorgaande jaren) Er werd mij bevestigd dat alle FO's 850-900 uur kunnen verwachtten, maar daar werd bij gezegd dat het wel van de geplande nieuwe bases en MOL's verassingen afhangt. We zullen zien. Verder is het de bedoeling nog zo'n 200 cadets te trainen, dat zou het aantal FO's op peil moeten houden met de geplande kisten en CU's.
(Ik verwacht vrij veel CU's de komende maanden).

Dat is dus de officiele lezing, het lijkt alleen niet te kloppen met de ervaring van sommigen hier. Waarom dat zo is weet ik niet. Misschien zijn dat uitzonderingen of misschien haalt FR de cijfers door elkaar (zou niet de eerste keer zijn)
 
Nou ik denk dat dit juist ontopic is. Goeie input
Even mijn statistieken (Ben in mei 2004 begonnen bij RYR, maar pas met statistieken begonnen bij te houden in januari 2005)
Ook om aan te geven dat ik niet zomaar wat uit de lucht grijp
Heb nooit een off-day gewerkt, heb nooit gebedeld voor vluchten

april 2005-april 2006
Planned Block 925:25 hrs
Actual Block 881:22 hrs
Actual Flighttime 757:20 hrs
Average Turnaround 0:32 hrs
Days Worked 150
Planned Block per day 5:30 hrs
Sectors worked 495
Average Planned Sector 1:52:27 hrs

april 2006-april 2007
Planned Block 776:08 hrs
Actual Block 740:02 hrs
Actual Flighttime 636:38 hrs
Average Turnaround 0:32 hrs
Days Worked 126
Planned Block per day 4:37 hrs
Sectors worked 404
Average Planned Sector 1:55:35 hrs

april 2007-april 2008
Planned Block 832:57 hrs
Actual Block 798:28 hrs
Actual Flighttime 672:22 hrs
Average Turnaround 0:36 hrs
Days Worked 133
Planned Block per day 4:52 hrs
Sectors worked 411
Average Planned Sector 2:01:36 hrs

april 2008-Oktober 2008 (niet het hele jaar uitgezeten. Had ik t wel gedaan had ik al snel de max bereikt)
Planned Block 498:23 hrs
Actual Block 484:16 hrs
Actual Flighttime 416:12 hrs
Average Turnaround 0:34 hrs
Days Worked 75
Planned Block per day 5:02 hrs
Sectors worked 248
Average Planned Sector 2:00:45 hrs

Als je nu met de gemiddelden gaat werken kom je op het volgende uit (voor de volledigheid moet ik erbij zeggen dat ik een poos in 2006/7 niet met volle kracht gewerkt heb vanwege persoonlijke redenen)
Gemiddeld aantal dagen werken per jaar: 135
Gemiddeld aantal actual blockuren per jaar: 839:09 hrs

De andere variabele:
Gemiddeld aantal sectoren gewerkt per jaar: 439
Gemiddeld planned sectorlengte: 1:58 hrs per sector
1:58 x 439 = 860:26 hrs

Gaan we bovenstaande 2 jaarlijkse gemiddelden weer middelen dan is het gemiddeld per jaar gevlogen genomen over 4 jaar: 849:48 hrs blocktime per jaar

Voila

de volledige cijfers en diagrammen met betalingen heb ik voor het gemak maar niet gepubliceerd. Natuurlijk is het ook alweer bijna een jaar geleden, maar ik heb contact met plusminus 40 RYR vliegers op zeer regelmatige basis, dus de huidige stand van zaken zal niet veel afwijken van het hierboven gegenereerde
 
Back
Top